1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med 1. - 9. årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med 1. - 10. årstrinn Høst 2007: alle videregående.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER Evaluering og kompetanseutvikling vedrørende forsterket tilpasset norskopplæring Oppdrag for Oslo.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Noen utfordringer for skolene
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Melding til Stortinget…
Velkommen til Bøler skole og Osloskolen!
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Skoleledermøte Det handler om resultater Direktør Astrid Søgnen
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Voksenopplæringen i Oslo - Tall, organisering og utfordringer - Bystyremelding 2/03 - Krafttak for norskopplæring.
Oslo kommune Utdanningsetaten Krafttak for norskopplæring Informasjon til skolene.
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Ungdomstrinn i utvikling
SKOLEGRUPPE C OPPSUMMERING
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
Presentasjonen dreier seg om
Oslo kommune Utdanningsetaten Skoleledermøte EFT kompetansesenter Astrid Søgnen.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Erfaringer med styrking og allmenngjøring av det flerkulturelle perspektivet i lærerutdanningen Lærerutdanningskonferanse NAFO Oslo 23 og 24 mars Innlegg.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Lokal arbeidstidsavtale
Mer praksis – bedre lærere?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Velkommen til et nytt skoleår!
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
”Et prosjekt som skal gjøre hverdagen din enklere”
Skolevandring.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kompetanse for mangfold
Den gode skoleeier I Nes.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Profesjonelle læringsfellesskap
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Velkommen til Osloskolen
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Slik gjør vi det på Bekkevoll ungdomsskole
Aust-Lofoten videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

1

2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående skoler

3 Styringsgruppe Astrid Søgnen, direktør Elin Reite, direktør for Avdeling for pedagogisk utvikling og kvalitet Sidsel Sparre, Avdeling for elevforvaltning og planlegging Områdedirektør Rektor, Mortensrud skole Rektor, Lakkegata skole Rektor, Tokerud skole Prosjektleder Angela Kreher Prosjektmedarbeider Berit Molander Referansegruppe UFD Utdanningsdirektoratet Fylkesmannen I Oslo/Akershus Byrådsavd. for barn og utdanning KFU Lærerorganisasjonene Elevorganisasjonen Driftsstyret-rep NAFO HiHm UiO 3 rektorer Wenche Larsen, PPT PROSJEKTORGANISERING Felles læreplan i norsk

4 Mål for prosjektet Bedre de minoritetsspråklige elevenes grunnleggende ferdigheter i norsk gjennom økt motivasjon i læringsarbeidet større faglige utfordringer for elevene

5

6 Mål for prosjektet Bedre de minoritetsspråklige elevenes grunnleggende ferdigheter i norsk gjennom økt motivasjon i læringsarbeidet større faglige utfordringer for elevene bedre samarbeid mellom skole, hjem og lokalsamfunnet økt kompetanse i å tilrettelegge lese-, skrive- og språkopplæring i en flerkulturell skole

7 Hva kan skolene forvente seg av UDE ? Omfattende tilbud om kompetanseutvikling – UiO og HiHm Tilbakeføring av resultater - følgeforskning og evaluering Videreutvikling/ajourhold av Ressurspermen Leksehjelp Informasjon/kommunikasjon Etablering av et prosjektnettsted

8 Forventninger til skolene Forsterket tilpasset norskopplæring knyttes til lese-, skrive- og språkopplæringen! Bruk av ressurslærere og arbeid med ressurspermen Samarbeid med ulike etater, institusjoner, organisasjoner – se muligheter Systematisk vurdering og analyse av relevant dokumentasjon Dokumentasjon og vurdering av egne tiltak

9 Systematisk bruk av resultater = nøkkel til tilpasset opplæring Kartlegging av praksis Ta ansvar for resultater Tolking av data - dialog Sette realistiske mål Tiltak - dialog Ny praksis Oppfølging/lederskap i alle ledd!

10 Skoleleders rolle Ta initiativ til felles fokus, retning og prioriteringer Legge til rette gjennom organisering og struktur Systemer for oppfølging og evaluering Opplæring av lærere Være på søken etter de beste metodene (Trine Hauger, Vahl skole)

11 Noen suksessfaktorer Tydelig lederskap Alle lærere er norsklærere! Ambisjoner på elevenes vegne Godt og trygt læringsmiljøet Formalisert samarbeid mellom hjem og skole Effektiv undervisning Dokumentert forbedring i elevmotivasjon og elevresultater

12 Ta kontakt med din områdedirektør eller gjerne direkte med ANGELA KREHER tlf.: