Bygg og anleggsavfall konferansen 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oppsummering kontrollaksjoner i 2010 Byggavfallskonferansen februar 2011 Qno Lundkvist /Klif og Astrid Holte/Fylkesmannen i Hordaland Klima-
Advertisements

Hvor godt følges regelverket opp i praksis? Erfaringer etter kontrollaksjoner Aksjonsleder Qno Lundkvist.
Byggavfall – fra problem til ressurs
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
Lansering Oslo 16. mars 2009 Jørgen Randers, BI Sverre Aam, SINTEF Steinar Bysveen, EBL.
Om Alcoa Lista Start 1971 Elkem/Alcoa - 100% Alcoa i 2010
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Norge rundt – og litt til
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Bispelokket – sette fra vest
Fylkesmannen i Møre og Romsdal
Mobilitet Fordeler / ulemper Maximo Høstmøte - Oslo 5-7 oktober 2010
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
AVSETNINGSMULIGHETER FOR FORURENSEDE GRAVEMASSER VED TORE FROGNER
TRADEBROKER 12. Juni, 2008 Nordens største produsent og leverandør av utstyr for kildesortering og avfallshåndtering.
Etikk, ansvar og god praksis Direktør Dag Westby Byggeavfallskonferansen 2012.
Bituminøse bærelag (og kontroll av bituminøse materialer)
Jenslo/ /1 Norsk Asfaltforening - formål Foreningens formål er å virke for asfaltteknisk utvikling gjennom: 1.Å fremme undersøkelse og forskning.
Valg av dekketype Norsk Asfaltforening
Oppland Metall AS, Postboks 46, 2801 Gjøvik. TLF: FAX:
Tilsyn utløser miljøtiltak
Statens vegvesen som byggherre
Bosetting Nina Gran.
Helen Knutsen Prosjektansvarlig Undervisningsbygg Oslo KF
EMNE: MILJØ I BYGG EMNEKODE: SO850G EMNETS OMFANG: 30 studiepoeng EMNET BYGGER PÅ: Øvrige grunnlags-, linje-, samfunnsfaglige- og studieretningsemner MÅL.
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Et selskap i TK - Konsernet
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
KLIMANYTTE AV GJENVINNING
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Forurenset grunn: Hvem har ansvaret for hva?
Sammen holder vi Lofoten ren! Hva skjer med de ulike fraksjonene i distriktene og hvor ender byggavfallet? Monica Kleffelgård Informasjons- og kvalitetsleder,
1 Kari B. Mellem, SSB Hvor ender byggavfallet - og hvor mye oppstår? Byggavfallskonferansen 2011.
Miljø- og avfallshåndtering i et veiprosjekt
Mandat - Prosjektplan 4 hovedpunkter - felles veinorm - utvikling av felles innkjøpsordning - mal for funksjonskontrakter - sambruk av maskin og utstyrspark.
Mandat - Prosjektplan 4 hovedpunkter - felles veinorm - utvikling av felles innkjøpsordning - mal for funksjonskontrakter - sambruk av maskin og ustyrspark.
Fungerer den norske forvaltningsplanen etter hensikten?
Lavtemperaturasfalt Kvalitet - fordeler og usikkerhet
Fornybar kraft og varme
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
”Vann på avveier – En bransjeutfordring” Status for prosjektet Hobøl-konferansen 8.oktober 2008 Adm.direktør Tor Backe - NRL.
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
RADON BE – dagene 23. – 24. april 2003 Inger Vold Zapffe
AFFN- Årsmøte i Tromsø 3 Mars 2011 Adm. Direktør Kjetil Romsdal.
GJENBRUK AV ASFALT PÅ KOMMUNALE VEIER
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
1 Informasjon om energiutnyttelse av avfall NRFs arbeidsgruppe for energiutnyttelse, Februar 2002.
Bruk av lett forurenset betong
TBT – kilder og tiltak. Christian Dons, foredrag Miljøringen
Barnehagereformen gjennomføres i Trondheim! Sluttspurten, Gardermoen
100 lure ord å lære.
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
”Farlig avfall 2009” i Sandvika Avfall fra bygg- og anleggssektoren – en betydelig avfallfraksjon i årene framover 16. september 2009 Rannveig Ravnanger.
Vi tar miljøansvar for våre produkter  Elektriske og elektroniske produkter inneholder miljøgifter  EE-forskriften pålegger importører/produsenter å.
Page1 Borregaards strategi for å fornye sin varmeenergiforsyning Østfoldkonferansen 26. januar 2006 Tuva Barnholt Direktør, innkjøp og forsyning.
Tilbudskonferanse Konkurransegrunnlag Asfaltarbeider Hammerfest kommune.
Øksnes kommune Telefon Kontakt nr. Anbudsformular Side 1 Bituminøse vegdekker for Øksnes kommune Undertegnede firma:
Regional plan for masseforvaltning i Akershus
En innføring i produksjon og bruksområder
Norden som foregangsregion
Erfaringer fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
Krav til mottak av betongavfall og overskuddsmasser
Kortreist Stein Workshop om Samfunnsnyttig massedisponering, Bergen,
Utskrift av presentasjonen:

