Sokkelåret 2003 Status for helse, miljø og sikkerhet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Advertisements

Utvikling i risikonivå – norsk sokkel fase 4
ambisjoner og realiteter
HMS-kultur Janne Lea Svensson
OLF Gass Lekkasje Reduksjon Prosjekt
Vurdering av risikonivå som verktøy for sykehusledelsen
Entreprenørseminar 18. oktober 2011 Hilde-Karin Østnes
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
Beslutningsområde Hva skal scenariene brukes til? Hva kan gjøres for å bidra til at petroleumsvirksomhet i Norge i 2015 fremdeles er en foregangsnæring.
CAKE session no. 11 Hva er storulykker?.
Steinar Nesse, DNV Consulting (Fagrådgiver til OED)
HMS i petroleumssektoren Forskningsinnsats og Utfordringer Sikkerhetsforum 9. desember 2004 Tor-Petter Johnsen, Norges forskningsråd.
Petroleumstilsynets satsning på entreprenørene i petroleumsvirksomheten Entreprenørseminar 7. april 2005 Sigve Knudsen P e t r o l e u m s t i l s.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
eksempler på HMS-faktorer:
Intensjonsavtalen – Evaluering 2005  Evaluering forankret i koordineringsgruppen: Arbeids- og sosialdepartementet Moderniseringsdepartementet Rikstrygdeverket.
Oppfølging HMS-melding Møte i SF Rapport om ”Myndighetenes regulering av HMS i petroleumsvirksomheten – fokus på beslutningsgrunnlaget.
Visjoner og ambisjoner for nytt Sikkerhetsforum Sikkerhetsforum skal være den sentrale tre-partsarena for HMS i petroleumsindustrien som bidrar til økt.
Utvikling i risikonivå – norsk sokkel fase 4 Presentasjon 23. april 2004.
Samsvarsuttalelse (SUT) litt historie
Sikkerhetsforum i utvikling
Morten Bøhlerengen Fagsjef HMS Norges Rederiforbund
Hva er arbeidstakernes oppfatning av arbeidstidsordningene offshore? Resultater fra spørreskjemaundersøkelsen i Risikonivåprosjektet RNNS Øyvind Lauridsen.
Spørreskjemaundersøkelsen RNNS Er lov og regelverk knyttet til HMS godt nok?
OLF GaLeRe Prosjekt Vi nådde målet.
Utvikling i risikonivå – norsk sokkel fase april 2005.
Sikkerhetsforum ”Tap anker og posisjon” Morten Bøhlerengen Norges Rederiforbund.
SUT prosessen - status og erfaringer.
Petroleumtilsynets entreprenørseminar Selvstendiggjøring av rederne 7. april 2005 Harald Bratthammar Leder K&HMS avdelingen Smedvig Offshore AS.
Status RNNS den Utvikling i risikonivå – norsk sokkel Prosjektets mål  OD skal gjennom prosjektet ’utvikling i risikonivå - norsk sokkel’ utvikle.
Ptils oppfølging av entreprenørene
Human Factors i boring og brønn
Oppfølging HMS-melding Temalisten – HMS-melding Innspill fra eksterne parter.
Petroleumstilsynets undersøkelse vedrørende brønnintegritet i 2006
Sikkerhetsforum torsdag Kort status - HMS-melding - Granskingskommisjon for petroleumssektoren – gjennomgang av rapport.
RNNS – fase 7 kvalitativ del Feltarbeid/datainnsamling på to innretninger med utgangspunkt i brønnserviceselskaper Tema : Hvordan grensesnitt mellom operatør/entreprenør/hovedbedrift(reder)
Sikkerhetsforum 02/ Møtereferat 1/05 – Status oppfølging SUT seminar
ET LØFT FOR FORPLEINING OPPSUMMERING. Oljeindustriens Landsforening OPPSTART-FREMDRIFT PROSJEKTET STARTET HØSTEN 2001 FERDIGSTILLT VED RAPPORT.
OLF-rapport : Kost/nytte-utfordringer i HMS-regelverksregimet på norsk sokkel Sikkerhetsforum
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Terje Aven og Jan Erik Vinnem Universitet i Stavanger
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i GF BU til behandling av dimensjonering og organisering
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
SUT seminar – Petroleumstilsynet Anbefalte retningslinjer for aksept og drift av flyttbare boreinnretninger med samsvarsuttalelse (SUT), eller.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Risiko og sikkerhet i transportsektoren – et transportovergripende forskningsprogram Programstyreleder Finn Harald Amundsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet.
HMS i Petroleumsnæringen
HMS i Petroleumsnæringen. VISJON Et godt arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten Et tydelig fokus på arbeidstakernes sikkerhet, helse og trivsel, på kort.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
RNNS - Prioriteringer Innspill fra Sikkerhetsforum.
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Organisatoriske barrierer i Statoil
Petroleumstilsynet og det ytre miljøet
Rapporten om utvikling i risikonivået Petroleumstilsynet årsberetning
Tilsyn med styring av renhold, hygiene og arbeidsmiljø for forpleining
Fra Kielland til Snorre Synspunkter fra DNV
Organisatorisk læring Tilsyn og granskinger
Entreprenørseminar 7. april 2005 Øyvind Lauridsen Petroleumstilsynet
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Møte om livbåter
Møte nr i Sikkerhetsforum 9. juni – agenda:
Agenda Sikkerhetsforum :00 – 15:00
HMS-året Snorre Hendelsen har vært en vekker for hele industrien. Det er positivt at næringen har vært nysgjerrig på erfaringene etter.
Ymse om regelverksutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Sokkelåret 2003 Status for helse, miljø og sikkerhet Pressekonferanse 13. januar 2004 Direktør Magne Ognedal Petroleumstilsynet

