ved Per Gunnar Hillesøy, UiB

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Sissel Johansson Brenna, Høgskolelektor, HiB
Abildsø skole - Eksamen 2014.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Prorektor, prof. Haakon Breien Benestad Universitetet.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang.
En liten høyskole som tenker stort
Unntatt offentlighet? Seminar Høgskolen i Vestfold 9. Mars 2006  Møteoffentlighet -  Etter kommuneloven § 31  Etter universitetsloven § 9-6.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
EKSAMEN VGS.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Alternative ledelsesformer ved HIN Per J. Nicklasson.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Undervisning i forskningsetikk Mandag 20.november 2006 Hilde W. Nagell sekretariatsleder i NESH.
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Stortingets ombudsmann for forvaltningen
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Aksis seminar Alver hotell 06 Kommersialisering – en naturlig del av faglig utvikling?
Knut Ole Lysø, FFL Kriterier for ansettelse som høgskolelektor Innlegg februar 2013 kunnskap gir vekst
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Advokatselskapet Seljevoll, Hamnes, Olsen & Wikstrøm DA Ansvar for nettjenester Et innlegg om Universitetets ansvar for nettjenester Et innlegg om Universitetets.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Saksbehandling i fuskesaker Kilder/nyttige nettsteder: 1.
Universitetet i Tromsø
LUB og nasjonale planer
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Korrupsjon eller smøring - hva er forskjellen??
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Kjønnslemlestelse i Norge Innlegg på Childwach/Barneforum sitt seminar om kjønnslemlestelse Kjell Erik Øie Statssekretær
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
EKSAMEN VGS. VG1 OG VG2 VG1 20 % av elevene trekkes ut til enten skriftlig eller muntlig eksamen i avgangsfag: Matematikk, engelsk, samfunnsfag, naturfag,
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Dokumentasjon – Relevans, kvalitet og fullstendighet Juridisk perspektiv på dokumentasjonskravet ved særskilt skikkethetsvurdering.
Reaksjoner ovenfor helsepersonell
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Saksbehandling i fuskesaker
Mulig vitenskapelig uredelighet – prosedyre Johan Giertsen Universitetet i Bergen Det juridiske fakultet.
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

ved Per Gunnar Hillesøy, UiB Hva kan vi, hva bør vi og hva gjør vi? Juridisk rammeverk og regelverkstiltak ved Per Gunnar Hillesøy, UiB Presentasjon til UHRs seminar om plagiering i UH-sektoren, 21.-22.04.09

Hvem er jeg? Jurist, utdannet ved UiB (1990) Ansatt ved Kollegiesekretariatet, UiB, fra 1995 Sekretær for Den sentrale klagenemnd fra ca. 2000 Saksbehandler for fuskesaker også før 2003

Hva jeg skal snakke om Kort om loven Fuskebegrepet: Hvor er det og hva er det? Lokalt regelverk, ”soft instruments” og akademisk tradisjon Rettslige og ”infra”-rettslige virkemidler

Loven § 4-7. Annullering av eksamen eller prøve (1) Styret selv eller institusjonens klagenemnd, jf. § 5-1, kan annullere eksamen eller prøve eller godkjenning av kurs hvis studenten b)har forsøkt å fuske eller forsettlig eller grovt uaktsomt har fusket ved avleggelsen av, eller forut for endelig sensur av, vedkommende eksamen eller prøve, eller under gjennomføringen av vedkommende kurs. Utestenging: Krysshenvisning fra § 4-8(3)

Noen problemer Begrepet ”fusk”: Kun objektivt, eller objektivt + subjektivt? Kommunikasjonsutfordringen. Forsøk: Læren om fullbyrdingsforsett Fusk ved ”tellende” arbeider og ved ”kvalifiserende” arbeider

Fuskebegrepet – 1 Ikke definert i loven; svaret må finnes utenfor Andre lover: Åndsverkloven, særlig § 22: ”Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger.” (min utheving) ”God skikk”: Rettslig standard, som angir et skjønnstema Ansvarlig for å utvikle og forvalte ”god skikk”: ”Bransjen” Hvem er ”bransjen”? Alle som er involvert i utdanning og forskning

