1 Forslag til nytt opplæringsprogram for universitetsbibliotekarer ved UBiT.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
EndNote Referanser i faglige arbeider Kristiansand Arthur N. Olsen.
Erfaringer fra internasjonal utveksling
1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.
NESOs Formannskole klasse / 2014
Hva er Fretex ?.
Fagreferenter – en truet art?
PUS-forum Trondheim, 30. november 2010
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Kompetansekartlegging
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Velferdsteknologi ved studiested Fredrikstad. En mulig skisse.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Ny Hovedvevside Betraktninger. VEV-arbeide er team-work – ingens enkeltarbeide.
Prosjekt Kompetansebygging 2.0 Våren 2010
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
1 2 UBiT - INFOSØK Roar Storleer tel.: fax : adr.: UBiT – SUS/INFOSØK Høgskoleringen.
1 2 Utgangspunkt Definere hvilke behov for kompetanse UBiT vil ha behov for i framtiden Når disse er kartlagt er det mye enklere.

UBiT - veven
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
Oppsummering av FOU - prosjekt
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Malverk intern produktopplæring
Google og katalogen : trussel eller nyttig verktøy Hans Martin Fagerli, Høgskolen i Oslo.
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
HiO HiAk Prosessen. Litt historikk September 2008: Styrene ved begge institusjoner vedtar å ”utrede og klargjøre ulike sider ved at HiO og HiAk går sammen.
Organisering og arbeidet i kommunene
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
KURSPLAN 2004 PSYKIATRI OG RUS I EN ARBEIDSMARKEDSBEDRIFT.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Veiviseren HÅNDBOK FOR TILLITSVALGTE I KLUBBENE
TIPS OM SØKING PÅ INTERNETT
1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Kort om departementets arbeid mot 2015
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
DRI 1002 Våren 2004 Oppsummering Overblikk over kurset : Mål og innhold Forelesningene Obligatoriske oppgaver 2.Litt om eksamen 3.Evaluering.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Hvorfor mapper vi? Forankring av mappingprosjektet
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Hvorfor mapper vi? Ledermøtet på UB, 13. desember 2016
Oppsummering av FOU - prosjekt
Utskrift av presentasjonen:

1 Forslag til nytt opplæringsprogram for universitetsbibliotekarer ved UBiT

2 Bakgrunn I ledermøtet 5. desember 2007 hvor Roar Storleer orienterte om dagens opplegg for den ett-årige universitetsbibliotekaropplæringen, ble det besluttet opprettet en arbeidsgruppe bestående av Hege Charlotte Faber, Almuth Gastinger, Stein Johansen og Roar Storleer. Gruppen fikk som mandat å komme fram til et framtidig opplæringsprogram for universitetsbibliotekarer ved UBiT. Roar Storleer ble oppnevnt som leder av gruppen.

3 Arbeidet 5 samlinger siden 15. januar Rapport levert Bibliotekdirektøren 31. mars Gjennomgang av dagens opplegg Erfaringer fra de 9 siste som har gjennomført opplæringstilbudet Undersøkelse om tilbud ved andre institusjoner (NO,DK,SE,US,UK,DE) Opprettet egen blogg ( )

4

5 Dagens opplegg Varighet 1 år (50/50 opplæring/arb. v/enhet) Innhold: ”Bli kjent” runde 14 ukers turnus (1/2 uker) ved: –Spesialsamlingene (1 uke) –Tilvekst (2 uker) –Tidsskrift (1 uke) –Katalog (3 uker) –Publikumsskranke (3 uker) –Fjernlån/dokumentlevering (2 uker)

6 Dagens opplegg - forts. Arbeide ved den enhet en er tilsatt (50%) Kollokvieserie (ca. 20 samlinger à ca 2t) Kollokvieserie Brevkurs JBI (en regner 10t/brev) Brevkurs JBI –UDK/Dewey (2/4 brev) –Jus er ikke poesi (4 brev - opphavsrett) –Referansekunnskap (10 brev) Informasjonssøking PhD fag (ca. 25t) Informasjonssøking Informasjonsforvaltning (IT2802, 26 t F + 10 Ø, 7,5 studiepoeng) Informasjonsforvaltning Studietur – ulike besøk ( Tr.heim/Oslo/Mo) Deltakelse på ulike møter og konferanser

