Hof rådhus, Hof 23. mars MÅLET MED MØTET: valg av tjenesteområde nr. 2

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunenettverk for fornyelse og effektivisering
Advertisements

Opplevd kvalitet og målt kvalitet: Brukerundersøkelser: Målgruppe: - brukere av hjemmetjenesten (18 indikatorer) - beboere på inst. (24.
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Et helhetlig barnevern i Oslo
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Roland Fürst Fürst og Høverstad ANS
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Kontostreng og annet artig…
NØKKELTALL Sør 6 KOSTRA systematiserer kommunenes rapportering til Statistisk sentralbyrå i tre typer indikatorer og nøkkeltall:   Kommunenes prioritering.
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
Orientering Budsjett Rådmann Ola Stene – Forslag til årsbudsjett 2003.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Kvalitet som styringsparameter – verktøy og metode Geir Halstensen, KS
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
«Fylkesbarometeret» GSI 2010/2011:
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Kommunenettverk for fornyelse og effektivisering Sør 6: 9-kommunesamarbeidet i Vestfold Bolkesjø 26. – 27. August 2004.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
BMS; We did it vår vei!! For hva koster det a’? v / Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom)
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Nettverkene – mer enn en læringsarena KS Effektiviseringsnettverkene 2006.
Effektiviseringsnettverk Prosjektet - som i første rekke er et samarbeid mellom KS og KRD - ble initiert i 2001 av daværende Regjering som et ledd i satsingen.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
9-kommunesamarbeidet i Vestfold Status og resultater Langesund 10. mars 2005 Torill Lønningdal adm leder 9k.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Hvordan arbeide for å heve kvaliteten i det kommunale barnevernet?
Effektiviseringsnettverk Fra sammenligning til handling
Steigen kommune KOSTRA tall mm. for pleie og omsorg
Brukertilfredshet og KOSTRA
” Sola for alle ?” Sluttrapport pr Kommunesamarbeidet i Vestfold ” Sola for alle ?” Sluttrapport pr Kommunesamarbeidet i Vestfold (Tjøme,
ASSS Kultur, Tromsø 2 – 3. november 2010 Jan Aarak, KS
Levanger kommune rådmannen Formannskapsmøte – Ola Stene 1 Kommunalt Regnskap Litt om regnskapsoppstillingene KOSTRA Våre rutiner.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Kristin Sofie Waldum Helsesøsterkongress Effektiviseringsnettverk helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Sette virksomhetsledere i stand til å utøve resultatansvar og lykkes Et opplegg vi hadde i tidligere Robek-nettverk, ikke justert pt. Er egentlig lagd.
Effektiviseringsnettverk - Oslo Fjell kommune Nær innbyggjarar Kommune i vekst - ung befolkning Matriseorganisasjon - 5 tenesteavdelingar.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
KS Effektiviseringsnettverk, rådmannssamling
OPPSUMMERING INDUSTRIKOMMUNE-NETTVERKET Pleie og omsorg Samling februar 2009, Porsgrunn John-Are Tharaldsen KS Effektiviseringsnettverk.
Status for nettverksarbeidet ASSS-kommunene - September 2006 Jan Aarak, KS.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Kort om barometeret Et journalistisk bearbeidet produkt, laget av Kommunal Rapport Basis i offisielle tall levert av kommunene til staten Kostra, Utdanningsdirektoratet,
Hva er gode målinger i kommunene? Bjørn Arthur Brox, Agenda Kaupang AS
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
KOSTRA- og effektivitetsanalyse Skaun kommune 2015
KS Effektiviseringsnettverkene Nasjonale indikasjoner på effektivisering i kommunesektoren - Hovedresultater og konklusjoner Fürst og Høverstad ANS.
økt grunnbemanning og ansvarliggjorte medarbeidere for økt nærvær
ASSS-kommunehelse moden for revidering?
Asker - mulighetenes kommune
Hovedrapport – erfaringer fra fjorårets rapportering og hvordan ser årets ut? Plenumsdiskusjon: Hva må til for å komme i mål til våren.
Finanskomite 24. januar 2018 KOSTRA HOVEDTALL 2016.
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Utskrift av presentasjonen:

Oppstart Sør 6 Hof, Holmestrand, Horten, Re, Andebu, Stokke, Nøtterøy, Tjøme

Hof rådhus, Hof 23. mars MÅLET MED MØTET: valg av tjenesteområde nr. 2 forventninger, ambisjoner, organisering, forankring og avklaring av roller fremdriftsplan arbeidet frem til 1. tjenestesamling Forutsetter en presentasjon av nettverkets mål, hensikt og metode, samt presentasjon av: finansielle nøkkeltall generelle nøkkeltall

