Tall og språksprell. Vi er jobber med tall og språksprell inne på gul. Dette er et verktøy for å jobbe bevisst med tall og språk i barnehagen. I Tall og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MAURTUA`s RIM OG REGLER
Advertisements

NYHET FRA UTDANNINGSDIREKTORATET
Matematikklek i Solsletta barnehage
Jesus elsker alle barna Alle barna på vår jord Rød og gul og hvit og svart Er det samme har han sagt Jesus elsker alle barna på vår jord.
Evaluering av september på blå
Velkommen til Minde skole
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
Tekstkompetanse og skriveutvikling
Evaluering av november på Blå avdeling:
Morgenaktiviteter Gul avdeling Barna har blitt kjent med ulike rytmeinstrumeneter på noen av morgenaktiviteter. Målsettingene ved dette er at barna skal:
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov OVERSIKT  Hvilke barn snakker vi om?  Behov for.
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
Inkluderende fellesskap
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
"God bagasje på livets reise."
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Tidlig innsats i engelskfag Pat Pritchard cand polit Oslo, oktober 2009.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Felles Blåbukk Da er den første måneden i 2015 ferdig alt. Vi har opplevd mye moro med barna deres, kong vinter kom på besøk, hvilket gjorde at vi fikk.
PUZZLED MÅL: Motivere til læring og økt verdensforståelse gjennom lek.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Mer om barns utvikling av tallbegreper
DRAMA En uttrykksmåte for barna En arbeidsmåte for førskolelæreren
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Teorier om lesing LUB
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
PROGRESJONSPLANER FOR DE ULIKE FAGOMRÅDENE TIØRINGEN BARNEHAGE SAMMEN OM EN GOD BARNDOM!
Fremme læring og utvikling! God læring og utvikling gror best der det er trygghet og trivsel.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
Overgang barnehage -skole Brunes naturbarnehage. Endelig eldst i barnehagen Gaupe som 3 åring, Rådyr som 4 åring og endelig ELG som 5 åring! Forventningene.
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring! Hvordan kan jeg hjelpe barnet mitt til å bli en rask og trygg leser? Ann Kristin Møgster.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGEN INFORMASJON TIL STYRERE DATAINNSAMLING I denne presentasjonen finner du viktig informasjon om hvordan du kan bidra til.
Månedsbrev fra Kløverhumlene Her kommer litt om det vi har gjort på i november og skal gjøre i desember.
Oktober måned med hovedfokus på høsten og barn i andre land har vi nå lagt bak oss. Vi har studert hva som skjer i naturen om høsten- vinden som har tatt.
Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Quiz.
Samisk barnehagekonferanse i Karasjok
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Novembernytt Pytten Nå er høsten her, og vi skriver alt november. Vi legger bak oss en spennende oktober måned, med mye latter, lek og læring. Vi hadde.
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Plan for 1.klasse Verdiord: Troverdighet Uke – 15. september.
Foreldremøte for barnehagens foreldre Øvre Slettheia oppvekstsenter
Dette er helt utrolig. Les alle tallene. Sakte linje etter linje
Tekstseminar kl Tidlig innsats i barnehage og skole
Oppgave: Leke med rimkortene
Siste året i barnehagen
Kort om Realfagsløyper
Månedsbrev for januar og februar
Periodeplan for februar 2019
Språkleik ( HVL 2019.
Månedsbrev Småtroll November.
Utskrift av presentasjonen:

Tall og språksprell. Vi er jobber med tall og språksprell inne på gul. Dette er et verktøy for å jobbe bevisst med tall og språk i barnehagen. I Tall og språksprell er leken en viktig faktor for læring. Vi leker med form, farge, mengde, rim, lyder osv.

Tall og språksprell er en del av Plan for språk- og leseutvikling 4-8 år, som Vennesla kommune jobber ut i fra. Barna begynner med tall og språksprell i barnehage, og dette videreføres i skolen. Der heter det språkleker.

Denne måten å jobbe med tall og språk er kjempe gøy, og utrolig lærerikt.