Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Forskning.no: Erfaringer med et emnekart-basert nettsted Rådgiver Jon Solberg Norges forskningsråd.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Profil og omdømme Modul 1 Introduksjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Omdømmeprofil for vår svømmeklubb Hva står vi for?
Asfaltdagen 2008 Harald Lausund
Stjørdal Rotary-klubb
10Velstand og velferd.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Skandinavisk næringsliv og CSR
ROTARYS OMDØMME PÅL ROSENVINGE DISTRIKTSLEDER 2310 PUBLIC RELATIONS.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening 80 år!
NY FORSKNINGSMELDING – NY GIV FOR NÆRINGSLIVETS FOU? Finn Bergesen jr. Administrerende direktør Næringslivets Hovedorganisasjon.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Hvordan kan Utenriksdepartementet støtte norsk næringsliv ?
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Identitet, merkevarebygging og følelser
1Næringslivsringen strategiplan 2002 STRATEGIDOKUMENT OKTOBER 2002 Innhold Næringslivsringens ( NLR ) formål Næringslivsringens langsiktige hovedmål Næringslivsringens.
hoyre.no: Ett emnekart – 450 portaler
Ung i verden Verden er stor, men mindre enn noensinne. Hvordan påvirker det deg? Ung i Verden Verden er stor, men mindre enn noensinne. Hvordan påvirker.
Care, Awareness, Knowledge, Engagement CAKE Verdier Q1.
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Tom Knudsen Regiondirektør NHO Hordaland
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Norwegian Ministry of Fisheries ”Tromsø–regionens marine fremtid” Fredag 23 mai 2003 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
Strategi- og aktivitetsplan
Politisk påvirkning.
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Kulturens rolle i utvikling av attraktive samfunn frå eit næringsperspektiv. Ola M. Løkholm, direktør i Harstad Kulturhus as.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Samspill mellom utdanning og arbeidsliv for økt innovasjonskraft Råd for samarbeid med arbeidslivet – RSA NTNU 14. August 2013 Anthony Kallevig, LO A.Kallevig,LO1NTNU.
Direkte kontakt og lobbyvirksomhet Vi skiller gjerne mellom to former for uformell kontakt mellom politikerne og ulike pressgrupper: Direkte kontakt og.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
Østlandssamarbeidet Orientering v/Ann Irene Sæternes.
Kommunikasjonsstrategi
Sammen får vi ting til å skje
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Stortingsrepresentant Marianne Synnes
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Utvikling av merkevaren Toftøy Barnehage
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Utskrift av presentasjonen:

Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr

Oslo, Næringslivets Hovedorganisasjon og Norges Turistråd NHO er svært opptatt av å styrke Norges omdømme! Konferanse NHO og NTR, september 2001

Workshopen i dag er et viktig initiativ fra UDs side. Vi håper det vil vinne bred tilslutning hos næringslivet, i kulturlivet og ikke minst hos politikerne

Norsk næringslivs markedsadgang ute vil styrkes ved at nasjonen har godt og tydelig omdømme Utenlandske investorer og turister vil kunne trekkes til ”merkevaren Norge” Viktig at Norge har en ”buffer” av goodwill og troverdighet – og relasjoner - om en krise skulle oppstå En bedrifts viktigste aktivum er dets omdømme Det nest viktigste aktivum er menneskene som skaper dette omdømmet

Mange har gjort lignende øvelser … Communication Integrity Excellence Respect Men - omdømme er ikke noe du skaper – det er noe du fortjener!

Hvorfor er det viktig å bygge opp Norges omdømme? Konkurrerer om oppmerksomhet (markedsandelene) ute Verden omkring oss forholder seg til land, folk og næringsliv som de har kunnskap om og positive assosiasjoner til

Situasjonen i dag - påstander Norge er et lite land i verden er nærmest usynlig i utlandet Norge oppfattes av noen som et …”lite, rikt og ekkelt land” Norge er et ekstremt dyrt land

Vi er en rik velferdsstat ”basert på oljerikdommen” Vi er ikke hardt arbeidende Vi er de siste barbariske ulv-, hval- og selfangere

Likevel – vi har et godt utgangspunkt for å ”brande” Norge Vi er ifl. UNDIs Human Index ”Verdens beste land å leve i” Vi er en stormakt hva gjelder internasjonal fredsmegling, demokratiutvikling, bistandspolitikk og menneskerettigheter

Vi er verdensledende innen visse næringsklynger; olje/gass, maritim og marin sektor, IT-nisjer osv Vi er sterk som kulturnasjon Vi er en ledende miljønasjon Vi er ledende innen CSR Vi har en enestående natur Vi er et moderne land

Vårt problem Vi har ikke klart å kapitalisere på våre fortrinn og våre suksesser Vi mangler en helhetlig strategi for å styrke Norges omdømme der myndigheter, næringsliv og frivillige organisasjoner opptrer samlet

Våre utfordringer Vi må utmeisle en ny omforent strategi for Norgesprofilering Vi må skape en omforent holdning til hva som skal profileres Avgjørende at vi fokuserer få overordnede tema Tydeligere i kommunikasjonen – Hva er unikt for Norge?

Budskapet bør fokusere kombinasjonen av det moderne og dynamiske Norge, vår natur og vår kulturarv Involvere de ulike stakeholders i utformingen av konseptet (myndigheter, næringsliv, kultur og det sivile samfunn) Myndighetene må gå i spissen, - investere i profilen. Næringslivet vil bidra, også finansielt Vi må utnytte teknologien (Norgesportalen)

Visjonen Vi skal skape en Norgesprofil som gjør at omverdenen får positive assosiasjoner når Norge nevnes

La meg trekke frem suksesshistorien Spania – som har monopol på sola!

Irland og Finland er eksempler på land som i de seneste årene har lykkes med å etablere klare omdømmeprofiler

Jeg vil avslutningsvis si noen få ord om det pågående arbeidet med å styrke NHOs omdømme - Prosjektet ”Kultur og Omdømme” i NHO

NHOs Omdømmeprosjekt og - Norgesprofilering Mange paralleller – men Norgesprofilering er langt mer krevende fordi det er så mange stakeholders Og – konkurransen om oppmerksomhet og goodwill ute er mye hardere

KULTUR OMDØMME

En mer helhetlig og attraktiv organisasjon!

I NHO er vi overbevist om nytten av branding NHO og Norge

Viktig at vi klarer å frigjøre oss fra tidligere erfaringer – ikke nødvendigvis forkaste, - men fornye, prioritere, fokusere og intensivere!

NHOs foreslåtte nye visjon: ”Vekke nye tanker” Lykke til i workshop’en der dere skal prøve å meisle ut hva som kan være innholdet i den nye profilen!

Ingen av disse bildene kommer fra Norge