Kommunenettverk for fornyelse og effektivisering  

Formål: bidra til forbedring av kommunenes tjenester bidra til en effektiviseringsutvikling

Metodisk perspektiv - bruk av ulike datakilder Opplevd kvalitet Medarbeidertilfredshet Nøkkeltall fra regnskap og tjenester (SSB) Data fra kommunene Standardiserte brukerundersøkelser, 20-25 spørsmål Standardiserte medarbeiderundersøkelser; 40 spørsmål

Organisering av nettverk 4-8 kommuner - ønsker å samarbeide og er sammenlignbare KS stiller med prosjektveiledere + lokale krefter Fylkesmannen i Vestfold stiller med KOSTRA / fagkompetanse ? Analysere og sammenfatte nøkkeltall og resultat fra kvalitetsmålinger! Bistand til å synliggjøre forbedringsmuligheter Organisere samlinger og læringsarenaer Skrive rapporter og dokumentere effekter

Effektiviseringsnettverk Ressursinnsats Kostnader pr. tjeneste som produseres Målt kvalitet Saksbehandlingstider, brukerresultater Pris Hva brukeren betaler Hva er våre resultater ? Hva kan vi lære av de andre ? Hvilke mål bør vi sette oss ?   Effektiviseringsnettverk Dekningsgrader Tilgjengelighet til tjenester Opplevd kvalitet Brukernes vurderinger av tjenesten Opplevd kvalitet Brukernes vurderinger av tjenesten Fase 2: Nå mål, iverksette tiltak Bli bedre

Vårt forslag til fremdriftsplan: 9-kommunesamarbeidet iVestfold

Nettverksarbeidet, fase 1 Kartlegging av kvalitet Oppstartssamling Rådmann/ledergruppe Valg av tjenester Opplegg/ forpliktelser Tjenestsamling 1 pr. tjeneste, nøkkeltall Tjenesteleder/ virksomhetsledere Analyser Dialog og undring Årsak til forskjeller Planlegge kartlegging Kartlegging av kvalitet

Hva viser kartleggingene ? Tjenestsamling 2 Hva viser kartleggingene ? Tjenesteleder/ virksomhetsledere Hva ser kommunene? Lære av hverandre Innspill mål/ forbedringer Rådmann/ledergruppe Sluttsamling Hvor er vi gode/ forbedring/ strategi? Mål for Tjenesten? Ønsker Fase 2 ? Innspill til sluttrapport

for hele prosjektperioden 2003: 60 nye kommuner, storbyer 13 nettverk 2004: 106 nye kommuner ca. 280 kommuner/bydeler for hele prosjektperioden  godt over 300

Antall svar ble doblet i 2003 prosent 92% Utvalg 80% Antall svar ble doblet i 2003 Samlet: 170.000 2004: ?

Fornøyde brukere

Kvalitetsbegrepet Opplevd kvalitet Forventninger Brukernes subjektive bedømning av tjenestens kvalitet Forventninger Hva brukeren forventer å få Virksomhetens omdømme, image Service Hvordan brukeren og tjenesteyteren samhandler ved overlevering av tjenesten Tjenestens innhold (Teknisk kvalitet) Hva brukeren faktisk får Fürst og Høverstad ANS

Definisjoner effektivitet : Prioriteringseffektivitet – ressursfordeling mellom tjenesteområder for å nå overordnede politiske mål og prioriteringer Kostnadseffektivitet – lavest mulig ressursforbruk for gitt kvalitet (utføre oppgavene på riktig måte) Formålseffektivitet – realisere mål/sikre behovs- dekning på lavest mulig Innsatsnivå (de riktige oppgavene for de riktige brukerne) Resultateffektivitet – forholdet mellom ressurbruk og resultater som oppnås Resultateffektivitet – forholdet mellom resultater som oppnås og ressursbruk

Generelle nøkkeltall 9 kommunesamarbeidet KOSTRA systematiserer kommunenes rapportering til Statistisk sentralbyrå i tre typer indikatorer og nøkkeltall:   Kommunenes prioritering av de tilgjengelige ressursene Dekningsgrader for de aktuelle tjenester Produktivitetsindikatorer KOSTRA fanger dermed opp tre forutsetninger for effektivitet: Retter vi ressursene mot de prioriterte målgruppene? Tilbyr vi tjenester til de brukere som har behov for dem? Produserer vi tjenestene på en produktiv (kostnadseffektiv) måte?

