Experiences with South HSF and Zambia Norsk bistand – skjult eller åpen agenda? Erfaringer med utdanningsbistand i Zambia Ane Bergersen
Rådgiver for KD i Zambia Utdanningsdepartementene i Norge og Zambia startet et samarbeid i 2002 der HSF fikk ansvar for tema fådelt metodikk/ multigrade teaching. Tema ble utvidet til også å gjelde generelle elevaktive undervisningsmetoder. Jeg har vært rådgiver for dette tema for UFD/KD i perioden 2002 – 2006 med ansvar for oppfølging i Zambia (alle 11 distrikter i Southern Province) og tilrettelegging av besøk til Norge hvert år for skoleledere på skole, distrikt, provins og nasjonalt nivå. I Sogn og Fjordane har flere grunnskoler vært involvert og mange skoler har vennskapsskoler i Zambia.
Skoleledere fra Zambia på besøk i Sogndal
Gjennom studiebesøk til Norge, har skoleledere i Zambia fått ideer til hvordan man spesielt i rurale strøk må finne kreative løsninger både når det gjelder: –organisering (fådelte klasser), –metoder for å nå mål (elevaktivitet) og –bruk av lokale ressurser (eget læremateriell fra natur og kultur) I forlengelse av dette arbeidet har det vokst fram student og lærerutveksling mellom HSF og DALICE (lærerutdanning i Livingstone, Zambia) og et nytt prosjekt.
Nytt prosjekt HSF søkte SIU/Norad om midler i et nytt pilotprogram knyttet til lærerutdanning i SØR- NORD og fikk midler sammen med 7 andre Universitet og høyskoler i Norge. Vårt prosjekt “Capacity Building in use of Local Knowledge in Multi- and Monograde Schools in Zambia” har som mål å :Vårt prosjekt –Utvikle et nytt fag på lærerutdanningen i Zambia ”Community Studies” –Øke bruk av lokal kunnskap i zambiske skoler –Integrere kunnskap om utdanning i sør i lærerutdanningene ved HSF
Community Studies Fagets intensjoner er: –å forankre lærerplanen lokalt ved å bringe lokal kunnskap til elevene. –Gjøre skolen mer praktisk og virkelighetsnær –Gi elevene kompetanse til å overleve selv om de slutter skolen tidlig –Øke læringsutbytte og heve kvaliteten i skolen ved å bruke lokale ressurser Faget er implementert i grunnskolene i Zambia, men få klarer å anvende det etter intensjonene. Vi utvikler derfor en egen model på lærerutdanningsnivå som vi nå prøver ut.
Health Socio-cultural Aesthetic Economy Environmental COMMUNITY STUDIES
Erfaringer i prosjektet Likeverdighet er et umulig ideal slik programmet er organisert Kommunikasjon og kulturkoder tar tid TTT – ting tar tid Langvarig bistand har skapt negative effekter som gjør det vanskelig å lykkes Jo nærmere eleven en kommer jo mer motivasjon, engasjement og håp Det er nødvendig å arbeide på ulike nivåer parallelt (nasjonalt, distrikt, college, skole og nærmiljø) Vår modell for Community Studies vil bli presentert på nasjonalt nivå i Norge i november og i Zambia i desember og vi mener at vi er på riktig vei!