Petroleumstilsynet – visjoner ” ... Petroleumssektoren skal fortsatt være en foregangsnæring som skaper verdier for samfunnet gjennom bevisst satsing på kvalitet, kunnskap og kreativitet ...” (St. mld nr 7 (2001-2002) ”... Store forventninger til at Petroleumstilsynet vil bidra til et det blir et enda sterkere fokus på HMS i petroleumsvirksomheten, og at etaten blir en tydelig og etterrettelig kontrollinstans og veileder” (Statsråd V Norman under åpningen av Ptil) Petroleumstilsynets ambisjon er å være blant de ”beste i klassen” innenfor offentlig forvaltning.

Petroleumstilsynet – føringer og prinsipper Ptil skal legge premisser for og følge opp at aktørene i petroleumsvirksomheten holder et høyt nivå for helse, miljø, sikkerhet og beredskap, og gjennom dette også bidra til å skape størst mulig verdier for samfunnet Et systemorientert og risikobasert tilsyn Tilsyn i tillegg til – ikke i stedet for – næringens egen oppfølging Avveining mellom høyrisiko-/teknologitilsyn og rollen som arbeidstilsyn Medvirkning og partssamarbeid er viktige forutsetninger og prinsipper for tilsynet

Petroleumstilsynets oppgaver Informasjon og rådgiving over aktørene i virksomheten Samarbeidsrelasjoner med andre HMS-myndigheter nasjonalt og internasjonalt Bidra aktivt til kunnskapsoverføring på HMS-området i samfunnet generelt. Ved eget tilsyn og samarbeid med andre myndigheter på HMS-området sikre at virksomheten følges opp på en helhetlig måte Bistand til foresatt departement etter behov Definerte oppgaver knyttet til beredskap.

Petroleumstilsynets oppgaver på land Fra 1.1.2004 har Ptil myndighetsansvar for åtte landanlegg tilknyttet petroleumsvirksomheten. Melkøya Tjeldbergodden Kollsnes Mongstad Sture Kårstø Slagentangen Eventuelle fremtidige integrerte sokkel/ landanlegg eller andre anlegg av slik type (Ormen Lange - Aukra) Ptil har fått tilført fem stillinger fra DSB og DAT Det vil være en prioritert oppgave for Ptil å gjøre seg kjent med de nye anleggene, planlegge og gjennomføre tilsyn på landanleggene

Ulykker og personskader Ingen dødsulykker innenfor ODs forvaltningsområde Antall personskader synes å vise en merkbar reduksjon (endelige tall foreligger ikke per dato) Antall førstehjelpskader er økende Det har inntruffet flere hendelser som under ubetydelig endrede omstendigheter, ville kunne ført til alvorlige ulykker eller dødsulykker

