Ann-Karin Misfjord Floan og Gunfrid Vinje Størvold

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Habiliteringsteamet for barn og voksne
Vurdering for læring.
Fra prøving og feiling til
Overgangsvinduer, kurs og opplæring, lov og reglementer, ekstranett Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
Bergen Golfklubb Juniortrening Utfordringer • Lav rekruttering av juniorer som ønsker å spille mye golf, spille turneringer, trene golf hele året.
CSK Håndball J-2000 Foreldremøte kl
• Størrelse, bemanning, lengde på behandling og antall inntak • Erfaringer med §10.4 og skjermingshybel • Tidligere modell, første fase og lengde • Nåværende.
KOORDINATORFORUM FOR HABILITERING OG REHABILITERING
HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter
BJØRKELANGEN VIDEREGÅENDE SKOLE
Månedsbrev fra Blåklokka
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Nasjonalforeningen Os helselag i samarbeid med Os skole
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Kompetanseplan bydel Frogner
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Veiledning av studenter
Veien videre for den slagrammede
Hapros vei mot eQuass godkjenning? eQuass. OVERORDNET ORGANISASJON Oppdatert: Godkjent: EL 1) Medlem i ledergruppa 2) Stedfortreder for adm.
Drammen kommunes arbeid for å forebygge kjønnslemlestelse hos jenter
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Innføring av Hverdagsrehabilitering i Bodø kommune
Samhandlingsprosjekt psykisk helse Samarbeidsutvalget 01. mars 2010
Månedsbrev Smørblomst
Månedsbrev Smørblomst
Månedsbrev fra Blåklokka
Månedsbrev fra Blåklokka
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Habiliteringstilbud for ungdom med nedsatt funksjonsevne, eller lettere psykisk utviklingshemming Meråker Sanitetsforenings Kurbad AS.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
5 helseregioner i Norge Helse Nord Helse Midt Norge Helse Vest
Didaktiske analysekategorier
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Li skole INFORMASJONSMØTE 10.Trinn VELKOMMEN!
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
KATTEGATCUP 2015 Onsdag 29 juli-søndag 2 august STAG Gutter 2003.
SMÅ BARN MED HØRSELSTAP Nordnorsk fagnettverk hørsel,
FORELDREMØTE STALSBERG SKOLE
Foreldremøte Firebirds
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
1 Grensesprengende omsorg Konferanse i Østersund 27.september 2005
Program Hovedlandsrennet 2010 Torsdag 25.02: åpen for trening ハ Langrennscrosstraseen åpen for trening. NB: 5 km traseen er.
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
SPILLER- OG FORELDREMØTE
Velkommen til Løperkveld HINT 30/ Program Evaluering av o-sesongen 2003 Treninger i vinter O-sesongen 2004 Pizza Lysbilder fra o-sesongen 2003.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Presentasjon av faghefter:
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
Første spillermøte fotball jenter 2001 om sesongen januar 2015.
Håndfunksjon og habiliteringstjenester hos førskolebarn med cerebral parese Gunvor L. Klevberg PhD-stipendiat, ergoterapeut Takk for invitasjonen…. For.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
Ny veiledningsmodell for praksis
Februarnytt for Titt i hålå 2017
PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ
Utskrift av presentasjonen:

Ann-Karin Misfjord Floan og Gunfrid Vinje Størvold Et samarbeidsprosjekt mellom Habiliteringstjenesten for barn; Sykehuset Levanger og Levanger kommune. Ann-Karin Misfjord Floan og Gunfrid Vinje Størvold CP-konferansen 2007

