1 Erfaringer med funksjonskontraktene Adm. direktør Kyrre Olaf Johansen Møte med Statens Vegvesen 12. mai 2005
2 Når virker konkurransen ? Det må defineres suksesskriterier for konkurranseutsettingen Pris ?og/eller Kvalitet ? og/eller Tiltakstid ? og/eller Mangfold ? og/eller Andre forhold ?
3 Virkemidler til utvikling av leverandørmarkedet Krav til finansiell styrke Kontraktens - geografiske omfang – vertikaldeling - innhold – horisontaldeling Varighet Betalingsmekanisme Risikofordeling
4 Hva påvirker leverandørmarkedet ? Markedets størrelse, markedspriser og inntjening, inngangsbarriere Mindre kontrakterstørre tilgang på leverandører horisontalt/vertikaltdårligere total ressursutnyttelse Økt varighetstørre villighet til å ta risiko for nedbør lavere administrasjonskostnader reduserer tilgangen på leverandører
5 Hva påvirker leverandørmarkedet ? Risikoevne til å forstå, kontrollere og prissette risiko Tildelingskriterieroppdragsgivers valg av tildelingskriterier påvirker direkte leverandørenes fokus
6 Forslag til forbedring i kontrakt/kontraktsoppfølging Krav til dokumentasjon må evalueres ut fra kost/nytte Forståelse for funksjonsansvaret må forbedres - tiltaksbeskrivelse vs funksjon - mengdeangivelse vs fastpris/risikovurdering Vegtrafikksentralens rolle må avklares Etterslep må klart defineres og dokumenteres ved oppstart og overtagelse Kontraktene må praktiseres mer enhetlig i forhold til: - tolkning - kontroll - dokumentasjon av avvik og sanksjonering
7 Oppsummering Tiltakskrav må avstemmes bilistenes forventning Suksesskriteria for at konkurransen fungerer må etableres Funksjonskontraktenes horisontale/vertikale størrelse, omfang, varighet og risiko må defineres ift suksesskriteria Div. forslag på forbedring av kontrakt/kontrakts oppfølging Tildelingskriteria må defineres – og brukes
8