Informasjonsteknologi-faget og skoleverket: rapport fra gruppe nedsatt av Norsk Informatikkråd (samlingen av informatikkmiljøer ved Universiteter og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Først og fremst ….. Gratulerer & takk til Gyldendal og Halden Dataservice ! 10 år med lærerike og sosiale konferanser 10 år med gjensyn av hyggelige kollegaer.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Forskning og utvikling
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Erfaringer fra internasjonal utveksling
Overgangsvinduer, kurs og opplæring, lov og reglementer, ekstranett Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
Lillehammer 2011 Se lenker på siste side i presentasjonen
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Digital kompetanse i Mat og helse
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Programmering av dynamiske websider i C# - hva er det, og hvordan undervise? Tom Heine Nätt.
Dekan Jan Høiberg Tanumstrand, 8. mars 2012
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
2004 Survey galore! Vaya con dios ISUIT for nybegynnere IISUIT for viderekommende IIIStudentsurveyen IVVeien framover.
Bruk av digitale verktøy – forståelse eller instrumentalisme?
Høgskolen i Østfold. 5 avdelinger Informatikk og automatisering - IA
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Høgskolen i Oslo INFORMASJONSTEKNOLOGI – PROGRAMFAG I STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM Leikny Øgrim & Bård Ketil Engen.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Presentasjon av ”Overhallaprosjektet” Bredbåndskrevende læringsmetoder i Namdalen NVU konferansen 2005 Håvard Sørli
Avdeling for sosionomutdanning
Oppsummering Seminarene Læremidler - nyheter Seminarene Er du fersk i IT 1-faget? CMS-et Joomla Pulisering av web-løsninger med Dreamweaver og MySQL.
aktuelle problemstillinger knyttet til undervisning i faget
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Trenger vi IT-faget i den videregående skolen i Norge
Livet etter Frontpage og Access Tom Heine Nätt. Agenda Frontpage Hvorfor bytte? Krav til et webutviklingsverktøy Alternative webutviklingsverktøy Dreamweaver.
Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!
Nasjonale prøver.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Valg av matematikk og realfag
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
vil deltagerne lære blant annet:
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Forretningsplan, Nettsted med Flash, Ajax, PHP, MySQL
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Oppsummering Litt om våre læremidler Litt om klasserom.net
“IT i dag og i morgen”.
aktuelle problemstillinger knyttet til undervisning i faget
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Informasjonsteknologi-faget og skoleverket: rapport fra gruppe nedsatt av Norsk Informatikkråd (samlingen av informatikkmiljøer ved Universiteter og Høgskoler) Fokus: Videregående skole og informasjonsteknologi som eget fag (hovedfokus) Skoleverket & ”bruk av digitale verktøy” (bifokus)

Medlemmer av gruppa: Terje Rydland, NTNU Dag Langmyhr, UiO Select fornavn, etternavn, ”," , arbeidssted, bilde from medlem order by etternavn desc; Terje Rydland, NTNU Dag Langmyhr, UiO Ola Bø, HiMolde Edgar Bostrøm, HiØ

Rapporten består av 4 deler Bakgrunn – om IT i skoleverket generelt og informasjonsteknologifaget spesielt. Dagens læreplaner mht. digitale verktøy & IT hele grunnskolen & videregående (=grunnopplæringen) Informasjonsteknologi som eget fag Undersøkelse: IT-lærernes kompetanse (vår 2008) og ønsker Anbefalinger til Norsk Informatikkråd. Vårt fokus i denne presentasjonen

Spørsmålene er ikke nye ...

Mange andre land har IT som eget, obliga-torisk fag i grunnskolen og videregående Norge hadde tidligere ”Økonomi og informasjons-behandling”. Dette er tatt bort i Kunnskapsløftet. Kilde: Sigmund Lieberg på IT-konferansen 2005, http://www.it-fag.no/konferanse/2005/referater/IT-FAGET%20I%20ET%20KOMPARATIVT%20PERSPEKTIV.PPT

Grunnskolen (og videregående) Som kjent: ”bruke digitale verktøy” som en av 5 grunnleggende ferdigheter. Men: fare for at det bare blir bruk uten forståelse (instrumentalisme) Fare for at det blir ren innholdskompetanse (”hvordan bruke PCer til å skrive og og lime inn tegninger om 2. verdenskrig”) Burde hatt mer fokus på teknologi-forståelse! (eneste emne som premierer bruk framfor forståelse)??

Om undersøkelsene Fylkeskontakter i ”nesten alle” fylker Undersøkelse på 2 nivåer: enkeltlærere. Undersøkelsen ble sendt videre til aktuelle lærere, 88 svar. fylkesvis, kun 9 svar, og mye som var vanskelig å svare eksakt på. Juni 2008 – forklarer noe av lav svar%. Samtidig er svarprosenten høyere enn det man vanligvis får ved tilsvarende web-baserte undersøkelser.