Med kulturaktiviteter som innfallsvinkel. Intensiv trening og opplæring for barn med CP. August 2005-August 2007 På lokal arena. Med kulturaktiviteter som innfallsvinkel. Problemstillinger som er prioritert i IP. Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007 Prosjektgruppa. Ann-Karin Floan, prosjektleder, barnevernsped. Hab.tj. Sykehuset Levanger Gunfrid Størvold, Leder forskingsprosj. barnefysio. Cand. san. Hab.tj. Sykehuset Levanger Sissel Myhre, fysio. Levanger kommune Elin Børve, spesialped. Levanger kommune Oddbjørn Hagen, Kulturskolerektor Levanger kommune. Odd Håpnes, kultursjef Levanger Kommune. Bodil Holm, spesialped. Hab.tj.Sykehuset Levanger Anita Hoff/Trine Remen, ergo. Hab.tj. Sykehuset Levanger Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007 Veiledning. Reidun Jahnsen, Rikshospitalet, barnenevrologisk seksjon. Forsknings og utviklingsavd. Helse Nord-Trøndelag. Barnelege Gunnar Helland, Hab.tj. Sykehuset Levanger. Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007 Mål. Overordnet. Prosjektet legger vekt på at tilbudet skal gi intensiv trening og opplæring av høy kvalitet, med implementering av ny forskning, og på en slik måte at tilbudet å framstår som et nyskapende og attraktivt valgalternativ for foreldre og barn. Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007 Mål Hovedmål Gi barn og unge anledning til å ta i bruk ulike læringsstrategier og få oppleve mestring av nye ferdigheter i en meningsfull sosial og kulturell sammenheng Snarlig etablering av tilbud til barn som har behov for intensiv trening og opplæring i kommunen. Bygge opp alternativ / supplement til dagens tilbud hvor nærhet til bosted og øvrig støtteapparat er viktig. Etablere et aktivt kompetansenettverk for bruk av intensiv trening og opplæring i Helse Nord-Trøndelag slik at tilsvarende tilbud kan etableres i samarbeid med andre kommuner. Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Modell Prosjektgruppa Kulturbasert trening og opplæring i gruppe Info. til kommunen Samarb.møte Danne arb.gr. Planl. innhold i gruppesaml. Veilede GAS Prosjektmøter Veil. Kartl. ProsjektmøterVeil. mål Informasjonsdag Individuell målrettet funksjonstrening Henvisning Kartlegging Hovedmål Spesifikk kartl. Informasjonsdag. Spesifikke mål Barn 1 Barn 2 Barn 3 Barn 4 Løpende evaluering: logg måloppnåelse, treningsfrekvens Sluttevaluering: dybdeintervju, skjema, formell testing, måloppnåelse Sluttrapport Kulturbasert trening og opplæring i gruppe Individuell målrettet funksjonstrening

Prosjektgruppa Barn 1 Kulturbasert trening og opplæring i Henvisning Målområde som er egnet for intensiv innsats meldes fra ansvarsgruppa Kartlegging funksjon: interesser og aktiviteter Samtaler, observasjoner, testing Hovedmål Kartlegging ift spesifikke mål Informasjonsdag Fullføre spesifikke mål – GAS Beskrive nåværende sit. og kriterier for måloppnåelse Samarbeidsmøte i arbeidsgruppa rundt barnet Barn 1 Prosjektgruppa Generell info. til kommunen om at tilbudet eksisterer Ev. danne arbeidsgruppe Samarbeidsmøte Veilede GAS-mål Planl. konkret innh. i gruppesamlingene Veilede kartlegging Prosjektmøter; planlegge gruppe Prosjektmøter, planlegge gruppe Veilede målsettinger Prosjektmøter: formaliteter, rammer Program info.-dag Holde info.-dag Drive gruppesamlinger Veilede individuell funksjonstrening Individuell målrettet funksjonstrening Kulturbasert trening og opplæring i gruppe Evaluering Intervensjonsperiode for barn og ledsager Uke 0 6 8 12 14 16 18 24

Uke 1 Uke 2 Uke 3 Uke 4 Uke 5 Uke 6 Mandag 1601 Musikk/ drama Gruppe   Musikk/ drama Gruppe Mandag 2301 Forming Mandag 30.01 Mandag 0602O Mandag 13.02 Mandag 2002 Tirsdag 17.01 Individuelt Tirsdag 24.01 Individu Tirsdag 31.01 Tirsdag 07.02 Individuel Tirsdag 14.02 Tirsdag 21.02 Onsdag 18.01 Musikk/drama Onsdag 25.01 Onsdag 01.02 Friluftsliv Onsdag 08.02 Onsdag 15.02 Onsdag 22.02 Torsdag 1901 Torsdag 2601 Torsdag 0202 Torsdag 0902 Torsdag 1602 Torsdag 2302 Fredag 2001 Fredag 27.01 Individ. Fredag 03.02 Fredag 10.02 Fredag 17.02 Fredag 24.02 16.01 – 24.02.06. Intervensjonsperiode  

