Markedsstyring i Staten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Sigmund Grønmo 23. oktober 2003 Ny lov om universiteter og høyskoler: Ryssdalutvalgets innstilling.
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
New Public Management i UH
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Sak Utkast til kap 2 Et velfungerende forskningssystem og disposisjon
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
8 Det politiske systemet i Norge
10Velstand og velferd.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Sosiologi i barnehagen
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
Finansieringssystemet
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Kommunen som arbeidsgiver
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Departementets styring og styrenes rolle
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Lokal arbeidstidsavtale
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Skranker i arbeidslivet
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Samarbeid og medbestemmelse
Reformarbeidet i offentlig sektor
Utskrift av presentasjonen:

Markedsstyring i Staten Paul Bjerke, De Facto 23.11.12

De Facto Etablert i 1989 av 15 fagforeninger og klubber Oppdrag for alle deler av fagbevegelsen Forskning, utredning, kurs, konsulent Eksterne utfordringer, nye rammebetingelser 5 ansatte

Hva snakker vi om? Nyliberalismen Privat sektor: Nedbygging av reguleringer, skepsis/motstand mot fagforeninger Offentlig sektor: Markedsstyring/ Markedsretting/ New Public Management (NPM)

New Public Management Oppsplitting av forvaltningsorganer Fristilling og endring i tilknytningsformer Overgang fra regelstyring til målstyring Endring av personalpolitikken Økt konkurranse og konkurranseutsetting Økt vekt på brukerstyring og kvalitet Kostnadskutt og budsjettdisiplin (Christensen og Lægreid)

Markedsstyring En del av liberaliseringsreformene Begrensing av offentlig sektor Endring av offentlig sektor

Bakgrunn ØKONOMI: Økonomisk stagnasjon og tvil om offentlig sektors effektivitet Ønske om nye investeringsområder når industrien flagges ut IDEOLOGI: Oppsving for liberalistiske teorier Sosialdemokratisk likhetsideologi svekkes. Generell framvekst av individualismen POLITIKK Svekket oppslutning om velferdsstaten og styrket tro på private løsninger i makteliten svekker offentlig sektors posisjon og autoritet

Utfordringer Mer utbredt markedsstyring Framvekst av «revisjonssamfunnet» Fagforeningenes makt blir direkte og indirekte utfordret

Ideologi warned of the danger of tyranny that inevitably results from government control of economic decision-making through central planning, and in which he argues that the abandonment of individualism, liberalism, and freedom inevitably leads to socialist or fascist oppression and tyranny and the serfdom of the individual.

Ideologi Fra socialstat til minimalstat ”Velferdsstaten skaper avhengighet” ”Velferdsstaten er utrygg” ”Velferdsstaten skaper egoisme”

Ideologi ”Frihet” er mest effektivt ”Frihet” er en menneskelig rett og plikt Derfor; Staten skal bli mindre og gripe mindre inn i borgerens liv Staten skal bli mer effektiv Staten skal gi borgerne flere frie valg

Konsekvenser Minske offentlig sektor Innføring av ordinære markeder (energi, tele, media, samferdsel, post) ”Fristilling” av offentlige institusjoner (Avinor, ROM eiendom) Salg av offentlig eiendom Innføring av ”kvasimarkeder” og fritt brukervalg (helse, utdanning) Konkurranseutsetting og anbud

Konsekvenser Human Resources Management (HR) Ledelsesmakt Styring Overvåking Individuell og lokal lønn

UH Sykehus Skole NPM i Norge Forvaltning Foretak Resultatenhet Selvstyre Pengene følger studentene Pengene følger pasientene Pengene følger elevene Konkurranse mellom institusjonene

NPM ved Universiteter og høyskoler SÆRTREKK I UH: STYRINGSLOGIKK Politisk styring Markedsstyring Kollegial styring/Forskningsfrihet

Historien om Barry Marshall

Den ”umulige” magesårbakterien

J. Robin Warren

Charles Darwin

Styringsordninger ”Resultat” Rektor Vitenskapelig Adm.dir. ansatte Vitenskapen

Forskningens frihet Frihet for institusjoner Frihet for individuelle forskere

Hvorfor forskningsfrihet? Robert K. Merton: Science and democratic sosial structure (1942) Forskningens verdier: Universalisme, «kommunisme», interesseløshet, organisert skeptisisme Denne etos krever (relativ) frihet (autonomi) fra andre institusjoner som stat, økonomi, kirke

