NAV Vestfold Organisering av Arbeids- og velferdsetaten og lokalisering av forvaltnings- og pensjonsenheter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Advertisements

Fra Ny sjanse til kvalifiseringsprogram
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
To år inn i NAV-reformen
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
”mot til å måle ” Terje Tønnessen SSØ-dagen, 29. januar 2009.
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
Attføringsbedriftene og Ernæring – hva har vi gjort? •5. oktober 2006 arrangerte vi et dagsseminar om ernæring sammen med GIAX hvor om lag 20 medlemsbedrifter.
Høreapparatformidlingen – hvor står vi Fagnettverksmøte 17. september 2009.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Eldrid Hodneland Rasmussen
Etablering og videre utvikling av arbeids- og velferdsetaten
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Norsk Audiografforening 6. november 2009
Organisering av flyktningarbeidet
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
KVALIFISERINGSPROGRAMMET Syretesten på samarbeid i NAV Ola Heen Strømmen, NAV Buskerud Samarbeidskonferanse Norefjell, 21 april 2009.
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Demensteam Lier Kommune
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Arbeids- og velferdsetaten Arbeids- og velferdsdirektoratet Spesialenhetene Organisasjonskart fra NAV.
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Arbeid med bistand Rapportering.
Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse Seniorrådgiver Hildegunn M. Førsund, Arbeids- og velferdsdirektoratet Attføringsmessa januar 2008.
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
HVA GJØR EN FYSIOTERAPEUT I NAV?
Helhetlig habiliterings- /rehabiliteringstilbud til hørselshemmede i Helse Midt-Norge.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Arbeid til alle krever økt innsats … Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Fagkonferansen 10.februar 2012.
Landsorganisasjonen i Norge Et mer inkluderende arbeidsliv: Det skal være godt å jobbe Inkluderende arbeidsliv.
Flyktningkonferansen 2008
DET TRE-HODEDE TROLLET
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Seatrans Trade and operators 12 Chemical tankers 1 TC 2 Seismic 3 Paper/Industry 2 RO-RO 4 TC 3 Newbuildings.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Oslo Kommune og inkluderende arbeidsliv
NAV-reform Arbeidsevnevurdering Arbeidsavklaringspenger
Gullkantede stortingspensjoner Opptjenings tid? 75-årsregelen: Når stortingspolitikerens alder pluss antall år på Stortinget til sammen når 75 år Avkorting?
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Ny arbeids- og velferdsetat (NAV) Seniorseminar, Alta 7
Arbeid er førstevalget
Velkommen til VTA- seminaret 2007, hotell Atlantic i Sandefjord.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Larvik – der det gode liv lever!
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Informasjonsmøte om kombinasjon av uføretrygd og inntekt
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
Status og utfordringer i NAV og kvalifiseringsprogrammet Fagforbundet torsdag 9. oktober 2008 Per Inge Langeng fung direktør avdeling Levekår og sosiale.
ARBEIDS- OG VELFERDSFORVALTNINGS- LOVEN Nils Kristian Lie Advokat Fagforbundet.
Arbeids- og sosialdepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Velg ASD mal ENGELSK under ”oppsett”. Tilpasning av regelverk for sykepenger/foreldrepenger.
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
SERVICEKLAGER FAKTA: En serviceklage er en klage på hvordan man opplever kontakten med NAV Statistikken over serviceklager er basert på registrerte klager.
Høring “En mer effektiv og fremtidsrettet hjelpemiddelformidling”
Arbeidsrettede virkemidler
Nettverksmøte den
Hvor mange yrkesaktive kan vi ha utenfor arbeidslivet
Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.
Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står.
Utskrift av presentasjonen:

NAV Vestfold Organisering av Arbeids- og velferdsetaten og lokalisering av forvaltnings- og pensjonsenheter

Forslag om endringer i organisering og ansvarsfordeling Arbeids- og velferdsdirektoratet har foreslått endringer i organiseringen av Arbeids- og velferdsetaten NAV-kontorene skal fortsatt være arbeids- og velferdsforvaltningens kontaktpunkt med brukerne Vedtak om regelstyrte ytelser skal fattes i egne spesialenheter for forvaltning Forslagene ble oversendt Arbeids- og inkluderingsdepartementet 31.01.07 Regjeringen ga sin tilslutning til ny organisering av etaten 08.03.07. I tillegg har Arbeids- og inkluderingsdepartementet bedt Arbeids- og velferdsdirektoratet om å lokalisere fem nasjonale spesialenheter for pensjon i fem bestemte byer. Arbeids- og velferdsdirektoratet har utarbeidet konkret forslag til lokalisering av øvrige forvaltningsenheter og avdelingskontor under forvaltningsenheter. Forslagene er sendt til fylkeskontorene for eventuelle merknader. Arbeids- og inkluderingsdepartementet er kjent med forslagene om konkrete lokaliseringer av forvaltningsenheter og avdelingskontor under forvaltningsenheter

Bakgrunn for endringer Det brukes i dag for mye tid på lokalkontorene på forvaltningsoppgaver som ikke krever brukernærhet, herunder vedtak om regelstyrte ytelser: For eksempel behandler lokalkontorene i dag om lag 1,2 millioner sykmeldinger hvert år Det fattes i dag om lag 40 000 vedtak i året om alderspensjon i lokalkontorene. Antallet vil stige til 60 000 innen 2012 Nødvendig å frigjøre tid i NAV-kontorene til individuell oppfølging Det fokuseres for sent på behovsavklaringer, aktivitetskrav og muligheter for overgang til jobb

