Universitetenes arbeidsgruppe vedr. felles modell for indirekte kostnader, rapport av 19/4-2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

Erfaringer fra internasjonal utveksling
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Finansieringsmodellen 2002 – 2014 – 20?? OU-seminaret februar Dag K. Bjerketvedt 1 amanuensis HiT.
Kostnadene bak resultatene
BOA-reglementet1 Tilbakemeldinger fra Riksrevisjonen Erfaringer UIT Dokument nr 1 fra Riksrevisjonen 2011 Revisjon UIT 2009 og 2011.
NARMA konferansen TDI TDI gruppen: Harry Aas Bjørn Heistad
Privat finansiering av medisinsk og helsefaglig FoU Ole Wiig NSG – Seminar “Private aktørers rolle i medisinsk og helsefaglig forskning” Gardermoen.
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
9 prinsipper og 1 regneark:
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
Regulering av arbeidstid for ansatte i vitenskapelige stillinger Orientering til Universitetsstyret
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
1 ForskningsResultater og Informasjon for Dokumentasjon av forskningsAktiviteter.
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Penger for publikasjoner – forskningspolitiske perspektiver Tom Colbjørnsen 11. mai 2007.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Kontaktmøte med Høgskolen i Lillehammer 23. januar 2013.
Finansieringssystemet
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Norges ressurssnettverk innen informasjonssikkerhet – NISNet Kick-off-møte Universitetet i Bergen 10. oktober 2007.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansiering – et overblikk Møte med KUF-komitéen 10. mars 2014 Universitetsdirektør Tor A. Aagedal.
Fylkesmannens time.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Møte med NTNU 6. november Søknadsinformasjon.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
Ernst Kristiansen styremedlem i FFA konserndirektør i SINTEF Kunnskapsdepartementet Hvordan mobilisere flere miljøer til å delta internasjonalt?
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
1 Analyser totaløkonomi Controllerforum 29. april 2008.
Søknadsbudsjettering og rebudsjettering
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Anbefalinger fra sekretariatet
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Møte med NTNU 6. november Søknadsinformasjon.
Samordnet praksis for budsjettering og regnskapsføring av forsknings- og utviklingsprosjekter innen helse Presentasjon i møte for Nasjonal fagstrategisk.
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Budsjettfordelingmodell IMB
Lederforum Tilstandsrapport FoU
Balansert omstilling for utvikling
av statlig finansiering 2009.
Nye retningslinjer internfakturering
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Data fra fagskoler og DBHs rolle
Indirekte kostnader i forskningsprosjekter
Velkommen til Verdiskapingsforum!
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Eksempel på leiestedskalkyle
Utskrift av presentasjonen:

Universitetenes arbeidsgruppe vedr. felles modell for indirekte kostnader, rapport av 19/4-2010

Bakgrunn (1 av 2) Arbeidsgruppe opprettet høsten 2008 med to representanter fra hvert universitet. Forskningsrådet var observatør og fasiliterte arbeidsgruppen. EUs 7. rammeprogram (”forskningsprosjekter”) åpner for inntil 75 % finansiering av totale kostnader (også egne fast ansatte), dvs. direkte kostnader + dokumenterte og relevante indirekte kostnader (her: knyttet til forskning). Beregningsmåten for og ”praktiseringen” av indirekte kostnader må være den samme for alle prosjekter, ”ikke EU-sært for EU-prosjekt”. I mangel av dokumentasjon aksepteres påslag på 60 % indirekte kostnader for utlysninger (”calls”) til og med 2009, deretter mellom 40 % og 60 %.

Bakgrunn (2 av 2) Flere land bl.a. Sverige har laget fordelingsmodeller som fordeler indirekte kostnader på hovedaktivitetene FoU og utdanning, lenke, implementert fra 2009.lenke De seks norske universitetene (før UiA) laget felles modell for indirekte kostnader knyttet til forskning mars 2007 (PEDAT- modellen), lenke, men kun UiO og UiT har per i dag implementert denne. Modellen undervurderer en del kostnader, særlig sentralt ved universitetene, og skiller ikke systematisk nok mellom FoU og utdanning i vurderingen av de indirekte kostnadene.lenke

Hva har arbeidsgruppen gjort og hvorfor? (1 av 3) Avklaringer – viktig med felles nasjonal forståelse av rammeverk og definisjoner: Foreløpig definisjon fullkostmetode: evnen til å identifisere og kalkulere alle direkte og indirekte kostnader ved et universitets aktiviteter, inkludert prosjekter (European University Association, EUA). Fullkost-metode krever analytisk regnskapssystem, hva betyr det, og har vi det? Direkte/indirekte kostnader – diskusjoner hva er indirekte kostnader, hva er kostnadsbærere? Mva – hvordan håndtere dette når det (også) inngår i de indirekte kostnadene? Kjerneaktiviteter – FoU og Utdanning og evt annet? Hvordan fordele felleskostnader på kjerneaktivitetene? ulikheter mht arealkostnader og forholdet til Statsbygg (UiS og UiA)

