Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagskolekonferanse om kodeverk og rapportering Gardermoen SSBs bruk av data – hva og hvorfor Rita Aanerud, Statistisk sentralbyrå.
Advertisements

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Lærersamling på Kråkerøy 27. august 2013 • Grønn skrift: kun teknisk fagskole • Rød skrift: kun helse • Svart skrift: gjelder begge.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Nytt fra NUTF 2012 Leder Terje Bogen. NUTF • Sammensetning • Bent Chr. Christoffersen Norges rederiforbund. Bent Chr. Christoffersen • Maritime arbeidsgiverorg.
Fagskolens nasjonale retningsgivere
Seminar 1. juni 2011 Norges Kreative Fagskole Avdelingsdirektør Joar Nybo Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning. Bakgrunn: ”Arbeidsgruppe for fagskolestatistikk”, høringsrunde knyttet til denne og Prop. 1 S ( )
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Læreplanarbeidet i fagskolen Fagskolekonferanse om registrering og rapportering Radisson Blu Værnes Radisson Blu Værnes 2. februar 2011 v/Bård Inge Thun.
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Møte med fagpolitisk utvalg for opplæring, kompetanse og verdiskaping i region Øst i Oslo Presentasjon ved Aud Larsen, leder NUFHS Bård Inge Thun,
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Erfaringer fra siste års rapportering Fagskolekonferanse 8. – 9. februar 2012 Radisson Blu hotell Trondheim Airport NASJONALT.
1 Fagskoleseminar for Fagskolen Rogaland onsdag 26. mai
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
1 Møte med Opplæringsregion Nord (ORN) om fagskole Fylkeshuset i Tromsø Tirsdag 17. august 2010 v/Bård Inge Thun, nasjonal fagskolekoordinator 1.
Rammer og struktur for fagskoleutdanning i helse- og sosialfag- parallellsesjon B Nasjonal konferanse om fagskoleutdanning i helse- og sosialfag Trondheim,
Skoleeier – was nun? Hva tenker fylkeskommunen som forvalter og eier om fagskolen nå?
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Konferanse om fagskoleutdanning
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Utdanningsveier til ei karriere i helse- og omsorgstjenestene
FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Informasjon fra Rådet for fylkeskommunale fagskoler - RFF
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
RFF’s ÅRSKONFERANSE 2013 BERGEN 6. – 8. MAI. RFFs vedtekter (utdrag): Navn og formål  Rådet for offentlige fagskoler (RFF) er et koordinerende organ.
Nasjonal standard for kodeverk i fagskolen
Fagskolekonferanse om kodeverk og rapportering Værnes SSBs bruk av data – hva og hvorfor Rita Aanerud, Statistisk sentralbyrå.
Fagskolen – system og sentrale aktiviteter Lærerkonferansen Gjøvik 1. november 2012 v/Bård Inge Thun Nasjonal fagskolekoordinator.
Møte med referansegruppen for petroleum
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
Om fagskolen fagskole.wikispaces.com/of2013 Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. Lærersamling.
FAGSKOLEUTDANNING.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Lærersamling i Ørsta 15. – 16. august Forsiden Begrensingen til toårig er fjernet.
Rapportering for god fagskolestatistikk - - utfordringer og forventninger Informasjonsseminar for styreledere 1. juni 2011 v/Norges Kreative Fagskole Innlegg.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
Fagskoleutdanning - seminar om fylkeskommunenes forvaltningsansvar 5.april 2011.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Fagskoleutdanning for helse- og sosialsektoren: - En viktig kompetansebrikke i samhandlingspuslespillet!
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Rådet for Offentlige Fagskoler Bernt R. Almedal
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
Helsearbeiderfag Nannestad videregående skole. Aktuelle arbeidssteder Som helsefagarbeider kan du få arbeid i -spesialisthelsetjenesten -psykisk helsevern.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
| Hvor går veien videre? Jubileumskonferanse Narvik
Råd og utvalg i fagskolesektoren
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
Rådet for offentlige fagskoler
Fagskolen – system og sentrale aktiviteter
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Utskrift av presentasjonen:

Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling

Fagskoleutdanning innen helse- og sosialfag Litt historikk –Fagskoleloven kom i 2003 –Alle tilbydere kunne søke NOKUT om å få godkjente fagskoleutdanninger –Ingen krav til planer, alle kunne tilby det de ville –Fylkesutdanningssjefene ble enige om at offentlige tilbydere måtte struktureres –NUTF ble etablert i 2004 –FFU i samarbeid med Helsedir etablerte NUFHS i 2006

NUFHS har følgende representanter: Skoleeier, representert ved FFU (Forum for fylkesutdanningssjefer) Arbeidsgiverorganisasjoner –NHO –Spekter –KS –HSH Arbeidstakerorganisasjoner –Fagforbundet –Delta –Norsk Sykepleierforbund –Utdanningsforbundet –Skolenes landsforbund Privat tilbyder, representert ved NFF (Norsk forbund for fjernundervisning) Offentlig tilbyder, representert ved RFF (Rådet for fylkeskommunale fagskoler) Studentrepresentant fra privat tilbyder Studentrepresentant fra offentlig tilbyder Helsedirektoratet Observatørstatus (Helse og omsorgsdep., Kunnskapsdep., Utdanningsdir., NUTF)

NUFHS mandat: NUFHS er en frivillig sammenslutning av sentrale aktører innen helse- og sosialfagene Et organ for samhandling mellom tilbydere av fagskoleutdanning i helse- og sosialfag og arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner for å utvikle, beholde og synliggjøre en nasjonal standard for nivå og innhold i fagskoleutdanning i helse- og sosialfag. Den nasjonale standard skal være retningsgivende for søknader til NOKUT om godkjenning av fagskoletilbud. Samtidig skal den gi grunnlag for næringsmessig og lokal tilpasning av opplæringen.

