Dynamikk i norsk høyere utdanning sett i et internasjonalt perspektiv Peter Maassen NOKUT-Konferansen 2008 Hamar, 29 April 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
En unik mulighet Refleksjoner om kunnskaps-Norge i en dynamisk tid Ole Petter Ottersen Styreleder i UHR 1.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Presentasjon av Stjernø-utvalgets forslag
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Diversiteten i den norske UH-sektoren
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
Europakommisjonens delegasjon til Norge og Island Fremtidens samarbeid mellom utdanning og arbeidsliv i EU- perspektiv Holmenkollen Park Hotel Rica 10.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
1 Ny struktur i høyere utdanning? Studieveiledersamling UMB Steinar Stjernø.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Strategiplan 2010 – 2020 Ole Petter Ottersen Rektor, Universitetet i Oslo
UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
UNIVERSITETET I BERGEN TALL, FAKTA OG GRAFISKE FREMSTILLINGER Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Sett under ett Strukturen i høyere utdanning Jf. NOU 2008:3 Steinar Stjernø NTL
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
Det norske institusjonslandskapet Svein Kyvik NIFU STEP.
NOKUT fagseminar Thon Hotel Gardermoen 3. november 2009 Internasjonalisering og samarbeid Jens P. Tøndel Divisjonsdirektør Handelshøyskolen BI.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Institusjoner Nasjonale universiteter (40 i 2009) Delstatsuniversiteter (234 i 2009) Deemed to be universities (128 i 2009) Institutes of national importance.
Oppfølging av samarbeidsavtaler med India innen Forskning og utdanning
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Samarbeid og/ eller autonomi? - Stjernø-utvalget i et studentperspektiv Jens Maseng Bergen, Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Forskningsrådets strategi for instituttsektoren.
Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Norsk mal: Tekst med kulepunkter Strukturreform og ledelse Ingvild Marheim Larsen Langesund 24.august
Internasjonale utvekslingstrekk i høyere utdanning Mangfold, arbeidsdeling; samarbeid, konkurranse Peter Maassen Lederutviklingsprogram for faglig-administrativ.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Profilering, konsentrasjon, arbeidsdeling, konkurranse: internasjonale utvekslingstrekk i høyere utdanning Peter Maassen Lederutviklingsprogram for faglig-administrativ.
UHRs arbeid med forskerskoler Seminar Norges forskningsråd 1. april 2008 Ingvild Broch og Berit Hyllseth.
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
Hvorfor regionale møter?
Dekanskolen- utfordringer til sektoren i dag
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Utskrift av presentasjonen:

Dynamikk i norsk høyere utdanning sett i et internasjonalt perspektiv Peter Maassen NOKUT-Konferansen 2008 Hamar, 29 April 2008

1. Internasjonal HU dynamikk 2. Dynamikk in norsk HU 3. Utfordringer for norsk HU

Internasjonal kontekst HU politikk: Europa: Felles politiske arenaer viktigere og viktigere Fokus først og fremst på autonomi, ledelse, kvalitet, finansiering Økende politiske interesse i innovasjon, diversitet/mangfold, internasjonalisering, personal politikk, konsentrasjon av de faglige og økonomiske ressursene i større fagmiljøer

Internasjonal kontekst HU politikk:Konsekvenser Europeiske integrasjon av HU strukturer (Bologna) og HU politikk (Lisboa 2000) Økende (grunn-)forskningsfinansiering gjennom europeiske strukturer (FP7; ERC; EIT) Arbeidsdeling, konsentrasjon og samarbeid (nettverker, føderasjoner, fusjoneringer) Utvikling av elite/ toppuniversiteter Økende internasjonal konkurranse om talentene

Internasjonal kontekst Politisk: HU viktigere men mindre spesielt

Internasjonal kontekst Eksempler: Europa Fellesstrukturer: European Higher Education Area Felles politikk: Open Method of Coordination (OMC); European Research Area European Research Council (ERC, part of FP7) European Institute for Innovation and Technology (EIT) European Qualification Framework (EQF)

Internasjonal kontekst Eksempler: Nasjonal Nederland: 80-tallet reformer og nye styringsmodell (HOAK) Sveits: diversitet i styring og finansiering på systemnivå Sverige: 90-tallet reformer (Excellence og Frihet); high level of public research funding Tyskland: Exzellenzinitiative Finland: ’frivillige’ fusjoner og samarbeid Danmark: globaliseringsstrategi Portugal: Amerikanske universiteter som veileder

Tyskland Exzellenzinitiativ

Internasjonal kontekst Hvilken HU systemer eller universiteter gjør det best i Europa?