Hvorfor forskningsfrihet? ”Institusjonen tjener samfunnet best gjennom sin autonomi. Demokratiet er avhengig av objektiv kunnskap. Kritisk rasjonalitet, med systematisk søking etter sannhet og sikring av faglig kvalitet fungerer best på en viss avstand fra politiske og andre maktsentra.” (Johan P. Olsen)

Hvorfor forskningsfrihet? «I kunnskapsstaten avhenger kompetente beslutninger i økende grad av uhildet, faglig ekspertise, som kan kvalitetsvurdere det arbeid som utføres av den ekspanderende gruppe konsulentfirmaer eller oppdragsinstitutt. Kritisk stillingstaking forutsetter en viss avstand til motefenomener av økonomisk, politisk eller kulturell art.» (Rune Slagstad)

Underdal-utvalget Kompetanse i fri utfoldelse er den beste oppskrift for ny kunnskap ”Brukerne” må kunne stole på at kunnskap og kandidater representerer best kunnskap Opplyst kunnskapsbasert debatt er viktig for demokratiet Viktig oppgave for universiteter å spre vitenskapelig tilnærming og etikk

Forskningsfrihet under press Den tid da enhver kan sysle med sin lille forskning, nærmer seg raskt slutten. (Dag Flaa) Det er for mye universitetsdemokrati (Christian Thommesen) Våre universiteter har lidd under en overdemokratisering, og vi får dermed ikke fram god nok forskning eller undervisning. Forskningsfrihet betyr ikke at forskere skal kunne gjøre hva de vil.. (Jacob Jervell) Skal folk som mister noe av evnen til å drive god forskning kunne skjule seg bak denne retten i stedet for at de settes til annet arbeid? Rune Sørensen, medlem av Mjøsutvalget, 2000

Mjøsutvalget 2000 Særlovselskaper Eksternt styreflertall Ansatt rektor Voucher/Finansiering etter studiepoeng Nye undervisningsformer Nye grader Nye karakterer

Kvalitetsreformen Studiereform gjennomført Finansieringsreform gjennomført Basiskomponent Resultatbasert del utdanning (40%) Resultatbasert del forskning (nullsumspill) Være attraktiv for forskere med høy forskningsproduksjon og inntjeningsevne Styringsreform i hovedsak ikke gjennomført Forvaltningsorgan med særskilte fullmakter Interne styreflertall Valgt rektor

Ryssdal-utvalget Nedsatt av forskningsminister Kristin Clemet (H) Omkamp om styringsordningen Massiv motstand (særlig på universitetene) Profilert mindretall i utvalget Opprop og demonstrasjon Valg av reformkritiske rektorer i Stavanger, Bergen og Oslo

Styringssystem Dagens normalordning Internt flertall Valgt rektor Delt ledelse Valgfri intern organisering

stjernøutvalget Bremse konkurransen og markedet ved å slå sammen universiteter og høyskoler (SAK-midler) NUMB UiT/Høgskolen i Tromsø Hioa Innlandsuniversitetet Redusere den resultatbaserte delen i finansieringssystemet i UH

Medbestemmelse på 1980-tallet «Vidt definert kan en si at bedriftsdemokrati eller medbestemmelse omfatter alle tiltak som gir de ansatte innflytelse på avgjørelsesprosesser på alle plan i virksomheten, fra fastsetting av virksomhetens overordnede mål til de løpende avgjørelser i tilknytning til den enkeltes daglige arbeid og innsatsvilje.» Brubakken-utvalget 1985 Hovedavtalens paragraf 1.5: Likeverdige parter Forutsetningen for å nå Hovedavtalens mål er at arbeidstakerne og arbeidsgiverne i statens virksomheter møter som likeverdige parter.

