Kontrafaktisk tenkning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Skjønnlitterær fortelling
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Ta livet og øyeblikket tilbake
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Læringspsykologi: Relevans og betydning med utgangspunkt i et eksempel
Klasseregler.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Bokanmeldelser..
Læringspsykologi: Klassikerne
Læringspsykologi: Klassikerne
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Det gode Det rette Det rettferdige
Introduksjon Forskningsmetoder Frode Svartdal, UiTø H-2006
Mestring og forebygging av depresjon
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
Fra prosjekt til tiltak •Prosjekt - Felles ansvar –Snu unge lovbrytere i tide –Salten politidistrikt •Tiltak –Felles ansvar i Salten –Salten.
Mestring og forebygging av depresjon
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Avoidance Frode Svartdal Okt
LÆRING Grunnleggende prosesser
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Kapittel 5 oppgave d Bruk riktig ord på riktig plass i riktig form.
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Prosjekter Til internseminar 15. mars 2010
Frode Svartdal UiTø April 2009
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Design, evalueringsstudie 06/07
Kontrafaktisk tenkning
Systemstabilitet Spenningsstabilitet
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
100 lure ord å lære.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
MÅLRETTET MILJØARBEID
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
Landsbyens problemstillinger: Oppsummering og konklusjon.
Hva gjorde du… …i går? For eksempel: I går fikk jeg besøk.
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Aggresjon.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Prosjekt og forskningsrapport
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Frode Svartdal UiTø Okt. 09
Eksempler, sosialpsykologi
Frode Svartdal UiTø Sept. 2011
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Ашық сабақ Тақырыбы: Отан туралы М.Мақатаев
Бейшева Ментай Идрисовна
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

Kontrafaktisk tenkning Frode Svartdal H-10

Hva er kontrafaktisk tenkning? Noe skjer: “Jeg fikk C på eksamen” Noe annet kunne skjedd: “Jeg kunne fått en E” “Jeg kunne fått en A” Faktisk utfall Mulige kontrafaktiske utfall

Hva er kontrafaktisk tenkning? To hovedformer: Sammenligner med noe bedre (“upward comparison”) Hadde jeg bare … så hadde jeg kunnet få en A” (mulig kontrafaktisk utfall) Sammenligner med noe verre (“downward comparision”): “Heldigvis strøk jeg ikke...” (mulig kontrafaktisk utfall)

Effekter av kontrafaktisk tenkning Upward comparison: Utfallet ses i lys av et bedre alternativ Fikk D til eksamen (faktum; A er kontrafaktisk utfall) Anger: “Hadde jeg bare...” Adaptiv funksjon: Endrer atferd/tenkning til neste gang Downward comparison: Utfallet ses i lys av et verre alternativ Fikk D til eksamen (faktum; stryk er kontrafaktisk utfall) Lettelse: “Kunne gått mye verre” Noe som isolert sett ikke er så positivt, blir mer positivt Adaptiv funksjon: Coping

Kontrafaktisk tenkning og unngåelse Avoidance Gjør noe for å unngå at noe negativt skal inntreffe Eksempel: Ta vitamin C  hindre forkjølelse M.a.o.: Vi tenker oss noe negativt som så motiverer til handling – “future counterfactual” Noen spennende forskningsspørsmål: Hvilken “belønningsverdi” har slik unngåelse? …

Kontrafaktisk tenkning og “belønningsverdi” I Positive utfall: Du vinner 10.000 Kontrafaktisk positive utfall: Du unngår å miste 10.000 Hva er ”belønningsverdien” til disse utfallene? Common sense: Å vinne er kun positivt = svært positiv vurdering Å unngå å tape er både positivt og negativt = en middels positiv vurdering Vår tanke (begrunnet fra læringspsykologi): Psykologisk sett: Å vinne = unngå å tape

Kontrafaktisk tenkning og “belønningsverdi” II Parallell til læringspsykologi: Positiv forsterkning: Du oppnår noe positivt når du gjør en handling Negativ forsterkning: Du unngår/unnslipper noe ubehagelig når du gjør en handling Positiv og negativ forsterkning har funksjonelt sett ”samme” effekt

Kontrafaktisk tenkning og “belønningsverdi” III

Kontrafaktisk tenkning og “belønningsverdi” IV

Kontrafaktisk tenkning og “belønningsverdi” V

Perspektivforskjell i evaluering Positive utfall bedømmes som mer positive når de hender andre