TBL Dokumentasjon av realkompetanse - en styrke for individet, en ressurs for bedriften.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
KLASSEHJELPER`N.
Om autorisasjonsordningen
CV Curriculum Vitae.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Barne- og familieperspektivet i behandling
Dagens situasjon – v/Lise Oppegaard og Paal Haavorsen
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
NOKUTs fagseminar oktober 2007 Rolf Lofstad
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Om autorisasjonsordningen 1. Autorisasjonsordningen for finansielle rådgivere (AFR) AFR ble etablert 1. januar AFR er en nasjonal autorisasjonsordning.
Introduksjonssenteret
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Wenche Figenschow, BUS N-N - 8.des 2006 FR Sluttkonferanse Handlingsplaner og tiltaksplaner - En sammenligning Samlerapport fra prosjektet: ”Nasjonal satsing.
Landsorganisasjonen i Norge
Hva er en artikkel?.
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Arbeidsevnekartlegging
Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008.
Verdiene dine ARBEIDSGRUPPETEMA. Deltakere Innleder: Håndvevermester Bjørg Hustad.
System for administrasjon av aktivitet og kompetanse.
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Kompetanse suksess Utleiekonferansen 11.Februar 2011 Anita Tjelta, rådgiver kompetanse og rekruttering BNL.
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Utfordringer i arbeidet med å nå flest mulig med riktig HMS-opplæring. Fagnemnda for grunnopplæring i HMS i byggenæringen.
 TEMA: FAGSKOLEN SOM KOMPETANSEHEVENDE TILTAK I HELSE- OG OMSORGSTJENESTENE  I hvilken grad er fagskoleutdanning kjent for arbeidslivet (arbeidsgivere.
På vei mot VEKS Utbygging av kurs: Etiske problemstillinger og kommunikasjon i behandlerpraksis.
Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord.
Et prosjekt støttet av Helsedirektoratet
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Prosjektleder Inger Svendsrud
Fugleinfluensa hos fugl Pandemigruppen i Drammen kommune Består av følgende personer: Beredskapssjefen Distriktssjefen for Mattilsynet Smittevernlegen.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Arbeidssituasjon for formann og byggeplassleder
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
1 Nasjonalt introduksjonsregister NIR. Kommunal- og regionaldepartementet 2 NIR-forskriften Kapittel 1: Generelt om formål, virkeområde og definisjoner.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Skoleledelse og skoleutvikling
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Lekens betydning for læring av matematikk
Dokumentasjon av realkompetanse i landbruket Nasjonalt samarbeidsprosjekt  Norges Bondelag i samarbeid med faglaget i Nordland  Norsk Bonde og Småbrukarlag.
Tiltak: Kontinuerlig underveisvurdering i alle fag (Aust-Lofoten vgs) Grønn Gul - Rød Kontinuerlig underveisvurdering i alle fag: Kontinuerlig underveisvurdering.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 Ungdom er fremtidens ressurs i Ofoten Nordlandsløftet
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Kompetanse for mangfold
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Hvorfor skal jeg være med
Medarbeiderundersøkelsen 2009
Revisjon av sentral godkjenning våren 2017
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
DIGITALE MÅLEVERKTØY I BYGGE OG ANLEGGS BRANSJEN
Brukeren skal være viktigste aktør
Tone Milde Seniorrådgiver
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

TBL Dokumentasjon av realkompetanse - en styrke for individet, en ressurs for bedriften

TBL ”Så enkelt at det etterspørres Så presist at det er tilstrekkelig” TBL og Fellesforbundets prosjekt: Dokumentasjon av realkompetanse

TBL Definisjon av Realkompetanse Med realkompetanse menes den kompetansen som individet reelt sett har og defineres som all kunnskap, ferdighet holdninger og innsikt et menneske innehar.

TBL Definisjon av Realkompetanse forts. Den kan være tilegnet gjennom utdanning og organisert læring, egenlæring, arbeid, familieliv og deltakelse i organisasjonsliv- og samfunnsliv. ( Buerutvalget)

TBL Hovedutfordringer: Enkelt Lett å forstå Gi verdi både for bedriften og individet Innebygget kvalitetssikring av innholdet Ikke kostnadsdrivende

TBL Dokumentasjon av realkompetanse Bruksområder: Utvikling i jobb internt Skifte av arbeidsplass Etter- og videreutdanning / kommunikasjon med utdanningsinstitusjonene

TBL Dokumentasjon av realkompetanse Dokumenterer realkompetanse ervervet i jobb ved å beskrive erfaring Erfaring beskrives i forhold til oppgaver, stilling og bedrift Realkompetansens relevans avhenger av mottakerens behov og/eller krav

TBL Dokumentasjon av realkompetanse Ordningen består av 2 deler: Del 1: viser kompetanse ervervet i nåværende arbeidsforhold Innholdet kvalitetssikres ved at den ansatte og bedriften signerer

TBL Anbefalt metode for registrering av kompetanse i del 1 Individet registerer sine kompetanse alene eller sammen med kolleger Deretter skal det være en samtale med nærmeste leder der innholdet i dokumentet justeres Dokumentet kvalitetssikres ved at begge parter signerer

TBL Dokumentasjon av realkompetanse Del 2 gir en oversikt over: kompetanse som allerede er dokumentert kompetanse som er ervervet utenfor nåværende arbeidsforhold som ikke er dokumentert Individet er ansvarlig for innholdet

TBL Bruksområder - bedriftenes syn Kilde: Fafos evalueringsrapport

TBL Bruksområde - ansattes syn Kilde: Fafos evalueringsrapport