Lov om tilsattes representasjon i offentlige virksomheters styrende organer (1981) Den viktigste begrunnelsen for forslagene i denne proposisjonen ligger imidlertid i det idegrunnlag som den nåværende Regjering bygger sitt arbeid på,. Den ønsker å forme et samfunn slik at alle mennesker i den grad det er praktisk mulig skal få innflytelse på de avgjørelser som gjelder dem selv (s.5)

Lov om tilsattes representasjon i offentlige virksomheters styrende organer (1981) De tilsatte gis rett til å bli representert i «styrende organer». Uttrykket «styrende organer» må i denne forbindelse tolkes vidt (s. 26)

Tom Colbjørnsen, rektor BI Ansatte er naturlig nok mest opptatt av sine egne revirer og agendaer, og deres kompetanse er avgrenset til operative og lokale forhold. Siden de ikke er ansvarlige for overordnede resultater har de heller ikke samme forpliktelse til å ta hensyn til disse. Ansattes deltagelse bør derfor begrense seg til å medvirke, ikke til å bestemme. Det bør ledere gjøre.   Dagens Næringsliv 7.2.11

To hovedutfordringer fra HR HR-ideologien aksepterer bare medvirkning, ikke medbestemmelse HR-ideologien er preget av tro på lederkontrollerte og individualiserte måle- og styringssystemer

HR Norge «Prestasjons- og resultatvurdering er en forutsetning for å kunne iverksette målrettede tiltak. Slike tiltak kan være rettet mot forsterkning av ønsket adferd og være grunnlag for blant annet belønning og karriereutvikling. Det kan også munne ut i tiltak som har til hensikt å forbedre atferd og prestasjon, slik som kompetanseutvikling eller avvikling.” «Det har vært lite tradisjon og lav toleranse for måling av prestasjoner og resultater, særlig på individnivå i offentlig sektor. Det er imidlertid slående i hvilken grad alle tre gruppene (hr-ledere i privat, halvoffentlig og offentlig sektor) har ambisjoner om å øke en “performance management”-orientert ledelsespraksis”.

HR Norge Både HR-undersøkelsen i 2007 og 2008 viste til dels store forskjeller mellom offentlig sektor og ulike bransjer i privat sektor. Vi har tidligere forklart dette med at offentlig sektor har større begrensninger i hvordan HR kan praktiseres, med bakgrunn i for eksempel større innslag av tariffavtaler og fagforeninger samt et strengere avtale- og regelverk ”..ut fra den sterke spredningseffekten vi ser av ledelsespraksis vi opplever, som i stor grad er fra internasjonal til norsk og fra privat til offentlig sektor, vil antakelig også offentlig sektor stå foran spennende utfordringer i tiden som kommer… stadig større grad av ledere og medarbeidere med ulik bakgrunn vil kunne gi sterke impulser til å fornye en ‘norsk’ ledelsesmodell, også innen offentlig sektor.»

HR-ideologien Sirine Fodstad i Ernst&Young: - I de tilfeller det er interessemotsetning mellom de behovene virksomheten har og det som er ansattes interesser, vil det være ødeleggende om ledelsen nærmest abdiserer og overlater utformingen av premisser og tiltak til de ansatte - Selv om norske tillitsvalgte åpenbart har en plass i cockpit, er det viktig at det aldri hersker noen tvil om hvem som er kaptein

HR er (OGSÅ) NPMs lederteknikk Hundrevis av «politisk» fastsatte mål på virksomhetsnivå Forsvarsbygg; 137 mål i måneden. 10 hovedmål. 35 delmål med 3-4 undermål/tiltak hver Nav: 116 mål skal rapporteres fire ganger i året Politiet: 5 hovedmål er delt opp i 10 delmål med 18 styringsparametre. I tillegg følger 44 konkrete tiltak, 41 konkrete føringer og 4 andre mål og oppgaver. De 150 heltidsansatte i direktoratet må løse 122 mål og oppgaver og skrive 136 hel- og halvårsrapporter

Telling ”En ensidig debatt om ressurser og ressursmål gagner ikke norsk forskning. Det er behov for å formulere klare forskningspolitiske mål på prioriterte områder.” (s. 16)

Telling Det er innført systemer for resultatbasert finansiering av universiteter og høgskoler, institutter og helseforetak. Framover skal det også utvikles et system for jevnlig rapportering om status for norsk forskning i henhold til de ni nye måplene. Under de fire tverrgående målene skal det dessuten utvikles indikatorer, evalueringer og annet faktagrunnlag som kan gi et klarere bilde av utviklingen i norsk forskning. (s. 17)

Telling Regjeringen vil sette ned et ekspertutvalg som skal gå gjennom mål- og resultatstyring i forskningssektoren og foreslå endringer som bidrar til høyest mulig samfunnsøkonomisk avkastning av forskningsinnsatsen. Utvalget skal herunder foreslå resultatindikatorer for forskningssektoren. En slik gjennomgang av forskningens mål og resultater må ta utgangspunkt i at forskningen skal ha høy kvalitet, og at staten også har et viktig ansvar for grunnforskning.

