Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UTDANNINGSVALG Nytt fag?.
Advertisements

Bjørkelangen videregående skole
Nettverksamling i matematikk
PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Foreldrekurs for minoritetsspråklige
Åsmund Sollien Schau og
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Velkommen til infomøte på Tanks vgs • Kartleggingsprøver • Orden og fravær • Eksamen • Vitnemål / kompetansebevis.
VOKAL Status og framdrift Ingrid Evju, 4. mars 2013
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Vågå 29. januar Jan Roger Bøe Øien Koordinator. Statistikk – etter vg1 Avsluttet grunnskole v å ren 2006 Avsluttet grunnskole v å ren 2007 Avsluttet grunnskole.
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Glåmdal interkommunale voksenopplæring IKS
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Overgangsprosjektet NY GIV
Presentasjon PULS a Nordland fylkeskommune 29. mars 2012
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Ny GIV i Akershusskolen
Fra skoletaper til skolemestrer erfaringer med Ny GIV i Akershus.
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Sommerskoletilbud i Akershusskolen Evaluering av aktiviteter som ble gjennomført sommeren 2012 og tanker om framtidige tilbud. 11. sept. 2012: Hans-Olav.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
UTDANNINGSPROGRAM SERVICE OG SAMFERDSEL
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Utdanningsvalg 10.klasse
DLG – Horten vgs 5. September Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.
FUG-konferanse for tillitsvalgte
Praksiseksempel fra Lørenskog
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Folkehelseprofilene, statistikkbankene og skolemiljøet Heidi Lyshol Avdeling for helsestatistikk 2015.
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
IKO-modellen i Akershus System for tett og systematisk elevoppfølging Hans-Olav Gammelsrud, avd. videregående opplæring Sarpsborg,
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Fraværsgrense i videregående opplæring 1  Fra skoleåret er det innført en fraværsgrense på 10% i de videregående skolene  Hensikten er å redusere.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Velkommen til informasjonsmøte
Velkommen til informasjonsmøte
Pedagogisk profil Å bidra til at elevene skal kunne realisere sitt potensial Vurdering for læring Mer enn en tallkarakter: råd om hvordan man kan forbedre.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Presentasjon- takk Kjekt å få være med og dele erfaringer – verdien av informasjonsutveksling –alt alle vet mer om hvordan på best mulig måte sikre overganger-grunnlag.
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Slik gjør vi det på Bekkevoll ungdomsskole
Utskrift av presentasjonen:

Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling

Ny GIV i Akershusskolen Mål for dagen: Det et mål at den enkelte: Har etablert et nettverk på tvers av skoleslag for videre erfaringsutveksling og kompetanseheving innen Ny GIV-metodikken. Har gode nok kunnskaper til å kunne medvirke til en best mulig oppfølging av IKO/Ny GIV-elevene. Har et grunnlag og et engasjement for å sikre spredning i egen virksomhet

Identifisering ved halvårsvurdering Ny GIV i Akershusskolen Gjennom skoleåret Snitt ≤ 2,5. Snitt på 2,51-3,5, fravær > 10% Snitt på 3,51-4,0, fravær > 15% Karakter 1/IV i enkeltfag Under kritisk nivå i grunnleggende: Leseferdighet Skriveferdighet Regneferdighet Ungdomsskole Inntak 1. valg, snitt ≤ 2,5. Inntak 2. valg, snitt ≤ 3,0 Fravær > 6 % Karakter 1/IV i enkeltfag Melding om behov for spesialundervisn. Under kritisk nivå i grunnleggende: Leseferdighet Skriveferdighet Regneferdighet Videregående skole Midtveisvurdering (1. nov, 15. jan, 1.apr) fag/fravær Meldingsrutiner for elever som: Har urealistiske studie-/yrkesvalg Mistrives Mønster i fravær – høyt fravær Under kritisk nivå, grunnleggende ferdigheter

Hva med oppfølgingen? Ny GIV i Akershusskolen

Ny GIV og IKO-modellen Ny GIV i Akershusskolen Normal oppfølging (tilpasset opplæring) Spesialundervisning Tett oppfølging (i perioder) Tredelt elevgruppe Identifisert når: Lavt karaktersnitt Høyt fravær – mønster i fravær IV eller 1. Mistrivsel Urealistiske yrkes/studieplaner Kritiske grunnleggende ferdigheter (lese, skrive, regne) Felles mål i Akershus

Ny GIV i Akershusskolen Målene for grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning i Akershus er utviklet med hensyn til:  Å kunne fungere som pre- og postvurdering for Ny GIV-eleven på 10. trinn  Å gi vgs. nødvendig informasjon om elevenes mestringsnivå i de tre ferdighetene  Å representere et kritisk nivå for Vg1-elever. Dvs. at alle elever som ikke nådde alle målene i 10. trinn har behov for videre oppfølging (som Ny GIV-elever) i vgs. Oppgave: Hvor godt fungerer målene når det gjelder de tre punktene (Skala 1-6)? Hva må endres for at målene skal fungere i øverste del av skalaen (5-6)? Grunnleggende ferdigheter, kritisk nivå