Oppstart Sør 6 Hof, Holmestrand, Horten, Re, Andebu, Stokke, Nøtterøy, Tjøme
Hof rådhus, Hof 23. mars MÅLET MED MØTET: valg av tjenesteområde nr. 2 forventninger, ambisjoner, organisering, forankring og avklaring av roller fremdriftsplan arbeidet frem til 1. tjenestesamling Forutsetter en presentasjon av nettverkets mål, hensikt og metode, samt presentasjon av: finansielle nøkkeltall generelle nøkkeltall
Kommunenettverk for fornyelse og effektivisering
Formål: bidra til forbedring av kommunenes tjenester bidra til en effektiviseringsutvikling
Metodisk perspektiv - bruk av ulike datakilder Opplevd kvalitet Medarbeidertilfredshet Nøkkeltall fra regnskap og tjenester (SSB) Data fra kommunene Standardiserte brukerundersøkelser, 20-25 spørsmål Standardiserte medarbeiderundersøkelser; 40 spørsmål
Organisering av nettverk 4-8 kommuner - ønsker å samarbeide og er sammenlignbare KS stiller med prosjektveiledere + lokale krefter Fylkesmannen i Vestfold stiller med KOSTRA / fagkompetanse ? Analysere og sammenfatte nøkkeltall og resultat fra kvalitetsmålinger! Bistand til å synliggjøre forbedringsmuligheter Organisere samlinger og læringsarenaer Skrive rapporter og dokumentere effekter
Effektiviseringsnettverk Ressursinnsats Kostnader pr. tjeneste som produseres Målt kvalitet Saksbehandlingstider, brukerresultater Pris Hva brukeren betaler Hva er våre resultater ? Hva kan vi lære av de andre ? Hvilke mål bør vi sette oss ? Effektiviseringsnettverk Dekningsgrader Tilgjengelighet til tjenester Opplevd kvalitet Brukernes vurderinger av tjenesten Opplevd kvalitet Brukernes vurderinger av tjenesten Fase 2: Nå mål, iverksette tiltak Bli bedre
Vårt forslag til fremdriftsplan: 9-kommunesamarbeidet iVestfold
Nettverksarbeidet, fase 1 Kartlegging av kvalitet Oppstartssamling Rådmann/ledergruppe Valg av tjenester Opplegg/ forpliktelser Tjenestsamling 1 pr. tjeneste, nøkkeltall Tjenesteleder/ virksomhetsledere Analyser Dialog og undring Årsak til forskjeller Planlegge kartlegging Kartlegging av kvalitet
Hva viser kartleggingene ? Tjenestsamling 2 Hva viser kartleggingene ? Tjenesteleder/ virksomhetsledere Hva ser kommunene? Lære av hverandre Innspill mål/ forbedringer Rådmann/ledergruppe Sluttsamling Hvor er vi gode/ forbedring/ strategi? Mål for Tjenesten? Ønsker Fase 2 ? Innspill til sluttrapport
for hele prosjektperioden 2003: 60 nye kommuner, storbyer 13 nettverk 2004: 106 nye kommuner ca. 280 kommuner/bydeler for hele prosjektperioden godt over 300
Antall svar ble doblet i 2003 prosent 92% Utvalg 80% Antall svar ble doblet i 2003 Samlet: 170.000 2004: ?
Fornøyde brukere
Kvalitetsbegrepet Opplevd kvalitet Forventninger Brukernes subjektive bedømning av tjenestens kvalitet Forventninger Hva brukeren forventer å få Virksomhetens omdømme, image Service Hvordan brukeren og tjenesteyteren samhandler ved overlevering av tjenesten Tjenestens innhold (Teknisk kvalitet) Hva brukeren faktisk får Fürst og Høverstad ANS
Definisjoner effektivitet : Prioriteringseffektivitet – ressursfordeling mellom tjenesteområder for å nå overordnede politiske mål og prioriteringer Kostnadseffektivitet – lavest mulig ressursforbruk for gitt kvalitet (utføre oppgavene på riktig måte) Formålseffektivitet – realisere mål/sikre behovs- dekning på lavest mulig Innsatsnivå (de riktige oppgavene for de riktige brukerne) Resultateffektivitet – forholdet mellom ressurbruk og resultater som oppnås Resultateffektivitet – forholdet mellom resultater som oppnås og ressursbruk
Generelle nøkkeltall 9 kommunesamarbeidet KOSTRA systematiserer kommunenes rapportering til Statistisk sentralbyrå i tre typer indikatorer og nøkkeltall: Kommunenes prioritering av de tilgjengelige ressursene Dekningsgrader for de aktuelle tjenester Produktivitetsindikatorer KOSTRA fanger dermed opp tre forutsetninger for effektivitet: Retter vi ressursene mot de prioriterte målgruppene? Tilbyr vi tjenester til de brukere som har behov for dem? Produserer vi tjenestene på en produktiv (kostnadseffektiv) måte?
