Sensorenes rolle.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i historie
Advertisements

Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Hvordan gjennomføre eksamen etter ny eksamensordning?
I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
Vurdering for læring.
FOLKEHELSE OG YRKET MITT Bok: Om helse Kap: 2 side 48-71
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Veiledning av elever / lærlinger
Rutiner for kvalitetssikring av lokalgitt eksamen Foto: Crestock.
ARBEIDSLIVSFAG KARUSS SKOLE
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
INTERRESSE DIFFRENSERING HELHET OG SAMMENHENG …. HVA TENKER VI OM DET? UT I FRA SIN EGEN INTERRESSE INSPIRASJON MOTIVASJON KREATIV TENKING.
Kroppsøvingsdidaktikk
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Muntlig eksamen i historie
Erfaringer med prosjektmodellen i Sør-Trøndelag
Undervisning om ulike trostradisjoner
Vurderingskriterier og oppgaver
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Eksamen i Kunnskapsløftet
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
©Byrådsavdeling for oppvekst
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen Klagerett, hjelpemidler Klagerett Fylkesmannen Hjelpemidler under sentralt.
skriftlig eksamen i norsk
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Eksamen i Pel. GLU Mattias Øhra og Camilla Wiig.
Informasjon om Bacheloroppgave
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 SSP = 4 eksamener Hovedregel 3 skriftlige og en muntlig eller muntlig-praktisk,
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
Konsumenter og merkevarer
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Program for kvelden Velkommen  Oversikt over resten av skoleåret
Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
iPad i grunnskoleopplæringen
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Vurdering og undervisning
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Sensorenes rolle

Endring av roller Tradisjonelt: Nå: Faglærer er utspørrer og ekstern sensor er observatør Nå: Skillet mellom intern og ekstern sensor er opphevet under vurderingssamtalen

Før elevene får beskjed Intern og ekstern sensor må samsnakkes om rammer for eksamen oppgaveteksten vurderingssamtalen vurderingskriterier

Forberedelsestida Faglærer skal Elevene bør samarbeide veilede, ikke undervise være tilgjengelig for spørsmål godkjenne problemstilling?? Elevene bør samarbeide

Del 1 - presentasjonen Positiv atmosfære – intern sensors ansvar Eleven styrer – uten avbrytelser IKT? Individuell/par/gruppe?

Del 2 - vurderingssamtalen Reell samtale mellom tre parter der alle kan ta initiativ, reise spørsmål, komme med kommentarer Det er sensorene som bestemmer retning og fokus på samtalen Eleven forsvarer og begrunner sine valg Eleven skal ikke bare reprodusere mer kunnskap, men utfordres til å bruke kunnskap/erfaring fra prosjektarbeidet og reflektere over både prosessen og produktet

Vurdering Helheten skal vurderes – ikke de to delene hver for seg Skal arbeid under forberedelsestida legges til grunn? Grad av måloppnåelse: Lav grad (1,2) Middels grad (3,4) Høy grad (5,6) Ekstern sensor har siste ord i karaktersettinga. Men sensorene må være mest mulig enige om vurderinga

Fordeler med prosjektmodell Tilfredsstiller bedre dagens kunnskapssyn Enklere å vurdere de fem ferdighetene Mer virkelighetsnær Elevene blir tryggere i situasjonen Fokuserer mer på hva eleven kan – ikke avsløre hva han/hun ikke kan

Utfordringer Urettferdighet Utforme vurderingskriterier Tilgang til hjelpemidler (PC, foreldre, fagpersoner, lærers veiledning) Ulik vurderingspraksis, vanskeligere å vurdere? – blir lett for snill? Utforme vurderingskriterier Uklare begreper: Tema, oppgave, problemstilling, prosjekt Vanskelig å lage gode oppgaver/tema? Skiller mer enn før? – hva med svake elever? Endring av undervisningspraksis