Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Elsie Brenne, prosjektleder, kst. folkehelsesjef
VELKOMMEN TIL KURS | |.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Ny partnerskapsavtale - Vedtak 1 Fylkestinget Partnerskapsavtale Østfoldhelsa mellom fylkeskommunen og kommunene godkjennes som samarbeidsavtale.
SIO- Folkehelse.
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Koordinatormøte
Nordisk tilsynskonferanse
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
Frivilligpolitikk i Askim
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Universell utforming og folkehelse. Helse i plan som verktøy •Femårig utprøvingsprosjekt i samarbeid mellom MD og Sosial og helsedirektoratet –oppfølging.
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
“FØRSKULEVUKKU “ ... Bygger på ordinært Helsestasjons program
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Idedugnader med en rekke frivillige organisasjoner, ungdomsorganisasjoner, faggrupper og profesjoner En egen idedugnad om kvinnehelse Utstrakt samarbeid.
Partnerskap om folkehelse i Møre og Romsdal
FRIVILLIGHETSMELDING Hedmark fylkeskommune 1. Verbalforslag årsbudsjett 2011 “Fylkestinget ber fylkesrådet utarbeide en frivillighetsmelding med fokus.
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Vannforvaltning som regional planlegging - Verktøy for teknokrati eller politikk? Fagkonferansen, HIOA, 24. oktober 2013 Sissel Hovik.
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Demokratisk fornyelse Lokale praktiske erfaringer og mulig implementering i nasjonal politikk. Tone Tellevik Dahl-bydelsutvalgsleder Morten Nordlie-kultur-
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Folkehelsearbeid i Nav
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Folkehelsearbeid i Lier kommune
FOLKEHELSE OG PLAN FOLKEHELSEPARTNERSKAPET TRYSIL 12. OG 13. FEBRUAR 2009.
Prosjekt tidlig innsats
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
Nordlandskartdagene GeoNordland 2005 Satsing på Arealis og Geovekst Magnar Bakksjø Enhet for plan og miljø Kultur- og miljøavdelingen.
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
Regionale forskningsfond
EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 1 Hva gjør fylkeskommunen som folkehelseaktør ? Thore Westermoen Fylkesordfører Vest-Agder.
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Tilskudd til friluftslivsformål i Rogaland fylkeskommune 1.Regionalt UtvklingsProgram (RUP) 2.Tilrettelegging i friluftslivsområder, RFK 3. Statlige friluftslivsmidler.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Samarbeid fylkeskommune og kommune Kunst, kultur og helse – Bergen 16.juni 2005.
Hva kan regionale politikere tilføre folkehelsearbeidet? Thore Westermoen Fylkesordfører.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Sogn og Fjordane Fylkeskommune Regionalavdelinga FOLKEHELSE I SOGN OG FJORDANE Frå regional organisering til lokal handling i Sogn og Fjordane.
Visjon, virksomhetside og verdier
kommuneplanens areal- og samfunnsdel
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
«Kommuneoverlegens rolle i det overordnede folkehelsearbeidet»
Ungdata i folkehelsearbeidet i Vestfold
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen

Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Folkehelse - et felles ansvar
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Samhandling mellom Folkehelsealliansen og kommunene i Nordland
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune

Hva vil fylkeskommunen med det regionale folkehelsearbeidet? Vi vil være en ledende utviklingsaktør Vi vil ha en aktiv pådriverrolle Vi vil iverksette en strategisk satsing på folkehelsearbeid …. derfor har vi sammen med dere laget forslag til …… Rogaland fylkeskommune har ambisjon om å være en ledende utviklingsaktør når det gjelder folkehelse.   Vi ønsker å ha en pådriverrolle overfor kommunene og andre relevante aktører for å stimulere til mer og bedre folkehelsearbeid i Rogaland. Gjennom en strategisk satsing på folkehelsearbeid, ønsker vi å bidra til å påvirke forutsetningene for befolkningens helse og gripe lokale utfordringer på en mer omfattende og systematisk måte. 2

Regionalplan for folkehelse 2013-2017 Skal sette folkehelse på dagsorden Skal være et verktøy for målrettet og strukturert folkehelsearbeid Skal beskrive utfordringer, virkemidler, rammer, ressurser, roller og ansvarsfordeling i arbeidet i planperioden

Prosjektets organisering Politisk styringsgruppe Kompetansegruppe «Kosthold og tobakk» Kompetansegruppe «Fysisk miljø» Kompetansegruppe «Fysisk aktivitet» Kompetansegruppe «Psykisk helse» Sekreteriat Intern prosjektgruppe Partnerskap for folkehelse Planprosessen startet opp høsten 2010 og planprogrammet for planen ble vedtatt i fylkestinget 7. juni 2012 (FT sak 45/11). Planarbeidet har vært organisert med en politisk styringsgruppe, et sekretariat og fire ressursgrupper sammensatt av personer med relevant fagkunnskap knyttet til de ulike satsingsområdene i planen. I tillegg har det vært gjennomført medvirkningsopplegg rettet mot aktørene i partnerskap for folkehelse, representanter for seksjoner i egen virksomhet og et utvalg av elever i videregående skole.

