Jenter og Data – I møtet mellom prosjekt og sponsor Gruppe 2.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Etikkutvalg for fagskolen
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Nettjenesten sidetmedord.no  Oppstart 15. november 2006  Over 3000 meldinger er besvart  Ca % av innskriverne er menn, resten er kvinner.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
SAMMEN OM Å UTVIKLE KIRKEN Samling 1 Stabsutvikling.
KJØNNSROLLER Hva er det?.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Evalueringen sett fra en liten høgskole Instituttleder Terje Tvedt Institutt for teknologi- og nautikkfag Høgskolen.
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Resultater Kundesenter
Evaluering av J&Ds kommunikasjon mot målgruppa. Problemstilling Gruppen skal evaluere dagens kommunikasjon mellom Jenter og Data og mulige søkere i den.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
1 Veien mot målet: Bakgrunn Mål for oppgaven Litt teori Funn Forslag til forbedring EiT – Jenter og Data – Gruppe 3.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Undersøkelse om Top Temps markedsposisjon 2008 Gjennomført for: Top Temp Gjennomført av: Synovate Februar 2008.
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
INMA Performance Awards Innlevering – kategori: Åpen klasse Innleveringsfrist 15. august.
Jenter og data Agenda: 1.Harde fakta 2.Statistikk 3.Tiltak 4.Hvorfor Jenter og data? 5.Utfordringer Jenter og data
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Seminar om styrearbeid « Erfaringer fra styrearbeid, ulikheter Sverige - Norge, kvinnekvotering i Norge » 1.
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
SPØRREUNDERSØKELSE JENTER BAKGRUNN FOR UNDERSØKELSEN: ØNSKE Å INNVOLVERE FORELDRE MULIGHET FOR AT TRENERE KAN FÅ MER SYSTEMATISK TILBAKEMELDING.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
L IKESTILLING Likestilling sett fra to studenters synspunkt 2008.
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Kvalitative forskningsmetoder
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Forskningsopplegg og metoder
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Innrapportering via mobil enhet Hovedprosjekt 2004.
And Together. Free your energies Tormod Fjeldberg/Nina Borgersen 11 th February 2011 ”Jentekveld” ved VGS.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Vurdering for læring i Fysikk 1
NY VRI Nina og Ingvild.
Vi er nærmere en løsning …….
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Brukerundersøkelse, vår 2017
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Selge et produkt eller en tjeneste
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Utskrift av presentasjonen:

Jenter og Data – I møtet mellom prosjekt og sponsor Gruppe 2

Bakgrunn for valg av tema  Fant ikke spor av bedriftene i løpet av våre forstudier.  Hvordan blir Jenter og Data oppfattet i den virkelige verden?  Er Jenter og Data et politisk korrekt prosjekt å delta i?  Kan sponsorene kaste et nytt lys på den kortvarige forlovelsen?

Tema for oppgaven  Undersøke sponsorbedrifters forestillinger og forventninger til Jenter og Data. Hvilke målsetninger har de som sponsorer og blir disse målene nådd? Hvilke forståelser av kjønn finner vi? Hvilke erfaringer kan Jenter og Data bygge videre på?

Målsetning for oppgaven  Gi Jenter og Data et fyldigere bilde av forholdet mellom dem og deres sponsorer  Gi Jenter og Data noen indikasjoner på hva som kan forbedres  Gi konkrete forslag til hvordan forholdet mellom Jenter og Data og deres sponsorer kan forbedres

Jenter og Data - Om sponsorprogrammet  Jenter og Data har mye ekstern finansiering Lagt grunnlag for gjennomføring av rekrutteringskampanjer, Jentedagen og opprettelse av Cybele 12 sponsorer fra hele landet  Har to mulige sponsorprogram 1. Rekrutteringspakken Mulighet til å profilere seg selv gjennom Jenter og Data sin hjemmeside Sette opp sommerprosjekt for Jenter og Data sine studenter Samarbeide om profilering Gi økonomisk støtte til rekruttering utført av Jenter og Data

2. Mentorpakken  Opprettet i  Skal være bindeledd mellom studie og arbeidsliv med fokus på personlig kontakt Delta på minimum to arrangement i året for å skape kontakt mellom Jenter og Data og bedrift Bidra med erfaringer fra arbeidslivet Mulighet for kurs og bedriftsbesøk Pris: 5000 kr