Sikkerhetsforum – resultater 2003 Tre-partssamarbeidet fra konflikt til samhandling Felles virkelighetsforståelse som forutsetning for samarbeid om løsning av HMS-utfordringer Drøftinger av problemstillinger og resultater i et tre-partsperspektiv: HMS-programmet, Risikonivå, Aldring og helse, Kreftprosjektet, tilsynsprosjekter som ”Løft for forpleiningen” og arbeidstidstilsyn, rundebordskonferanse om organofosfater, St. melding nr 7: Bred, involverende prosess med eierskap til produktet og kontinuerlig oppfølging på agenda av tiltak og resultater Scenarieprosess rundt ny St melding 2005 om tre-partssamarbeid Sikkerhetsforums årskonferanse 16.9.2003: 150 deltakere av ledere i industri, fagforeninger, forskningsmiljøer, forvaltning og politikk for drøfting av HMS-utfordringer i industrien

Hva er en SUT ? En samsvarsuttalelse (SUT) er : et vedtak fattet av Ptil om at en flyttbar boreinnretning med utstyr og systemer inklusive relevante deler av søkers styringssystemer er vurdert å være i samsvar med relevante krav i det norske sokkel-regelverket. En SUT har særlig betydning som dokumentasjonsgrunnlag for den innretningsspesifikke delen av en samtykke søknad. Sdir og Htil (R) medvirker i henhold til inngåtte samarbeidsavtaler.

SUT – obligatorisk fra 1.1.2004 SUT-søknader levert før årsskiftet vil bli tatt stilling til uavhengig av samtykkebehandling For søknader om samtykke som innebærer bruk av flyttbar borerinnretning, innsendt etter 1.1.2004, må det være gitt en SUT før samtykke kan gis. 13 SUT utstedt per dato 10 søknader er under behandling

Samtykke/SUT – ansvar og oppgaver Opera- sjonelle forhold Aktørlag Operatør Påse- plikt SUT Flyttbare-laget Eier/Reder

Risikonivå

Risikonivåprosjektet - mål Ptil skal gjennom prosjektet ”Utvikling i risikonivå - norsk sokkel” utvikle og anvende måleverktøy som viser utviklingen av risikonivået på norsk sokkel. Bidra til å identifisere områder som er kritiske for arbeidsmiljø og sikkerhet Sette fokus på industriens oppfølging av trender og analyser Risikonivåprosjktet ble startet opp i 1999 og leverte den første rapporten i 2001, deretter årlige oppdateringer og utvidelser. Det unike med risikonivåprosjektet er at en prøver å måle utviklingen i risikonivået fra flere vinkler, ikke bare gjennom å måle rent kvantitative forhold (for eksempel gasslekkasjer, antall personskader osv), men også gjennom å måle opplevd risiko vhja spørreskjemaundersøkelser og intervjuer. Vår styrke, i Ptil, er at vi har et bilde på tvers av sokkelen der de aller fleste aktører er inkludert. Det forventes selvsagt at de enkelte aktørene har et bedre bilde av sin egen virksomhet enn det vi har. Vi kan derfor på en unik måte bidra til å identifisere områder som er kritiske for arbeidsmiljø og sikkerhet. Videre er det oftets slik at når myndighetene detter fokus på områder så følger industrien opp med å fokusere på de samme områdene. Prosjektet er nå inne i hva vi kaller fase 4. Denne vil være ferdig 23.4.2004, og vil inneholde en oppdatering med tall fra 2003 og ikke minst resultatene fra en stor spørreskjemaundersøkelse som gjennomføres i disse dager.

