Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kapittel 8 Just in Time og beholdningskontroll

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kapittel 8 Just in Time og beholdningskontroll"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kapittel 8 Just in Time og beholdningskontroll
Læringsmål Prinsipper og målsettinger med Just in Time De fem tidselementene JIT og produktkalkulasjon, herunder ”Backflush Costing” JIT i handels- og tjenesteytende bedrifter JIT-basert innkjøp Optimal bestillingsmengde – tabellarisk og ved hjelp av formel Bestillingspunktmetoden Kapittel 8

2 Just in Time-filosifien (JIT)
Toyota Motors Company utviklet rundt en del nye tanker rundt material-og produksjonsstyring Var opptatt av å fjerne alle former for sløsing Sløsing defineres som alt over minimumsnivået nødvendig for å kunne produsere Kapittel 8

3 JIT idag Beskriver et produksjonssystem kjennetegnet av
små seriestørrelser minimale lagerbeholdninger korte omstillingstider høy kvalitet på produktene Siktemålet er å fremskaffe riktig produkt, i riktig mengde, i riktig kvalitet, levert på riktig sted til riktig tid Kapittel 8

4 Tilvirkningsprosessen i en industrivirksomhet
kjennetegnes av fem tidselementer Virkelig foredlingstid Kontrolltid Intern transporttid Ventetid Lagringstid Kapittel 8

5 JIT-filosofiens elementer
Lagerbeholdningene skal holdes på et minimum JIT utvikler et “sugsystem” Fleksible produksjonsansatte Ansatte må kunne utføre mange arbeidsoperasjoner Sikter mot null feil Produktivitet og kvalitet forbedres Kapittel 8

6 Tradisjonell fabrikk-layout.
Kapittel 8

7 JITs sugsystem Kapittel 8

8 Eksempel på produksjonscelle
Råmaterialer på JIT-basis Ferdige produkter eller komponenter Operatør/ robot CNC Maskin Kapittel 8

9 JIT og produktkalkulasjon
Direkte lønn Direkte materialer Andre variable kostn. Direkte faste kostn. + Fordelte indir. kostn. Produksjons- celle Produkt enhets- kostnader Kontrollkostnader Kostnader forbundet med interntransport Kostnader forbundet med ventetid/mellomlagring Lagringskostnader Elimineres eller reduseres til absolutt minimum Gjenværende fordeles iht. fordelings- grunnlag Kapittel 8

10 JIT og kostnadsstandarder
Mange bedrifter beholder deler av standardkostsystemet når JIT innføres: Materialstandarden beholdes, mens direkte lønn inkluderes i en tilvirkningsstandard Tilvirkningsstandarden omfatter direkte lønn og andre tilvirkningskostnader som kan knyttes direkte til f.eks. produksjonscellen Kapittel 8

11 Etterskuddsvis kostnadstilordning (”Backflush Costing”)
I JIT-miljøer kan den løpende kalkulasjonen gjennom driftsregnskapet forenkles Tilvirkningstiden (gjennomløpstiden) er ofte svært kort og det er ikke lenger behov for å registrere Varer i arbeid og kanskje heller ikke Råvarebeholdninger Inngang ferdigvarelager eller salgstidspunktet signaliserer tidspunktet for kostnadsføringen på det enkelte produkt Kapittel 8

12 JIT i handels- og tjenesteytende bedrifter
JITs grunnleggende elementer kan også nyttiggjøres i handels-og tjenesteytende bedrifter I prinsippet kan vi eliminere alle aktiviteter som med sitt bortfall ikke medfører at varene eller tjenestene får redusert kvalitet Kapittel 8

13 Innkjøp basert på JIT Varene skal leveres like før de benyttes
Antall leverandører reduseres til noen få, og det inngås langsiktige leveranseavtaler Kvalitetskontrollen reduseres til et minimum Betaling skjer samlet for alle leveransene gjennom en uke eller måned Kapittel 8

14 Ulemper med JIT En kjede blir samlet aldri sterkere enn det svakeste ledd JIT-leveranser kan medføre at transport-kapasiteten ikke utnyttes fullt ut økt godstransport krever økt areal og forårsaker økt forurensning JIT kan ikke benyttes av alle, spesielt første produsentledd i verdikjeden Kapittel 8

15 Kaizen Kaizen = japansk for “kontinuerlige forbedringer”
Eksempel En tilvirkningsbedrift bygger inn kontinuerlig forbedring på 4% årlig.Forbedringen skal bygges inn med 1% per kvartal. Standard lønnskost per enhet 1. kvartal 20x2 var kr 400 per enhet. Hva blir standardene i de etterfølgende kvartaler? Kapittel 8

16 Kvalitetsforbedringer i en lønnsomhetssammenheng
Kapittel 8

17 LEAN (1) Et samlebegrep for en styringsfilosofi og et sett med verktøy og metoder som går ut på å redusere sløsing med ressursene i arbeidet med å skap størst mulig kundeverdier eller brukertilfredshet LEAN er en videreføring av Just in Time – filosofien Omfatter hele verdikjeden Kapittel 8

18 LEAN (2) Peker på 7 ulike former for sløsing: Feilproduksjon
Overproduksjon Unødvendig transport Venting Unødvendig lagerhold Unødvendige bevegelser Uhensiktsmessige prosesser Kapittel 8

19 Kostnader knyttet til lagerhold
Ordrekostnader Det det koster å foreta selve innkjøpet (tidsbruk, reiser, telefoner, etc) Lagringskostnader Kostnadene knyttet til selve lagerholdet (areal, drift av lageret, håndtering, rentekostnader) Kvalitetskostnader Svinn, skjult feilproduksjon grunnet store lagre Kostnader forbundet ved ikke å kunne levere Ikke synlige kostnader som tap på aktuelle og mulige fremtidige leveranser Kapittel 8

20 Hva er optimal innkjøpsmengde?
I prinsippet to alternativer: 1 Kjøpe ofte og i små partier Konsekvens: Høye ordrekostnader, men lave lagringskostnader 2 Kjøpe sjelden og i store partier Konsekvens: Lave ordrekostnader, men høye lagringskostnader Utfordringen blir å optimalisere forholdet mellom de to! Kapittel 8

21 Optimal bestillingsmengde ved hjelp av Wilsons formel
Q = Total forbruk av enheter per periode C = Lagrings-kostnader per periode P = ordrekostnad Kapittel 8

22 Bestillingspunkt Når et visst minimumsnivå uttrykt i enheter av den enkelte vare nås, “signaliseres” det at ny bestilling må foretas Bestillingspunkt faststettes på basis av 1 Den optimale bestillingsmengde 2 Ledetiden 3 Det gjennomsnittlige vareforbruk i ledetiden Bestillingspunkt = Ledetiden x gj.snittlig daglig (ukentlig) forbruk Kapittel 8

23 Optimalt bestillingspunkt
Kapittel 8


Laste ned ppt "Kapittel 8 Just in Time og beholdningskontroll"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google