Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen, 17.01.05.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Opplevd kvalitet og målt kvalitet: Brukerundersøkelser: Målgruppe: - brukere av hjemmetjenesten (18 indikatorer) - beboere på inst. (24.
Advertisements

Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Et helhetlig barnevern i Oslo
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
| Veien til egen bolig NFU's konferanse 13. november 2007 | 1 Statusrapport om utviklingshemmedes levekår, tjenestetilbud og rettssikkerhet.
Plan for videreutvikling av pleie- og omsorgstjenestene
NØKKELTALL Sør 6 KOSTRA systematiserer kommunenes rapportering til Statistisk sentralbyrå i tre typer indikatorer og nøkkeltall:   Kommunenes prioritering.
10Velstand og velferd.
Behovet for voksenboliger Hva kan kommune og helsevesenet spare på private løsninger? Vestlandske Bygg- og anleggsdag, 31. oktober 2013 Hilde Onarheim.
Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Økonomiplan Presentasjon av rådmannens forslag i bystyrekomiteen 9. november 2011.
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Møte med bydelseldrerådene Onsdag 30.oktober 2013
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Grunnskole KOSTRA-analyse Rådgiver Rune Jamt
Hvilke rettigheter har vi? Lov om sosiale tjenester
FOBE Brannsikkerhet i omsorgsboliger Rødøy
Dato og navnet ditt! Dialogprosess 2010 – budsjett 2011 Tove sette inn bilde.
Levanger kommune Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003 – Ola Stene Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003.
Levanger kommunestyre "Hvorfor har Levanger et stort omfang av barneverntjenester?" - Sigrid Hynne Gjennomgang av barneverntjenesten i Levanger.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Nettverkene – mer enn en læringsarena KS Effektiviseringsnettverkene 2006.
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Ekstern gjennomgang av tjenesteområde 3 Presentasjon av hovedfunn, konklusjoner og anbefalinger 11.juni 2009.
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
Steigen kommune KOSTRA tall mm. for pleie og omsorg
Lisbeth Iversen Byråd for helse og omsorg, Hilde Onarheim og
Hva får vi som innbyggere? Bredt og mangfoldig tjenestetilbud Standardmeny av tjenester i alle kommuner – mindre ulikheter enn man skulle tro Lover sikrer.
ASSS Kultur, Tromsø 2 – 3. november 2010 Jan Aarak, KS
K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kan finansierings- systemer brukes for å bedre produktivitet? Om ISF I Kristiansand.
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Kristin Sofie Waldum Helsesøsterkongress Effektiviseringsnettverk helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Evaluering av Barne- og familieenheten(BFE ) Direktør for oppvekst og utdanning Planlagt startdato: Fase 1: 15. juni 2013 Planlagt sluttdato : Fase 1 +
© Bergen kommune Hva er god eldreomsorg? Bjørn-Frode Schjelderup Fraksjonsleder helse og sosialkomiteen (H) Bergen kommune 15. Mai 2007/Radison SAS Royal.
Agenda Kaupang Hermansverk Finn Arthur Forstrøm Fylkeskommunes økonomi og driften i
Fürst og Høverstad ANS Helsedirektoratet: Data fra kommunalt arbeid for personer med rusmiddelproblem og/eller psykiske vansker Referansegruppemøte
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
PRESENTASJON strategiseminar
Foto: Carl-Erik Eriksson Bruk av nøkkeltall i Trondheim kommune Nina Nilsen, rådgiver i rådmannens fagstab ASSS eiendomsforvaltning, 29. april.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Heldøgns omsorg – kommunenes dekningsgrad Færre institusjonsplasser, mer omfattende hjemmetjenester FoU 9342 Liv Wergeland Sørbye, Sidsel Sverdrup og Birgit.
Fritt brukervalg av praktisk bistand i Bergen Tilbyderkonferanse
Andøy kommune Pleie og omsorg
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
ET SAMFUNN I ENDRING MULIGE KONSEKVENSER FOR PLEIE OG OMSORG
KOSTRA- og effektivitetsanalyse Skaun kommune 2015
Hvordan påvirker tjenesteprofilen i pleie og omsorgssektoren kostnader og kvalitet? GEIR MØLLER Telemarksforsking.
Arnfinn Eek Psykologspesialist 24. mai 2006
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
B – 2018 Pleie og omsorg Tjenesten omfatter:
ASSS og Bergen regnskapsåret 2016
Finanskomite 24. januar 2018 KOSTRA HOVEDTALL 2016.
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
«Færre institusjonsplasser, mer omfattende hjemmetjenester»
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Data om kommunal innsats innen PSYKISK HELSEARBEID og RUS
FoU rapport fra EY – Merverdiavgiftskompensasjon - vurdering av endret praksis i Skatteetaten Sigmund Engdal , 3. mars 2016.
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
Brukerundersøkelser - resultat
Resultater 2016…. og noen refleksjoner
Notat om BPA
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen, 17.01.05

Mandat Behovs- og konsekvensanalyse av helse- og sosialsektoren. Analysen skal vise eventuelle forskjeller mellom behov og bevilgninger og konsekvensene av slike forskjeller. Analysen skal ta for seg pleie og omsorgstjenestene, sosialtjenesten, barneverntjenesten og helsetjenesten, med fokus på pleie- og omsorgssektoren. Oversikt over bemanningen innen sykehjem og omsorgstjenesten i Bergen kommune sammenliknet med andre kommuner.