Effektiviseringsnettverk Retter vi ressursene mot de prioriterte målgruppene ? Hvor stor andel av målgruppen klarer vi å betjene ? Effektiviseringsnettverk Produserer vi tjenesten på en produktiv og effektiv måte ? Har tjenesten riktig/ønskelig kvalitet ?

Finansielle nøkkeltall – Nettverk Sør 6 9-kommunesamarbeidet: Gruppe 10: Stokke Gruppe 11: Re Gruppe 13: Horten Kommunegrupper: Gruppe 1: Tjøme, Hof og Andebu Gruppe 7: Nøtterøy Gruppe 8: Holmestrand

Frie inntekter pr. innbygger

Frie inntekter i prosent av landssnittet + netto lånegjeld pr Frie inntekter i prosent av landssnittet + netto lånegjeld pr. innbygger i prosent

Sammensetning av inntekter

Netto lånegjeld kroner pr. innbygger i 1000 kr.

Prioritering; Uttrykt gjennom netto driftsutgifter pr. tjeneste Definisjon av netto driftsutgifter: Netto driftsutgifter viser driftsutgiftene inkludert avskrivninger etter at driftsinntektene, som bl.a. inneholder øremerkede tilskudd fra staten og andre direkte inntekter, er trukket fra.

Prioritering: Bevisste politiske valg ? Blitt slik ? Foreta korrigeringer ?

Landet

Sammensetning av netto driftsutgifter

Netto driftsutgifter pr. innbygger - pr. tjeneste

Netto driftsutgifter pr. innbygger; kommunehelsetjenesten

Netto driftsutgifter pr. innb. 80 år+ i kroner, PLO

Netto driftsutgifter pr. innb. 0-17 år; barnevern

Netto driftsutgifter pr. innb Netto driftsutgifter pr. innb. i kroner; administrasjon, styring og fellesutgifter

Ressursanvendelse / dekningsgrad:

Dekningsgrader: Produktivitet: tydelig på hvilke brukere som skal få en bestemt tjeneste ? i stand til å fange opp de brukerne som man ønsker å nå? terskelen for lav eller for høy? Produktivitet: Vet kommunen hvilke ressurser som brukes i tjenester? Er personellressursene og kapasiteten utnyttes optimalt?

Netto driftsutgifter pr. innb Netto driftsutgifter pr. innb. 1-5 år, barnehager + Andel barn 1-5 år med barnehageplass

Netto driftsutgifter til grunnsk. oppl. pr Netto driftsutgifter til grunnsk.oppl. pr. innbygg 6-15 år + korrigerte brutto driftsutgifter pr. elev

Netto driftsutgifter pr. innb. 80 år+ - pleie- og omsorg Og andel innbyggere 80 år og over som er beboere på institusjon NB! Her bør den enkelte kommune sjekke opp tallene – dialog med pleie- og omsorgsjef, økonomisjef og kontaktperson på SSB: Dag Abrahamsen tlf. 21094211

Behov:

Behovsdekning: Vet kommunen hva brukerne er mest opptatt av ? legges dette til grunn for utforming av tjenestene?

Hva er brukere og pårørende opptatt av ? Barnehage Barneskole ·        Barnets trivsel ·        ·        Pris i forhold til hva brukeren får igjen ·        Personalets arbeidsinnsats ·        Aktivitetsinnholdet Ungdomsskole Skolefritidsordning ·        Standard på skolebygningen ·        Det sosiale miljøet på skolen ·        Aktivitetsinnhold ·        Undervisningsopplegg ·        Personalets dyktighet ·        Standard på lærebøker/materiell/utstyr Sosialkontor Bibliotek ·        Saksbehandlers forståelse/innlevelse ·        Utvalget av bøker ·        Saksbehandlingsresultatet ·        De ansattes serviceinnstilling ·     Inform ift behovet for informasjon ·        Lokalenes utforming ·        Saksbehandlingstid ·        Åpningstider Lege Hjemmehjelp-/sykepleie ·        Legens faglige dyktighet ·        Ventetid for å få time ·     ·        Fast lege ·        Legens råd/behandlingen ·       Syke-/aldershjem Sykehus ·        Respektfull behandling ·        Ventetid for å få behandling ·        De ansattes faglige dyktighet Teknisk kontor   ·        Saksbehandlers serviceinnstilling ·        Saksbehandlers oppfølging av saken ·      Informasjonen ift behovet for informasjon Standard på skolebygningen Faglig innhold (pensum) Hva er brukere og pårørende opptatt av ? Det sosiale miljøet på skolen ·        Skolens håndtering av mobbing/plaging Antall timer avsatt til brukeren Får den hjelp som ble lovet Pris i forhold til hva brukeren får igjen De ansattes faglige dyktighet Trivsel Personalets evne til å lytte til brukeren Respektfull behandling Romstandard

