Strategi for utvikling av tjenestetilbudet fram mot 2010 Prosjektoppdrag gitt av styret i Helse Midt-Norge 15.02.05.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Videreutvikling og ny organisering
KOORDINERING OG SAMHANDLING
Teknisk løsning for kvalitetsregistre Regional kvalitetsregisterkonferanse 18. juni 2010 Knut Hellwege Spesialrådgiver IKT Helse Sør-Øst RHF
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Elektronisk samhandling
Brukermedvirkning og pasientmakt
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Den ideelle kommunesammenslåing
Pasienttransport – Møte SAFO Midt-Norge den 30.mars 2006
Handlingsplan strategisk HR
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Opplæring – i et helsepolitisk perspektiv
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Reformtider Arne Flaat Sykehusdirektør, Helse Nord-Trøndelag.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Framtidige helsetjenester - behov for desentralisering
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Strategi for utvikling av tjenestetilbudet fram mot 2010
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Opplæring av pasienter og pårørende Fagdirektør Jan Eirik Thoresen.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Dimensjonering og organisering av mottaksfunksjoner St. Olavs Hospital
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Tverrsektorielt forskningssamarbeid mellom sykehus, universitet og kommune for bedre helse og helsetjenester Gunnar Bovim (Helse Midt-Norge RHF) Stig.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Organisering av arbeidet med Samhandlingsreformen Daniel Haga Direktør for samhandling HMN Hvilke forventninger og planer har helseforetakene?
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
Samhandlingsreformen
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Regional Planer PH og TSB Møte med RBU 31.august 2015 Sigrid Aas, rådgiver HMN, PH plan Elise Solheim, rådgiver HMN, TSB plan.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Eierstyring og styringsbudskap Opplæringsdag Regionalt Brukerutvalg 7. januar 2016 Jan Eirik Thoresen Direktør for eierstyring (konst.)
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Rammeverk for Risikostyring i HMN Informasjon om prosess og innhold Regionalt Brukerutvalg Gunn Fredriksen Seniorrådgiver Helse Midt-Norge.
Strategi Hovedkonklusjon evaluering av ”Strategi 2010” Strategi 2010 har gitt effekt på noen områder, men mye igjen før alle effektmål er nådd Behov.
Retningslinjer for samfunnsansvar RBU 26. august 2013 Utforming av retningslinjer.
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Utviklingsplan HMR HMR 2035
SAMDATA 2014 Helse Midt-Norge RHF Styremøte 3. september 2015.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Pakkeforløp Psykisk helse og rus Vegen vidare
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Utskrift av presentasjonen:

Strategi for utvikling av tjenestetilbudet fram mot 2010 Prosjektoppdrag gitt av styret i Helse Midt-Norge

Strategisk forankring Strategiseminar styret for Helse Midt-Norge RHF ….bestillinger i Helse- og omsorgsdepartementets bestillerdokument for 2005: Utvikling av strategier for utvikling av lokalsykehusene Identifisering av områder med overkapasitet og frigjøring av ressurser som kan overføres til områder som må styrkes ressursmessig.

Overordnet mål med prosjektet Prosjektets overordnede mål er å utforme og forankre en strategi for ivaretakelse av Helse Midt-Norge RHFs ”sørge for”-ansvar frem mot 2010, slik at Helse Midt-Norge kan sørge for at spesialiserte helsetjenester med god kvalitet, god tilgjengelighet og akseptabel kostnad blir tilbudt befolkningen i Midt-Norge.

Prosjektets leveranse Det skal utarbeides et strategidokument som omfatter: Analyser av trender og utviklingstrekk som antas å få særlig betydning helsetjenesten i årene som kommer, med særlig vekt på de utfordringer disse vil medføre for Helse Midt-Norges virksomhet. Vurdering av alternative strategier for å møte utfordringene, og anbefalinger om hvilke strategier som bør velges, herunder strategier for fremtidig oppgave og funksjonsfordeling, samt strategier for lokalsykehusene. Et anbefalt forslag til en modell for finansiering av helseforetak som understøtter de anbefalte strategier. Et program for realisering av de anbefalte strategier.