Spørsmålene dreiet seg om Hvem er IT-lærerne i Norge? Alder Utdannelse Egenvurdering av kompetanse innenfor læreplanmålene Tiltak for kompetanseheving Etterutdanningskurs Grunn/videreutdanning Nasjonalt ”skolelaboratorium for informatikk”?

IT-lærere, alder Sammenligning med tidl. undersøkelse viser ”forgubbing” også i vårt fag Mer samling om 40-49 enn andre fag, færre > 60.

IT-lærere utdanningslengde Studiested Totalt Prosent Høgskole 65 74 Universitet 21 24 Utenlandsk 2 88 100 5: Hoved/master Noen andre fag ingen (< ½) ½ ( < 1) 1 (1-2) 2 (2-3 ) (3-4) hoved/master Informatikk (se over) 5 12 34 38 (ikke målt) 11 Matematikk 2. år 10 52 9 Fysikk 2. år 28 8 2+5 45 Geografi 6 13 17 2 1+4 Historie 19 49 4 + 2 16 Kroppsøving 31 18 10+6 15

Når utdannet? Ajour? Når tok du utdanningen? Grad av ajourhold 5: Helt ajour

Ajour i hva?

Ønske om etterutdanning? videreutdanning? Stort sett ønske om rekke med mindre kurs, evt. med arbeide i mellom, spes. i Multimedieprogrammering, delvis også C# og dynamiske websider. Dog: det har vært en del kurs høst 2008.

Hva slags etterutdanning? 4 fulltidsstudium

Konkrete ønsker …. - JavaFX, Java EE - Tema som er aktuelle i forbindelse med læreplaner på IT1 og IT2 - Kurs rettet direkte mot målene i læreplan for it1 og it2 - Mer objektorienterte applikasjoner - Adobe - pakka - Korte kurs som det ikkje er forlangt å reise til. Kursa bør vere på fylkesnivå - multimedia t.d. video og videoredogering ev flash - Programmering i C# og noe "videregående kurs" i Flash. - Innføring i de verktøy som er nødvendige for å programmere web-baserte databaser+ flash el.l. - De temaer jeg ikke er helt ajour i. - Flash + actionscript - Silverlight - Programmering av lego m c# - Kurs rettet mot IT2. - Multimedieutvikling og hvordan undervise i programmering - Svakest på multimedia. - Ønsker å øke kompetansen innen multimedieutvikling og programmering. - Behov for å ajourholde min kunnskaper i programmering - Programmering i actionscript 3.0, multimedieutvkling i flash. - Programmering(vi får 1 veke hausten 2008, men treng nok meir), webutvikling, database/web, digital samtid (pedagogisk tilrettelegging) - Nettsteder, multimedieutvikling, Digital samtid, markeringsspråk, Dreamweaver, annen base enn Access - Programmering - Programmering og multimedieutvikling - Moderne kurn innen nettpublisering, verktøy i forbindelse med publisering, netthandel, igital samtid, moderne programmering - Programmering, generelt og det som skal brukes på it2. - Alle programmer - Har spesielt behov for etterutdanning innen multimedieutvikling og webdesign - Actionscripting i Flash og Multimedia - Behov for å lære å bruke dagsaktuelle verktøy. - Ønsker kurs i dei verktøya/programmeringsspråk som det skal undervisast i på IT1 og IT2 - Multimedia, bildebehandling, nettsider. - Programmering og Multimedieutvikling - Programmering (AS3/C#) - Utvikling av webapplikasjoner - Databasekoblinger mot webgrensesnitt - Multimediautvikling i Flash/andre verktøy - Digital samtid - Multimedieutvikling - Drift - Multimedia - Nettverk - Oppsett av servere - Jeg ønsker ikke korte kurs uten studiepoeng. Dette er ofte bare innføringer som jeg kan fra før eller kan tilegne meg. Jeg har behov for kompetanse i dybden. - Kurs i dei aktuelle programvarene som er mest aktuelle i IT-1 og IT-2 - Drift, System, Programering, - Treng kurs i programmering (nye programmeringsspråk) og multimedieutvikling - Kurs i Flash, Dreamweaver og Pfotoshop. - Flash - Photoshop, Dreamweaver, Flash, Actionscript - Enkeltkurs i database-web. Mysql eksempelvis - Multimedia. Bilde,film,lyd. - Web sider. Programmering i bl.a. Actionscript. - Jeg ønsker å oppdatere meg på multimediedelen og ikke minst CS3, og da spesielt Flash og actionscript. - opplæring i verktøy. eksempelvis Microsoft sin webdeveloper - på ovennevnte relevante temaer - Action script - Webutvikling - Bildebehandling - Dokumentasjon, IKT kostander, brukerstøtte - Korte intensive kurs - programmering og multimediautvikling.

På fylkesnivå … Få og usikre svar, liten oversikt på fylkesnivå. Viss økning av behovet for lærere Ønskelig med etter- og videreutdanning, men vanskelig å få til økonomisk/praktisk. Spesielt vanskelig å få videreutdanning m/lønn.

