Læreplanen Historie Vg2
Struktur Færre timer VG 2: 2 timer per uke VG 3: 4 timer per uke Skillet VG 2–VG 3: ca 1750–1800 Påbygging: 5-timersfag med egen læreplan Norsk historie og verdenshistorie er ikke lenger delt i separate mål Mål og hovedområder i gammel læreplan blir erstattet med hovedområder og kompetansemål Grunnleggende ferdigheter: Uttrykke seg muntlig og skriftlig Kunne lese Kunne regne Kunne bruke digitale verktøy
Bruk av digitale verktøy Krav om kildekritisk bruk av Internett presentasjon og publisering av eget arbeid ved hjelp digitale verktøy bruk av digitale kommunikasjons- og samarbeidsredskaper
To hovedområder Samfunn og mennesker i tid Historieforståelse og metoder Hvert hovedområde inneholder en serie kompetansemål for hvert årstrinn
Samfunn og mennesker i tid Fra læreplanens beskrivelse av hovedområdet: Sentrale historiske fenomener og prosesser Trekker linjer mellom fortid, nåtid og framtid Perspektiver på fortida: Maktforhold og politikk Sosiale og økonomiske forhold Kultur og tankeliv Kontinuitet og endring Menneske som aktør – både som individ og i gruppe
Kompetansemål eldre historie
Kronologisk basert kunnskap med mer tidsspesifikke mål enn tidligere Geografisk hovedfokus på Norge og Europa – i mindre grad globalhistorie Fremdeles stort rom for tolkning og valg
Historieforståelse og metoder Fra læreplanens beskrivelse av hovedområdet: Hvordan mennesker tenker forskjellig om fortida Hvordan historisk kunnskap blir bygd opp, forstått og vurdert Kildekritikk, analyse av framstillinger og vurdering av forklaringer Hvordan valg av emner og problemstillinger endres over tid og ut fra ståsted Bruk av historien i dagens samfunn Hvordan media påvirker oppfatninger av nåtid og fortid
Kompetansemål i historieforståelse og metoder, eldre historie Kunne finne og vurdere historiske kilder Kunne presentere en historisk person Kunne identifisere ulike historiske forklaringer Kunne forklare og diskutere periodisering Kunne bruke digitale verktøy til å hente informasjon og vurdere den kritisk
forholdet mellom historiefaget og samfunnsutviklingen Større vekt på: - hvordan historisk kunnskap skapes forholdet mellom historiefaget og samfunnsutviklingen bruk av digitale verktøy
Vurdering Standpunktkarakter gis etter hvert år Bare standpunkt etter Vg3 kommer på vitnemålet Eksamen bare etter Vg3 Eksamen omfatter både Vg2 og Vg3
Oppsummering Ett fag, fordelt på Vg2 og Vg3 1 uketime mindre totalt, ca 100 år kortere tidsspenn Mer tidsspesifikke mål Stort rom for individuelle valg Sterkere vekt på historieforståelse