Eierskapsmeldingen Byrådets melding om eierskap i kommunens virksomheter Finansbyråd Henning Warloe 4. mai 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eierstrategi og andre forhold knyttet til kommunale selskap
Advertisements

Et helhetlig barnevern i Oslo
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
Utfordringer ved avhending av fiskerihavner 28. September 2011 Forsvarsbygg Skifte Eiendom v/prosjektleder Frode Karlsen.
Eierstyring og selskapsledelse Folkevalgtopplæring Stavanger kommune 17. oktober 2012 ved adv. Vibeke Resch-Knudsen.
Hamar Energi Holding AS
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
Kommunene som aktive eiere
Eierskap og styring i høyere utdanning
8 Det politiske systemet i Norge
Ordfører Tore Oppdal Hansen
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Politisk styring og organisering
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Etablering av aksjeselskap (AS)
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Kommunal eierskapspolitikk - politiske og praktiske utfordringer - Erling Bergh.
Skolen – en kommunal virksomhet
Endringer i Bydrift Bergen KF Pressekonferanse 12. desember 2007.
1 Årsbudsjett som et sentralt politisk styringsinstrument Konstituerende møte i Komite for finans – 7. november 2007.
Eierskap og Eierstyring.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
HeH - litt bakgrunn og prinsipper for styring Kommunestyrets eierdag 8. Februar 2012.
Fra forvaltingsstyring til eierstyring Direktør Bjørg Ravlo Rydsaa KS Bedrift Styrekurs – KS Bedrift.
Departementets styring og styrenes rolle
Presentasjon for SPAREBANKENES FAGDAG Bergen, 28. oktober 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk Ludvik Sandnes Adm.direktør.
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
Juridiske hensyn ved selskapsetablering
Norwegian Ministry of Trade and Industry Et mindre og bedre statlig eierskap Statssekretær Oluf Ulseth Paretos kraftseminar 24. januar 2002.
Fusjon Birkeland Innovasjon og Medinnova UiOs styremøte 2. mars 2010.
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
© Bergen kommune Hvordan styres Bergen kommune? Presentasjon v/ byrådsleder Monica Mæland.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Forelesninger i selskapsrett Disposisjonen pkt studieår, vår 2013 Professor dr. juris Beate Sjåfjell Det juridiske fakultet i Oslo
Fak.oppgave selskapsrett 3. avd. ”AS Åsveien 1” Stipendiat Hedvig Bugge Reiersen, 2. april 2009.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
Kommunalt eierskap – Nordhordland Revisjon IKS 23. januar 2009 – Alver hotell Advokat og partner Vibeke Resch-Knudsen Agendum.
Thomas Angells ( ) testamente Trondheim bys mest gullkantede gavebrev gjennom alle tider Testamenterte hele sin formue til de fattige, forvaltet.
Hamar Energi Holding AS Folkevalgtopplæring – Hamar Rådhus.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Ny organisering av LVSH Hamar, 24 og 25 september 2015 Anita Ihle Steen Styreleder LVSH.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Styrearbeid i turbulente tider Med fokus på samarbeid styreleder - styre og daglig leder Siri Hatlen 7. mars 2006.
Aksjeselskap.
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Evaluering av Styret IR IKS Februar 2017 N = 7 Skala fra 1 -6.
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
Hvordan sikrer kommunen likebehandling av innbyggere og næringsliv ?
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Eierstyring og selskapsledelse Folkevalgtopplæring Stavanger kommune 17. oktober 2012 ved adv. Vibeke Resch-Knudsen.
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Fartøyvernets ABC 2017 Organisering og organisasjonsarbeid
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Presentasjon på KS-nettverk
Ny finansieringsmodell til private barnehager
Formål: Selskapets virksomhet er å eie og forvalte fast eiendom
Utskrift av presentasjonen:

Eierskapsmeldingen Byrådets melding om eierskap i kommunens virksomheter Finansbyråd Henning Warloe 4. mai 2005

Hovedpunkter Første norske kommune som presenterer eierskapsmelding Prinsipiell og strategisk melding Ingen ”salgsmelding”

Eierskapsmeldingen Krav til et godt eierskap Sammendrag og byrådets forslag til vedtak Prinsipielle sider ved offentlig eierskap Krav til et godt eierskap Alternative organisasjonsformer for kommunal virksomhet Gjennomgang av kommunens eierinteresser

Bergen kommune har en stor portefølje av selskaper 27 aksjeselskaper 8 arbeidsmarkedstiltaksbedrifter (AS) 9 kommunale foretak 2 andelslag 1 interkommunalt samarbeidsorgan

Bergen – en formuende kommune! Eiendomsverdier 15 mrd. VA-infrastruktur 12-15 mrd. Aksjeselskaper BKK 5-6 mrd. Øvrige AS-er 2 mrd. KF-er (herunder kunstsamlinger) 3 mrd. Obligasjoner, kontanter og fordringer 2 mrd. SUM 39-43 mrd.