Totalindikator – storulykker, alle innretninger (Risikonivåprosjektet) HC-lekkasjer, brønnspark og skade på bærende konstruksjoner største bidrag i 2002 Indikatoren er basert på observasjoner; den uttrykker ikke risikonivået eksplisitt Relatert til risikoen for storulykker har vi utarbeidet en samleindikator som viser et bilde av hvordan risikoen for storulykker utvikler seg. Utgangspunktet for indikatoren er antall hendelser med storulykkespotensiale, samt tilløp til alvorlige hendelser. Hver enkel av disse typer hendelser vektes så med sitt respektive potensiale for å gi omkomne ved en reell hendelse. Feks har en antent hydrokarbonlekkasje et høyere potensiale for å gi omkomne enn en skade på undervanns produksjonsanlegg. Det vil si at indikatoren er basert på observasjoner og er sammensatt av en rekke variable. Det gir et bilde av risikonivået, men er ikke robust nok til å uttrykke riskonivået eksplisitt, dvs at en feks kan sammenlikne ett år med et annet. Det det er enighet om er at den kan benyttes til å måle utvikling over tid. Figuren viser utviklingen siden 1996. Vi observerer at en har en svakt stigende trend, samt at de siste 4 år ligger på et nivå noe over de 3 første årene. For ordens skyld, dette er en relativ indikator – år 2000 er satt til 100. ’Trafikklyset’ til høyre er et 90% prediksjonsintervall. I dette tilfellet kan vi si, at siden 2002 er i det røde området, med 90% sikkerhet at 2002 er signifikant høyere enn gjenomsnittet i de 6 foregående årene. Vi benytter denne som en trendindikator. Hovedbidragsyterne til totalindikatoren i 2002 var hydrokarbonlekkasjer og brønnspark på produksjonsinnretninger, samt brønnspark og skade på bærende konstruksjoner på flyttbare innretninger. Skader på bærende konstruksjoner er en omfattende indikator, et av elementene som kommer inn er aldrende flyttbare innretninger. OD og britiske myndigheter v/ HSE har et samarbeid for å få næringen til å gjennomføre en grundig gjennomgang av disse riggene. Blant annet gikk OD (nå Ptil) og HSE ut med et brev til eierne av rigger eldre enn 19 år som opererer eller forventes å operere på på sokkelen der de ble bedt om å gjennomføre en rekke vurderinger av riggene. Svarfristen var 1.12.2003. Ptil er nå igang med å gjennomgå svarene. Det er derfor for tidlig å være spesifikk, men på generelt grunnlag kan en si at eierene nå har fått en bedre oversikt over egne innretninger. Videre har flere rigger på norsk sokkel gjennomført – eller er i ferd med å gjennomføre oppgraderinger. Vekting ut fra potensialet for å gi omkomne

HC-lekkasjer – tiltak i industrien I juni 2003 forpliktet industrien seg til å redusere antall hydrokarbon-lekkasjer større enn 0,1 kg/s med 50% i perioden 2003-2005 sammenlignet med forrige treårsperiode OLF har startet et prosjekt med som har som mål å tilrettelegge for at industrien skal nå dette reduksjonsmålet Arbeidsmåten er i stor grad basert på et tilsvarende prosjekt som gjennomføres på britisk sokkel Hydrokarbonlekkasjer, eller i praksis gasslekkasjer, utgjør en stor risiko i offshorevirksomheten. Utviklingen av større gasslekkasjer (dvs lekkasjer med en rate > 0,1 kg/sek har i perioden fra 1996 vist endel variasjon, og i aller beste fall et flatt nivå. Gjennomsnittlig har vi hatt ... Større gasslekasjer /år på norsk sokkel siden 1996. I juni 2003 ble ledelsen hos operatørene på norsk sokkel kallt inn til et møte hos OD der utviklingen av antall gasslekkasjer ble diskutert. Her forpliktet selskapene seg til å redusere antall hydrokarbonlekkasjer >0,1kg/sekund med 50% i løpet av 2005. På denne basis har OLF etablert et prosjekt som har som målsetnking å tilrettelegge for at industrien når reduksjonsmålet, dette innebærer blant annet å identifisere problemområder og etablere tiltak. I tillegg foregår det selvsagt oppfølging av denne problemstilling hosden enkelte aktør. Arbeidsmåten er is stor grad basert på et tilsvarende prosjekt som ble igangsatt på britisk sokkel i .... . Det britisk prosjktet kan vise gode resultater. Vi får anta at en klarer å få til

HC-lekkasjer større enn 0,1 kg/s Som nevnt tidligere så vil vi offentliggjøre resultatene fra risikonivåprosjektet i slutten av april. Vi har ikke fått inn alle data fra operatørene enda. Det vi har er tallene fra 1. Halvår 2003. Hvis vi ganger dette tallet med 2 så ser vi at vi kommer på omtrent samme nivå som 2001, et sted mellom 20 og 25 større lekkasjer. (Tall for 2003 dekker kun perioden januar – juni)

