Bruker- med- virkning Presentasjon i Helse Nord 05.11.08.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Advertisements

Tanker om brukermedvirkning
Brukermedvirkning i samhandlingsreformen
PILOTPROSJEKTET SAFO ØST
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Brukermedvirkning og pasientmakt
En orientering om FFO og FFO Finnmark
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Brukermedvirkning i samhandlingsreformen
Barne- og familieperspektivet i behandling
Vi går trinn for trinn… Nå er det deres tur.
SAFO Sør-Øst SAFO konferansen 2012 MBO 2011.
Brukermedvirkning i LHL
Songdalen kommune Gjennomgang av kompetansesentre
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Arbeidsutvalg for tjenesteavtale 2 Retningslinjer for samarbeid i tilknytning til innleggelse, utskrivning, habilitering, rehabilitering og lærings- og.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Praksiskonsulentordningen i Norge
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
1 Etablering av Regional kompetansetjeneste Rehabilitering (RKR) Kirsten Sæther.
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
Organisering av brukermedvirkning i Samhandlingsreformen
Brukernes talerør i Helse Nord-Trøndelag
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Styret – hjertet i foreningen
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
BRUKERBANKEN Mandatet:
BRUKERMEDVIRKNING Tore W. Topp MBO 2011.
1 Gunnar Bovim DMF Rollerydding mellom RHF(HF) FHI SHDir NFR KS-senter Universitetene.
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
Nasjonalt nettverk for læring og mestring innen feltet psykisk helse og rus Sigrid Bøthun, prosjektleder Oslo, 21. september 2011.
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Erfaringer med kommunale råd – perspektiver framover Regionkontorleder i NHF Innlandet og SAFO-koordinator i Innlandet Kjersti Fremstad.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Samarbeidsavtale med tjenesteavtaler og rutiner
Samhandlingsreformen SAFO SørØst Høstmøte Hva er samhandlingsreformen? Forebygge fremfor bare å reparere Få kommune og Spesialisthelsetjenesten.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Organisering av arbeidet med Samhandlingsreformen Daniel Haga Direktør for samhandling HMN Hvilke forventninger og planer har helseforetakene?
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Menneskelig nær – faglig sterk 1 Samarbeidsavtalene – status november 2011.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
1 Pasientsikkerhetsvisitter Adm. dir. Einar Magnus Strand.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Brukerutvalget NAV Medlemmer av Brukerutvalget: Kristin Brevik, HMS Frode Berntsen, NHO Grethe Eng Hagen, LO Lise Lerdal, Oppland fylkes eldreråd Gloria.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Pilotprosjektet. Gunnar Morken.
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
Brukermedvirkning i helseforskning
BRUKERMEDVIRKNING PÅ SYSTEMNIVÅ I HELSEFORETAK
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Brukerutvalget – mandat
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Regionalt brukerutvalg, Tor Hellandsvik og Bård Skage
Brukergruppa PH Leder: Hege Hafstad Johansen FFO/ADHD Norge
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Bruker- med- virkning Presentasjon i Helse Nord

”Hjelp!” ”Jeg er blitt brukerrepresentant”  Rekruttering - armer og bein  Ukjent arena for brukermedvirkning  Hvem representerer jeg?  Hvilket ansvar har jeg påtatt meg?  Varierende erfaringer med arbeidet som brukerrepresentant  Dårlig oppfølging fra organisasjonene

Medvirkning på forskjellige nivåer Medvirkning på individnivå betyr at du skal påvirke forhold som gjelder deg selv og dine egne behov.Medvirkning på individnivå betyr at du skal påvirke forhold som gjelder deg selv og dine egne behov. Medvirkning på systemnivå er rettet mot dem som planlegger tiltakene/tjenestene og har myndighet til å vedta iverksettelse.Medvirkning på systemnivå er rettet mot dem som planlegger tiltakene/tjenestene og har myndighet til å vedta iverksettelse.

Brukerrollen  Hva gjør akkurat meg egnet til å være brukerrepresentant?  Hva betyr brukerkompetanse på systemnivå?  Hvem representerer jeg?  Hvordan holder jeg meg oppdatert?  Hvordan kan jeg utnytt min tilhørighet til organisasjonene?

