Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ledelse og Den nordiske modellen Kl

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ledelse og Den nordiske modellen Kl"— Utskrift av presentasjonen:

1 Ledelse og Den nordiske modellen 22. 03. 2017. Kl
Ledelse og Den nordiske modellen Kl. 9:15–11:30 [Empowerment] M Ø V K Konsulter ledelsesteorier her Tiodligere spørsmål og foredrag Spørsmål? Trondheim, mandag

2 Trondheim den M: Hvilke maktperspektiver er tilgjengelige...? Ledelse og den nordiske modellen (YouTube). Å være leder blant folk som ikke kjenner din kultur... Ø: Hvordan håndterer jeg disse perspektivene...? Viktige punkter her gjelder: Språkforståelser og -misforståelser [eks. vitser]: verbal og ikke verbal kommunikasjon, kjent og ukjent aktiv lytting og læring muntlig og skriftlig kommunikasjon double Contingency [Luhmann: Begge vet at begge vet at man også kan handle annerledes] tilbakemeldinger og forutsigbarhet ledelse i et flerkulturelt miljø [G. Hofstede]

3 Trondheim den V:Hvilke fremgangsmåter... Lederstil, autoritet og tillit: kommunikasjon og avhengighetsforhold (skisseres) trygghet i kommunikasjon transformasjonsledelse K:Hvilke kunnskaper... Uttrykt- og bruksteori, metaforer og teorier, en helhetlig modell forholdet mellom ekstern og intern effektivitet (efficiency & effectiveness) ledelse illustrert som et tre (gammel skisse) Vi detaljerer disse punktene

4 vi detaljerer disse punktene
M Ø V K

5 • Makt og autoritet

6 Ledelse i Den nordiske modellen
Norden har kombinert sosial trygghet og kapitalistisk dynamikk på en særegen måte. Dette er kalt den nordiske modellen, og er kjennetegnet ved: sterke fagforeninger, sterke arbeidsgiverorganisasjoner, sterk velferdsstat og årlige forhandlinger mellom partene i arbeidslivet ...

7 Ledelse i Den nordiske modellen
Kjennetegnes ved... et system med internasjonal handel der forholdene i eksportnæringene er avgjørende for lønnsveksten i hele økonomien like tilbud om utdanning og helse til alle et universelt utformet trygdesystem likestilling, dvs. samme muligheter for kvinner og menn

8 • Tap og vinning (Ø)

9 Muntlig og skriftlig kommunikasjon
Siden skriftlighet er institusjonalisert i vår del av verden, får muntlig kommunikasjon også en psykososial betydning. N. Luhmann refererer til fenomenet kommunikasjon gjennom: det biologiske systemet det psykiske systemet det sosiale systemet Systemene utgjør broen mellom skriftlig og muntlig kommunikasjon.

10 Double contingency: Luhmann
Når Ego henvender seg til Alter på en verbal måte, må Alter ta i betraktning hvordan den andre mottar og tolker uttalelsene. Mottakeren selv kan redusere kompleksiteten rundt en verbal formidling ved å velge ut det som gir mening. Ego er avhengig av Alter og Alter er avhengig av Ego. Ego må gjøre seg forstått for Alter og omvendt. Det er gjennom andres tilbakemeldinger at man får direkte kjennskap til seg selv og hvordan man blir oppfattet av andre.

11 Uvissheten reduseres når vi forstår hverandre.
Det er ikke mulig å overføre kommunikasjon som en vare. Det finnes ofte en gjensidig skjult påvirkning. Double contingency (Both know that both know that one could also act differently. Begge vet at begge vet at man også kunne ha handlet annerledes). Denne uvissheten forsvinner når vi forstår hverandre.

12 Aktiv lytting og læring
Aktiv lytting gir begge parter en følelse av trygghet. Hvordan blir en vis? spurte en mann en dag Juha. Lytt alltid nøye til dem som kjenner deg. Og hvis noen lytter til deg, så lytt like nøye til hva du selv sier. Kommunikasjon er en del av leders medarbeideransvar. Hvilke andre ansvar har lederen? Styringsansvar, Medarbeideransvar, Ansvar for effektivitet og kvalitetssikring. Ansvar for endring. Enkelkretslæring og dobbelkretslæring Lederens uttrykt- og Bruksteori

13 Verbal og ikke-verbal kommunikasjon «Kjent og ukjent»
En av lederens sentrale oppgaver er å formidle informasjon, både skriftlig og muntlig, men lederen håndterer også konflikter. På en arbeidsplass er den uformelle sosiale kommunikasjonen viktig (å slå av en prat med noen). Det åpne, ukjente, skjulte og blinde i Joharis vindu

14 Forutsetninger for kulturdialog: Tilbakemelding og forutsigbarhet
Niklas Luhmann, George Kelly, Wilfred Bion, Ibn Khaldun osv. 1) Orientering gjennom ryggsekkviten Er-identitet Har-identitet Gjør-identitet Bør-identitet Med selvhevdelse mener jeg Selvaktelse ⬆︎ Leses nedenfra og opp

15 • Virksomhet og aktivitet

16 Forhodet mellom ekstern og intern effektivitet
Produksjon Intern effektivitet Ressursbruk Lav intern effektivitet dvs. Høyt ressursforbruk Høy intern effektivitet dvs. Lavt ressursforbruk Høy Høy behovsdekning dvs. ”Riktige” oppgaver Høy behovsdekning dvs. ”Riktige” oppgaver Ekstern effektivitet Behovsdekning Lav intern effektivitet dvs. Høyt ressursforbruk Høy intern effektivitet dvs. Lavt ressursforbruk Lav Lav behovsdekning dvs. ”feil” oppgaver Lav behovsdekning dvs. ”feil” oppgaver Lav Høy Al-Araki,

17 Ledelse i et flerkulturelt miljø
Minoritet versus majoritet, og minoritet versus minoritet – kan skape konflikter fordi utsagn oppfattes forskjellig. Å lede folk fra flere kulturer, krever omtenksomhet og justering av stil [jfr. Transformasjonsledelse].

18 Stil og ledelse Stil: autoritær, demokratisk, laissez-faire…
Alle ledelsesteorier nevner atferd, stil og profil. Stil: autoritær, demokratisk, laissez-faire… Tannenbaum & Schmidt: Informativ, overtalende, konsulterende og delegerende stiler McGregor: Teori X og Teori Y Top-Down Bottom-Up

19 Uttrykt- og bruksteori
En leder må ta støtet dersom noe går galt Gjelder problemet en ansatt bør det tas opp direkte med vedkommende. Legg aldri skylden på ansatte [Se video] Transformasjonslederen: De fire I’ene krever øvelse.

20 • Kunnskap og viten

21 Transformasjonsledelse
Transformasjonsledelse og de fire I’ene: Idealisert innflytelse/karisma: Lederen som inspirerende rollemodell. Inspirerende motivasjon: Lederen inspirerer de ansatte til å strekke seg mot mål og visjoner. Individuell omtanke: Lederen viser respekt og omtanke for den enkelte. Intellektuell stimulering __________________________________________ Zhu, W., Avolio, B. J., Riggio, R. E., & Sosik, J. J. (2011). The effect of authentic transformational leadership on follower and group ethics. The Leadership Quarterly, 22(5), doi:

22 Kommunikasjon og avhengighetsforhold

23 Takk for meg


Laste ned ppt "Ledelse og Den nordiske modellen Kl"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google