Regionale rådgiversamlinger Desember 2008. Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inntak og søknad om spesialundervisning
Advertisements

v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Velkommen til samling
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Velkommen til samling
Startkurs for nye rådgivere 2010
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Orientering om søking til skole og læreplass
Orientering om søking til skole og læreplass Informasjon ved overgang grunnskole – videregående opplæring.
Individuell vurdering
Om å ta ut ungdomsretten som voksenrett
Inntak og søknad om spesialundervisning
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
Minoritetsspråklige søkere
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Rådgiversamlingen høsten 2009
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Velkommen til rådgiversamling ! 6.januar 2012
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Fortrinnsrett til videregående opplæring
Antall 1.februar søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på.
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Inntak Inntakskalender 2015
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Erfaringer endret inntaksforskrift - oppfølging Finsås 30. september 2014.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
RÅDGIVERSAMLING KIRKENES 17. NOVEMBER GENERELL INFORMASJON Skoletilbud for skoleåret vedtas av Hovedutvalg for kompetanse (HUK) 23. november.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
Fagseminar Inntaksforskriften Jorunn Dahle1 Informasjonsflyt mellom PP-kontora Gjeld søkarar med fortrinnsrett (1.februar) -Som har fått skoleplass.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
SØKING TIL VGS. Søker du Vg1? Du må søke tre ulike utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Fører du opp færre enn tre ønsker, vil du kunne bli plassert.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Rådgiversamling 2016 i Vrådal
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Quality Hotel Klubben 2. november 2016 Velkommen!
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
Formidling til læreplass 2018
Rådgiversamlinger høsten 2014
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Søknads- og vedleggsskjemaer
Ny inntaksordning - Med læring som konsekvens
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Regionale rådgiversamlinger Desember 2008

Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått avvik ved tilsyn Alle rett til likeverdig og rettferdig behandling av søknaden

Kirsti M.H. Mæland Inntaksforskrift Forskrift §§ 6-8, 6-13 til 6-17 og Prinsippet jf. opl.loven: Alle konkurrerer om skoleplass Unntak: Særskilt prioritert utdanningsprogram vg1 Individuell vurdering, mangler karakterer i mer enn halvparten av faga

Kirsti M.H. Mæland Behandling av søknadene Alle søknader med behov for individuell vurdering behandles hos utd.etaten: - særsk.prio.utd.progr. vg1 - utvidet rett, 4. og 5. år - ind.vurdering (mangler karakterer) Skolene fatter vedtak om spes.und.

Kirsti M.H. Mæland Skolenes rolle Vurdere søkerens spesialundervisningsbehov, innvilge eller avslå Utarbeide enkeltvedtak om spesialundervisning

Kirsti M.H. Mæland Rektorenes bekymringer Ny praksis fører til kort planleggingstid for søkere med spes.und. behov som skal konkurrere.

Kirsti M.H. Mæland Hvordan møte skolenes bekymring Tidlig prøveinntak Erfaringer fra andre fylker Annerledes måte å planlegge på

Kirsti M.H. Mæland Planleggingsmodell, individfokus Opplæringsfelt Spesialpedagogisk opplæringsfelt Ele v

Kirsti M.H. Mæland Planleggingsmodell, systemfokus Tilpasset/spesi al-pedagogisk A opplæringsfelt Tilpasset/spesi al-pedagogisk C opplæringsfelt Tilpasset/spesial- pedagogisk B opplæringsfelt Elev Opplæringsfelt

Kirsti M.H. Mæland Konsekvenser av endringene Søkerne: Senere svar på søknaden Ikke nødvendigvis første ønske De videregående skolene: Vet ikke hvem som kommer inn Kortere planleggingstid Mindre arbeidspress i behandlingsperioden

Kirsti M.H. Mæland Konsekvenser forts. Rådgivere avgiverskole: Planleggingen rundt innsøkingen går som før PPT: Sakkyndige vurderinger som før

Kirsti M.H. Mæland Konsekvens forts. Utdanningsetaten: Sortere søknader Info brev til søkere som overføres ord. Inntak Gjennomføre prøveinntak, informere skolene

Kirsti M.H. Mæland Ressurstildeling, utfordringer uforutsigbart for skolene ikke store nok rammer til å gjennomføre kategorimodellen årsak til økningen av antall særskiltsøkere støtter ikke utvikling av tilpasset opplæring

Kirsti M.H. Mæland Ressursfordeling ny modell tildeles i januar for 3 årsperiode, uavhengig av inntaket Holde igjen ressurser til elever med store hjelpebehov Baseres på erfaringstall, tildelinger de siste 3 årene og kartlegging fra PPT 1. året prøveordning Skolene holder selv av midler til klagesaker og uforutsette ting Fylkesutdanningssjefen holder igjen en liten pott til utjevning

Kirsti M.H. Mæland Kartlegging fra PPT Hvem kommer til vgs. de 3 neste årene? Avgiverskole Planlagt mottakerskole Søknadsgrunn (diagnose o.l) Fysisk status (grad av hjelpebehov) Utstyrsbehov Sluttkompetanse (vitnemål, fagbrev, komp.bev)