Helse i alt vi gjør Sammen utvikler vi ett godt Rogaland VISJON Med denne visjonen ønsker vi å synliggjøre at folkehelsearbeid er samfunnsutvikling og at alle sektorer må ta ansvar for å fremme god helse og utjevne sosiale helseforskjeller. Leger, medisiner og sykehus kan kun avhjelpe 10 prosent av folks helseproblemer. De øvrige 90 prosent må samfunn og fellesskap ta seg av. Gjennom å tenke helse i alt vi gjør ønsker vi at folkehelse løftes frem som et nytt regional- og lokalpolitisk satsingsområde i vår region. Dette vil være en sentral investering i arbeidet med å utvikle Rogaland til ett attraktivt og godt fylke å bo i for alle mennesker på alle stadier av livet.

Hovedmål 1 Fremme god helse og utjevne sosiale helseforskjeller

Strategier Skape støttende miljø for god helse på alle arenaer der folk ferdes og lever sine liv Iverksette en sunn helsepolitikk på alle nivå med politiske vedtak som viser tyngde og handlekraft i folkehelsearbeidet

Hovedmål 2 Sikre politisk og administrativ forankring av folkehelsearbeidet

Strategier Synliggjøre helsefremmende og forebyggende arbeid som en sentral investeringsfaktor for vekst og utvikling

Hovedmål 3 Drive et kunnskapsbasert folkehelsearbeid

Strategier Sikre at folkehelsearbeidet rettes mot faktiske utfordringer og mot tiltak som fungerer Legge til rette for gode evalueringsrutiner Være en pådriver for at det igangsettes mer forskning knyttet til folkehelsearbeid i Rogaland

Tre satsingsområder Planforslaget foreslår tre satsingsområder; Aktive og trygge lokalsamfunn – samfunns- og arealplanlegging, Støttende miljø for psykisk helse og Sunne levevaner.

Strategier - aktive og trygge lokalsamfunn Styrke folkehelseperspektivet i regionale areal- og transportplaner. Styrke veiledningen til kommunene vedrørende helse i plan og kartlegging av helsetilstanden. Alle politiske vedtak på regionalt nivå skal vurderes opp mot betydningen for helse og utjevning av sosiale helseforskjeller. Utarbeide veiledere på felt med betydning for folkehelse.

Strategier – psykisk helse Styrke nærmiljøet gjennom å legge til rette for flere uformelle og formelle sosiale møteplasser Øke lavterskeltilbudet innenfor psykisk helse i Rogaland Styrke familie- og foreldrerollen Styrke barnehage, grunnskole og videregående skole som helsefremmende arena for en god psykisk helse

Strategier - sunne levevaner Legge til rette for sunne valg på alle arenaer der barn og unge ferdes som barnehage, skole, idrett og fritid Øke hverdagsaktiviteten og lavterskeltilbud for voksne Iverksette en økt satsing på bruk av fysisk aktivitet for å bedre den psykiske helsen og redusere medisinbruken blant voksne og eldre

Hvordan skal vi få dette til? Gjennom systematisk og langsiktig folkehelsearbeid i et aktivt og tett samarbeid med kommuner og frivillige lag og organisasjoner, og andre offentlige og private aktører. Gjennom regionalplan for folkehelse vil vi legge grunnlaget for et systematisk og langsiktig folkehelsearbeid av høy kvalitet, i nær dialog med kommunene, frivillig sektor, regionale samarbeidspartnere og sentrale myndigheter.   Vi vil bidra til at Rogaland vil være et attraktivt fylke å leve og bo i og stimulere til at Rogaland kan beholde sin ledende posisjon når det gjelder næringsetablering og høy konkurranseevne 16

Partnerskap for folkehelse i Rogaland Et sentralt virkemiddel for iverksetting av regionalt og lokalt folkehelsearbeid Har eksistert siden 2006 og består av 16 kommuner, 10 frivillige og 4 regionale aktører Hittil har det årlig vært avsatt 3,6 millioner kroner i stimuleringsmidler til fordeling blant aktørene i partnerskapet

Hvorfor partnerskap? Bevisstgjøre folkehelse i egen organisasjon Synliggjøre folkehelse i egne plandokumenter Bidra med faglig kompetanse, engasjement og arbeidsinnsats Motivere til aktivitet på lokalt nivå i tråd med regionale føringer og det lokale utfordringsbildet

Oppsummering: Hvordan skal vi lykkes i folkehelsearbeidet? Et bredt tverrsektorielt arbeid mellom det offentlige, private og frivillig sektor. Et mer systematisk folkehelsearbeid Bevissthet om at politikk og forvaltning på alle nivå har betydning for folkehelsen Det er avgjørende med et bredt, tverrsektorielt arbeid som er godt forankret i plansystemene.   Vi må få til økt bevissthet om at alt man foretar seg i politikk og forvaltning på alle nivå har en helsemessig betydning 19

Den som berøres skal høres Høringsperiode fra 15.juni til 1.oktober Vi ønsker at planen behandles politisk i kommunestyrene og i styrene for frivillige organisasjoner Alle innspill er velkommen, men ønsker særlig tilbakemelding på hvordan forankre helse i alt vi gjør politisk og administrativt

Helse i alt vi gjør Sammen utvikler vi ett godt Rogaland VISJON ELLER ILLUSJON? Utgangspunkt for plenumsdebatt – Hvordan nærme oss visjonen Helse i alt vi gjør? Hvordan skal vi skape større interesse og forankring for dette arbeidet blant administrative og politiske beslutningstakere?