Del A: Sammenligning av KOSTRA – data på følgende områder: Forskjeller i prioriteringer mellom kommunene -ytelsesnivå i Bergen i forhold til de andre kommunene. Forskjeller i sammensetningen av tjenestetilbudet innen pleie og omsorg, vurdert i forhold til behov (nivåene i omsorgstrappen). Forskjeller i kostnadsnivå mellom kommunene

Del B Sammenligning mellom et utvalgt tjenestesteder, hvor følgende hovedområder har inngått i analysen: Institusjonsomsorgen De ordinære hjemmetjenestene (på bydelsnivå) Forvaltningsenhetenes praksis for tildeling av tjenester

Overordnet –prioritering mellom sektorer

Overordnet – teoretisk innsparingspotensial

Helse Behov på landsgjennomsnittet – varierer noe mellom bydelene Lavest netto utgifter per korrigert innbygger Prioriterer helsestasjoner og skolehelsetjeneste høyest.

Sosial Behov 110% av landsgjennomsnittet. Varierer mellom bydelene Høye netto driftsutgifter pr korrigert innbygger -prioriterer økonomisk sosialhjelp til utvalgte brukergrupper. Høye dekningsgrader og lange stønadsperioder. Tendens til å gi få avslag - få vedtak avsluttes. Ulikheter i sosialkontorenes politikk når det gjelder råd, veiledning og tiltak for å få folk ut av klientrollen bør undersøkes med sikte på å redusere uønskede ulikheter.

Barnevern Behov noe høyere enn gjennomsnittskommunen – 103% Høyere utgiftsnivå enn i de andre kommunene. Store forskjeller i utgiftsnivå mellom bydelene – skyldes utgifter forbundet med tiltak utenfor opprinnelig familie og ulikheter i bemanningen. Innsparingspotensial - reduksjon i andelen tiltak utenfor opprinnelig familie. En slik reduksjon vil måtte innebære en annen innretning på barnevernets tilbud.

Pleie og omsorg - behov

Pleie og omsorg -prioritering

Pleie og omsorg – strukturen i tilbudet

Pleie og omsorg – utgifter ift behov Behov for pleie– og omsorgstjenester i under landsgjennomsnittet, 97%. Høyere andel psykisk utviklingshemmede – får konsekvenser for hjemmetjenesten Bergens utgifter er langt høyere enn det behovet skulle tilsi – sammenheng med dekningsgradene

Pleie og omsorg – dekningsgrader institusjon

Pleie og omsorg – dekningsgrader hjemmetjenesten

Konsekvenser av behov, tjenestetilbudets sammensetning og dekningsgrader Brukere med et behov som er noe større enn minimumsbehovet får ikke tjenester i tilstrekkelig omfang til å styrke deres muligheter til å klare seg lengre på egen hånd. De dårligste brukerne har en opplevelse av at standarden på tjenesten er svært lav, fordi hver enkelt bruker tildeles relativt lite. Brukerne av hjemmetjenester ikke er trygge på at de får den hjelpen de trenger fra hjemmetjenesten – økt press på institusjonsomsorgen. =>Bedre samsvar mellom behov, dekningsgrader, økonomiske rammer, kriterier for tildeling og praksis for tildeling av tjenester. => Samsvar mellom de tjenester som resultatenhetene faktisk yter og den pris som disse enhetene får for å yte tjenestene – altså et spørsmål om utførernes produktivitet.

Produktivitet institusjonsomsorgen Del A: Bergen kommer best ut ved sammenligning av kostnader pr plass i sykehjemmene. Del B: Analysen av de 6 utvalgte sykehjemmene viste høyere kostnader per plass enn Kristiansand. Også høyere pleiefaktor og samlet bemanningsfaktor – større andel administrativt og merkantilt personale Store forskjeller mellom sykehjemmene internt i Bergen – forsøkt redusert gjennom referansekostnad og resultatkrav. Analysen viser at potensialet faktisk er høyere en det Bergen selv har lagt til grunn for sine resultatkrav.

Produktivitet hjemmetjenesten Del A: Bergen omtrent på nivå med gjennomsnittet ved sammenligning av brutto driftsutgifter per hjemmetjenestebruker. Del B: Produktivitet som forholdet mellom antall vedtakstimer som enheten skal utføre, og antallet tilgjengelige ressurstimer for å utføre disse vedtakene. Store ulikheter mellom bydelene. Resultatkravene bidrar ikke til å realisere innsparingspotensialet. Større ulikheter mellom sonene enn det som var tilfellet før ordningen ble innført.

Tiltak - jobb nummer én Sammensetningen av tjenestene må være bedre tilpasset befolkningens behov og kommunens økonomiske situasjon. Det vil si færre sykehjemsplasser totalt sett, en større andel korttidsplasser, flere boliger med heldøgns bemanning og en styrking av hjemmetjenestetilbudet til eldre og særlig omsorgstrengende. Behov for å se spesielt på tilbudet til brukere med psykisk utviklingshemming.

Tiltak - jobb nummer to Omfanget av tjenester som tildeles må tilpasses de strukturelle og økonomiske rammene etablert gjennom jobb nummer én. Det vil si utarbeidelse av kriterier for tildeling som er strammere enn i dag Strengere prioritering i praktiseringen av kriteriene mellom hvilke brukere som har behov for tjenester - utøvelse av faglig skjønn innenfor gitte økonomiske rammer ”Pengene følger vedtaket” Forvaltningsenhetene vil være nøkkelen til dette arbeidet.

Tiltak - Jobb nummer tre Prisen på tjenesten må være på riktig nivå i forhold til den tjeneste som ytes. Behov for et sikrere grunnlag for fastsettelse av enhetspriser for institusjonsomsorg og hjemmetjenester Enhetsprisene bør ned til samme nivå som i sammenlignbare kommuner -de beste av byens resultatenheter befinner seg allerede på dette nivået Systematisk prestasjonssammenligning mellom resultatenhetene, prosjekt for læring av ”beste- praksis”.