Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Areal- og transportplan for Buskerudbyen
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Regional delplan for universell utforming i Buskerud
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og næringsliv i Drammen sentrum.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Generelt om Randaberg Kommunen
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Midtveismøte utviklingsplan for HIT, kjølnes
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Regional areal- og transportplan Prosjekt Buskerudbyen
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Buskerudbysamarbeidet - status Informasjon for Drammen kommune Formannskapet 9.juni 2011 Tore Askim Prosjektsjef, Buskerudbyen.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og servicenæringen i Drammen sentrum.
Kommuneplan for Drammen –”Bærekraft skal være et grunnleggende prinsipp når bysamfunnet utvikles. Fortsatt vekst i Drammen møter utfordringer.
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Eksempel 4: Smart transport
Regional transportplan Agder
Buskerudbyseminar 12.oktober 2009 Areal- transport – klima Hovedmål - Felles erkjennelse og utfordringer – Befaring – Forslag til samarbeidsavtale.
Vi skal bygge videre på det vi har!
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Kontaktutvalget for næringslivet 19. mars 2012 – Rådmann Osmund Kaldheim.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Utredninger og planfase
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Lillemoen skole Foreløpige planer for regulering, utbygging og rehabilitering Enhet for arealplan Britt Søgaard, Charlotte Norstrøm og Erik Johan Hildrum.
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Buskerudbysamarbeidet er et langsiktig, forpliktende samarbeid mellom 9 likeverdige partnere om areal, transport og miljø.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Administrativt forslag til Buskerudbypakke 2 ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Georg N. Smedhus, leder av adm. styringsgruppe.
NÆRINGSAREALER FOR PLASSKREVENDE VIRKSOMHET ATM-rådet Bent Inge Bye, ordfører i Nedre Eiker.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Utfordringer for KVU Torsdag 10. april 2014 – Rådhuset, Leknes Nils Petter Rusånes, Statens vegvesen Region nord Prosjektleder KVU E10 Fiskebøl - Å.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Felles strategi for innfarts- og pendlerparkering i Buskerudbyen ATM-rådsmøte Helene Justad, ordfører i Lier.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
° Buskerudbyen_P | Buskerudbyen – parkering Presentasjon av sluttrapport - november 2010 Bjørn Haakenaasen 1.
Faglig samarbeid mellom KMD, Jernbaneverket, Vegdirektoratet og KS
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Hovedpunkter fra kunnskapsgrunnlaget og Status i arbeidet
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Kommunemøter RPBA - om RTP
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
Rullering av Regional transportplan
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk

Avtalepartnerne i Buskerudbyen  Drammen kommune  Lier kommune  Kongsberg kommune  Nedre Eiker kommune  Øvre Eiker kommune  Buskerud fylkeskommune  Fylkesmannen i Buskerud  Statens vegvesen region sør  Jernbaneverket  Kystverket Sørøst Andre tilknyttede partnere er næringslivsorganisasjoner og Buskerud kollektivtrafikk.

Avtalegrunnlaget - fra : 1. Samarbeidsavtalen 5årig samarbeidsavtale om Buskerudbyen Politisk vedtatt desember 2009 i alle fem kommunestyrer og i fylkestinget.

Hvorfor areal- og transportsamarbeid i Buskerudbyen? 1. Vekstutfordringer: Forventet befolkningsvekst nye innbyggere i bybåndet Lier – Kongsberg frem til 2030 Medfølgende trafikkvekst spiser opp effekten av tidligere infrastrukturinvesteringer (Veipakke Drammen m.m.) Økt transportkapasitet nødvendig, men hvordan?

Hvorfor areal- og transportsamarbeid i Buskerudbyen? 2. Miljø- og klimautfordringer Transport står for nesten 3/4 av de lokale klimagassutslippene Dagens transportsystem er basert på høyt forbruk av ikke- fornybare ressurser (olje) Lokalmiljø: Stor biltrafikk og mange parkeringsplasser forringer bymiljøet  Miljø- og klimautfordringene krever nye transportløsninger for fremtiden

Hvorfor areal- og transportsamarbeid i Buskerudbyen? 3. Næringslivets forventninger God fremkommelighet for gods God fremkommelighet for arbeidstakere; i jobb og til og fra jobb. Tilgang til arealer som tilfredsstiller næringslivets ulike behov, blant annet gode transportløsninger (rett virksomhet på rett sted)

4. Staten stiller krav: Forventer økt regionalt samarbeid i de større byområdene. Vil premiere de byområder som samarbeider – transport-/bypakker (jfr. NTP) og belønningsordningen for bedre kollektivtrafikk og mindre bilbruk Lokal/regional areal- og transportpolitikk må baseres på bærekraftige løsninger  Betyr fortetting i/omkring bysentra/tettsteder Hvorfor areal- og transportsamarbeid i Buskerudbyen?

