Lage en skriveplan for skolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Noen utfordringer for skolene
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
KLASSEHJELPER`N.
Pedagogisk analyse.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Skrivestien.
Ressurslærersamling 2 Tema 2 Vibeke Lorentzen Trude Kringstad
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Veiledet lesing Mørkved skole
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
VURDERING.
Hva er god skriveopplæring?
TOFU TimeOut For Utvikling
Ammerud skole Dokumentnavn 4/4/2017.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Skriving som kommunikasjon
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Forside/oversikt Fag / tema Matematikk Trinn 1. – 2. klasse
Strategier og kompetanse
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Strategier og prinsipper for implementering
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Didaktiske analysekategorier
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Tankekart for å sortere ingredienser…
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Tankekart og læringstrategi
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Kompetanseplan skole Komité for Oppvekst
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

Lage en skriveplan for skolen Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen Hva velger vi?

Å lage en språkplan Innhold: Hvorfor er det viktig å ha en plan? Ulike typer planer. Hva velger vi? Eksempler på ulike planer Videre arbeid

En slik plan skal være at redskap for lærerne i det daglige arbeidet Helhetlig plan for å sikre at det jobbes systematisk med skriving som grunnleggende ferdighet En slik plan skal kvalitetssikre arbeidet og legge vekt på god progresjon En slik plan skal være at redskap for lærerne i det daglige arbeidet Skoleledelsen må sikre at planene blir brukt og at nye ansatte får kjennskap til at den finnes Planen er dynamisk og må endres når det er behov for det

Ulike typer planer Hva velger vi? Plan for de grunnleggende ferdighetene Plan for lesing og skriving som grunnleggende ferdighet Plan for skriving som grunnleggende ferdighet Plan over helhetlige skriveopplegg og gode skriveoppgaver Plan eller en oversikt/ plakat over hva skolen ønsker å satse på (prinsipper for god skriveopplæring) Legge det inn i eksisterende planer

Eksempel på skriveplan for 5. trinn

Eksempel på plan for veiledet skriving

Plan for helhetlige skriveprosjekt For å sikre at skolen jobber med skriving som grunnleggende ferdighet, kan det utarbeides en plan med fokus på helhetlige skriveprosesser Hva er det viktig at elevene lærer? Ta utgangspunkt i læreplanmålene når dere lager skriveoppgaver Se på hva som kjennetegner en skriveprosess Hva slags emnehjelp og skrivestøtte trenger elevene? Hvilke strategier vil det være mest hensiktsmessig å fokusere på?

Videre arbeid Arbeidsprosessen videre Fordele oppgaver