Bygg og anleggsavfall konferansen 2012. Kontrollordningen for Asfaltgjenvinning Bygg og anleggsavfall konferansen 2012. Per Syvaldsen Veiteknisk Institutt

HVA er KFA? www.asfaltgjenvinning.no KFA: En frivillig bransjeordning som ble etablert av Norsk Asfaltforening (NA) i 2001. Egen stiftelse fra 2006. Finansieres ved et bitumengebyr på 5 kr/tonn. Veiteknisk Institutt, oppdraget med å gjennomføre ordningen som i hovedsak består av: Registrering av gjenbruk og lagerbeholding Kontroll - Sertifisering Rapportering Tjære kontroll. For mer informasjon se: Informasjon www.asfaltgjenvinning.no

Bakgrunn for opprettelsen av KFA: Stortingsmelding nr. 24, 2000 -2001: 75 % av alt avfall skal gjenvinnes eller energiutnyttes innen år 2010. Ønske om en ’ren’ bransje Godt omdømme Unngå eventuelle sanksjoner/ avgifter fra myndighetene Miljøaspektet vil komme sterkere og sterkere ’Føre var’ holdning

Målsetning KFA 80 % gjenvinning innen 5 år (utgangen av 2005) Oppstart: 1.1.2001 Januar 2010 90% gjenvinning

VILLFYLLINGER – dette er ikke ønskelig

Hvorfor dokumentasjon? Miljø og forurensning, Klif. Tekniske krav i håndbok 018 eller andre krav stilt av andre byggherrer. Avrennings rapporten, Veiteknisk Institutt. 2011. Gjenbruksveiledning, Veiteknisk Institutt. 2012

BYGG OG ANLEGGSAVFALLSKONFERANSEN 2012 Hvilke mengder asfalt gjenvinnes/ gjenvinnes årlig?

Årlig graves og freses det opp 700. 000 – 800 Årlig graves og freses det opp 700.000 – 800.000 tonn med asfalt fra eksisterende veg i Norge. Tilnærmet samme mengde gjenbrukes hvert år. Lagerbeholdningen av returasfalt (flak- og fresemasse) er imidlertid stor ca 1000.000 tonn.

BYGG OG ANLEGGSAVFALLSKONFERANSEN 2012 Hvilke mengder asfalt gjenvinnes/ gjenvinnes årlig? Hva er miljøgevinsten?

Miljø Asfalt består av ca 96 % steinmaterialer - og ca 4 % bindemiddel. Steinmaterialene i asfalt er ofte av den beste kvaliteten: Gjenbruk utnytter denne resursen uten uttak av nye masser. ”Bra stein” kan bli mangelvare i nær framtid. Bitumen er limet i asfalten: Riktig bruk av gjenbruks materialene utnytter kostbart bindemiddel. (innkjøps kostnad over 4000 kr/tonn.) Innkjøp og import av bindemiddel minsker.