7 Dagens primæroppgaver Samlingsutvikling. Utvelgelse og klassifisering/indeksering av litteratur Hjelpe brukerne ved avanserte emneforespørsler Undervisning/opplæring. Holde emnespesifikke kurs i informasjonssøking Pleie fagmiljøet (fakultet og institutt) innen sitt ansvarsområde Vevarbeide

8 Framdriftsplan Tilbakemelding fra de som har fulgt dagens opplegg Hva fungerer? Hva fungerer ikke? Hva bør inn som nytt i hht UBiTs framtidige behov Hvordan skal det legges opp? Innhente opplysninger fra sammenlignbare institusjoner Kan vi hente kompetanse innen egne rekker? Hvis ikke – hvor får vi tak i den?

9 Nytt opplegg Hoveddel gjennomføres innen ett år og resten innen tre år 50/50 opplæring/arbeide ved bibliotek Opplæringsprogrammet justeres / tilpasses den nyansattes kompetanse Tre viktige hovedområder –Utadrettet virksomhet –Undervisning –Oppdatert på hva som rører seg i Det Digitale Bibliotek

10 Velkomst (1 dag) Utdeling og gjennomgang av ”velkomstperm” God gjennomgang av hele opplegget Orientering om UBiTs organisasjon, styring, adm, måldokumenter, strategier, lønn, HMS, matrisene osv Universitetsbibliotekarens primæroppgaver Presentasjon og møte med fadder (NB. Fadderne må være godt orientert om plikter og ansvar for opplæringsperioden)

11 ”Bli kjent runde” (6 ½ dag) Viktig for å få oversikt (også fakultet/institutt bør besøkes) Fagmiljøet informeres (mail, Innsida) når nytilsatt begynner. Samtlige bibliotekenheter besøkes (2-3 dager) Representant for fakultet/institutt presenterer vedkommende i fagmiljøet. Fadder blir også med her. (1 dag) Intensivt Informasjonssøkekurs (1/2 dag) Kurset arrangeres så tidlig som mulig i opplæringen, slik at deltakeren får innledningsvis et godt innblikk i UBiTs tjenester. Kurs i engelsk bibliotekterminologi (2 dager) – NTNU Kurset fokuserer på profesjonell engelsk stil, standard og vokabular. Det har som mål å hjelpe deltakerne å bruke engelsk med større sikkerhet og trygghet, og til å bli fortrolig med webbaserte og skriftlige kilder. Kurset legger også vekt på nyttige ord og uttrykk i biblioteket. Bibliotektermer - norsk/engelsk ordliste fra ABM utviklingBibliotektermer - norsk/engelsk ordliste

12 Turnus (27 ½ dag) ”Logisk” gjennomføring av turnus (Bokas gang) er viktig. Den må være godt planlagt og hensikt komme klart fram. De ansvarlige må være godt forberedt når deltakeren kommer Tilvekst (2 ½ dag) Tidsskrift (2 ½ dag) Klassifikasjon (2 ½ dag) - Intern opplæring ved fadder eller ved den som fadder avtaler med (*) Katalog (2 ½ dag) Noen sentrale arbeidsverktøy (BIBSYS, Frida, DIVA, UBiT vev og SFX, Fagsider/FagVIKO/VIKO og It’s Learning) (2 ½ dag) Publikumsskranke (7 ½ dag ) Fjernlån/dokumentlevering (2 ½ dag) Spesialsamlingene (2 ½ dag) Vevarbeide (5 dager) *) Har et opplegg for UDK og Dewey

