ARNE – prosjekt – faggruppe Energi / Offshore Regionens fordeler / forutsetninger:  Strategisk / fordelaktig beliggenhet  Gode havnefasiliteter / infrastruktur.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barentssekretariatet Næringsstrategisk plattform i nord Regjeringen har i sin nordområdesatsing (NTP kap. 8.4) uttalt: I et arbeid for å utvikle.
Advertisements

Nyetablering og VEKST ØST-REGIONEN
Arild Haraldsen og Anne Salvesen NorStella
Næringsarealprosjektet
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
Import og distribusjon av varer i et miljøperspektiv
Beslutningsområde Hva skal scenariene brukes til? Hva kan gjøres for å bidra til at petroleumsvirksomhet i Norge i 2015 fremdeles er en foregangsnæring.
247bygget.no. 247bygget.no Project & Design Services AS PDS Gruppen Project & Design Services AS PDS Protek AS Ingeniør-, Arkitekt- og Konsulenttjenester.
Haugesundregionens Næringsforening
Innovasjon Rogaland Strategiforslag: Nyskapingsprosesser.
Nor Lines – det unike transportsystem.
Vestlandet mot resten av landet. Samarbeid eller rivalisering ?
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Kommunereform for vekst
Seminar januar 2012 Geir Berg
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Innspill til Strategisk Næringsplan Gruppeleder: Inge Oliversen, NorSea Group Sekretariat: Gottfried Heinzerling, Rogalandsforskning Fagruppeledere: Tor.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
- vi vil mer SPAREBANKEN PLUSS Hvorfor velge alliansefrihet? Fordeler og ulemper ved dette valg. Adm.dir Stein Hannevik.
Bransjeseminar om grunnfondsbevis
1 Regionalpolitikken – en balansert regional utvikling Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Kontaktkonferansen med fylkeskommunene, Bergen, 5. april 2005.
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
ARNE – prosjekt – faggruppe handel/grossist Målsettingen som fungerer som basis for utviklingen av regionen som logistikk- knutepunkt:  Regionen utvikles.
1 Axel Rød, rådgiver, Stavanger, 20. mars 2007 Regionalpolitikken er internasjonal Nye Interreg programmer
Havnedirektør, Bodø havn KF
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
Grenland Senter for bærekraftig industriell utvikling Hallgeir Kjeldal ViG.
Norsk offshoredag, Oslo, 23. mai 2002 Skarvprosjektet Skarv - BP’s strategi Lisenshistorie Reservoarene Beliggenhet og infrastruktur Utviklingsscenarier.
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Innherred En vekstkraftig evig grønn ungdom
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Narvik Havn Onsdag Jan Erik N. Netter Kristiansund Port Services AS INTERKOMMUNALT HAVNESAMARBEID I OFOTENREGIONEN Status og erfaringer Samarbeidsprosessen.
Samarbeid og virkemidler for markedsdrevet utbygging i knutepunkt og tettsteder AV/EP
Fra regional flyplass til global aktør
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Oddmund Sylta | 21. juni Bybanereisen – en god opplevelse for brukeren Direktør Oddmund Sylta, Skyss 21. juni 2010.
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Samordnet praksis for budsjettering og regnskapsføring av forsknings- og utviklingsprosjekter innen helse Presentasjon i møte for Nasjonal fagstrategisk.
Regionalavdelingen Foto: Bragdøya kystlag EUs Blå vekst og Norsk Maritim strategi Presentasjon på dagskonferanse om Blå vekst 5.juni Jon.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Gardermoen Kystverkets ansvarsområder Maritim infrastruktur Maritime tjenester Transportplanlegging og kystforvaltning Beredskap mot akutt.
Prosjekt Gjennomføringsplan InterCity - viktige premisser og opplegg for planarbeidet Lars Erik Nybø Jernbaneverket.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kommunemøter RPBA - om RTP
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Utdanning Lister En presentasjon.
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Kommunemøter RPBA - om RTP
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Utskrift av presentasjonen:

ARNE – prosjekt – faggruppe Energi / Offshore Regionens fordeler / forutsetninger:  Strategisk / fordelaktig beliggenhet  Gode havnefasiliteter / infrastruktur  Sentrale næringer kontrollerer stor del av godsflyten  Akseptable sjøbaserte rutetilbud

ARNE – prosjekt – Faggruppe Energi / Offshore Muligheter – nasjonalt knutepunkt:  Konsolidering i Nordsjøbassenget (UK og Norge + Danmark?)  Harmonisering av regelverk = felles markedsområde  Haleproduksjon = øket betydning / andel av tredjepartslogistikk  Trafikk vei / bane – øst / vest v.v. - ikke balansert – utnytte lavere rater østover

ARNE – prosjekt – Faggruppe Energi / Offshore Konkurrenter for petroleumsnæringen:  Bergen  Aberdeen

ARNE – prosjekt – Faggruppe Energi / Offshore Tiltak for å bli bedre:  Utbygging av veiforbindelsene mellom terminalene (Ganddal, Sola, Risavik, Dusavik / Mekjarvik)  Rammebetingelser for sjøtransport (avgifter etc.)  Veinett ut av regionen (Rogfast)  Forenkling av regelverk for gods med overlengde  Samhandling mellom forskjellige næringer / aktører  Logistikkutdannelse (høyskole) i regionen

ARNE – prosjekt – Faggruppe Energi / Offshore Merkevarebygging:  Stavanger Havn, Sola