Spørreskjemaundersøkelsen - RNNS En del av prosjektet ”Utvikling i Risikonivå – Norsk Sokkel” (RNNS) Formål Følge utviklingen i offshoreansattes opplevelse av HMS-arbeidet og HMS-tilstanden over tid Supplere med informasjon om forhold som ikke fanges opp gjennom hendelsesdata (DFU) Bidra til å forklare utviklingen i hendelser (DFU) Undersøkelsen gjennomføres i nært samarbeide med arbeidstaker- og bransjeorganisasjonene gjennom Sikkerhetsforum I 2003/2004 får alle ca 18.000 som reiser offshore anledning til å svare (i 2001 fikk ca 6000 anledning)

Spørreskjemaundersøkelsen Tema i spørreskjemaundersøkelsen HMS-kultur (HMS-styring, atferd, rammebetingelser) Opplevd risiko Arbeidsmiljø Boligforhold, søvn og hvile, helikoptertransport Helse Det er lagt vekt på muligheten for å dokumentere endringer fra 2001 til 2003 for å følge utviklinger og måle effekten av tiltak i næringen

Andel som har sagt seg helt eller delvis enige Eksempler på resultater fra spørreskjemaundersøkelsen i 2001 som kan gi grunn til bekymring – Rammebetingelser og styring Andel som har sagt seg helt eller delvis enige I praksis går hensynet til produksjonen foran hensynet til HMS (41 %) Av og til arbeider jeg selv om jeg egentlig er for trøtt (44%) Jeg er av og til presset til å arbeide på en måte som truer sikkerheten (39%) Rapporter om ulykker blir ofte pyntet på (37%) Ulike prosedyrer og rutiner på ulike installasjoner kan være en trussel mot sikkerheten (44%) Karrieremessig er det en ulempe å være for opptatt av HMS (33%) Resultat fra 2003/2004 vil vise om tiltak som er satt i verk har hatt effekt

Det enkelte selskap kan sammenligne seg med bransjen samlet Mulighet for selskapene å bestille analyser med egne data Disse vil bli tilgjengelig for selskapene samme dag som resultatene fra hovedundersøkelsen blir offentliggjort Endringer i eget selskap fra 2001 til 2003 DNV gjennomfører undersøkelsen i samarbeid med TNS Gallup Resultatene vil bli offentliggjort 23. april 2004

Endringsprosesser – prioritert område i 2003 og 2004 Sentrale endringsprosesser i fokus 2004: Haleproduksjon og lavbemannet drift, fjerning av innretninger Nye konsepter for oppgavefordeling mellom land-hav (bl.a fjerndrift/-overvåking) Endrede beslutningsmønster (bl.a. gjennom nye kontrakter, nye aktører og økt internasjonalisering av beslutningsprosessene) Reell arbeidstakermedvirkning utfordres stadig - spesielt i forbindelse med vurdering av HMS aspekter ved nye eller endrede kontrakter, beslutninger som tas på høyt nivå i internasjonale selskaper og som får konsekvenser for HMS, rammebetingelser for vernetjenesten ved anbudskonkurranser blir utfordret. Prioriterte tilsyns- og utviklingsaktiviteter 2004: Sentrale aktørers ivaretakelse av egne plikter i endrings- og utviklingsprosesser Videreføring av prosjektet om tilsynsstrategi og -verktøy, rammesetting, opplæring og erfaringsoverføring Haleproduksjon/lavbemannet drift viktigste eksempler: Statoil Tampenområdet, Hydro, Brage Oseberg Øst, Oseberg C, Tallisman Gyda, Fjerning av innretninger: Frigg og Ekofisk tanken Oppgavefordeling land sokkel: De fleste selskaper har eller planlegger å opprette driftssentre på land som opererer/skal/kan operere svært integrert med sokkelorganisasjonen. Kontrakter: World Wide kontrakter – e-bud endrett ansvars/oppgave fordeling mellom operatør/endtreprenør, Nye aktører: Nye selskaper som ikke tidligere har operert på norsk sokkel tar over haleproduksjon og små felt Internasjonalisering: Tendens til i økende grad å flytte beslutningssentra ut av Norge (ConocoPhillips, BP, også for entreprenører)