Effektiviseringsnettverk Retter vi ressursene mot de prioriterte målgruppene ? Hvor stor andel av målgruppen klarer vi å betjene ? Effektiviseringsnettverk Produserer vi tjenesten på en produktiv og effektiv måte ? Har tjenesten riktig/ønskelig kvalitet ?
Finansielle nøkkeltall – Nettverk Sør 6 9-kommunesamarbeidet: Gruppe 10: Stokke Gruppe 11: Re Gruppe 13: Horten Kommunegrupper: Gruppe 1: Tjøme, Hof og Andebu Gruppe 7: Nøtterøy Gruppe 8: Holmestrand
Frie inntekter pr. innbygger
Frie inntekter i prosent av landssnittet + netto lånegjeld pr Frie inntekter i prosent av landssnittet + netto lånegjeld pr. innbygger i prosent
Sammensetning av inntekter
Netto lånegjeld kroner pr. innbygger i 1000 kr.
Prioritering; Uttrykt gjennom netto driftsutgifter pr. tjeneste Definisjon av netto driftsutgifter: Netto driftsutgifter viser driftsutgiftene inkludert avskrivninger etter at driftsinntektene, som bl.a. inneholder øremerkede tilskudd fra staten og andre direkte inntekter, er trukket fra.
Prioritering: Bevisste politiske valg ? Blitt slik ? Foreta korrigeringer ?
Landet
Sammensetning av netto driftsutgifter
Netto driftsutgifter pr. innbygger - pr. tjeneste
Netto driftsutgifter pr. innbygger; kommunehelsetjenesten
Netto driftsutgifter pr. innb. 80 år+ i kroner, PLO
Netto driftsutgifter pr. innb. 0-17 år; barnevern
Netto driftsutgifter pr. innb Netto driftsutgifter pr. innb. i kroner; administrasjon, styring og fellesutgifter
Ressursanvendelse / dekningsgrad:
Dekningsgrader: Produktivitet: tydelig på hvilke brukere som skal få en bestemt tjeneste ? i stand til å fange opp de brukerne som man ønsker å nå? terskelen for lav eller for høy? Produktivitet: Vet kommunen hvilke ressurser som brukes i tjenester? Er personellressursene og kapasiteten utnyttes optimalt?
Netto driftsutgifter pr. innb Netto driftsutgifter pr. innb. 1-5 år, barnehager + Andel barn 1-5 år med barnehageplass
Netto driftsutgifter til grunnsk. oppl. pr Netto driftsutgifter til grunnsk.oppl. pr. innbygg 6-15 år + korrigerte brutto driftsutgifter pr. elev
Netto driftsutgifter pr. innb. 80 år+ - pleie- og omsorg Og andel innbyggere 80 år og over som er beboere på institusjon NB! Her bør den enkelte kommune sjekke opp tallene – dialog med pleie- og omsorgsjef, økonomisjef og kontaktperson på SSB: Dag Abrahamsen tlf. 21094211
Behov:
Behovsdekning: Vet kommunen hva brukerne er mest opptatt av ? legges dette til grunn for utforming av tjenestene?
