SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

I.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Møteplass for etisk refleksjon
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Hydro Oil & Energy Stavanger, Redusert sykefravær – Nærværsarbeid i O&E Offshore Forpleining.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Mestring og forebygging av depresjon
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
- Hovedrolle eller birolle
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
GROW modellen.
Frontlinjeserivce
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Inspirert, motivert og kompetent i jobben – hva er nøkkelen?
Sterkere: Normisjons diakonale mulighet v/ Arne Kristian Rokseth.
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
LÆRING Grunnleggende prosesser
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
7. Motivasjon i organisasjoner
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
”Vi står midt i et paradigmeskifte innen lederskap som dessverre altfor få ledere har oppdaget. Et skifte som handler om lederens evne til å skape selvledelse.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
12 Reflekterende lesing.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
1 2 Nasjonalt krafttak for seniorpolitikk i arbeidslivet.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Kommunen som arbeidsgiver
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Rapport for ASVL «Sammenhengene mellom opplevd kompetansemobilisering, selvledelse og psykologisk empowerment, arbeidsengasjement og kreativitet» En studie.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Lederstil og Motivasjon.
Motivasjon i arbeidsforhold
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Og.
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Effektive lederteam og dialogkompetanse
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Modellkommunene Hva er unikt?
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Skranker i arbeidslivet
Framtid - Samspill - Skaperglede
Skolebasert kompetanseutvikling
Skolebasert kompetanseutvikling
7. Motivasjon i organisasjoner
Utskrift av presentasjonen:

SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!

Tittel på masteroppgaven UTFORSKNING AV SAMMENHENGENE MELLOM OPPLEVD KOMPETANSEMOBILISERING, SELVLEDELSE OG PSYKOLOGISK EMPOWERMENT, ARBEIDSENGASJEMENT OG KREATIVITET.

Kort om studien Studien ble gjennomført i: En bedrift innen entreprenørvirksomhet og eiendomsutvikling 20 mindre vekstbedrifter (som er medlem av ASVL). De som svarte på undersøkelsen var ledere og ordinært ansatte. Og det er grunnen til at jeg står her i dag.

Studiens modell Jobbressurs og personlig ressurs: 1. Opplevd kompetansemobilisering 2. Selvledelse Kan delvis virke i gjennom: Psykologisk empowerment Avhengige variabler: Arbeidsengasjement og kreativitet

Vi ser nærmere på: Hvorfor er det viktig med engasjerte og kreative medarbeidere? Kilder til arbeidsengasjement og kreativitet. Hva innebærer opplevd kompetansemobilisering? Og hva er selvledelse? Kort om funnene i hovedstudien. Praktiske implikasjoner og konklusjon.

En positiv, tilfredstille nde og mental tilstand, som ARBEIDSENGASJEMENT Det betyr å involvere seg: 1. Fysisk 2. Kognitivt 3. Emosjonelt Du involverer hender, hodet og hjertet i arbeidet ditt! En positiv, tilfredstillende og mental tilstand, som karakteriseres av kraft, dedikasjon og absorpsjon. En positiv, tilfredstille nde og mental tilstand, som karkaterise res av kraft og dedikasjon. 3 H

Hvorfor er arbeidsengasjement viktig Fører til proaktive og dedikerte ansatte De presterer utover det som er forventet Gir høy kvalitet på arbeidet, gode organisatoriske resultater og klienttilfredshet . Motsatsen til utbrenthet og det skaper god helse.

Hvorfor er kreativitet viktig En forutsetning for: Å skape verdier på nye måter og nye områder. Jo mer kreativ en organisasjon oppleves, jo bedre mental helse hos medarbeiderne og mindre stress (Farida Rasulzada, 2007). Til sammen utgjør engasjerte og kreative medarbeidere ett betydelig konkurransefortrinn.

Kilder til arbeidsengasjement og kreativitet Kildene og forutsetningene for arbeidsengasjement og kreativitet er mange. Ingen har sett nærmere på opplevd kompetansemobilisering eller selvledelse som mulige kilder. Det har jeg nå fått gjort! Erfaringen fra min forskning har gitt meg sterk interesse og motivasjon for å arbeide videre med med arbeidsengasjement og kreativitet i en vekstbedrift.

Hva innebærer opplevd kompetansemobilisering Reflekterer i hvilken grad en medarbeider opplever å få adekvate muligheter til å bruke sin egen kompetanse i sin nåværende jobb. Jeg får brukt mine kunnskaper, evner og ferdigheter i min nåværende jobb. Jeg blir utfordret med oppgaver jeg ikke har løst tidligere. Jobben krever at jeg stadig må lære meg noe nytt og sette meg inn i nye ting. Jeg får utnyttet min kompetanse i forhold til de forventningene jeg hadde da jeg tok jobben.

Og hva er selvledelse Selvledelse sier noe om hvordan man kan påvirke sin egen arbeidssituasjon gjennom å lede seg selv. Det er en proaktiv måte å påvirke sin egen situasjon og sin motivasjon gjennom bruk av to spesifikke strategier: 1. Prestasjonsorientering: Fokuset holdes på: Målsetting, samarbeid, idéskaping og positiv indre dialog, m.m. 2. Selvregulering: Forestillingsevnen, fremheving av de interessante oppgavene og selvbelønning er viktige strategier.

HOVEDFUNN FRA STUDIEN Relativ sterk positiv sammenheng med arbeidsengasjement Svak positiv sammenheng med kreativitet Opplevd kompetansemobilisering P har en sterk positiv sammenheng med både arbeidsengasjement og kreativitet S har en svak positiv sammenheng med kreativitet Selvledelse 1. Prestasjonsorientering 2. Selvregulering

Opplevd kompetansemobilisering og begge dimensjonene i selvledelse FORKLARINGSGRAD Forklarer hele 36 % av variasjonen i arbeidsengasjement . Knyttes dette til psykologisk empowerment øker forklaringsgraden til 40 % Opplevd kompetansemobilisering og dimensjonen prestasjonsorientering i selvledelse Forklarer hele 30 % av variasjonen i kreativitet Opplevd kompetansemobilisering og begge dimensjonene i selvledelse

Hva som gir mest uttelling å satse på 36 % Opplevd kompetansemobilisering Selvledelse 6 % Selvbestemmelse Lederstøtte Kollegastøtte 16 % Ambisiøs personlighet Utålmodig personlighet

Psykologisk empowerment Indre motivasjon for arbeidsoppgavene gjennom opplevelsen av mening, kompetanse, selvbestemmelse og innflytelse. Forklarer hele 45 % av variasjonen i Psykologisk Empowerment Opplevd kompetansemobilisering og dimensjonen prestasjonsorientering i selvledelse

PRAKTISKE IMPLIKASJONER Ledelsen må kjenne sine ansatte og deres potensial. La dem bruke sin kompetanse. Gi dem riktige utfordringer og muligheter! Lær bort selvledelse! Det forutsetter delegering av ansvar til de ansatte, og muligheter for selvbestemmelse og innflytelse.

KONKLUSJON Da får du engasjerte, lojale, friske og kreative medarbeidere! Og ikke minst gode prestasjoner.

TA GJERNE KONTAKT MED MEG DERSOM MIN ERFARING OG KOMPETANSE KAN TAS I BRUK NÅR DERE SKAL JOBBE VIDERE MED DETTE I BEDRIFTENE -TAKK FOR MEG! Selve masteroppgaven og egen statusrapport for medlemsbedriftene i ASVL ligger ute på ASVL sine hjemmesider.