Prinsipielle sider ved offentlig eierskap Norske kommuners verdier God forvaltning av kommunens realverdier som alternativ til kutt i driften Behov for en eierstrategi for kommunale eiere Eiers formål som bakgrunn for en kategorisering av eierskapet Etablering av eierstrategi for de ulike selskap Evaluering av det kommunale eierskapet – Er kommunen den rette eier?

Krav til et godt eierskap Eierstyring og eiers krav til virksomhetene Vedtak skal fattes på generalforsamlingen Styret skal ivareta en uavhengig kontrollfunksjon overfor virksomhetens ledelse Styret må arbeide aktivt med egen kompetanseutvikling og evaluering Styresammensetningen skal være kjennetegnet av kompetanse, kapasitet og mangfold Lønns- og insentivordninger Kapitalstrukturen skal være tilpasset formålet med eierskapet og virksomhetens situasjon Eiers løpende avkastning – Utbyttepolitikk

Alternative organisasjonsformer for kommunal virksomhet   Innledning Kommunale foretak (KF) Interkommunale selskap (IKS) Interkommunalt samarbeid Aksjeselskap (AS) Stiftelser

Kategorisering av eierskapet Finansielt eierskap Hovedmålsetning er å oppnå økonomisk avkastning Politisk eierskap Gjennomføringsorgan for politiske målsetninger Blandingsformål Både avkastning og ivaretagelse av politiske målsetninger

Maksimalt utbytte, kapitalnedsettelse (1)   Maksimalt utbytte, kapitalnedsettelse (1) Finansielt 1. Høste 2. Utvikle Tilføre kompetanse (1 og 2) Fortsatt eie Mål for eierskapet Tilbakeholde overskudd- kapitalinnskudd (2)   Eierstrategi Politisk Optimalisere den samfunnsmessige nytten Avhende Mål for avhendelse Kombinasjon av alternativene ovenfor Blandet

Økonomiske målsettinger Uklare og motstridende målsettinger     Økonomiske målsettinger Uklare og motstridende målsettinger Samfunnsmessige formål Uformelle styringssignaler Utfordringer for strategisk ledelse i offentlig sektor Uklare styrings- signaler Kompromissløsninger Uformelle styringskanaler Uklare organisatoriske skiller Mangelfull rapportering

Kontinuerlig endring av verdiene     Kontinuerlig endring av verdiene Selskapene utgjør betydelige verdier for kommunen Behovet for alternativ anvendelse endres over tid Evaluering skaper bevisstgjøring på verdier Kommersielle og andre vilkår i stadig endring Bakgrunn for å evaluere kommunens eierskap i de ulike selskap Selskapenes rammebetingelser er i kontinuerlig forandring Endring i skatte- og avgiftsnivå Marginer, lønnsomhet og andre krav i kontinuerlig endring Lovendringer og statlige pålegg Kommunens oppgaver og rammebetingelser Egne endringer i prioriteringer

”Dobbeltrollen” Bystyremedlem og styremedlem Kombinasjon av under- og overordnet forhold Mulig inhabilitet Vanskeliggjør tilsyn og kontroll

Kompetansemodellen Krav til kompetanse ved valg av styreleder: God økonomisk og juridisk forståelse Solid bransjekunnskap Erfaring fra næringsvirksomhet i kommersielle virksomheter Styreerfaring Partipolitisk nøytral

Kategorisering av selskapene Finansielt formål BKK AS Gaia Trafikk AS Fløibanen AS BIR AS (konkurransedel) Bydrift Bergen KF

Kategorisering av selskapene Politisk formål BIR AS (monopoldel) Arbeidsmarkedstiltakene BBB KF Gullstølen Kjøkken KF BOH Kulturforetakene

Kategorisering av selskapene Blandet formål Bergen tomteselskap AS Bergen Kino AS BBE KF Bergen Parkeringsselskap KF Bergen Vann KF Bergen hjemmetjenester KF

Byrådets forslag til vedtak Bystyret vedtar eierskapsmeldingen. Bystyret slutter seg til den fremtidige håndtering av kommunens eierskap i de ulike virksomheter slik som omtalt i meldingen. Bystyret deler byrådets betraktninger omkring forvaltningen av det kommunale eierskapet, og gir sin tilslutning til de prinsipper og formål som defineres for eierskapet generelt, og for hver enkelt virksomhet. Bystyret vedtar at styreleder i aksjeselskapene og KF-ene velges av byrådet etter kompetansemodellen foreslått i saken. Dette gjelder fra 2007 når nytt bystyre er valgt.   3. 

Byrådets forslag til vedtak Bystyret delegerer til byrådet å kjøpe og selge aksjer på kommunens vegne i selskaper nevnt i eierskapsmeldingen. Aksjetransaksjoner som fører til endringer i kommunens strategiske eierposisjoner, krever vedtak i bystyret. Det vises i denne forbindelse til aksjelovens gjeldende grenser på henholdsvis 100%, 90 %, 67 %, 50 % og 34 %. Denne fullmakten gjelder ikke kommunens aksjer i BKK. Bystyret gir byrådet fullmakt til å foreta mindre vesentlige vedtektsendringer. Dette gjelder imidlertid ikke endringer av virksomhetenes vedtektsbestemte formål, eller andre bestemmelser som er prinsipielle eller vesentlige.