Aldersfordeling av innbyggere

Andel av befolkningen som bor i tettsteder

Andel arbeidsledige 16 – 24 år

Andel skilte og separerte

Eksempel fra pleie- og omsorgstjenesten i Lindesnes:

Dekningsgrad/Årsverk på Institusjon Kommunalt handlingsrom ? 1

Lindesnes – Tjenesteprofil PLO Institusjon Dekningsgrad 70 % under landsnittet og andel av kommunens nettoutgifter 80 % under. Dette er et bevisst valg! Satser på hjemmetjenesten! Innsatsfaktorer Resultater

Hjemmetjenesten Satsing ? 4,19 3,07

Lindesnes – Tjenesteprofil hjemmetjeneste Lindesnes har dekningsgrad på 140 % av snitt land og 186 % av andel driftsutgifter i kommunen går til hjemmetjenester i forhold til snittet i landet! Innsatsfaktorer Resultater

Eksempel fra hjemmetjenesten i Porsgrunn

Samlinger nøkkeltall: Fokus på årsaker til likheter og variasjoner Kommunene må sette mål på forbedringer

Større forskjeller mellom soner enn mellom kommuner Lederutfordring: Individuelle mål Sonen/avd. må selv finne løsningene og sette mål i samarbeid med overordnet ledelse? Hvem kan bidra med hva ? Større forskjeller mellom soner enn mellom kommuner Endringstiltak Endringstiltak

Porsgrunn: Mål/forbedringer - Hvilke mål satte de i 2002? Hevet terskelen for tildeling av tjenesten (min. behov 4 t. pr mnd.) Revurdere tildelt tjeneste innen et år etter at vedtaket ble fattet Behovskartlegging og vekting av brukergrupper Få styringsdata på bruk av ressurser Ny kartlegging

2001 2002

Er Porsgrunn effektive ? Porsgrunns mål? Resultater Innsatsfaktor

Ny dimensjon: Medarbeidertilfredshet. Sammenheng mellom tilfredshet, brukere og medarbeidere?

Re - Medarbeidertilfredshet

Nøkkeltall fra regnskap og tjenester (SSB) Opplevd kvalitet Medarbeidertilfredshet Nøkkeltall fra regnskap og tjenester (SSB) Data fra kommunene Standardiserte brukerundersøkelser, 20-25 spørsmål Standardiserte medarbeiderundersøkelser; 40 spørsmål

Den viktigste suksessfaktoren: Suksessfaktorer og evaluering Sammenstilling av kvalitet og produktivitet, fokus på forholdet mellom ressursinnsats og resultater Utviklet felles verktøy (Web) for kartlegging av kvalitet, positive tilbakemeldinger, 80% av kommunene har ikke gjennomført brukerundersøkelser tidligere Håndterbarhet, påtrykk, gjøre sammen med andre, på kommunenes premisser Støtte til pågående endringsprosesser Kontaktperson med glød, tid og myndighet Den viktigste suksessfaktoren: Toppledelsens betydning forankring / motivasjon Overordnede konklusjoner Til sammen blir det gjennomført et stort antall utviklingstiltak som favner hele bredden i hva omstilling og modernisering innebærer Kortere saksbehandlingstid Produktivitetsforbedringer Konkurranseutsetting Serviceerklæringer Kvalitetsforbedringer Helhetlige styringssystem - både EFQM og BMS

Agenda 09.00 – 10.00 Presentasjon inkl. KOSTRA 10.15 – 11.00 -Valg av tjenesteområde nr. 2 - Tjenestesamling nr. 1 (høst 04) - Forventninger til kommunene - Forventninger til KS - Kontaktpersoner - Dialog / spørsmål ?

KS Effektiviseringsnettverkene Telemark, Vestfold, Buskerud Les mer informasjon på: www.ks.no KS Effektiviseringsnettverkene Telemark, Vestfold, Buskerud Steinar Hansen steinar.hansen@ks.no Tlf. 95 92 81 86