17.10.2008 al-Araki, Magid. Kulturanalyse Et Verktøy for God Kommunikasjon Mellom Mennesker. Oslo: Cappelen akademisk forlag, 2007. Familie, oppvekst og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
Advertisements

HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO  Delemne 2: Barnevern og vernepleie.
Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
1 «Hva sier du etter at du har sagt hallo» - om bruk av kommunikativ etikk i praktisk barnevernsarbeid Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College.
Prosessarbeid: Bion | Kelly
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
SOSIALISERING OG AKKULTURASJON
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Tirettelegging for SWOT
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
KRL Av Karina Schjølberg
Språk og sosialisering
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Veiledet lesing Mørkved skole
Rolighetsmoen barnehage
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Normativ etikk Fokuserer på konsekvensene av en handling.
En sammensmelting av figurene på side 97 og 128 i boken Kulturanalyse
SØR: Kl – 1515 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO.
2009 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Magid Al-Araki, 2. opplag NB!  Figurene på første side er fra boka Kulturanalyse.
HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
Nyresyk og fremmedkulturell
6 Kulturmøter.
. Seema AS Fagforbundet Hva binder oss sammen?
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Ny rammeplan for barnehagen
Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk.
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Mangfold og likeverd Barns identitet
M ANGFOLD OG LIKEVERD B ARNS IDENTITET Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød.
"God bagasje på livets reise."
Barnehageloven §2 tredje ledd Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske.
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College of Applied Sciences [HiOA] Postbox 4, St. Olavs plass NO-0130 Oslo, Norway. Tel: (+47)
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Den entusiastiske lærer
BV: [PH:131] Kl – 1515 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
Klasseledelse med sosialpedagogisk fokus Av Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Som flyktning, for eksempel i Syria, skriv kort hva du selv har som: Egne bidrag i det nye samfunnet Ønsker (hjertet) Forventninger (hjerne)
Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College of Applied Sciences [HiOA] Postbox 4, St. Olavs plass NO-0130 Oslo, Norway. Tel: (+47)
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Barnesyn og barns medvirkning
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Ledelse og Den nordiske modellen Kl
SOSIALISERING OG AKKULTURASJON
Sommerly barnehage Plan fadder
1 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

al-Araki, Magid. Kulturanalyse Et Verktøy for God Kommunikasjon Mellom Mennesker. Oslo: Cappelen akademisk forlag, Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt samfunn Flerkulturell forståelse

I hver sammenheng agerer «magefølelser» gjennom IBTA-stiler. Er-identitet Figuren på side 97 og Orientering gj. ryggsekkviten 2. Selvaktelse 3. Trygghet 4. Oppmerk- somhet 5. Forståelse 6. Kulturmiksarena Nettverksbygging N. Luhmann, G. Kelly, W. Bion, Ibn Khaldun osv SESS MDPM SRAK MØVK Integrerende Beregnende Tilpassende Avvisende Side 97 og 128Side 97 og 128 Sosialt anlegg Disiplineringspotensialer Iboende predisposisjoner ––––– Sensomotoriske evner Utvikling av planter, dyr og organismer Stridslyst, selvhevdelse og solidaritetsfølelser Slektskapsforhold Etikk og religion Sosiale erfaringer Språk og -mestring Myter og symboler Klima og naturforhold [MPD] Redskaper og artefakter [MP] Oppfattelsesmodeller [MD] Stereotypier og fordømmer Roller & rang Alder & modenhet Kjønn & kulturprofil Makt & myndighet Økonomisk resonnement [T/V] Virksomhet, Atferd & ferdigheter Kunnskap og selvstendighet

Kulturanalyse: Samdhandlingsidentiteter & kulturstiler Er- identitet Gjør- Bør- Ser- Selvforståelse: Hver av oss har 4 identiteter (JSGB) og 4 stiler (IBTA). Barnet er viktigst. Målet er å øke integrerende og tilpassende stiler og å redusere beregnende og avvisende stiler. Nøkkelord: Trygghet og justering – foresatte, barn og ansatte. - Tid & avtaler, henting - Rydde opp leketøy - Justering: nøkkelord - Selvstendig - Ja og nei - Far og mor - Onkler og tanter - Jenter og gutter - Vise oppmerk - Respektere avstand… - Trygghet: nøkkelord Integrerende [+]. Beregnende [÷]. Tilpassende [+]. Avvisende [÷]. Kjennskap til styrke og svakhet i forbindelse med våre identiteter kan fremme integrerende og tilpassende stil i flerkulturelle barnehager og redusere beregnende og avvisende stil. Metoden SWOT finnes i boka.