Sensorenes rolle
Endring av roller Tradisjonelt: Nå: Faglærer er utspørrer og ekstern sensor er observatør Nå: Skillet mellom intern og ekstern sensor er opphevet under vurderingssamtalen
Før elevene får beskjed Intern og ekstern sensor må samsnakkes om rammer for eksamen oppgaveteksten vurderingssamtalen vurderingskriterier
Forberedelsestida Faglærer skal Elevene bør samarbeide veilede, ikke undervise være tilgjengelig for spørsmål godkjenne problemstilling?? Elevene bør samarbeide
Del 1 - presentasjonen Positiv atmosfære – intern sensors ansvar Eleven styrer – uten avbrytelser IKT? Individuell/par/gruppe?
Del 2 - vurderingssamtalen Reell samtale mellom tre parter der alle kan ta initiativ, reise spørsmål, komme med kommentarer Det er sensorene som bestemmer retning og fokus på samtalen Eleven forsvarer og begrunner sine valg Eleven skal ikke bare reprodusere mer kunnskap, men utfordres til å bruke kunnskap/erfaring fra prosjektarbeidet og reflektere over både prosessen og produktet
Vurdering Helheten skal vurderes – ikke de to delene hver for seg Skal arbeid under forberedelsestida legges til grunn? Grad av måloppnåelse: Lav grad (1,2) Middels grad (3,4) Høy grad (5,6) Ekstern sensor har siste ord i karaktersettinga. Men sensorene må være mest mulig enige om vurderinga
Fordeler med prosjektmodell Tilfredsstiller bedre dagens kunnskapssyn Enklere å vurdere de fem ferdighetene Mer virkelighetsnær Elevene blir tryggere i situasjonen Fokuserer mer på hva eleven kan – ikke avsløre hva han/hun ikke kan
Utfordringer Urettferdighet Utforme vurderingskriterier Tilgang til hjelpemidler (PC, foreldre, fagpersoner, lærers veiledning) Ulik vurderingspraksis, vanskeligere å vurdere? – blir lett for snill? Utforme vurderingskriterier Uklare begreper: Tema, oppgave, problemstilling, prosjekt Vanskelig å lage gode oppgaver/tema? Skiller mer enn før? – hva med svake elever? Endring av undervisningspraksis