Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen 21.4.2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Når kunnskap blir handling
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Møte i Råd for samarbeid med arbeidslivet for UiA og HiT, 4. juni2013
NFA Norsk Forening for Automatisering. NFA Prisen 2007 •Kunstplakett signert Atle Kårstad •Pengepremie på ,-
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
10Velstand og velferd.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Forskningsrådet og internasjonalt samarbeid
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Utenlandsstudenter, sett fra NSO sitt perspektiv Ved Anders Kvernmo Langset, Leder, Norsk studentorganisasjon Utenlandsstudenter som kompetanseressurs.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Fremtidens spesialsykepleiere
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Overordnet strategi SV-fakultetet
Universitetet i Stavanger Profil Merkeverdi Markedsposisjon Betyr det noe, og hvordan jobbe med det? Inge Jan Henjesand Leder forsknings- og innovasjonspolitikk.
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Hvordan lykkes med utveksling?
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen

Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Relevant utdanning for alle? Høy internasjonal kvalitet? Hva har vi råd til? Forskningsbasert utdanning koster Skille mellom gradsutdanning og kortere Hva må vi ta oss råd til? ”Overutdanning”? Holde høy kvalitet på sitt utdanningsnivå Kan 75 tilbydere gi relevant, høyere utdanning med høy kvalitet? Noen få kan gjøre ”alt”; alle skal gjøre noe svært bra

Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Grunnlaget må være godt Stadig flere unge tar høyere utdanning og må ha: Ferdigheter og innsikt som trengs Evne til å bruke det de har lært Evne til å tilegne seg ny kunnskap Forutsetning: Utdanninger som gir dem god generell kompetanse – som grunnlag for spesialisering i arbeidslivet Utdanninger som gir dem ferdigheter og forståelse for det praktiske

Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Det er ikke spørsmål om teknologiutviklingen vil fortsette, men med hva! Teknologi vil være driver i de fleste sektorer i samfunnet Vi må ha solid kompetanse i bunn for å påvirke utviklingen i riktig retning

Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Studentene velger fritt … Trenger vi mer styring av studievalg? Nei! Politisk styring på rammenivå Institusjonene definerer sine fagområder og egen utdanningskapasitet Arbeidsmarkedet påvirkes gjennom utdanningssystemet Vi må tåle noen ”feilvalg”!

Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Utdanner vi dem vi trenger? Utfordrende å opprettholde eksportrettet verdiskaping Industrinæringen krymper Olje og gassproduksjonen reduseres Verdens utfordringer krever ny kunnskap Klimautfordringene En økende og aldrende befolkning Smarte helsetjenester

Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Vi skal være verdensmestere – i noe! Vi utfører 1% av verdens forskning – utdanningen må baseres på de 100%! … og anvendes til å styrke norsk kunnskap Bygg opp noen få, solide nisjer som nasjonale utdanningssatsinger Etablere internasjonalt samarbeid Internasjonalt orienterte lærings- og forskningsmiljøer Eksponer studenter for de fremste kunnskapsmiljøene internasjonalt Hent internasjonale stjerner til Norge

Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Hva bør vi gjøre? Forsterke kontakten med arbeidslivet Særlig viktig for de som utformer og driver studieprogram Utvide professor II ordningen – sats på undervisning Bruk kompetanse fra næringslivet mer inn i høyere utdanning Synliggjøre suksess i arbeidslivet Oppleve at utdanningen er nyttig OPS i høyere utdanning? – samarbeid om bygg, utstyr og lærekrefter Utvid samarbeid med industripartnere om avansert utstyr og finansiering av professorater

Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Solid kunnskap - grunnlag for senere veivalg