Hva er brukere og pårørende opptatt av ? Barnehage Barneskole · Barnets trivsel · · Pris i forhold til hva brukeren får igjen · Personalets arbeidsinnsats · Aktivitetsinnholdet Ungdomsskole Skolefritidsordning · Standard på skolebygningen · Det sosiale miljøet på skolen · Aktivitetsinnhold · Undervisningsopplegg · Personalets dyktighet · Standard på lærebøker/materiell/utstyr Sosialkontor Bibliotek · Saksbehandlers forståelse/innlevelse · Utvalget av bøker · Saksbehandlingsresultatet · De ansattes serviceinnstilling · Inform ift behovet for informasjon · Lokalenes utforming · Saksbehandlingstid · Åpningstider Lege Hjemmehjelp-/sykepleie · Legens faglige dyktighet · Ventetid for å få time · · Fast lege · Legens råd/behandlingen · Syke-/aldershjem Sykehus · Respektfull behandling · Ventetid for å få behandling · De ansattes faglige dyktighet Teknisk kontor · Saksbehandlers serviceinnstilling · Saksbehandlers oppfølging av saken · Informasjonen ift behovet for informasjon Standard på skolebygningen Faglig innhold (pensum) Hva er brukere og pårørende opptatt av ? Det sosiale miljøet på skolen · Skolens håndtering av mobbing/plaging Antall timer avsatt til brukeren Får den hjelp som ble lovet Pris i forhold til hva brukeren får igjen De ansattes faglige dyktighet Trivsel Personalets evne til å lytte til brukeren Respektfull behandling Romstandard
Aldersfordeling av innbyggere
Andel av befolkningen som bor i tettsteder
Andel arbeidsledige 16 – 24 år
Andel skilte og separerte
Eksempel fra pleie- og omsorgstjenesten i Lindesnes:
Dekningsgrad/Årsverk på Institusjon Kommunalt handlingsrom ? 1
Lindesnes – Tjenesteprofil PLO Institusjon Dekningsgrad 70 % under landsnittet og andel av kommunens nettoutgifter 80 % under. Dette er et bevisst valg! Satser på hjemmetjenesten! Innsatsfaktorer Resultater
Hjemmetjenesten Satsing ? 4,19 3,07
Lindesnes – Tjenesteprofil hjemmetjeneste Lindesnes har dekningsgrad på 140 % av snitt land og 186 % av andel driftsutgifter i kommunen går til hjemmetjenester i forhold til snittet i landet! Innsatsfaktorer Resultater
Eksempel fra hjemmetjenesten i Porsgrunn
Samlinger nøkkeltall: Fokus på årsaker til likheter og variasjoner Kommunene må sette mål på forbedringer
Større forskjeller mellom soner enn mellom kommuner Lederutfordring: Individuelle mål Sonen/avd. må selv finne løsningene og sette mål i samarbeid med overordnet ledelse? Hvem kan bidra med hva ? Større forskjeller mellom soner enn mellom kommuner Endringstiltak Endringstiltak
Porsgrunn: Mål/forbedringer - Hvilke mål satte de i 2002? Hevet terskelen for tildeling av tjenesten (min. behov 4 t. pr mnd.) Revurdere tildelt tjeneste innen et år etter at vedtaket ble fattet Behovskartlegging og vekting av brukergrupper Få styringsdata på bruk av ressurser Ny kartlegging
2001 2002
Er Porsgrunn effektive ? Porsgrunns mål? Resultater Innsatsfaktor
Ny dimensjon: Medarbeidertilfredshet. Sammenheng mellom tilfredshet, brukere og medarbeidere?
Re - Medarbeidertilfredshet
Nøkkeltall fra regnskap og tjenester (SSB) Opplevd kvalitet Medarbeidertilfredshet Nøkkeltall fra regnskap og tjenester (SSB) Data fra kommunene Standardiserte brukerundersøkelser, 20-25 spørsmål Standardiserte medarbeiderundersøkelser; 40 spørsmål
Den viktigste suksessfaktoren: Suksessfaktorer og evaluering Sammenstilling av kvalitet og produktivitet, fokus på forholdet mellom ressursinnsats og resultater Utviklet felles verktøy (Web) for kartlegging av kvalitet, positive tilbakemeldinger, 80% av kommunene har ikke gjennomført brukerundersøkelser tidligere Håndterbarhet, påtrykk, gjøre sammen med andre, på kommunenes premisser Støtte til pågående endringsprosesser Kontaktperson med glød, tid og myndighet Den viktigste suksessfaktoren: Toppledelsens betydning forankring / motivasjon Overordnede konklusjoner Til sammen blir det gjennomført et stort antall utviklingstiltak som favner hele bredden i hva omstilling og modernisering innebærer Kortere saksbehandlingstid Produktivitetsforbedringer Konkurranseutsetting Serviceerklæringer Kvalitetsforbedringer Helhetlige styringssystem - både EFQM og BMS
Agenda 09.00 – 10.00 Presentasjon inkl. KOSTRA 10.15 – 11.00 -Valg av tjenesteområde nr. 2 - Tjenestesamling nr. 1 (høst 04) - Forventninger til kommunene - Forventninger til KS - Kontaktpersoner - Dialog / spørsmål ?
KS Effektiviseringsnettverkene Telemark, Vestfold, Buskerud Les mer informasjon på: www.ks.no KS Effektiviseringsnettverkene Telemark, Vestfold, Buskerud Steinar Hansen steinar.hansen@ks.no Tlf. 95 92 81 86