Modulbasert opplæring i brukermedvirkning

Programutviklng SAFO/FFO  Initiativ fra SAFO Øst og FFO Region Øst  Samordnet programutvikling  Separate gjennomføringer av Modul 1  Felles gjennomføring av Modul 1  Etablering av felles prosjektgruppe for videreutvikling av programmet

Modulene  Modul 1 – Introduksjon - 2 dager  Internkurs i egen organisasjon – sikre rekrutteringen  Obligatorisk for alle brukerrepresentanter  Modul 2 – Grunnopplæring HF – 2 dager  Bli kjent med eget HF  Obligatorisk for alle Brukerutvalg  Modul 3 -6 – Spesialopplæring  Frivillig fordypning

Modul 1 - dag 1  Brukerrollen  Brukerkompetanse  Representative brukermedvirkere  Gissel eller påvirker  Brukerrollen i praksis  Slik opplever jeg det  Arenaer for brukermedvirkning  Helseregionen  Fylke - kommune - NAV

Modul 1 - dag 2  Teamarbeid  Roller og adferd  Hvordan tolker vi signaler  Når blir det samspill  Bli kjent med organisasjonene  SAFO og FFO  Modulbasert opplæring  Hva er det?  Administrative rutiner  Brukernettverket  Evaluering

Modul 2 – dag 1  Avklare forventninger  Presentasjon av Helse Sør-Øst  Lovverk  Struktur og organisering  Presentasjon av eget HF  Struktur og organisering  Forventninger til Brukerutvalget  Erfa-utveksling

Modul 2 – dag 2  Teamarbeid  Hva kjennetegner vårt team  Roller og atferd  Samspill i praksis  Tilbud spesialopplæring  Aktuelle fordypningsmoduler  Evaluering

Frivillig spesialopplæring  Modul 3 - Personlig videreutvikling  Bli kjent med deg selv  Tale og debatteknikk  Presentasjonsteknikk  Modul 4 - Mentoropplæring  Innføring i veiledningspedagogikk  Modul 5 - Fagfordypning  Brukermedvirkning i helsetjenesten  Modul 6 - Erfaringsutveksling  Erfa-møter

Status opplæring  Gjennomført Modul 1  SAFO Øst: 81 personer  FFO Region Øst: 75 personer  SAFO Sør: 58 personer  Gjennomført Modul 2  Helse Sør-Øst  A-Hus  Aker  Sunnaas

Organisering  Rekruttering  Løpende dialog med brukerorganisasjonene  Innstilling på kandidater med obligatorisk grunnopplæring  Oppnevning  HF-styret foretar oppnevning  Konstituering  Oppdragsgiver konstituerer  Brukerutvalget konstituerer seg selv

Status drift  Alle HF har etablert Brukerutvalg  Varierende sammensetning og antall  Bruk av arbeidsutvalg  Andre utvalg ved HF  Prosjektoppdrag  Begrenset ressurs/krever prioriteringer

Status brukermedvirkning  Brukermedvirkning  Brukerutvalget må forankres i toppledelsen  Mandater for Brukerutvalg  Standardisering?  Brukermedvirkning i styrerommet  Tilhører/observatør status  Talerett  Forslagsrett

Vegen videre….

Synliggjøring  Brukerperspektivet internt  Gjøres bedre kjent – intern brosjyre  Større samspill med fagmiljøene  Etablere kontakt med tillitsvalgte  Brukerperspektivet eksternt  Pasientundersøkelser

Samhandling  Brukerfokuset må følge pasientbehandlingen gjennom spesialisthelsetjenesten til primærhelsetjenesten

Befeste Modulbasert opplæring  Møte med alle HF i Helse Sør-Øst  Adm.dir  Leder av Brukerutvalget  Sekretær for Brukerutvalget  Modul 1 for helsepersonell  Et tydelig behov  Programtilrettelegging  Finansiering  Årlige dialogmøter  Paraplyorganisasjonene og ledelsen i Helse Sør-Øst

Aktivitetsplan  Brukeropplæring i organisasjonene  Vi gjennomfører fire Modul 1-seminar spesielt rettet mot Brukerutvalgene  Introduksjon også til de andre Helseregionene  Ferdigstille spesialmodulene  Introduksjon av programmet i HF  Avtale besøksprogram i tidligere Helse Sør  Avklare gjennomføring av Modul 2  Oppfølging av programmet i HF  Avtale besøksprogram i tidligere Helse Øst  Erfaringsutveksling

Et godt sykehustilbud til alle…  Brukererfaring – en anerkjent kompetanse  ”Vi er avhengig av hverandres kompetanse” ( Bente Mikkelsen, HSØ)  Brukerkompetanse - et viktig styringsparameter  ”Brukermedvirkning gir helseforetakene et nødvendig korrektiv i en travel medisinsk hverdag”. (Anne Grethe Erlandsen SØ)  Brukerutvalg - et reelt samarbeidsforum  ”Er organisasjonene egentlig klar over hvilken påvirkningsmulighet de har?” (Torbjørn Almlid SI)