RETORIKK Muntlig og skriftlig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Retorikk og tekstanalyse
Å skrive en sakpreget tekst
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Kurs i Oslo 11. september 08 Åse Lill Kimestad
Retorikk og tekstanalyse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Kompetent muntlighet i det nye norskfaget
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Om å skrive om litterære tekster
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Strategier og kompetanse
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Oppsummering av kurset
Introduksjonsforelesning
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Hva har vi tenkt? Tydelig progresjon Tilpasset progresjon Helhetlig tenkning rundt tekstforståelse Fyldig, men ikke utflytende Nytenkende, men ikke sprikende.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Kunsten å overbevise Introduksjon til kapitlet om retorikk Barack Obama. Foto: Scanpix.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Den retoriske arbeidsformen webphotographeer/iStock.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på”
Retorikk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
RETORIKK.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Retorikk.
| Munnleg kommunikasjon
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Kapittel 11 Retorikk Læreplanen seier at du skal kunne
Kapittel 14: Tale og lytte
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Retoriske appellformer
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

RETORIKK Muntlig og skriftlig

Hvorfor skal vi lære dette? Retorikken – kanskje det enklest område å svare på dette Jonas Bakken: Retorikk dreier seg både om å overtale og å overbevise All kommunikasjon avhenger av retorikk

Retorikk i dagliglivet «Når du står i klasserommet, bør du snakke like mye om retorikken i selfies og på Facebook som retorikken hos Cicero. Fordi retorikk er handling gjennom kommunikasjon» Jens E. Kjeldsen, Professor i retorikk og visuell kommunikasjon, UIB

Hvilke retoriske begreper mener dere eleven bør kunne? Retorikk Kairos Etos Logos Patos Aptum Inventio Dispositio Elocutio Actio Memoria

Betydningen av etos Harald Stanghelle i en kommentar i Aftenposten lørdag 1.mars: «Politi eller røver?» Alt han har gjort før, nytolkes i lys av siktelsen!

Eirik Jensen Innledende etos Anerkjent politimann Avledet etos Siktelse: Korrupt? Kriminell? Endelig etos????

Ambjørnsens kommentar til mediedekningen av Jensen http://ambjornsen.kjentfolk.no/2014/03/03/politiskandalen/#more-990

Læreplanen om retorikk: Muntlig kommunikasjon Vg1 lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke kunnskap om retoriske appellformer i presentasjoner mestre ulike roller i samtaler, diskusjoner, dramatiseringer og presentasjoner Vg2 bruke kunnskap om retoriske appellformer i diskusjoner og presentasjoner Vg3 lytte til og vurdere argumentasjonen i muntlige tekster i ulike medier og ta stilling til innhold og formål drøfte norskfaglige og tverrfaglige emner ved hjelp av fagterminologi og helhetlig argumentasjon bruke retoriske og digitale ferdigheter til å produsere og framføre sammensatte tekster

Læreplanen om retorikk i skriftlig kommunikasjon Vg1 gjøre rede for argumentasjonen i andres tekster og skrive egne argumenterende tekster på hovedmål og sidemål Vg2 skrive kreative, informative og argumenterende tekster, utgreiinger, litterære tolkninger, drøftinger og andre resonnerende tekster på hovedmål og sidemål Vg3 bruke kunnskap om tekst, sjanger, medium og språklige virkemidler til å planlegge, utforme og bearbeide egne tekster med klar hensikt, god struktur og saklig argumentasjon skrive kreative, informative og resonnerende tekster, litterære tolkninger og retoriske analyser på hovedmål og sidemål med utgangspunkt i norskfaglige tekster

Læreplanen om retorikk Språk, litteratur og kultur Vg2 forklare argumentasjonen i sakprosatekster ved å bruke kunnskap om retorikk Vg3 bruke begrepsapparat fra retorikken for å analysere og vurdere ulike typer sakprosatekster

Muntlige foredrag: Begrunn karakteren med retorikken! Etos: Klarer elevene å etablere et sterkt etos som sender? Logos: Kan de fagstoffet til et høy nivå? Patos: Viser de engasjement? Klarer de å engasjere tilhørerne, altså klassen? Spiller de på følelser som skaper interesse? I rollespill: Setter de kairos med en gang? Er de bevisst i bruk av aptum: Språk og stiltone som passer til rollen og til kairos?

