Vurdering av skriving: teoretiske og metodiske utfordringer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Nettverksamling i matematikk
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
2B: Nåværende empirisk analyse
Literacy (skriftkultur/skriftkyndighet) som bakgrunn for Normprosjektet (og L06) Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Kroppsøvingsdidaktikk
Om KAL-prosjektet SFL-møte Oslo
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Vurdering for læring på Linderud skole
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Forskjeller på tale og skrift
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
ELEVMEDVIRKNING.
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Bokpresentasjon Oslo.
Strategier og kompetanse
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
VURDERINGSKVALITET Kjell Lars Berge.
Vurderingsarbeidet: viktige momenter
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Vurdering. Nemd Vurdering Det eleven skal lære, fastsettes som mål for kompetanse. Det er kompetansemålene som skal prøves til eksamen. Kompetanse er.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Nasjonale prøver.
Vurdering – hva og hvorfor?
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Forståelsen av skriving i ny norsk læreplan og skriveprøver
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Ny skriveopplæring og nye nasjonale skriveprøver I Norge: den vitenskapelige bakgrunnen Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Skriving i begynneropplæringa
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Hva er viktig for elevers læring?
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Samfunnsfag.
Vurdering og undervisning
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Revidert læreplan i engelsk
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering av skriving: teoretiske og metodiske utfordringer Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo k.l.berge@iln.uio.no

Disposisjon Skrivekonstruktet: begrepsvaliditeten definert Reliabilitet i skriveprøver – en klassisk utfordring Vurderingsredskapene: kontroll med innholdsvaliditeten Ekspertvurdererne: arbeidet med skolering Normprosjektet: vurderingsforskning Vurdering i skolen: skolens oppfølgingsarbeid Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Skrivekonstruktet: begrepsvaliditeten definert Skrivehjulet: skriftlig mediering, skrivehandling og skriveformål Situasjonskontekster og tekster: skriving som hendelse og ytring Kulturkontekster og genrer: skriving i fag og på tvers av fag Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Reliabilitet i skriveprøver – en klassisk utfordring ”Erfaringene fra de nasjonale skriveprøvene i 2005 viser altså at det er stor uenighet blant norske lærere om hva man kan forvente av norske skoleelevers skriveprestasjoner på de aktuelle klassetrinnene. Internaliserte og intersubjektive felles kompetansemål for skriving generelt og skriveutviklingens deldimensjoner er svært dårlig utviklet blant norske lærere. Norske skolelever vil altså kunne møte ganske forskjellige forventninger til hvilke mål de skal nå, i skriveopplæringen blant ulike lærere. Norske lærere utgjør ikke noe tolkningsfellesskap med felles normer og kompetansemål på tvers av fag. Tvert i mot er ansvaret for kompetansemålene i skriving i realiteten individualiserte og dermed vilkårlige. Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Reliabilitet i skriveprøver – en klassisk utfordring For gjennomføringen av Kunnskapsløftets intensjoner om å etablere skriving som en grunnleggende ferdighet, er denne vilkårligheten en åpenbar grunnutfordring. Ekspertgruppen mener det er grunn til å være svært tydelig på dette punktet: Dersom ikke lærernes tolkningsfellesskap når det gjelder skriving og skrivevurdering styrkes, vil det ikke være mulig å gjennomføre Kunnskapsløftet i tråd med intensjonene.” Fra Berge, Evensen, Fasting, R. Thygesen. 2007. Nasjonale prøver i skriving som grunnleggende ferdighet. Sluttrapport. Side 115. Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Reliabilitet i skriveprøver – en klassisk utfordring Kilde Korrelasjon Tekstkategori Sensorer Westman 1974 .27 Yrkesskribenter Diderich, French, Carlton .31 Elevtekster Personer med variert bakgrunn Berge 1996 .56 Eksamen vg.skole Utvalgt gruppe lærere Larsson 1984, Eneskär 1990 .62 Klassetrinn 4-11 Lærere KAL 2005 .69 10.trinn IEA 1988 .87 Mønstertekster Skolerte bedømmere Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Reliabilitet i skriveprøver: skriveprøvene 2005 Korrelasjon Delferdighet med lavest korrelasjon Delferdighet med høyest korrelasjon 4. trinn .31 (fagtekst) .45 (fortelling) Grafisk utforming (begge oppgaver) Komposisjon (fagtekst) Innhold (fortelling) 7. trinn .49 (fagtekst) .54 (fortelling) Innhold (fagtekst) Tegnsetting (fortelling) Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Vurderingsredskaper: kontroll med innholdsvaliditeten (1) Trinnmålsdokumentet: nasjonale kompetansemål for skriving Kompetansemål i læreplanen Vurderingsskala tilpasset skrivekonstruktet Meget lav mestring på vurderingsområdet Lav mestring på vurderingsområdet På et mestringsnivå som en kan forvente ved starten av årstrinnet Høy mestring på vurderingsområdet Meget høy mestring på vurderingsområdet Vurderingsveiledning med referansetekster Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Vurderingsredskaper: kontroll med innholdsvaliditeten (2) Primærtrekkmetoden som grunnlag Noen få trekk vurderes hver gang Generelt vurderingsskjema: vurderingsområder Kommunikasjon Innhold Tekstoppbygging Språkbruk Rettskriving og tegnsetting Bruk av skriftmediet Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Vurdering i skolen (1) Elevene utfordres og prøves i så mange ulike skrivemåter som mulig: elevens tekstsamling som vurderingsgrunnlag Antallet bedømmere på hver tekst økes: vurdering må være et kollektivt ansvar Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Vurdering i skolen (2) Det utvikles tolkningsfellesskap blant dem som skal vurdere - vurdering må alltid drøftes og diskuteres åpent og uten fordommer Lærere må kjenne til forutsetningene for formelle/kvalitetsrangerte vurderinger Elevene gjøres kjent med kriteriene de vurderes etter - inkluderes i tolkningsfellesskapet Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Vurdering i skolen (3) Vurderingsskjema for etablering av tolkningsfellesskap Ferdighetsnivå Kvalitetsplassering Lærer Lenes vurderinger Lærer Annes vurderinger Lærer Oles vurderinger 5-6 Tore, Tom Trine, Tore Tore 3-4 Trine, Jenny Tom, Jenny Trine, Tom 1-2 Jenny Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)