Avfallsplan Erfaringer fra en kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oppsummering kontrollaksjoner i 2010 Byggavfallskonferansen februar 2011 Qno Lundkvist /Klif og Astrid Holte/Fylkesmannen i Hordaland Klima-
Advertisements

Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
AVFALLSPLAN I BYGGESAK
Hvor godt følges regelverket opp i praksis? Erfaringer etter kontrollaksjoner Aksjonsleder Qno Lundkvist.
Byggavfall – fra problem til ressurs
UU og Fylkesmannens rolle
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
10.FEBRUAR 2011 BYGGEAVFALLSKONFERANSEN 2011 Hvilke erfaringer har aktørene med byggavfall i Plan- og bygningsloven? ERFARINGER FRA EN RÅDGIVENDE INGENIØR.
Krav til dokumentasjon i kap
Ansvar og ansvarsregler
Anne Stine Zakariassen Fylkesmannen Oslo og Akershus
Ferdige veiledere høring fra –
Louise Engan Fylkesmannen i Nordland Geir Hanssen Trondheim kommune
Brente bygg og brannavfall - hva sier regelverket Byggavfallskonferansen 2014, Jon F Larsen, Miljødirektoratet.
Ketil Krogstad, avdelingsdirektør
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Byggesaksbehandling Klage Dispensasjon
Stavanger kommune Byggesak, Krav til avfallsplaner/sluttrapport
– hvordan få flere poeng ved riktig avfallshåndtering?
Byggavfall – fra problem til ressurs
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
Etikk, ansvar og god praksis Direktør Dag Westby Byggeavfallskonferansen 2012.
BYGGAVFALLSKONFERANSEN 2011 Mottakskontroll. Hva mottar avfallsmottakene av byggavfall, og hva trenger de å vite om dette avfallet? Haugaland Interkommunale.
Klima-, energi- og miljø i plan- og byggesaker del III
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Krav til Universell utforming i ny plan- og bygningslov og byggteknisk forskrift Marita Grande.
Brukermøte Byggesak 16. Februar 2011.
Brukermøte Byggesak 20. Mars 2012.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Ny plan- og bygningslov
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Ansvar i byggesaker Egil Stabell Rasmussen
Generelt om kontroll Egenkontroll er ikke lenger eget ansvarsområde
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Sammen holder vi Lofoten ren! Hva skjer med de ulike fraksjonene i distriktene og hvor ender byggavfallet? Monica Kleffelgård Informasjons- og kvalitetsleder,
Bygg- og anleggsavfall Kontroll med nytt regelverk ved Geir-André Thorstensen.
1 Kari B. Mellem, SSB Hvor ender byggavfallet - og hvor mye oppstår? Byggavfallskonferansen 2011.
Byggavfallskonferansen 2010
Kurs for søkere 2013.
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT Ny plan- og bygningslov Byggesakskolen 2. september 2008 Frode Grindahl.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
Rollen som ”ansvarlig søker”
Ansvarlig søkers oppgaver og funksjon Byggesaksseminar
TILSYN.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Plan- og bygningstjenesten Hva kan byene og staten gjøre for redusert energibruk i bygninger? innspill ved nettverksamling: Framtidens byer Fornebu
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Søkerkurs for tiltakshaver Tirsdag  Går du med byggeplaner til sommeren? Vi inviterer til et enkelt ”søkerkurs” på ca 2,5 timer 20. mars og.
Tilsyn i byggesak En temaveiledning. Tilsyn i byggesak En temaveiledning.
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
IK Bygg, et verktøy for kommunene
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Rehabilitering søknadsplikt – forskriftskrav Byggesaksseminar Tromsø 16. nov 2010 Frank Bjørkum, juridisk rådgiver.
Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
Kveldskurs for nybegynnere 15.mars 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Lovverket bestemmer Offentlige rammebetingelser som må tilfredsstilles.
PLAN- OG BYGNINGSLOVEN
Arkitektbedriftene i Norge
Materialgjenvinning av byggavfall
Erfaringer fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
Bærekraftig boligbygging
(Miljø- og driftsavdelingen)
Seksjon byggesak.
Utskrift av presentasjonen:

Avfallsplan Erfaringer fra en kommune Byggavfallskonferansen 2011 Bygningssjef Ketil Krogstad, Bærum

Bygningsmyndighetens oppgaver § 1-1 bidra til at tiltak blir i samsvar med lov/forskrift § 21-4 (SAK § 6-4) Behandle søknad snarest mulig Art, formål, størrelse, form, plassering, plangrunnlag, dispensasjon, parkering, uteareal, visuell utforming, fare, naturtyper, vei/vann/avløp, naboer (?)