Forts bakgrunn for endringer Behov for bedre kvalitet i forvaltningen av ytelsene gjennom raskere saksbehandlingstider og økt kompetanse Innføring av modernisert folketrygd gjør det nødvendig med en robust organisering av pensjonsområdet: Doble regelverk og flere valgmuligheter for brukerne Tar i bruk nye ikt-system for både nytt og gammelt regelverk Forventet økning i saksvolum grunnet demografiske forhold Forventet økning i kompliserte saker grunnet økt arbeidsmobilitet over landegrensene

Organisering og ansvarsfordeling – behandlet av regjeringen NAV-kontor i alle kommuner NAV-kontor med tre eller færre statlig ansatte skjermes Overfører forvaltningsoppgaver fra lokalkontorene til spesialenheter for forvaltning og pensjon Fylkesvise spesialenheter for forvaltning: Bygger videre på dagens forvaltningsenheter kombinert med nyetableringer Mer desentraliserte løsninger i fylker med spredt bosetting (avdelingskontor) Fem spesialenheter for pensjon: Etableres i hovedsak i byer utenfor landsdelshovedstedene Fjernarbeidsplasser i en oppbyggingsfase

Lokalisering Følgende byer får pensjonsenheter: Harstad Steinkjer Ålesund Porsgrunn Groruddalen i Oslo Forvaltningsenhet i Vestfold Tønsberg (75 medarbeidere) Bygger videre på forvaltningsenheten som i dag utbetaler dagpenger og attføringspenger til brukere i hele Vestfold.

NAV kontor NAV-kontoret er arbeids- og velferdsforvaltningens kontaktpunkt med brukerne Brukerorientert individuelt tilpasset oppfølging St.meld. nr. 9 (2006-2007) Arbeid, velferd og inkludering forsterker fokuset på individuelt tilpasset oppfølging av brukerne ytterligere Skjønnsmessige beslutninger tas lokalt Betyr blant annet at individuelle skjønnsmessige beslutninger knyttet til attføring, rehabilitering og midlertidig uførestønad tas ved NAV kontor og overprøves ikke i spesialenhet Nødvendig kunnskap og myndighet til å presentere arbeidssøkere, sykmeldte, personer på rehabilitering og attføring for et helhetlig tilbud Iverksetting av individrettede virkemidler og arbeidsmarkedstiltak

Spesialenheter for forvaltning Skal ta seg av forvaltningsoppgaver som ikke krever nærhet til brukerne Fatter vedtak for regelstyrte ytelser Bedre kvalitet i forvaltningen av ytelsene Raskere saksbehandlingstider Økt kompetanse

Lokalisering – hvilke forhold er vektlagt Struktur som tilrettelegger for forsvarlig og effektiv oppgaveløsning Forvaltnings- og pensjonsenheter av viss størrelse (50 medarbeidere som hovedmodell) Geografisk spredning av arbeidsplasser Forvaltningsenheter: Fylkesperspektivet sikrer spredning av arbeidsplasser Pensjonsenheter: En enhet i hver landsdel Medarbeiderhensyn: Overføring av medarbeidere Forvaltningsenheter: Avvik fra modell i fylker med mest spredt bosetting Tilgang til kvalifisert personell på kort og lang sikt Nærhet til høyskoler / universitetsmiljøer Robust arbeidsmarked sett fra etatens side Pensjonsenheter: Tilstrekkelig antall medarbeidere med kompetanse på gammelt pensjonsregelverk Distriktspolitiske hensyn Kommunal- og regionaldepartementets Retningslinjer for lokalisering av statlige arbeidsplasser og tjenesteproduksjon av 29.03.01 Tilleggsmomenter for pensjonsenheter Gode kommunikasjonsmuligheter Andre statlige omstillinger og særskilte politiske satsninger

Liv Andersen har vært sykemeldt og søker attføring for å komme i arbeid NAV-kontorets ansvar/oppgaver: Vurderer ulike virkemidler sammen med Liv for om mulig å komme tilbake i jobb Samhandler med lege og arbeidsgiver om mulige løsninger Vurderer sammen med Liv om attføring kan være aktuelt virkemiddel for annet arbeid Vurderer og avgjør om medisinske vilkår for attføring er oppfylt (sykdom, skade, lyte) Vurderer arbeidsmarkedssituasjon og avgjør hvilke tiltak som er nødvendig og hensiktsmessig for at Liv skal komme i høvelig arbeid, herunder utdanning og/eller arbeidstrening, praksisplass og lignende Utarbeider handlingsplan sammen med Liv Iverksetter aktiviteter avtalt i handlingsplan sammen med Liv Spesialenhetens ansvar/oppgaver: Mottar melding om NAV-kontorets vurdering av medisinske vilkår og behov for tiltak. Fatter formelt vedtak, og sender ut vedtaksbrev til Liv Behandler krav om ytelser, fatter vedtak og iverksetter utbetaling Vurderer løpende utbetalingsvilkår – f.eks. om bruker har blitt påført en utgift (skolepenger og daglige reiser) Ajourfører vedtak og utbetaling i henhold til den handlingsplanen som NAV-kontoret avtaler sammen med Liv