1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
SARPSBORG.  Ligger mellom Sarpsborg og Fredrikstad  Ca.950 elever Skoleåret følgende programområder:  Bygg- og anleggsteknikk  Design og håndverk.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Forventninger og videre arbeid…...
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Pedagogisk analyse.
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Studiekvalitet Master i flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge Dosent Hilde Larsen Damsgaard, november 2013.
Forskning møter praksis i skolen Hvordan forholder skoleeier seg til forskning? Om bruk av forskning i grunnopplæringen. Eli Gundersen 4. Desember 2009.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Tidlig innsats for livslang læring
Landsorganisasjonen i Norge
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
LP og evidens i undervisningen
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Fagdag LU - UTVIKLINGSARBEID OG FORMIDLING
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Stipendprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Forventninger til samarbeidet mellom Kunnskapssenter for utdanning og Nasjonalt forum for utdanningsforskning Monica Melby-Lervåg, Prof./Forskningsdekan.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Mandat og rammeverk for evalueringen
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB
«Utviklende læring i matematikk»
Skolebasert kompetanseutvikling
NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA
Senter for atferdsforskning mandat
Fra kunnskap til handling
Forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i Statped
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Velkommen til Apalløkka
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
Praksisnærforskning – perspektiv og metoder
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009

2 Humanistisk fakultet Institutt for allmennlærerutdanning og spesialpedagogikk Institutt for førskolelærerutdanning Institutt for kultur og språk Senter for atferdsforskning Lesesenteret Institutt for musikk og dans

3 Hovedoppgaver faglig ansatte Forskningsbasert undervisning Forskning, faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid Formidling

4 Forsknings og utviklingsarbeid Grunnforskning –Forskning som retter seg mot teoretisk kunnskap Anvendt forskning –Skaffe til veie ny kunnskap, primært rettet mot praktiske mål eller anvendelse, for eksempel løse veldefinerte problemer Praksisnær forskning –Forskning knyttet til praksisfeltet, i samarbeid med praksisfeltet Utviklingsarbeid –Systematisering av allerede eksisterende kunnskap fra forskning og praktisk erfaring, for å fremstille nye eller forbedrede produkter, tjenester, metoder

5 FoU Planlagt, målrettet, langsiktig kunnskapsutvikling Organiseres i programområde Vitenskapelige ansatte Studenter og stipendiater

6 Finansiering Statlige midlene Eksterne midler –Forskningsrådet –EU –Departement –Kommuner etc Sterke krav om økt ekstern finansiering

7 Programområder for forskning Lesing, skriving og regning i et livsløpsperspektiv (Lesesenteret) –Barns læring og utvikling av lesing,skriving og regning –Unge og voksnes lesing, skriving og regning (videregående) –Voksnes kompetanse mht til læring på disse områdene Barnehagens og skolens evne til å kompensere for sårbarhet i forhold til psykososial utvikling hos barn og unge (SAF) –Hvordan skole og barnehage kan forbygge og motvirke sosiale og emosjonelle vansker –Generelt –Særlig fokus på mobbing, vanskelige hjemmeforhold, migrasjon

8 Programområder for forskning Læreres undervisningskompetanse (LUK) –Hva kjennetegner læreres kunnskap og hva slags kunnskap, antakelser og yrkesutøvelse hos lærere har betydning for barns/elevers/studenters positive læring og utvikling i ulike fag og i en inkluderende skole? –Hvordan er det mulig å beskrive og måle slik kunnskap i større utvalg? –Hva påvirker utvikling av slik kunnskap og hvorfor? Læringskulturer i barnehage –Estetiske og emosjonelle læringsprosesser –Verdispørsmål –Kvalitet, profesjon og læring

9 Samarbeid om FoU Langsiktig FoU- samarbeid/flere kommuner sammen? Partnerskap, gjensidighet, begge parter gir og får FoU – samarbeid kan omfatte –Rene forskningsprosjekt –Forskning og kompetanseutvikling –Kompetanseutvikling, med biter av forskning Oppdragsforskning