Telling Regjeringen vil invitere til dialog om hvilke indikatorer, evalueringer og faktagrunnlag som best kan gi et bilde av tilstanden i norsk forskning og av om vi når de forskningspolitiske målene. Indikatorene skal videreutvikles slik at de fungerer som gode mål på oppnådde resultater i forhold til ressursene.

Telling Norge ligger godt an internasjonalt når det gjelder statistikk og fakta om forskning og innovasjon. Det er likevel behov for å styrke kunnskapsgrunnlaget både gjennom systematisk utvikling av statistikken og gjennom analyse og forskning. (s. 71)

Handlingsrom Underfinansierte studiepoeng «på marginalen» Underfinansierte stipendiater belaster «frie midler» Underfinansierte EU-prosjekter med betydelig egenandel Underfinansierte NFR-prosjekter med betydelige egenandel

Handlingsrom Resultatbasert forskningspott øker mindre enn publiseringen Likevel bærer tildelingsbrevene fortsatt preg av stor detaljeringsgrad og omfattende krav til rapportering. Det har også vært en økning i oppgaver som er pålagt, uten at det følger midler med til dette

Handlingsrom Nye studieplasser må fullfinansieres Vurdere kostnadssatsene Føringer og forventninger i bl.a. tildelingsbrevene må bli mer overordnet og knyttet til ressurser. De totale rapporteringskravene må forenkles og reduseres.

FRA NPM TIL HR STYRINGSDIALOG TILDELINGSBREV DISPONERINGSSKRIV Mål presses nedover i organisasjonen som mål på avdelingsnivå («trafikklys») og til slutt på individnivå Mål- og utviklingssamtaler der den enkelte forplikter seg til å tallfestede prestasjonsmål og mål for holdninger.

HARD HR - Målstyring - Hyppig rapportering av måloppnåelse - Krav til lojalitet til ledelsen og de mål som er satt - Mål brekkes ned på individnivå - Mål skal være noe å strekke seg etter - HR-avdelingen skal lage systemer som forplikter ansatte til å nå sine mål - Ansatte skal få karakterer - Karakterene er et av elementene som legges til grunn for både stillingsopprykk og lønnstillegg - Ansatte normalfordeles - Både produksjonsmål og sterk vektlegging av holdninger, gjerne i form av verdiorientering

Økt managementstyring

Økt managementstyring Formelt betyr dette at institusjonslederne har fått en sterkere posisjon enn tidligere i og med at underordnete ledere i de fleste institusjonene er ansatt og henter sitt mandat fra overordnete ledere. Med ansatte ledere følger også omlegging av de valgte organenes funksjoner der de går over fra å ha en besluttende til en rådgivende funksjon Mer beslutningsmyndighet trekkes ut av valgte kollegiale organer og samles i institusjonenes administrative linjer. (Michelsen og Aamodt 2007)

Økt managementstyring «Å ansette leder betyr at de ansatte mister innflytelse, ikke bare over selve valget av leder, men også ved at de mister sin autoritet over lederen siden denne formelt vil hente sin autoritet fra styret eller overordnete ledere.» (Bleiklie m.fl 2006).

