Birgit R. Krogstie Institutt for Datateknikk og Informasjonsvitenskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BLOGG (web-logg). blogg Ritas blogg •Nettside som oppdateres jevnlig •Bloggpostene er organisert i omvendt kronologisk rekkefølge. •Hver bloggpost har.
Advertisements

Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Samtale om ny web / nye muligheter Åpen og involverende.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
HVA ER ?.
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
HVA ER ?.
Mona Stokke Pedagogisk leder, SeLL
Vurdering av kilder Kildekritikk.
Sosiale medier Digitalt temakurs Innhold: Datasikkerhet og nettvett, generell bruk av PC og sosiale medier.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
Kryss-kulturell kommunikasjon
CV Curriculum Vitae.
Sosiale nettverk Hvilke kjennetegn har de?
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Surfing sosiale medier - kjendiser Om du lurer på om sosiale medier er noe for deg kan du titte på en del av inneholdet før du bestemmer deg. Vi skal se.
Blogg, Wiki, RSS  Hva er det?  Hvordan ta det i bruk?
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Facebook Deling av applikasjoner, bilder, lenker, sider,videoer.
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Hva er blogg? Blogg, eller weblogg (vevlogg), er en internettside der en eller flere personer legger ut informasjon som andre kan kommentere Ofte brukt.
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Blogger. En personlig nettbasert publikasjon ment for offentligheten Oppdateres ofte Postinger i omvendt kronologisk orden Blogger har ofte et personlig.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
Blogging med Google Blogger
Opprette Gmail-konto Lage iGoogle-side
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
Blogg og publisering på nett
– som verktøy for refleksjon og læring Thomas, oktober 2010.
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Lundi 29 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 Web 2.0. Blog, Wiki: Wiki -1/3.
Struktur Nå Internett Uavhengig systemer bygd opp over tid.
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Web 2.0 Kva er det og kva kan vi bruke det til? Terje Mølster, høgskolen i Hedmark.
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Effektiv nettskriving Slik blir du forstått på nettet.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Mediene er den viktigste kanal for å skape debatt og nå ut med budskapet vårt. (eks. Sykepleierforbundets politikk eller Arbeiderpartiets politikk). Hvis.
Digital historiefortelling Den internasjonale dagen for å dele livshistorier – 16.mai 2008 – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid.
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Wiki som verktøy i studentprosjekter Faglig-pedagogisk dag ved NTNU 30 Nov 2007 Birgit R. Krogstie
Weblogg-Forum web-system. (PHP/MySQL) Hovedprosjektoppgave 46E (Egendefinert oppgave) Skoleåret 2003/2004 – AiTEL, HiST Student: Magnus Kopstad Veileder:
KUNST & HÅNDVERKSBLOGG
Stein R. Fredriksen Sosiale medier ved UiO - Hvorfor og hvordan.
Informasjon og Internet Kjetil Otter Olsen Underdirektør IT-Drift, USIT.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Digitale medier. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengelig gjennom datateknologi. Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
Å bruke VOFO Oslo-bloggen Ingvar B.. Hvorfor blogg? En blogg er først og fremst et sosialt medium. Innleggene er gjerne lengre og mer forseggjorte.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Tips for bruk av sosiale medier
Citations and citation databases
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Gode venner som hjelper andre
Utskrift av presentasjonen:

Birgit R. Krogstie Institutt for Datateknikk og Informasjonsvitenskap Blogging i forskningsformidling NTNU Formidlingsforum Frokostmøte 1.november 2007 Birgit R. Krogstie Institutt for Datateknikk og Informasjonsvitenskap

I dag Hva er en blogg? Eksempler på forskningsblogger Letizia: en ekte forskningsblogger… Noen kritiske spørsmål Diskusjon

Litt om meg Phd-stipendiat innen datastøttet samarbeid/læring (NTNU Program for Læring og IKT) Utdanning: siv.ing.datateknikk (NTH), hovedfag ped (UiO) Jobb: SINTEF og NITH (IT-høgskole)

Mange måter å nå ut på via internettet Hjemmeside Wiki Blogg Facebook, MySpace,.. Epost … Web 2.0 Internettet har nå mer interaksjon og mer brukergenerert innhold enn før.

’Blogg’ i følge Wikipedia En blogg (av engelsk språk blog, en kortform av web log, av web, «vev» og log, «logg») En oppdatert internettside hvor én eller flere forfattere ytrer synspunkter og forteller omverdenen om det som skjer. Innleggene dateres som oftest i omvendt kronologisk rekkefølge Der noen weblogger er rene dagbøker for bloggskribenten, er andre mer tematisk, profesjonelt eller kunstnerisk vinklet. Blogger gjør også ofte ivrig bruk av pekere til andre nettsteder og ikke minst andre weblogger.

