Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Sammensatte tekster (Word, PhotoStory, Moviemaker)
BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Høgskolen i Oslo Bildebehandling for FLU06 – Heltid Uke 10/ Eli Gjølstad IKT-seksjonen - HiO.
Program for dagen 9.00 – 10.30: Multimodale (sammensatte) tekster
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Nils Ole Nilsen Programansvarlig LUKK - Høgskolen i Bodø
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Læreplan i fremmedspråk. Generelle trekk ved det digitale i læreplanen  Personvern  Opphavsrett  Kildekritikk.
Dagsaktuell undervisning
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
IKT i barnehagen.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Tidligere læreplaner.
Maja Michelsen Norsk november 2010
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Den digitale dimensjonen i kroppsøving
LÆREPLANEN Mediefag videregående skole
Læreplanen Historie Vg2.
Oversikt læreplan norsk Vg2 SF
Læreplanrevisjonen og nye FOKUS Samfunnsfag. Revisjon av læreplanen i samfunnsfag Formål: Tydeliggjøring av grunnleggende ferdigheter Forslag sendt til.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Journalistisk arbeidsmetode og Kunnskapsløftet. Det tabloide klasserom? Stord 7. mars 2008 ”Når nettene blir lange”
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
IKT- prosjekt Johan Borgens ”Fra en født forbryters dagbok”
Regjeringens navn på den nye skolereformen
TEKSTEN I BRUK-PROSJEKTENE
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
Sammensatte tekster ?.
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Sammensatte tekster PPU
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Sammensatte tekster ALU
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Mediedidaktikk Forelesning ved Trond Heum Årsstudium i mediekunnskap
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Sammensatte tekster Mål for økten Få økt forståelse for begrepet sammensatte tekster Få et begrepsapparat for å snakke om sammensatte tekster.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.

Kapittel 7: Ord og bilete
Systematisk Observasjon av Lesing.
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget

Hovedområder i faget norsk Muntlige tekster Skriftlige tekster Sammensatte tekster Språk og kultur

Sammensatte tekster er et hovedområde der den digitale dimensjonen særlig er nevnt

Det digitale kommer inn i alle fag som en av fem grunnleggende ferdigheter

Spesifikt for faget norsk – arbeid med: Aviser Bildebøker Tegneserier Reklame Sangtekster Film Teater

Det utvidede tekstbegrepet tilfører faget norsk noe helt nytt Det digitale er i tillegg et hjelpemiddel for å gjøre det man egentlig alltid har gjort

Verb som brukes i omtalen av det digitale Være Innebære Omfatte

”Digitale ord” i KL06 digital10 sammensatte tekster15 utvidet tekstbegrep2