Dagsplan Gruppesamling. 13.00 Ankomst, åpning, L3 sang, dagsplan Hele gruppa 13.30 Dagens kulturaktivitet 14.00 Mat 14.30 Individuell spesifikk trening / Dagens kulturaktivitet forts. Delt (3 år / 7år) 15.00 Dagens kulturaktivitet forts. / Individuell spesifikk trening Delt (3 år / 7 år) 15.30 Avslutning for barn / oppsummering med voksne

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007 Evaluering. Evaluering av motorikk, forskningsprosjekt. Prosjektleder G. V. Størvold barnefysio. Cand san. Hab.tj. Sykehuset Levanger. Evaluering av brukertilfredshet, mastergrad v/Sigrid Aas Hab.tj. Sykehuset Levanger Evaluering av hvert enkelt barns målsetning, logg og video. Evaluering av gruppetilbudet, logg, spørreskjema og video. Fokusgruppeintervju med involverte foreldre Fokusgruppeintervju med involverte fagfolk. Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Effekt av 6 uker intensiv trening og opp-læring for barn med Cerebral Parese (CP) CP-konferansen 2007 Gunfrid V. Størvold Spesialist i barnefysioterapi / Cand. San Habiliteringstjenesten for barn i Nord-Trøndelag Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007 Deltakere: Nr Kjønn Alder Gest.alder Diagnose GMFCS Zancolli/House Kjente Tillegshc. 1 Gutt 3 år 8 mnd 29 CP, hø.hemi I 1/1 2 Jente 9 mnd 25 CP, diplegi Astma, ROP språk 3 1 mnd Termin CP, ve. hemi II 4 7 år Hereditær spatisk diplegi 5 1/2 Epilepsi 6 36 1/3 Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007 Målemetoder: Kroppsfunksjon Strategi Aktivitet Deltakelse ROM 3D ganganalyse AHA GAS GMFM Finmotorikk PEDI Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Kartleggings- og målsettingsperiode Trenings- og opplæringsperiode Måletidspunkter: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Kartleggings- og målsettingsperiode Trenings- og opplæringsperiode Ingen intervensjon Måloppnåelse Treningsdagbok, logg Intervju, spørreskjema Baseline Pretest Posttest Follow up T1 T2 T3 T4 GAS GAS GAS Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007 Barn 1 Spille Memory Ta på genser Ta på jakke Gå ned trapp Gå opp trapp Gå på ski Barn 2 Ta i bruk passivt språk Uttrykke egne ønsker med språk Bruke verb aktivt Bruke 2 prep. aktivt Forstå og bruke stor/liten Barn 3 Trekke opp truse og bukse Skjære opp mat Sitte med finmot. akt. i 10 min Gå 100m ute Barn 4 Ta på vintersko Ballanse ett ben Knyte skolisser Sparke fotball Gå ned bratt bakke uten fall Barn 5 Knyte sløyfe Børste hår Sette opp hår Gangmønster Utforbakke på ski Vask fingre/ ansikt Ta på fingervotter Barn 6 Kneppe knapp Brodere Vertikalt grep Hoppe på ett ben Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007 RESULTATER Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007 Måloppnåelse (30 individuelle mål) Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007 Organisering. Har tidspunktet på dagen for gruppesamlingene passet? Ja 4 Nei 2 Andre forslag: Burde vært på formiddag for slitne 3-åringer. Har gruppesamlingene vært: For mange For få passe 6   Har lengden på den intensive perioden vært: for lang for kort passe 6  Er det sannsynlig at dere vil melde barnet til en ny runde med L3? Ja 5 nei 1 midt i mellom. Kommentar: Godt utbytte av treninga, samt den sosiale biten. Vi som foreldre har hatt øvelser som har vært grei å gjennomføre heime, og mange gode ideer. Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Fokusintervju med foreldre. En belastende periode for hele familien. Barna og de voksne ble sliten. Kjempeutbytte for barna. Stolte barn og stolte foreldre. Tør å prøve nye utfordringer. Entydig ønske om intensive treningsperioder i stedet for å øve jamt å trutt. Lettere å se at det nytter. Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007 GMFM-66 Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007 Grep: Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007 Finmotorisk tempo: Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007 AHA: Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007

Ann-Karin Floan Gunfrid Størvold 2007