Forts. NUFHS mandat: Sikre utvikling, videreutvikling og anbefaling av nasjonale planer for fagskoleutdanning i helse- og sosialfag. Være en samarbeidspartner for NOKUT, utdanningsmyndighetene og andre aktuelle fagskolemiljøer. Arbeide for å utvikle et felles nettsted for all fagskoleutdanning. Uttale seg om andre forhold av nasjonal interesse (finansieringsordninger, opptakskriterier, dimensjonering, lokalisering, fremtidig behov for kompetanse oa.)

Hvorfor nasjonal standard, og nasjonale føringer ? Gode kvalitative tilbud Gjenkjennbare for arbeidsgivere og søkere Likebehandling av studenter –Opptak –Innhold –Gjennomføring –Vurdering –Dokumentasjon

Dokumentasjon, fagskolepoeng og kodeverk: Nasjonal og gjenkjennbar dokumentasjon for alle med slik fagskoleutdanning. Inndeling i moduler, som i utgangspunktet har et ukeomfang. Dette er omregnet til fagskolepoeng. Skal si noe om en belastning i forhold til et årsverk. Kodeverk, for gjenkjennbarhet både i forhold til opptak, dokumentasjon og rapportering til andre instanser.

Koder og kodeverk for fagskolen To kodesystemer –Kurskoder - Brukes ved søkning og opptak samt rapportering til Lånekassen, SSB, KD etc. –Modulkoder - Brukes under studiet som referanser til læreplanverk og skoleadministrative systemer, i forbindelse med vurdering og sluttdokumentasjon men også til rapportering av resultater.

Retningslinjer for vurdering: Hensikten med vurdering: Vurderingen skal fremme kontinuerlig læring og utvikling hos studentene, og med felles retningslinjer for vurdering sikres en nasjonal standard som gir studentene likeverdig og god behandling i vurderingsprosessen. Vurderingsformene skal være i samsvar med utdanningens mål og innhold, samt arbeids- og læringsformer. Vurderingen foretas på en slik måte at utdanningstilbyder på et sikkert grunnlag kan vurdere om studentene har tilegnet seg den kompetanse (kunnskap, ferdigheter og holdninger) som er skissert i målene for utdanningen. Studentene skal gis mulighet til å forbedre seg i løpet av studiet og derved erfare at kompetanse i én modul kan suppleres av kompetanse i en annen modul. Studentene skal også kunne reflektere over egen innsats og framgang i modulene og gjennom det oppnå en mer helhetlig forståelse.

Hvordan gjennomføres vurderingsprosessen: Det skal foretas både underveisvurdering og sluttvurdering, som skal være både muntlig og skriftlig, samt være dokumentert. Sluttvurderingen har til hensikt å dokumentere studentens kompetanse etter endt opplæring.

Dagens nasjonale planer: Utarbeidet av helse og sosialdirektoratet –Eldreomsorg (november 2002) –Psykisk helsearbeid (november 2002) –Rehabilitering (juli 2004) –Barsel og barnepleie (juli 2004) –Kreftomsorg og lindrende pleie (januar 2005) –Veiledning (januar 2005) –Helseadministrasjon (oktober 2006) –Tverrfaglig miljøarbeid (oktober 2006) –Miljøarbeid innen rus (oktober 2006) –Spesialrenhold i helsetjenesten (desember 2006) –Miljøarbeid for mennesker med funksjonsnedsettelse (oktober 2008) Disse inneholder deler som nå er revidert av NUFHS Revideringen av planene fra NUFHS vil gi planene en annen struktur

Læreplanarbeidet: NUFHS – definert Helsedir. Sine anbefalte planer som de nasjonale Deler av disse er endret, men ikke revidert. –Endringene ligger på Det er utarbeidet en nasjonal plan, generell del. Denne er sendt ut på høring i utvalget.

Forts. Læreplanarbeidet: Planen for eldreomsorg og psykisk helsearbeid er de eldste. Det er valgt å revidere eldreomsorgsplanen. Denne er nå revidert og sendt ut på høring til alle tilbydere. Det er igangsatt utarbeidelse av en ny plan som skal bli en fagskoleutdanning som ivaretar Samhandlingsreformen. Til høsten skal det vurderes om en ny plan skal revideres.

Utfordringer innen helsetilbud: Nokut godkjenninger uten nasjonale standarder Flere tilbud med samme navn, men ulikt innhold Ulike vurderinger Ulik praksisgjennomføring Ulik dokumentasjon Dette skaper ikke troverdighet overfor arbeidsgivere

Nasjonalt fagskolenettsted