Hva har arbeidsgruppen gjort og hvorfor? (2 av 3) Studier av erfaringer/anbefalinger innland og i Europa – viktig å samle beslutningsgrunnlag, bl.a. ifm kulturbygging og forankring på universitetene. Full cost” – trend i Europa,- men fremdeles ca. 84% av universitetene i Europa ”flat-rates”(EU Community Research,2009) EUA (European University Association) anbefaler å innføre full-costing, ikke bare for å etterfølge EUs 7.rammeprogram, men for å få et strategisk ledelsesverktøy: Mer systematisk tilnærming til analyser av aktiviteter og kostnader Mer effektiv intern ressursfordeling, bedre strategiske beslutninger Mulighet for benchmarking Bedre forutsetninger for å forhandle om og prise aktiviteter

Hva har arbeidsgruppen gjort og hvorfor? (3 av 3) Studietur Gøteborgs Universitet : Fullkost-metode innført for hele virksomheten (og UH-sektoren) fra 2009 Grunnbevilgning delt i to (FoU og U) Stort behov for info internt, krever gode begrunnelser for å oppnå aksept Godt mottatt eksternt, gir dekkende kostnadsbilde og fjerner tvil om kryssubsidiering Studietur Nederland (Universitet i Amsterdam og Utrecht) : Fullkost-metode innført 2009 Aktiviteter fordelt FoU og U Kostnadsbærer: Tidsbruk til akademikere Muséer er holdt utenfor

Modellen Premisser for modell: uavhengig av finansieringskilde (BFV + BOA) helhetlig: dekke både forskning (FoU), utdanning (U) og formidling (dog inngår sistnevnte stort sett i de to første). Noe redusert for samfunnsoppdrag, eks. andel av bibliotek, men dette utgjør lite. full kostnadsdekning (”selvkost”)/gjennomsnittskostnader, ingen marginalbetraktninger siste års regnskap legges til grunn for beregningene av årets satser i rapporten er det IKKE benyttet avskrivinger da dette ikke var implementert ved alle universitetene i 2008

Modellen Grunnstruktur i modellen: Indirekte kostnader <= Totale kostnader – Direkte kostnader Direkte kostnader: lønn til vitenskapelige stillinger (UFF) + direkte driftskostnader. Sistnevnte må anslås for BFV, men bør være > 0 for å unngå anklage om for høye indirekte kostnader Alle kostnader fordeles på FoU og U, primært direkte henført sekundært ved bruk av fordelingsnøkler, bl.a. ved bruk av ”effektiv forskningsprosent” Indirekte kostnader, to-/tre-deles: sentralt nivå, fakultetnivå og evt. instituttnivå gir ulike satser på laveste org.nivå

Indirekte kostnader ved bruk av ny modell Indirekte kostnader (IK) utgjør 33% - 47% av totale kostnader Sammenliknet med/som påslag på gjennomsnittlig vitenskapelig lønn (”600 tkr inkl. sosiale kostnader”): 73% - 94% (442 tkr – 570 tkr) for forskning 102% - 140% (614 tkr – 845 tkr) for undervisning 91% - 118% (547 tkr – 710 tkr) for samlede IK

Indirekte kostnader ved bruk av ny modell

Arealkostnader, ulik eierstruktur, gir ”utfordringer” ved sml.

UiA, eksempel på variasjonen mellom fakultetene

Felles modell i hele sektoren  konkurrere på like vilkår Synliggjøre totale kostnader mot eksterne oppdragsgivere (inkl NFR/KD)  Forståelse for økte inntekter/bevilgninger Synliggjøre totale kostnader (og egeninnsats) for ledelse og styre  Strategisk prioritering av prosjekter Mulige effekter av modellen

Utfordringer – veien videre Modellen overfor EU skal representere standard tilnærming totalkostnadsføring også for andre bidragsytere? hva slags finansieringsmodell lander NFR på? Arealkostnader, et stort element av indirekte kostnader som vanskeliggjør sammenlikninger på tvers av universitetene. UiA, UiS og høgskolene leier alle bygg, mest fra Statsbygg og har vesentlige høyere arealkostnader. Erstatte investeringer med avskrivinger? Rapporten inkl. beregningsmåte for timer per årsverk, men ikke et konkret felles timetall. Bl.a. fordi sykefravær vil variere per institusjon. Presenteres for universitetenes rektormøte 11/5 Nasjonal enighet om modellen? Inkl. høgskolene?

Grovt estimerte gjennomsnittstall(!!!) for FoU og U, Stavanger – første (feilaktige analyse)