Medbestemmelse i Staten

Hovedfunn medbestemmelse Det er svært store variasjoner i oppfatningene av medbestemmelse og av medbestemmelsens kår. Medbestemmelsen i Staten synes å være sterkt avhengig av topplederens personlige holdning til partssamarbeidet. Tillitsvalgte blir stort sett korrekt behandlet, men har begrenset reell innflytelse, særlig på budsjett og måltall. Store deler av staten styres i dag etter detaljerte, tallfestede mål som defineres som «politiske» og derfor ikke gir grunnlag for forhandlinger/drøftinger. Gjennom HR-inspirerte ledelsessystemer styrer disse målene i omfattende grad og direkte det daglige arbeidet uten at målene gjøres til gjenstand for diskusjon

Hovedfunn HR i Staten HR er i utgangspunktet en del av en ledelsesfilosofi der fagforeninger ikke har noen plass HR-avdelingene vokser i utbredelse og størrelse HR defineres tydeligere som ledelsens redskap HR griper direkte inn i forhold som ligger under avtaleområdet mellom partene Ledelsens fokus på holdninger og verdier er økende NTLs medlemmer er positive til personlige mål og økte krav, både når det gjelder «fag» og «verdier/holdninger»

MÅLKRAV I STATEN 54 prosent av NTL-medlemmene svarer at de har «periodiske arbeidsmål» i sin stilling.   34 prosent av NTLs medlemmer oppgir at de har tidsbestemte individuelle målkrav i jobben. 24 prosent måles på individnivå, 18 prosent på avdelingsnivå En av ti NTL-medlemmer blir målt på holdninger 7 prosent har ratingsystemer (karakterer)

Et knippe «verdier» NAV: «tydelig», «til stede» og «løsningsdyktig». NTNU «kritisk», «kreativ» og «konstruktiv». Utlendingsdirektoratet «menneskeverd», «profesjonalitet» og «helhet». NUMB RAUS («respektfull», «ambisiøs», «uavhengig» og «samspillende»

Medbestemmelse NMBU Styre Rektor Dekan Fakultetsstyre Ansatte

Medbestemmelse NMBU Styre Rektor Dekan Fakultetsstyre Ansatte

Gjøkungen I NMBUs styringsstruktur Den sentrale ledergruppen: Rektor Prorektor Dekanene Instituttlederne Direktør(er) Studentleder

Andre gjøkunger Skattedirektørens ledergruppe (SLG) Direktørmøtet (Imdi) (DM) Dekanmøtet

NMBUs finansieringssystem På den ene side har vi hensynet til den kollektive nytten av økt produksjon; alle får dele på resultatet av økt produksjon selv om den som har stått for resultatene får mest. På den annen side er hensynet til om den som har stått for resultatene får en uttelling som står i et akseptabelt forhold til resultatene som er skapt

Høring IKBM Budsjettmodellen har ført til opprettelse av nye ”populære” studieprogram for å øke inntektene, uten at det er tilstrekkelig vurdert at dette er de programmene som UMB bør prioritere rent strategisk. UMB må vite hva UMB egentlig vil: Å gå i balanse? Å få mest mulig penger fra KD eller å være gode? Å telle poeng eller å telle reell kvalitet? Å ha mange studenter på studieprogram og derved utdanne kandidater som samfunnet ikke trenger? Budsjettmodellen har bidratt til en utvikling som ikke alltid er i tråd med de strategiske planene. Den har blant annet ført til økonomisk nedprioritering

Høring IMT Budsjettmodellen gir liten/ingen stimulans til samarbeid på tvers av institutene. Den legger imidlertid til rette for ”alles krig mot alle”. Egen lykke (=produksjonsøkning) er bra, men andres ulykke (=produksjonsreduksjon) er heller ikke å forakte! Samarbeid gir deling av resultatet (pengene) og det er mindre lukrativt dersom man tror at man kan oppnå det samme alene

Høring NTL Å gjøre produktivitet til hovedkriterier skaper et system hvor vitenskapelig ansatte behandles som produksjonsenheter Et system som skiller mellom produktive og iike-produktive støttes ikke av NTL Er det riktig å begrense muligheten til fri forskning og undervisning ved å kanalisere budsjettmidler på en slik måte at man kun etterstreber å nå produksjonsmål

”Forskningsrett” Det er en ledelsesutfordring på alle institusjonsnivåer å prioritere mellom innsatsfaktorene i forskningen. Gode forskere må sikres gode arbeidsvilkår og ansettelsesforhold. Øremerking av midler til utstyr og drift som alle forskere og forskergrupper bør ha hører ikke hjemme på nasjonalt nivå. Dette ansvaret ligger hos institusjonene, og institusjonene må prioritere innenfor de rammene de har. Noe må velges vekk for at noe annet skal kunne styrkes. (s. 93)