13 Fag (alle ved NTNU) IT2802 Informasjonsforvaltning (200 t ca. 30 dager) IT2802 Emnet behandler ulike former for dokumentbasert informasjon og bruken av kvalitetssikrede samlinger som utgangspunkt for informasjonsforvaltning både i bedriftsinterne løsninger og i en mer global kontekst. Web-basert informasjon er sentral. Videre behandles identifikasjon, beskrivelse og klassifisering av informasjon med fokus på utvalgte standarder og systemer for dette, med henblikk på å gjenfinne informasjon. Søking og søkeprosesser. Emnet gir også en innføring i informasjonskvalitet. Nasjonalt og internasjonalt regelverk for opphavsrett av digital informasjonmed fokus på digital informasjon, samt datasystemer for digital rettighetsstyring. IT3803 (Digitale bibliotek) (200t ca. 30 dager) IT3803 Emnet har flere innfallsvinkler til web-baserte digitale bibliotek: informasjonsobjekter, systemarkitektur, teknologi og anvendelser. Emnet behandler modellering, design og beskrivelse av innhold; generelle metoder, spesifikke metoder rettet mot utvalgte applikasjoner og/eller brukergrupper. FRBR- modellen behandles spesielt. Interoperabilitet mellom systemer og mellom samlinger. ?Open access; Open Arcives?. Det gis innføring i modeller og arkitekturer for (distribuerte) digitale bibliotek. Eksempler: Geo-refererte digitale bibliotek, Digitale bibliotek og e-læring. Evaluering av digitale bibliotek, og av enkelte hovedkomponenter som teknologi, innhold (samlinger), brukere og brukbarhet. Pedagogisk basiskompetanse (3 dager til 12 dager avh. av omfang) Pedagogisk basiskompetanse

14 Kurs/brevkurs (7 dager) Brevkurs 34 Jus er ikke poesi (2 brev) dekker bibliotekrelevant lovgivning (Pliktavleveringsloven og Åndsverkloven) Brevkurs 40 del I Referansekunnskap (3 brev) Prosjektstyring – NTNU (2 dager) Prosjektstyring Markedsføring – NBF (5 dager)

15 Ulik programvare (5 dager) Behov for kursing vurderes i forhold til den enkeltes erfaring og kunnskap Office programmer (Word, PowerPoint, Excel) – Datakortet Adobe Acrobat (Reader og Distiller) (4t) ESCENIC (4t) EndNote (4t) DreamWeaver (4t)

16 IKT (Alternativt kan faget IT3803 – Det digitale bibliotek tas) (200t) Praktisk og operativ forståelse av hva Det Digitale Bibliotek er Nye arenaer (MySpace, YouTube, FaceBook- være oppdatert på hva som rører seg på Internett) Søkemotorer, Kildekritikk, Kvalitetssikring, Ulike lagringsformater Open access 2.0 konseptet MetaData (Dekkes godt i IT2802)

17 Kollokvier Skal dekke sentrale og viktige temaer som ikke dekkes på annen måte i opplæringen Internasjonalt samarbeide, trender, organisasjoner (IFLA, AILIS, IATUL, NordInfo….) Statistikk Bibliotekrelatert FoU Kvalitetsledelse

18 Studietur(er) (8 dager) Mo i Rana: –Nasjonalbiblioteket Rana Trondheim –BIBSYS –Adresseavisen –Statoil –Google –Yahoo! –FAST (MSN) Oslo –NRK –SSB –Swets –Stortingsbiblioteket –HumSam –Pronorm –Forlag (Aschehoug/Cappelen) –NB Andre eksklusive steder –Evt delta på 1 ukes TICER sommerskole (Tilburg university)TICER sommerskole

19 Totalt ca. 120 dager til opplæring Velkomst 1 dag Bli kjent runde 6 ½ dag Turnus27 ½ dag IT dager IT dager Pedagogisk utd 3 dager Brevkurs 7 dager Prosjektstyring – kurs 2 dager Markedsføring – kurs 5 dager Ulik programvare 5 dager Kollokvier 1 dag Studieturer 8 dager Sommerskole Tilburg 5 dager