Samarbeidets resultatmål Attraktiv by- og stedsutvikling og en arealutvikling med mindre behov for biltransport Effektive transportløsninger for næringslivet Kollektivtransporttilbud som kan konkurrere med bilen God tilrettelegging for sykkel som transportform Reduksjon av klimautslipp fra transport

9 4-årig avtale med Samferdselsdepartementet Belønningsmidler for bedre kollektivtrafikk og mindre bilbruk. Politisk behandlet i kommunene og fylkes-kommunen februar/mars /april 2010). Avtalegrunnlaget - fra : 2. Belønningsordningen

Fire hovedoppgaver for å nå samarbeidets resultatmål: 1.Felles areal- og transportplan etter plan- og bygningsloven. 2.Buskerudbypakke 1 (Belønningsordningen), 280 mill. fra Samferdselsdepartementet ( ) 3.Buskerudpakke 2, samferdselspakke som en del av NTP Kommunikasjon og formidling – kunnskap om innhold og samarbeide, adferdsendringskampanjer.  Bypakke

ATM-råd Fem folkevalgte + ordfører 36 folkevalgte ATM-råd Fem folkevalgte + ordfører 36 folkevalgte Administrativ Styringsgruppe Rådmenn, ledere statsetater, NHO/LO Administrativ Styringsgruppe Rådmenn, ledere statsetater, NHO/LO ATM-utvalg Fylkesordfører og ordførerne ledere av statsetatene, Fylkesmannen ATM-utvalg Fylkesordfører og ordførerne ledere av statsetatene, Fylkesmannen Prosjektsjef m/sekretariat Prosjektsjef m/sekretariat Fagråd Faglige ledere fra alle partnere + Buskerud kollektivtrafikk Fagråd Faglige ledere fra alle partnere + Buskerud kollektivtrafikk Stab og avd. samordning internt Stab og avd. samordning internt Kommunestyre fylkesting, statsetater Kommunestyre fylkesting, statsetater Næringslivsgruppe NHO/LO/Handels- foreningene Arbeidsgrupper etter tema Politikk Administrasjon ProsjektorganisasjonLinjeorganisasjon Rådmenn, adm. ledere i statsetatene Rådmenn, adm. ledere i statsetatene Organisering av samarbeidet

Planprogram i alle kommuner høst Videre fremdrift: –Planforslag ferdig mars/april –Høringsbehandling i kommunestyrene og fylkesting juni –Endelig planforslag skal behandles i alle kommunestyrene og fylkestinget i november/desember Felles areal- og transportplan.

Mål: –Urban utvikling i bysentra og knutepunkt –Jernbanen Lier – Kongsberg som ”grunnstamme” i kollektivtrafikken, og med knutepunktene som basis for arealutvikling og byvekst. –Busstrafikk som supplementær kollektivtrafikk –Spare overordnet grøntstruktur og jordbruksområder for utbygging 3 alternativ med ulike grad av konsentrasjon av utbygging. Felles areal- og transportplan.

Buskerudbypakke 2: Statens konseptvalgutredning er forsinket Buskerudbyen starter arbeid med konkretisering av Buskerudbypakke 2 i høst. –Koordineres med konseptvalgutredningen og Jernbaneverkets strekningsvise utviklingsplan Tett samordning med areal- og transportplanen –(Buskerudbypakke 2 = ”transporthandlingsplan” til AT- planen) Mål å komme i ”posisjon” for NTP

Buskerudbypakke 2 Mål om at pakken skal gjelde fra Men statlige prosesser er forsinket. Styrket transportkapasitet gjennom å satse på bærekraftige transportformer (kollektiv, sykkel, gange) Finansielt spleiselag; stat, fylkeskommune, kommuner, trafikanter (,utbyggere?) Biltrafikkreduserende tiltak Bygge opp om sentrum-/knutepunktbasert arealutvikling (jernbanen er viktig) Ikke ny veikapasitet i første omgang

Utredning om trafikantbetaling Samarbeidsavtalen, om samarbeidets oppgaver: ”ATM prosjektet skal bidra til og selv utvikle felles kunnskaps- og fagliggrunnlag for de problemstillinger som omfattes av samarbeidsprosjektet. Detteinnebærer bla. å: –utrede ulike former for trafikkantbetaling som virkemiddel for bla. mer effektiv næringstransport, mindre klimautslipp, mindre bilbruk og som delfinansiering av økt tilbud for kollektivtrafikk.” Avtalen med SD om belønningsordningen: Utredning av restriktive økonomiske virkemidler i form av trafikantbetaling eller andre virkemidler med tilsvarende effekt. Utredningen skal forligge innen våren Prinsippvedtak om innføring i løpet av 2012.

Utredning om trafikantbetaling Statens vegvesen har varslet at de ikke har kapasitet til å starte utredning av trafikantbetaling før juli Adm. styringsgruppe ba i møte om at det forberedes igangsetting av utredning om trafikantbetaling i regi av Buskerudbysamarbeidet. Utredning i 3 deler/faser: –Del 1: Kunnskapsgrunnlag, hvilke erfaringer/utredninger er gjort, hvilke alternativer finnes? Hvilke elementer er aktuelle for et konkret trafikantbetalingssystem for Buskerudbyen? Koordineringsbehov med bompenger for RV23 og E134.? –Del 2: Aktuelle alternativer for trafikantbetalingssystem i Buskerudbyen,med markedsanalyse –Del 3: Brukerundersøkelse Buskerudbyen starter nå fase 1 i utredningen