Læreplanen Historie Vg2.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i historie
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
INFORMASJONSTEKNOLOGI
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Porsgrunn videregående skole
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Historiefaget i skolen
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Faginformasjon om programfagene for
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Hvordan gjøre en god eksamen?
Læreplanen i eldre historie
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Vurdering i geografi vg skole
Muntlig eksamen i historie
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Tidligere læreplaner.
Timeplan ut uka Tirsdag: Vurdering og feltnøtter
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
LÆREPLANEN Mediefag videregående skole
TIDSLINJER 1.
RISØR VIDEREGÅENDE SKOLE 2010/2011 PROGRAMFAG TIL VALG Fag og timefordeling i programfagene Vg1Vg2Vg3 Fellesfag 30timer/uke Fellesfag 12/15 timer/uke Fellesfag.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
OPPLÆRING I SAMISK – ALTA KOMMUNE:
Signatur 3.
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Samfunnsfag.
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utskrift av presentasjonen:

Læreplanen Historie Vg2

Struktur Færre timer VG 2: 2 timer per uke VG 3: 4 timer per uke Skillet VG 2–VG 3: ca 1750–1800 Påbygging: 5-timersfag med egen læreplan Norsk historie og verdenshistorie er ikke lenger delt i separate mål Mål og hovedområder i gammel læreplan blir erstattet med hovedområder og kompetansemål Grunnleggende ferdigheter: Uttrykke seg muntlig og skriftlig Kunne lese Kunne regne Kunne bruke digitale verktøy

Bruk av digitale verktøy Krav om kildekritisk bruk av Internett presentasjon og publisering av eget arbeid ved hjelp digitale verktøy bruk av digitale kommunikasjons- og samarbeidsredskaper

To hovedområder Samfunn og mennesker i tid Historieforståelse og metoder Hvert hovedområde inneholder en serie kompetansemål for hvert årstrinn

Samfunn og mennesker i tid Fra læreplanens beskrivelse av hovedområdet: Sentrale historiske fenomener og prosesser Trekker linjer mellom fortid, nåtid og framtid Perspektiver på fortida: Maktforhold og politikk Sosiale og økonomiske forhold Kultur og tankeliv Kontinuitet og endring Menneske som aktør – både som individ og i gruppe

Kompetansemål eldre historie

Kronologisk basert kunnskap med mer tidsspesifikke mål enn tidligere Geografisk hovedfokus på Norge og Europa – i mindre grad globalhistorie Fremdeles stort rom for tolkning og valg

Historieforståelse og metoder Fra læreplanens beskrivelse av hovedområdet: Hvordan mennesker tenker forskjellig om fortida Hvordan historisk kunnskap blir bygd opp, forstått og vurdert Kildekritikk, analyse av framstillinger og vurdering av forklaringer Hvordan valg av emner og problemstillinger endres over tid og ut fra ståsted Bruk av historien i dagens samfunn Hvordan media påvirker oppfatninger av nåtid og fortid

Kompetansemål i historieforståelse og metoder, eldre historie Kunne finne og vurdere historiske kilder Kunne presentere en historisk person Kunne identifisere ulike historiske forklaringer Kunne forklare og diskutere periodisering Kunne bruke digitale verktøy til å hente informasjon og vurdere den kritisk

forholdet mellom historiefaget og samfunnsutviklingen Større vekt på: - hvordan historisk kunnskap skapes forholdet mellom historiefaget og samfunnsutviklingen bruk av digitale verktøy

Vurdering Standpunktkarakter gis etter hvert år Bare standpunkt etter Vg3 kommer på vitnemålet Eksamen bare etter Vg3 Eksamen omfatter både Vg2 og Vg3

Oppsummering Ett fag, fordelt på Vg2 og Vg3 1 uketime mindre totalt, ca 100 år kortere tidsspenn Mer tidsspesifikke mål Stort rom for individuelle valg Sterkere vekt på historieforståelse