TBL Dokumentasjon av realkompetanse - en styrke for individet, en ressurs for bedriften
TBL ”Så enkelt at det etterspørres Så presist at det er tilstrekkelig” TBL og Fellesforbundets prosjekt: Dokumentasjon av realkompetanse
TBL Definisjon av Realkompetanse Med realkompetanse menes den kompetansen som individet reelt sett har og defineres som all kunnskap, ferdighet holdninger og innsikt et menneske innehar.
TBL Definisjon av Realkompetanse forts. Den kan være tilegnet gjennom utdanning og organisert læring, egenlæring, arbeid, familieliv og deltakelse i organisasjonsliv- og samfunnsliv. ( Buerutvalget)
TBL Hovedutfordringer: Enkelt Lett å forstå Gi verdi både for bedriften og individet Innebygget kvalitetssikring av innholdet Ikke kostnadsdrivende
TBL Dokumentasjon av realkompetanse Bruksområder: Utvikling i jobb internt Skifte av arbeidsplass Etter- og videreutdanning / kommunikasjon med utdanningsinstitusjonene
TBL Dokumentasjon av realkompetanse Dokumenterer realkompetanse ervervet i jobb ved å beskrive erfaring Erfaring beskrives i forhold til oppgaver, stilling og bedrift Realkompetansens relevans avhenger av mottakerens behov og/eller krav
TBL Dokumentasjon av realkompetanse Ordningen består av 2 deler: Del 1: viser kompetanse ervervet i nåværende arbeidsforhold Innholdet kvalitetssikres ved at den ansatte og bedriften signerer
TBL Anbefalt metode for registrering av kompetanse i del 1 Individet registerer sine kompetanse alene eller sammen med kolleger Deretter skal det være en samtale med nærmeste leder der innholdet i dokumentet justeres Dokumentet kvalitetssikres ved at begge parter signerer
TBL Dokumentasjon av realkompetanse Del 2 gir en oversikt over: kompetanse som allerede er dokumentert kompetanse som er ervervet utenfor nåværende arbeidsforhold som ikke er dokumentert Individet er ansvarlig for innholdet
TBL Bruksområder - bedriftenes syn Kilde: Fafos evalueringsrapport
TBL Bruksområde - ansattes syn Kilde: Fafos evalueringsrapport