1 Veien mot målet: Bakgrunn Mål for oppgaven Litt teori Funn Forslag til forbedring EiT – Jenter og Data – Gruppe 3.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Et prosjekt finansiert av Regionalt kompetansesenter
PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.
Øystein Pedersen Dahlen
Prosjektarbeid som arbeidsmetode
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
- Hovedrolle eller birolle
Systematikk og prioriteringer
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Institutt for forebyggende miljøvern  STØ “Miljø-SIP”: IKT og miljøeffektivitet i norske virksomheter På jobb og hjemme Tap av ressurser Bruk av IKT Drift.
Kompetansekartlegging
VIRKSOMHETSPLANLEGGING
TEMA I HELSEFREMMENDE LIVSSTIL
Evaluering av J&Ds kommunikasjon mot målgruppa. Problemstilling Gruppen skal evaluere dagens kommunikasjon mellom Jenter og Data og mulige søkere i den.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Hva er en artikkel?.
”Litt bedre i dag enn i går”
Royal Ministry of Culture and Church Affairs 1 Kommunal plan for idrett og fysisk aktivitet Status revisjon 10 oktober 2006 Rådgiver Frode Langø.
Jenter og Data – I møtet mellom prosjekt og sponsor Gruppe 2.
Øystein Pedersen Dahlen
Det ligger 10 minnepenner med materiale som vi skal bruke i løpet av seminaret. Kopier hele mappe Lillehammer2011 over på din lokale harddisk c:\ Installer.
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Hvordan leverer helse-Oslo varer og tjenester til en flerkulturell by? v/leder Akhenaton Oddvar de Leon, Innvandrerrådet i Oslo
Mal – ambisjoner.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Askøy kommune v/Miljøvernleder Målfrid Eide
Helen Theodorsen og Stein P Antonsen Tromsø 2011 Vegen videre. Ressursgruppe lindrende behandling Kvaløya.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Jenter og data Agenda: 1.Harde fakta 2.Statistikk 3.Tiltak 4.Hvorfor Jenter og data? 5.Utfordringer Jenter og data
Valgfag på Kastellet skole
Lyst på livet - kjennetegn Empowerment Fokus på ressurser for helse, og egne muligheter og kompetanse til å ivareta og bedre helsa - livshjulet En nedenfra.
1 Kommersialisering av FoU-resultater – FORNY - Informasjon fra programsekretariatet FORNY – Forum, Bergen Ola Børke, Programkoordinator.
Der alle har glede av å være Referat Trenerforum 3. november November 2012.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
Individuell fagtekst fra praksis.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Kjærestevold blant norske tenåringer Resultater fra prosjektet ”Safeguarding Teenage Intimate Relationships” (STIR) Per Hellevik Doktorgradsstipendiat.
Virksomhetsplan Voksenåsen Badeballklubb Arbeidsrapport for planen. Virksomhetsplanen vedtas på årsmøtet før den er et formelt gjeldene dokument.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Rapport 2016 Tilbakemelding på fjorårets rapport, struktur/innhold, prosess og frister.
Likestilling i kommunalt planarbeid
Samhandling og prosessledelse
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Kommersialisering av FoU-resultater – FORNY - Informasjon fra programsekretariatet FORNY – Forum, Bergen Ola Børke, Programkoordinator.
RIS-metoden for prosessforbedring
Prosjekt: Strategi KIL Prosjekteier: Jon Erik Ofstad
Øvelser med kommunal kriseledelse
Eldre og moderne teknologi
«Grønn næringsutvikling»
LANGESUND «The sea-port of Telemark»
Optimalisering – intro til prosjektbeskrivelsen
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Målsetninger som fungerer
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

1 Veien mot målet: Bakgrunn Mål for oppgaven Litt teori Funn Forslag til forbedring EiT – Jenter og Data – Gruppe 3

2 Bakgrunn for artikkelen –Første problemstilling: suksesskriterier –Lite tilgjengelig materiale –Ulike målsetninger i materialet vi fant –Dårlig definerte mål og delmål EiT – Jenter og Data – Gruppe 3

3 Problemstilling: ”Veien mot målet” ”Vi ønsker å se på endringer i målsettinger fra prosjektstart frem til i dag. I denne perioden vil vi se på og vurdere gjennomføring av tiltak for å nå målene.” EiT – Jenter og Data – Gruppe 3

4 Mål for oppgaven Eksternt syn Gjøre Jenter og Data mer bevisste på egne målsettinger og veien til målet Forslag til forbedring EiT – Jenter og Data – Gruppe 3

5 Litt teori som utgangspunkt for oppgaven Prosjektstyring –Hva er et prosjekt –Utforming og bruk av mål –Evaluering og rapportering Kjønn og IKT –Historisk perspektiv, teknologiskdeterminisme –Kommunikasjonsformer –Ulik bruk av teknologi –Hva har dette å si for Jenter og Data EiT – Jenter og Data – Gruppe 3

6 Kort om funn Informasjon er vanskelig å få tak i Målsettinger –Utforming av mål Oppnådde mål Hva fungerer og hva har større potensial –Rekruttering –Aktiviteter EiT – Jenter og Data – Gruppe 3

7 Forslag til forbedring 1.Prosjekt 2.Rekruttering og påvirkning 3.Aktiviteter EiT – Jenter og Data – Gruppe 3

8 Forslag til forbedring - Prosjektet Gjøre informasjon mer tilgjengelig Bedre kommunikasjonen innad i organisasjonen Klarere målsetninger –Målsetninger som kan kvalitetssikres og være kontrollerbare –Vurdere milepæl inndeling og milepælplan i stedet for eller i tillegg til delmål Utarbeide evalueringer av prosjektet som for eksempel Berg og Kvaløy fra Gå bort fra prosjektbegrepet eller endre tidsperspektivet Overføre ressurser fra aktiviteter til rekruttering EiT – Jenter og Data – Gruppe 3

9 Forslag til forbedring – Rekruttering og påvirkning Ikke prøv å skjul hva utdanningen innebærer Fokuser på yrkesmuligheter Gå bort fra kjønnsperspektiv, over til brukerperspektiv Bruk av forbilder, gjerne fra ulike deler av IKT bransjen Øk samarbeid med andre organisasjoner som Teknolos Unikt prosjekt nasjonalt. Mulighet for å påvirke likestillingsarbeid og digitale forskjeller i samfunnet Hold organisasjonen oppdatert på litteratur som omhandler jenter og IKT. EiT – Jenter og Data – Gruppe 3

10 Forslag til forbedring - Aktiviteter Har kommet langt på dette området Eksempler: –Karrierenettverk –Selvtillitskurs Fortsett i samme stil EiT – Jenter og Data – Gruppe 3

11 Spørsmål ? EiT – Jenter og Data – Gruppe 3