Samarbeide Med videregående: Besøk av elever fra videregående til høgskoler og universiteter, og besøk av oss på v.g.s. I høyere utdanning: Samarbeide om fagtilbud og –utvikling. Oppbygging av fagdidaktisk miljø? (finnes svært lite av det i Norge i dag).

Nasjonalt / felles senter? Ønskelig med skolelaboratorium / senter for informatikk-undervisning? Samtidig: I Stortingsmelding 31 om ”Kvalitet i skolen” foreslås et eget ”Nasjonalt senter for IKT i skolen”. Pdes.: noe annet enn ønsket over. Pdas.: bedre enn ingenting for oss? Dessuten burde vi uansett ha synspunkter på dette.

Konkrete anbefalinger til NIR (bakgrunn og begrunnelse finnes i rapporten)

Konklusjon Svært sammenlignbare tall med Christian Holmboes undersøkelse for 10 år siden (”Hvem er IT-lærerne, – ildsjeler, akademikere eller datavaktmestre? ”). De er for en stor del de samme lærerne men: gjennomsnittet er blitt nesten 10 år eldre! Utdannelsesnivå fullt på høyde med andre fag ingen ting å skamme seg over! og det er høyere enn i 1999. Ønske om mer etterutdanning, spesielt i multimedia- og programmeringsverktøy. mindre behov for ”grunnutdannelse” ønsker ”skolelaboratorium” el.l. for informatikk Ny undersøkelse ???? mer nøyaktig – flere lærersvar? hvilke fag tar elevene i tillegg, hva er deres synspunkter etc.

Les selv! Edgar Bostrøm, Ola Bø, Dag Langmyhr & Terje Rydland: Informasjonsteknologifaget og skoleverket - en bakgrunn og handlingsplan for Norsk Informatikkråd. På web: http://brage.bibsys.no/hiof/bitstream/URN:NBN:no-bibsys_brage_8525/1/hefte7-08.pdf ISBN: 978-82-7825-269-7 På papir: Rapport HiØ nr. 2008:7. ISBN: 978-82-7825-270-3 Kan kjøpes fra biblioteket, Høgskolen i Østfold, 1757 Halden.

Mer å lese … Arnseth ,H.C. et.al. (2007): ITU Monitor 2007. Skolens digitale tilstand 2007. Oslo: Universitetsforlaget. http://www.itu.no/itu_monitor/1170757930.87/view Bostrøm, E. (2001): Informasjonsteknologi i videregående skole - en faglig og didaktisk analyse av læreplanene i faget etter Reform 94. http://brage.bibsys.no/hiof/handle/URN:NBN:no-bibsys_brage_7833 Bostrøm, E. (2004): Felles læreplanutvikling - hurtigsnekring eller kontinuerlig organisasjonsutvikling? Og: Internett som arena for kontinuerlig læreplanutvikling. Hønefoss: HiBu-rapport nr. 53. http://hibu2.imaker.no/data/f/0/30/22/8_2401_0/5305bostrom.pdf Bostrøm, E. (2005):Reviderte læreplaner i faget Informasjonsteknologi etter Kunnskapsløftet. Bakgrunn og kommentarer. Arbeidsrapport, Høgskolen i Østfold. http://fulltekst.bibsys.no/hiof/arbeidsrapport/2005/hefte1-05.pdf Bostrøm, E. (2006): Reviderte læreplaner i faget Informasjonsteknologi etter Kunnskapsløftet. Bakgrunn og kommentarer. Del 2. Arbeidsrapport, Høgskolen i Østfold. http://fulltekst.bibsys.no/hiof/arbeidsrapport/2006/hefte3-06.pdf Bostrøm, E. et.al (2008): Informasjonsteknologifaget og skoleverket - en bakgrunn og handlingsplan for Norsk Informatikkråd. – den omtalte rapporten http://brage.bibsys.no/hiof/bitstream/URN:NBN:no-bibsys_brage_8525/1/hefte7-08.pdf Erstad, O. (2005): Digital kompetanse i skolen – en innføring. Oslo: Universitetsforlaget. Fjuk, A. & Karahasanović, A. & Kaasbøll, J. (2006): Comprehensive Object-Oriented Learning: The Learner's Perspective. Warszawa: Informing Science. Kommentar: sluttrapport fra COOL-prosjektet, initiert av Kristen Nygaard. Prosjektet er første felles forskningsprosjekt i Norge om informatikkundervisning. Holmboe, C. (1999): Hvem underviser i IT-fagene – ildsjeler, akademikere eller datavaktmestre? Oslo: Institutt for informatikk, UiO. Turmo, A. & Aamodt P. O. (2007): Pedagogisk og faglig kompetanse blant lærere i videregående skole. Resultater fra en kartleggingsundersøkelse skoleåret 2006-2007. Oslo: NIFU STEP.