Fuskebegrepet – Hardt regelverk Innholdet i fuskebegrepet finnes mange steder ”Hardt” regelverk, så som eksamensforskrifter. Eks:§ 5-13. Fusk eller forsøk på fusk (1)Fusk er å handle i strid med retningslinjene for den enkelte eksamen, eller i studieløpet for øvrig. Eksempler på slike tilfeller: -benytte eller ha tilgjengelig ulovlige hjelpemidler ved den bestemte eksamen eller prøve -feilaktig bruk av tillatte hjelpemidler, f.eks. mangelfulle kildehenvisninger -presentere andres arbeid som sitt eget -ureglementært samarbeid mellom kandidater eller grupper -urettmessig å ha skaffet seg adgang til eksamen -på andre måter handlet slik at det urettmessig kan gi fordeler ved eksamen/prøve, eller i forbindelse med obligatoriske arbeidskrav.

Fuskebegrepet – Hardt regelverk forts. Andre tradisjonelle rettskildefaktorer: Dommer (finnes så langt ganske få) Brev og rundskriv fra overordnet organ. Eks.: KDs brev av 20.04.06 til Høgskolen i Østfold Avgjørelser fra lokale klagenemnder Avgjørelser fra Felles klagenemnd og KD

Fuskebegrepet – mykt regelverk Retningslinjer fra ulike organer utenfor universiteter og høyskoler, så som: Etikkomiteer http://www.etikkom.no/retningslinjer/NESHretningslinjer/forskersamf Akademiske selskaper: http://portal.acs.org/portal/acs/corg/content?_nfpb=true&_pageLabel=PP_TRANSITIONMAIN&node_id=1095&use_sec=false&sec_url_var=region1&__uuid=b1127cc0-c22f-49d7-ad77-7c219bb0d5a2 Uttalelser om enkeltsaker: http://www.etikkom.no/Nyheter/2006/060306a/view (NESHs uttalelse i ”Alnæs-saken” Stilhåndbøker og lignende: http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/589/01/ http://www.imperial.ac.uk/library/pdf/harvard_referencing.pdf http://www.michener.ca/lrc/lrcvanco.php

Fuskebegrepet – mykt regelverk forts. Veiledninger etc. fra institusjonene selv: http://www.uib.no/utdanning/om-aa-studere/eksamen/bruk-av-kilder-i-skriftlige-arbeider-ved-universitetet-i-bergen http://www.sokogskriv.no/ Annen informasjon: I undervisning, i bibliotekkurs etc.

Virkemidler ved fusk - juristperspektiver Lovbestemte: Sak for klagenemnda Andre: Trekk ved sensur/bedømmelse Advarsel Alvorsprat Pålegg om ny innlevering

Virkemidler mot fusk – forebyggings- og læringsperspektivet Redusere gevinsten ved å kutte i svingene – bl.a. oppgaveutforming Balansen mellom a) oppdagelsesrisiko; b) rask reaksjon; c) konsekvent reaksjon; d) streng reaksjon Avskrekking, for eksempel ved Informasjon om enkeltsaker Informasjon om bruken av tekstgjenkjenningsprogrammer Særlig utfordring: Sammenheng og helhet

Whose problem is it anyway? Institusjonens problem? (Angrep på uh-kvalifikasjoners anseelse) Studentens problem (Dårligere læring) Forebygging og reaksjoner rettet mot ”risikogrupper” Forebygging rettet mot populasjonsnivå (jf. Geoffrey Rose)

Behov for endringer? Loven har i hovedsak vært den samme i 20 år. Verden er ikke den samme som for 20 år siden. Behov for bred gjennomgang, der intet er hellig. Noen problemområder: Enklere prosesser? Forsøk – det vanskelige skyldkravet Formalisering av uformelle virkemidler (advarsel etc.) ”Sak om utestenging” og ”Sak om fusk” Reglene om advokathjelp