Aktørenes ansvar (1): Følge de angitte lover, forskrifter og regler. Med andre ord skal returasfalt (flak-, gave- fresemasse av asfalt fra graving og vedlikehold samt overskuddsmasse fra produksjon) gjenbrukes, leveres på godkjent mellomlager eller deponi.

Aktørenes ansvar (2): Når det settes bort arbeid til en entreprenør, er det likevel asfalteierens ansvar å sørge for at returasfalten leveres på godkjent mottak. Beskrives enkelt i asfaltkontrakten eller i gravemeldingen utstedt av vegeier. Still krav og be om dokumentasjon på slik levering.

Ved mottak: Godkjent mottak (av fylkesmannen) Egendokumentasjon eller kontroll på renhet (tjære andre materialer / fremmedelementer)

BYGG OG ANLEGGSAVFALLSKONFERANSEN 2012 Hvilke mengder asfalt gjenvinnes/ gjenvinnes årlig? Hva er miljøgevinsten? Hvilke mengder og typer asfalt legges på mellomlager?

Asfalt-typer på lager. Alle typer asfalt kommer inn på lager. 700 000 til 800 000 tonn kommer inn hvert år. Brorparten av det innkommende er ”tette masser” Åpne asfaltmasser må spesial behandles før gjenbruk. Asfalten kommer inn som fresemasser, Eller asfalt flak. Disse må knuses før gjenbruk.

Anvendelse fresemasse: Oppjustering av grusskulder Forkilings- og avrettingsmasse Bærelagsmasse Tilslagsmateriale i kald produksjon Tilslagsmateriale i varm produksjon

Anvendelse gravemasse/ flak: Granulering (knusing av flak) Oppjustering av grusskulder Bærelag Endelig slitelag (lavtrafikkert veg) Tilslagsmateriale i kald produksjon Tilslagsmateriale i varm produksjon

BYGG OG ANLEGGSAVFALLSKONFERANSEN 2012 Hvilke mengder asfalt gjenvinnes/ gjenvinnes årlig? Hva er miljøgevinsten? Hvilke mengder og typer asfalt legges på mellomlager? Hvor lønnsomt er det å gjenvinne/gjenbruke asfalt?

Økonomi: Hva er et tonn gjenbruksasfalt verdt: Ett tonn gjenbruk asfalt består av ca 40 kg bindemiddel og 960 kg grus og filler. 40 kg bindemiddel à kr. 4000.- pr. tonn = 160.- 960 kg grus og filler à kr. 100.- pr. tonn = 96.- -------------------------------------------------------------------- Sum teoretisk restverdi kr. pr. tonn = 256.-

Eksempler på produksjon og utlegging: Fresing og stabilisering i veg (med skum eller emulsjon) Produksjonsutleggere på veg Høvel + vann (granulat) Tilslagsmateriale i kald produksjon Tilslagsmateriale i varm produksjon

Tilslagsmateriale i ordinær produksjon Bærelag (nedre/ øvre) Anvendelse av returasfalt: Fast dekke på grusveg Fastdekke på gsv Midlertidig dekke Tilslagsmateriale i ordinær produksjon Bærelag (nedre/ øvre) Forkilingmasse Avrettingsmasse Istandsetting etter graving i veg

- Den siste grusvei i Sandefjord kommune er belagt med fresemasse. ÅRSRAPPORT - Den siste grusvei i Sandefjord kommune er belagt med fresemasse. 2008

ASFALT GJENVINNING Varm gjenvinning - i verk - på veg Kald gjenvinning Ubundet gjenvinning

Utfordringer/ muligheter Øke gjenvinningsgraden, fortsatt 1000.000 tonn returasfalt på lager Markedsføre gode tekniske løsninger Vurdere nye mellomlagre Bestiller; Tenk langsiktig Beskrive/godta gjenbruksløsninger i kontrakter Du kan både beskrive og/eller favorisere gjenbruk i ditt konkurransegrunnlag God kommunikasjon mellom bestiller og entreprenør!

BRUK AVGJENBRUK ER IKKE BARE NYTTIG, MEN ER OGSÅ MILJØ VENNLIG.