Blogging Mange former for innhold er mulig Kommentarer Tekst Bilder Lydfiler Videosnutter Presentasjoner (slides) Lenker til andre blogger Lenker til hva som helst… Kommentarer Strukturering av innhold Kategorier og tagging Varsling til lesere om nytt innhold i bloggen RSS feed email

Blogg som del av større arbeidsomgivelse Prosjektstyringsverktøy Learning Management System (som Sakai) Sosial programvare (som MySpace) … Integrering av verktøy som blogg, wiki, diskusjonsforum og instant messaging (chat) i større arbeidsomgivelser blir mer og mer vanlig

Hvorfor blogge? ”Blogs combine the immediacy of up-to-the-minute posts, latest first, with a strong sense of the author’s personality, passions, and point of view” (Nardi m.fl. 2004) Motivasjon for den enkelte Dokumentere eget liv ’Commentary’ Katarsis Muse Community forum

Hvordan vet du om du når et publikum med bloggen din? Du kan søke, f.eks. med Google Du kan installere programvare som sjekker hvem som er inne på siden, og hvor mange som har vært der finner hvilke andre blogger som lenker til din blogg Andres kommentarer til dine innlegg i bloggen Kontakt via andre kanaler (eks. epost)

Blogger som formidler forskning, eksempler http://jilltxt.net/ (bloggen til en blogg-forsker) Jill Walker Rettberg vant pris for forskningsblogging: http://jilltxt.net/?p=1628 http://blogg.torvund.net/ (undervisningsrettet) http://blog.mathemagenic.com/ (phd-student) http://googleresearch.blogspot.com/ (om forskningsrelaterte aktiviteter hos Google) http://tardigradesinspace.blogspot.com/ (knyttet til et forskningsprosjekt) http://www.fleischer.se/blogg/ (personlig: liv og forskningsaktiviteter) http://www.martaaxner.net/ (personlig/faglig/politisk) http://ulfbjereld.blogspot.com/ (personlig/faglig/politisk) http://blogs.openaccesscentral.com/blogs/rvblog/ (tidsskriftsblogg)

Samling av forskningsblogger: ScienceBlogs ”ScienceBlogs was created by Seed Media Group. We believe that science literacy is a pre-condition for progress in the 21st century. At a time when public interest in science is high but public understanding of science remains weak, we have set out to create innovative media ventures to improve science literacy and to advance global science culture.” http://scienceblogs.com/channel/about.php?utm_source=rightcol&utm_medium=link&utm_content=topmodule

Letizias blogg (egne slides)

Letizias blogg …forskningsformidling?

Hva vil du oppnå med forskningsbloggen? Form, funksjonalitet og innhold bør tilpasses bloggens formål Du kan gjøre grep for å understøtte formålet ved for eksempel å oppsøke større eller mindre grad av synlighet på internettet legge opp til større eller mindre grad av toveis kommunikasjon la innholdet være mer eller mindre strukturert og formelt, gi bloggen ulik visuell utforming etc. etc. …men bloggens formål og utforming kan selvsagt endres underveis.

Bloggens formål (I) For din egen del: Formulere, kreere, reflektere, dokumentere, sosialisere…? Vs. leseren: Popularisere, informere, inspirere, provosere, agitere, reklamere…? Med resultat: Briljere, influere, dominere, ….regjere..? Hvilke lesere? Venner og bekjente? Akademisk nettverk? Brukere? Meningsfeller? Den interesserte lekmann?

Bloggens formål (II) Enveis eller dialog? Ønsker du å skape et community? Hvem vil du representere / fremstå som? Privatpersonen? Den ansatte? Den faglige ekspertise? Felles blogg? For prosjektet, forskningsgruppen etc.

Noen problemstillinger til ettertanke Antall arenaer man kan være aktiv på er begrenset Vil bloggingen erstatte noe annet eller komme i tillegg? Felles blogg – vil det fungere? Eierskap vs. motivasjon? Åpenhet og risiko Kan man legge ut arbeid som ikke er formelt publisert? Arbeid man har gjort sammen med andre? Arbeid som er publisert andre steder? Bloggen som en ‘salig blanding’ Liv og jobb, prosess og produkt, fag og politikk… En vanesak for (ny generasjon av) lesere å holde dette fra hverandre? Strukturering hjelper (jfr. Letizia’s tagging)

Det må være en personlig driv! Min påstand: En forskningsrelatert blogg, for å bli aktivt oppdatert og lest, må være basert på et ønske om å skrive i dette formatet, og dernest enten ønske om å dele prosess/resultater knyttet til liv og/eller forskning Målgruppe: eksisterende og fremtidig personlig og akademisk nettverk (og/) eller politisk interesse (for eksempel miljøvern eller rekruttering av studenter til realfagsstudier) Målgruppe: likesinnede og dem som kan bli det (verving) (og/) eller kommersiell interesse (produkt, konsulenttjenester) Målgruppe: eksisterende og fremtidige kunder

Så: hva oppnår du med en blogg ..som du ikke oppnår ved bruk av andre medier, for eksempel en kombinasjon av en hjemmeside, LinkedIn og/eller Facebook?

Kilder / litteratur B. Nardi m.fl.: Why We Blog. Communications of the ACM, 47:12, 2004 http://jilltxt.net/