Gjennomføring av oppgaven  Kvalitative intervju med et utvalg av sponsorbedrifter Kan ikke kvantifisere. Ønsket deres fortellinger  Opprettet kontakt via Jenter og Data  Møtte med fire kontaktpersoner i fire sponsorbedrifter Alle var positive til å bli intervjuet Strategisk utvalg  Intervjuene ble tatt opp på bånd, transkribert og analysert. Etikk: Åpenhet, kunnskap og anonymisering

Presentasjon av empiri Om bedriftene vi intervjuet  Konsulentbedrifter og programvarehus  Fra små til store bedrifter – avdelinger i større internasjonale konsern  Leverer løsninger til stat, egen eller andre bedrifter  Gjennomsnittlig 30% kvinner, men ikke mer enn 10% i tekniske yrker  Ønsker en jevnere kjønnsfordeling Vist gjennom deltagelse i Jenter og Data

Om kontaktpersonene  Person A og B: har jobbet mange år i bransjen Person A: Interessert i målbart og konkret utbytte fra deltagelse Person B: Idealistisk motivert begrunnelse  Person C og D: Nyutdannet Begge er utdannet ved NTNU og har personlig kjennskap til Jenter og Data Av de fire: 3 var mentor, 1 var ren sponsor

Om sponsordeltagelse  Hvordan ble de sponsorer? Uklart for våre informanter. Framstår som tilfeldig  Hvorfor ble de sponsorer? Ønsker flere jenter i egen bedrift  Profilering til studenter Støtte likestillingsarbeidet i IKT- bransjen

 Forventninger til Jenter og Data Hjelpe å få opp jenteandelen i bedriften  Forslag til forbedring Plan for hvordan opprette kontakt med potensielle sponsorbedrifter Bruke uteksaminerte studenter som markedsførere for nye sponsorbedrifter

Vurdering av profilering  Hva mener bedriftene om Jenter og Data sine rekrutteringskampanjer? Generelt: Ser prosjektet som et så positivt tiltak at det overskygger mulige feil Alle hadde positivt inntrykk av Jenter og Data sine kampanjer

 Brosjyrene Skille mellom erfaren (Person A og B) og nyutdannet (Person C og D) De nyutdannede:  Brosjyrene var misvisende

”eg fekk beskjed om at vi skal, fyrste timen skal vi peike på ei maskin og sei at det er skjermen, det er tastaturet, dette er ei ordentleg maskin, her er musa. Det er heilt på det nivået, vi går sakte framover og ingen har nokon annan kompetanse, og så kjem du inn i, vertfall fyrste programmeringsfag, og så kan halve klassa det frå før av, og startar eigne firma og er på ein heilt annan planet da.”

 Brosjyrene Skille mellom erfaren (Person A og B) og nyutdannet (Person C og D) De nyutdannede:  Brosjyrene var misvisende  Har tatt kritikken innover seg og har blitt bedre i senere tid

 De erfarne Realitet framfor alt  Gjerne med tekniske beskrivelser Vil forsvinne i informasjonsstrømmen Ønsket bredere fokus for å inkludere egen bedrifts fagfelt  Jenter og Teknologi?  Forslag til forbedring Reell framstilling Personlig kontakt Utvide Jenter og Data prosjektet

Kjønn og Data  Hvilken forståelse av kjønn fant vi? Essensialistisk – Kvinner er av natur forskjellige fra menn  Hvilke fordeler ville flere kvinner gi? Bedre arbeidsmiljø Økt kvalitet på arbeidet

 Hvordan påvirker kjønn ansettelses forhold? Samme krav til kvalifikasjoner Hvis lik – jenten vil få fortrinn  Forslag til forbedring Framheve kvinners fortrinn ved ansettelse ”for jenter og gutar kan tenke forskjellig, og kan ha en kanskje ein forskjellig tilnærmingsmåte… Å sitte som kvinnelege brukarar og så kjem berre mannlige teknologar som har veldig, veldig sitt syn på korleis det skal vere, så trur et at man kan føle det…”

Andre erfaringer som sponsor  Generelt inntrykk: Positive Selv om ingen konkrete resultat ennå  Om mentorprogrammet Kritikk fra en av mentorene Ønsker lengre fartstid på mentorene  Forslag til forbedring Presisere hva mentorprogrammet er Aktivt alumniarbeid

Oppsummering  Oppsøk nye sponsorer aktivt  Opprett kanaler for jevnlig kontakt  Søk tilbakemelding fra sponsorene  Mindre rosa, mer fakta  Bruk uteksaminerte studenter aktivt