Rollespill om den norske nasjonens kultur og språk Fiktivt møte i Christiania studentersamfund 1840 Wergeland, Welhaven Henrik Steffens, Asbjørnsen, Munch m.fl Instruer og vurder ved hjelp av retorikk Retorikk i praksis

Talkshow med emner fra middelalderen s.51 1 Programledere 2 Munker 3 Innsamlere av eddadikt (Codex Regius) 4 Snorre Sturlasson & co 5 Frans av Assisi 6 Riddere 7 Francesco Petrarca, Giovanni Boccaccio og Geoffrey Chaucer 8 Arkitekter; den gotiske vs den gamle romanske stilen

Rollespill om kulturkampen 1930-tallet En måte for å forstå litteraturen og tidsånden i mellomkrigstiden Jobb en dobbeltime med forberedelse: Gjennomfør på en dobbeltime Rolleliste: Arnulf Øverland Sigurd Hoel Eivind Berggrav Fredrik Ramm Sigrid Undset Aksel Sandemose Rudolf Nilsen Sigmund Freud

Lær om retorikk gjennom taler Ta utgangspunkt i politiske taler i arbeidet med retorikk http://www.youtube.com/watch?v=V57lotnKGF8 Martin Luther King: I have a dream http://www.youtube.com/watch?v=OiskE1Jsr6A&feature=fvst Barack Obama: Yes we can http://www.youtube.com/watch?v=0hmCKUuM_bM Torbjørn Røe Isaksen

La eleven holde en politisk appell! Grunnoppskrift: Innledning (exórdium): Opprett god kontakt med publikum og sørg for at de får lyst til å lytte (presenter deg, fortell en morsom historie, e.l.). Saksframstilling (narrátio): Skal være kort og klar, hendelser eller historikk bør presenteres i kronologisk rekkefølge. Argumentasjon, bevisførsel (argumentátio): Overbevisning gjennom det du sier (logos). Del argumentasjonen i to: Legg først fram argumentene som støtter opp under synet ditt, ta deretter for deg motargumenter og tilbakevis dem. Avslutning (perorátio): Talen eller innlegget avsluttes oftest med en oppfordring til tilhørerne. Husk at det er denne delen publikum husker best.

Lag en appell Lag en kort appell på ett minutt. Du skal følge grunnoppskriften til punkt og prikke. Emnet ditt kan være humoristisk eller seriøst. Her er noen forslag til saker: Krav om tidligere vår i Norge (eller lengre sommer, eller mer snø osv.) Forbud mot bruk av Facebook på skolen Flytting av nasjonaldagen til 17. juni slik at russen kan bli ferdig med eksamen før russefeiringen tar til Lånesykler til alle som vil sykle til skolen

Saktekster i Grip teksten Vg2 Morten Lorentzen: Radio Yalla: Bli nordmann på en, to, tre Are Kalvø: Korleis bli kvitt bokmålet Christine Koht: Siste ord Karl Ove Knausgård: Norge, mitt Norge Uri utfordrer: Nice, fælt eller scary

Kommunikasjon – en utfordring

Retorikk i klasserommet Læreren en retoriker Gå veien om muntlig, deretter skriftlig Retorikken viktig alle tre årene – og senere for å kommunisere det man ønsker!

Reis deg opp og gjør din mening hørt «Som fag gir studiet av retorisk kommunikasjon oss altså forståelse for hvordan mennesker overbeviser og overbevises[…] Retorikk er et dannelsesfag som skal bidra til at elever og studenter blir gode medborgere og hjelper dem til å ta ansvar for eget liv» Jens E.Kjeldsen, Professor i retorikk ved UiB, Norsklæreren 1/2014