Internasjonal kontekst Hva vet vi? ’Rankings’ 1.Institusjon som helhet (f. eks. Shanghai, THS) 2.Fagområder (f. eks. CHE)

Internasjonal kontekst Hva vet vi? Konkurranse om forskningsfinansiering 1.European Research Council (første runde/2007) PhD produksjon

Internasjonal kontekst Rankings: Institusjon fokus kritisert Fagområde fokus: ”CHE Excellence Ranking of European Graduate Programmes in Natural Sciences”

Rankings Academic Programme (research) quality  Ranking of Excellent European Graduate Programmes (2007: Natural Sciences and Mathematics)  Indentification of excellent and top programmes at European HEIs  Classification based on 4 indicators; student judgements; staff composition  ExcellenceRanking&getLang=de ExcellenceRanking&getLang=de

Rankings Academic Programme (research) quality Result: Only 4 universities excellent in all 4 areas (University of Cambridge; Imperial College London; ETHZ; University of Utrecht), and 4 excellent in 3 areas (University of Copenhagen; University of Leiden; TU Munchen; University of Oxford) 16 universities excellent in 2 areas 42 universities excellent in 1 area

Europeisk forskningsfinansiering ERC, første runde 9100 søknader Max. 300 grants Relativ best: Sveits, Nederland, Finland, Sverige, Belgia Relativ dårligst: Norge, Portugal, Bulgaria, Czechia

Hvilke land gjør det relativt best? Sveits Nederland Sverige Hvilke universiteter gjør det relativt best? Utrecht; Leiden; ETHZ; Uppsala, Lund; København; TU Muenchen

Nåværende systemdynamikk i Norge 1. Ingen nasjonal strategi for høyere utdanning og forskning 2. Norge eneste OECD-land med en “teknisk” definisjon av ”universitet”. 3. Binært system beveger seg mot integrasjon 4. Drivkraft: enkeltinstitusjonenes ambisjoner 5. Dynamikk knyttet til universitetsstatus 6. Spørsmål ved kvalitet på profesjonsutdanning på bachelor-nivå 7. Fragmentert master- og doktorgradsutdanning 8. Lavt gjennomsnittlig lønnsnivå for vitenskapelig ansatte på seniornivå 9. Endringer i kunnskapsbehov i samfunnet

Nåværende systemdynamikk i Norge 9. Demografisk utvikling 10. Ungdom som flytter til storbyer 11. Bekymring om ”toppforskning”: finansiering, rekruttering og kvalitet 12. Ingen effektive institusjonelle eller nasjonale støtte til akkvisisjon av internasjonale forskningsmidler (ERC) 13. Finansieringssystemet for U&H er ikke effektivt: straffer samarbeid, basisfinansiering ikke ”gjennomsiktig” og for stor; kontroversiell resultatbasert del 14. Regionale UH institusjoner: Vanskelig å tiltrekke og holde på vitenskapelig personale på seniornivå 15. Offentlig overser betydning av den internasjonale dimensjonen (for eks. FP7; ERC; EIT; EQF; EM II).

Konsekvensene? 1. Systemhensyn spiller marginal rolle i endringsdynamikken 2. Binærstruktur gått ut på dato: økende intra-sektor mangfold, universitetstittellen med uklart meningsinnhold, voksende press på gjenværende høgskoler om å bli universitet. 3. Finansiering av doktor- og mastergradutdanning spres for tynt utover: vedvarende bekymring om kvalitet og effektivitet 4. Mange små og ikke konkurransedyktige læresteder og studiesteder 5. Svekket evne til å konkurrere internasjonalt? (ERC første runde en tilfeldighet?) 6. Norske institusjoner mindre og mindre tiltrekkende for utenlandske vitenskapelig personale og studenter? 7. Vansker med å tilby kvalitet i utdanning i store deler av landet?

Utfordringer norsk HU sett i ett internasjonalt perspektiv 1. Utvikling av nasjonal strategi for høyere utdanning og forskning 2. Ny universitetsdefinisjon 3. Profilering av institusjoner og mangfold I systemet 4. Fornyelse av finansieringsmodellen 5. Langsiktige avtaler mellom institusjoner og Departement som del av en ny “pakt”

Utfordringer norsk HU sett i ett internasjonalt perspektiv 6. Konsentrasjon av basis-bevilgning til grunnforskning 7. Utvikling av forskjellige forskningsprofiler ved siden av grunnforskning 8. Organisasjon og finansiering av forskerutdanning 9. Lønn for akademisk ansatte 10. Nye styrings- og ledelsemodeller

The end