Bygningsmyndighetens oppgaver TEK10 § 1-1 ..hensyn til god visuell kvalitet, UU, og slik at tiltaket oppfyller tekniske krav til sikkerhet, miljø, helse og energi Pbl § 21-4 ”Kommunen skal i saksbehandlingen legge til grunn tiltakshavers eller det ansvarlige foretaks opplysninger om at tiltaket oppfyller tekniske krav, dersom ikke forholdene tilsier noe annet”

Kravene i TEK TEK10 Kap. 9 Byggverk skal prosjekteres, oppføres, driftes og rives, og avfall håndteres, på en måte som medfører minst mulig belastning på naturressurser og det ytre miljø Avfallsplan Miljøsaneringsbeskrivelse Avfallssortering 60 vektprosent Sluttrapport

Spørsmål Er kravene til avfallsplan Oppdragende (krav om plan) Materielle (krav om håndtering)

Kravene i pbl God kvalitet i bygg og omgivelser Fokus på ferdige byggverk Mangler tradisjon (og virkemidler?) for å styre miljøhensyn i bruk av produksjonsmidler og byggeprosess Forventninger til hva kommunene kan bidra med er grenseløs

Utfordringene Finansiering Prioritering Saksbehandling og Tilsyn

Finansiering Ot.prp. Nr. 45 om overføring av avfallsplan: Kravet er der i dag, antas ikke å få administrative eler økonomiske konsekvenser for kommunene Tilsyn: ikke noe problem, finansieres ved gebyr Brukerne betaler Faktum: 0,5 årsverk må overføres og finansieres

Prioritering Staten ved departementene gir signaler om at alt er like viktig, og at kommunene må gjøre mer av alt Staten ved Fylkesmannens juridiske avdeling: hjemmel og vedtaksbegrunnelse er viktigst Sektormyndigheter: opptatt av sitt, og bare sitt Brukeren: opptatt av rask behandling Kommunene må avveie og prioritere

Saksbehandling og Tilsyn Regelverket gir utydelig grensegang Hva forventes av kommunene? Ressurser må benyttes der det gir størst avkastning: store prosjekter, store aktører, der det er størst risiko for feil, der feil vil få størst konsekvenser for lovens sentrale hensyn

Bærum Skal be om avfallsplan i minimum 5% av sakene – tidlig fase Avfall kan være tema ved tilsyn på byggeplass Fornebu vil fortsatt være et satsingsområde for miljøriktig bygging

Fornebu – et miljøfyrtårn MOP – tidligfase Minimere avfall (70% kildesortering) Arkitektkonkurranse – anbud Tidlig implementering av hele miljø/avfalls-tankegangen gir eierskap der det hører hjemme De byggende aktører gjør ideer til handling, blir drivere for miljøoppfølgingen

Erfaringer avfallsplan Kildesortering og gjenvinning er blitt mye bedre de senere årene Mengde byggavfall synes ikke å bli mindre Prising på mottak for usortert avfall har større effekt enn kommunalt oppfølging 60%-kravet – vanskelig å kontrollere Tiltaksplan, kommunen identifiserer kravet

Mulige bekymringer Søknadsplikten er blitt et nytt innslagspunkt (omfatter ikke ROT-markedet) Hva omfattes (ikke elektroavfall, …) Hvem har ansvaret, for hva ? Når må det prosjekteres ? Sanksjonsmulighetene begrenset Hindrer ikke riving av flotte og funksjonsfriske bygg