Kvalitetsutvikling av klinisk læringsmiljø

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Advertisements

Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
2B: Nåværende empirisk analyse
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Frednes Lindrende Enhet
INTERVJU SOM METODE VEKS II
1 Eiendom og drift Arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU 2009 Drift og Eiendom Et verktøy for utvikling av arbeidsmiljø ved NTNU Utviklet internt i NTNU for.
Veiledning av studenter
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Verdal kommune Undervisningssykehjem Verdal bo og helsetun, Verdal kommune – Åre – Tone Haugan, virksomhetsleder Undervisningssykehjem Verdal.
Une Hallem Utviklingssenter for sykehjem i Nord-Trøndelag Rolle og funksjon i helsetjenesten 1.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
KVALITET I HØYERE UTDANNING
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Mer praksis – bedre lærere?
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Testing, måling og forskningsdesign.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Konferanse Tromsø mai 2010 Kai Brynjar Hagen 1 Kompetanseutvikling som samarbeidstiltak mellom Nordlandssykehuset og kommunene Kai Brynjar Hagen.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal BRUKEREN MED NØKKELEN TIL MORGENDAGENS TJENESTEUTVIKLING. ET NASJONALT GJENNOMBRUDD? Anders Vege, seksjonsleder Seksjon.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
NSF Østfolds fylkesmøte 25.(-26.) mars 2015
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Ledelse av sykepleiepraksis – bruker vi sykepleiekompetansen? ”Er vi på hugget eller på hælene?” Elisabeth Kaasa Helsefaglig sjef i Vestre Viken 4. November.
Hva er god praksis i fremtidens helsetjeneste? Tone Mette Flått, Overhalla kommune Karin Knutsen, Stjørdal kommune Aud Moe, Senter for omsorgsforskning/
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Delprosjekt 3 Endring av praksis på lang sikt Siri A. Devik
Retningslinjer for klinisk praksis
Landskonferanse i alderspsykiatri, Bodø 2014
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetsutvikling av klinisk læringsmiljø - sykepleiestudenter på sykehjem Innlegg NOKUT- konferansen Mai-09 Førstelektor Karin Berntsen

Innhold Innledning Studier i USP- sykehjemmet - 2000 Klinisk læringsmiljø i sykehjem 2001 Kvalitetsprosedyre - 2005 Brukerundersøkelse - 2006 Refleksjonsprosjekt – 2008 Kritiske suksessfaktorer Oppsummeringer - Konklusjoner

Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009 INNLEDNING Egen bakgrunn - forståelse og erfaring Praksisstudier; lære gjøre Læringsmiljøbetingelser i klinisk praksis Klinisk praksis som rekruttering Sykehjem som læringsarena Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009

STUDIER I USP Kvalitetsutvikling I Undervisningssykehjem Prosjekt – nasjonalt prosjekt for kvalitetsutvikling i sykehjem via forskningssamarbeid med høgskoler og universitet Studier i USP - Telemark; Kompetansekartlegging – Kristin Helleberg Brukerundersøkelse - Kristin Helleberg Lederstudie – Elisabeth Aase Læringsmiljø – Karin Berntsen Læringsfokusert organisasjon Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009

KVALITETSUTVIKLING II Klinisk læringsmiljø Sykepleiefagets substans Fokus i Kliniske studier/Praksis Læringsbetingelser Virksomhet innenfor et økonomisk rasjonale 90 av de totalt 180 studiepoeng er obligatoriske kliniske studier – praksis i Bachelorprogram Hovedfokus skole; læring og studering Hovedfokus praksis; pleie og behandling av syke Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009

Klinisk læringsmiljø - Rekruttering Over 90 % av informantene vegret seg for å arbeide innen feltet geriatri (Bjørk /Mc. Cracken 1998, Bergland & Lærum 1999, Disch og Høie 2005) Begrunnelser for ikke å velge arbeid med eldre; Forhold i eldreomsorgen Forhold i utdanning Forhold i samfunnet Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009

Klinisk læringsmiljø -Bakgrunnsfaktorer Fisher og Parkinson (1998) viser til Moos (1975) og "the three dimensions" viktig for et psykososialt læringsmiljø; relationship dimensions personal development dimensions system maintenance and system change dimensions Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009

Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009 Egen studie Forundersøkelse Litteratursøk - samarbeidspartnere Datasamlingsinstrumenter Clinical Learning Environment Inventory Validitet – Reliabilitet Back-and Forward Translation CLEI-Norge Fokusgruppe intervju Utvalg av respondenter Sykepleiestudenter Avdelingssykepleiere Analyseverktøy Statistiske data – SPPS Kvalitative data – Kvalitativt forskningsintervju Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009

Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009 CLEI – Instrument - I Cinical Learnig Environment Iventory (CLEI) Likert 4-delt skala; svært enig/ enig/ uenig/svært uenig 42 utsagn om læringsmiljø som representerer 6 kategorier – subscales for læringsmiljø Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009

Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009 CLEI – Subscales 6 subscales - klinisk læringsmiljø Personalization - Personorientert Involvement - Involverende Satifaction - Tilfredshet = outcome variabel Taskorientation - Strukturert Innovation - Innovativt Individualization - Individualisert Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009

Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009 Subscales Individualization reflects the extent to which students are allowed to make decisions and are treated differentially according to ability or interest; Innovation measures the extent to which the clinical teacher/clinician plans new, interesting and productive learning experiences, teaching techniques, learning activities and patient allocations; Involvement assesses the extent to which students participate actively and attentively in hospitals ward activities; Personalization emphasises opportunities for individual students to interact with the clinical teacher/clinician as well as concern for students’ personal welfare; Task orientation assesses whether the instructions for hospital activities are clear and well organised. Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009

Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009 Analyser og Funn Analyser SPSS – versjon 15 Statistiske analyser som materialet tillater Kvalitative analyser av Fokusgruppeintervju Funn Maksimal score for CLEI Actual form er 42- 216. Variasjon i scores Mean scores Standard deviation Bivariat korrelasjon (r) Multiple regression (R) Beta weights Sammenligninger USP – Non USP Sigifikante forskjeller Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009

Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009 Oppsummeringer Funn Studentene mer fornøyd enn misfornøyd Significante forskjeller for studenter som har høyere utdanning; lavere mean scores på satisfaction Innovation laveste mean score; Styrke fokus på innovative læringsstrategier Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009

KVALITETSUTVIKLING –III Kvalitetsprosedyre Som en konsekvens av læringsmiljø undersøkelsen, ble det tatt konkrete steg for utvikling av studenters kliniske læringsmiljø Gruppe etablert; Ansatte på sykehjemmet Forsker på høgskolen/Ansvarlig for undersøkelsen Prosedyre utviklet Prosedyre vedtatt og satt inn i det ordinære kvalitetssikringssystemet ved St.Hansåsen sykehjem Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009

Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009 KVALITETSSYSTEM , TJENESTER Dato :20.09.05 Mottak av studenter og Kap. Sign. KET gjennomføring av praksisperioden Side 1 av 3 Godkj. FORSLAG Kliniske studier i Undervisningssykehjem Hensikt At studentene opplever Undervisningssykehjemmets avdelinger som gode læringsmiljøer. Referanser Lov om helsepersonell §5 Bruk av medhjelpere Praksisplaner for grunnutdanning i sykepleie og vernepleie. Omfang Prosedyren gjelder for alle som har ansvar for studentenes kliniske studier i Undervisningssykehjemmet. Ansvar Avdelingssykepleier har det overordnede faglige ansvaret i avdelingen. Ass. avdelingssykepleier har i samarbeid med avdelingssykepleier det overordnede ansvar for opplæring og undervisning til avdelingens ansatte , nytilsatte , studenter og elever. Kontaktsykepleier har veiledningsansvar for studenten når han / hun er i praksis. Fagutviklingskonsulent er hovedkoordinator for studentsamarbeidet med Høgskolen og en faglig veileder / støtte for avdelingene. Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009

KVALITETSUTVIKLING IV Brukerundersøkelse Hovedfunn fra pasientintervju Analysert og kategorisert i følgende tema; Vi har det så bra her For lite hjelp Mangel på selvbestemmelse Opplevelse av å bli krenket/nedverdiget Opplevelse av trygghet/utrygghet Kjennskap, fortrolighet og ensomhet Helsesituasjonen Daglige aktiviteter og besøk Humor, selvinnsikt og omsorg for andre Kilde; Karoliussen, Mette (2007) Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009

KVALITETSUTVIKLING V Refleksjonsprosjekt Med bakgrunn i tidligere studier; etablering av Refleksjonsprosjekt på to avdelinger; Litteratur og forskning om temaet Refleksjon kan bidra til innovative aktiviteter både i forhold til studenters læring og sykepleieutøvelse med pasienter Gruppesamlinger Kompetanseutvikling av ledere Rapportering - Spredning Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009

KRITISKE SUKSESSFAKTORER -I Fra GRUK – Kvalitetsforbedring i helsetjenesten - I Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009

Kvalitetsforbedring II- Sustainability Kilde; Konsmo, Trulte (2009), Hvordan kan vi skape vedvarende forbedringer, Kunnskapssenteret, GRUK Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009

Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009 VIDEREUTVIKLING CLEI 2008 – 2009; replikasjonsstudie I ved en annen norsk høgskole – ca 500 informanter Faktoranalyse 2009 – 2010; replikasjonsstudie II videreføres fra 2008 – 2009 – ca 500 informanter Videreutvikling CLEI – Norway – i samarbeid med opphavspersonene Kulturtilpasning – Ekspertpanel Introdusere nye subscales Bruk av CLEI – som utgangspunkt for kvalitetssikring av sykepleiestudenters kliniske læringsmiljø Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009

KONKLUSJONER Kvalitetsutvikling studenters kliniske læringsmiljø Langsiktig – systematisk arbeid Lederskapets ansvar Kvalitativt godt læringsmiljø for studenter og ansatte - kvalitet på utøvelse Bruk av et validitet – og reliabilitets testet instrument Klinisk læringsmiljø – et ansvar for høgskole/ universitet og praksisfelt Videreutvikling av CLEI Spredning Nasjonale Omsorgsforskningssentra Førstelektor Karin Berntsen - NOKUT - konferansen - 2009