Organisering

Prosjektgruppen Jan Eirik Thoresen, prosjekteier Asbjørn Hofsli, prosjektleder Harald Buhaug Mads Berg Daniel Haga Synnøve Farstad Reidar Tessem

Fremdriftsplan med leveranser

Prioriteringer- mellom sektorer og pasientgrupper Forbruk/forbruksmønster- Pasientstrømmer og valg Framtidige kapasitetsbehov- Andre faktorer? Generelle trenderEgne analyser Behov og behovsdekning- Kapasitet og kapasitetsutnyttelse Fagutvikling- nye beh-metoder, spesialisering og teknologiutvikling Helsepolitikk- reformer, sam- funnsmessige konsekvenser Pasientrollen- Fra mottaker til konsument, økte rettigheter Strukturutvikling- sentr og desentraliserende trekk Samfunnsutvikling- endringer i bosettingsmønster/befolkningssam Bakteppe for vurderinger og strategiske valg Trender, framskrivinger og analyser (trender og utviklingstrekk, pasient- og økonomidata, andre data

Identifisere områder som krever strategiske tiltak Utdypende opplysninger som er spesifikke for rollen som eier av helseforetakene Innspill fra brukere, primærhelsetjenesten, HF, private, politikere og andre interessenter Overordnet strategi for sørge for ansvaret Strategi for helseforetakene Utdypende opplysninger som er spesifikke for samhandling med private aktører Utdypende opplysninger som er spesifikke for samhandling med kommunesektoren Strategi for samhandling Strategi for bruk av private aktører

Kommunikasjonsstrategi-gjennomføring To faser: Fase 1: april – juni. Identifisere og analyse vesentlige trender og utviklingstrekk Fase 2: juli – november. Kvalitetssikre analysegrunnlaget. Utforme alternative veivalg. Ytterligere forankring og formidling

Strategi 2010 – Aktuelle interessenter Brukerutvalg/brukere/pasientorganisasjoner HF-styrer/HF-direktører Avdelingsledere/fagledere HF Tillitsvalgte/KU/AU Ansatte i foretakene Primærhelsetjenesten/fastlegene Fylkeslegene Politikere/KS –lokalt – regionalt – nasjonalt

Strategi 2010 – Aktuelle interessenter (forts) Private aktører Ideelle organisasjoner Samarbeidsorganer m høgskoler og universitet Medier

Kommunikasjonsstrategiske føringer Det skal legges til rette for bred medvirkning, åpenhet og innsyn i prosessen. Nyheter og oppdatert grunnlagsmateriale skal gjøres tilgjengelig via RHF I medisinskfaglige spørsmål skal fagpersoner knyttet til prosjektet i størst mulig grad være talspersoner Utnytte systematisk naturlige anledninger hvor Helse Midt-Norge og andre i prosjektet blir kontaktet av ulike medier – til også å kommunisere viktige budskap av mer generell karakter Allerede etablerte møtearenaer og andre kanaler (HELSE, nyhetsbrev, pressemeldinger, nettsted med mer ) skal brukes i prosjektets kommunikasjon med ulike målgrupper

Aktuelle tiltak Avdelingsledersamling med relevante fagpersoner Juni og oktober Åpne møter i vertsbyene? Større konferanse/seminar? Temadager? Opplegg i samarbeid med KS? Opplegg i samarbeid med fylkeslegene? HELSE, eget nyhetsbrev, pressemeldinger, nettsted, HFenes publikasjoner

Prosessaktiviteter Styrebeslutning, februar 05 (med utgangspunkt i styringsdokument og statsbudsjett) Brukerutvalg, april KU-møte, april Avdelingsledersamling, Møte KS Fylkesordførere HOD, eieravd Dialogmøte, private aktører Dialogmøte fastleger/kommuneleger HF-møter m lokale politikere/kommuner sept-oktober RHF-møte med ”Byer i Midt-Norge” 30.09

Prosessaktiviteter, forts Komitemøte Sør-Trøndelag fylkeskommune, okt. Styresamling 4.10 Brukerutvalgskonferanse Fylkestinget Møre og Romsdal Avdelingsledersamling Kommunehelsetjenesten, dialogkonferanse Styremøter RHF-HF i henhold til møteplan Direktørmøter i henhold til møteplan Møter i brukerutvalg i henhold til møteplan Møter i AU/KU i henhold til møteplan

STRATEGISKE SATSNINGSOMRÅDER 1. Mer til psykisk helsevern og rusbehandling 2. Tydeligere og bedre sammenheng i behandlingstilbudet 3. Bedre tilbud til kronisk syke og syke eldre 4. Trygghet og tilgjengelighet ved akutt sykdom 5. Bedre dokumentasjon av virksomheten og synliggjøring av kvalitet 6. Bedre utnyttelse av tilgjengelige ressurser for å skape handlingsrom

Område 1: Mer til psykisk helsevern og rusbehandling Folk som har psykiske lidelser og/eller rusavhengighet skal oppleve at spesialisthelsetjenesten i Midt Norge er tilgjengelig og gir dem hjelp når de trenger det.

Område 2: Tydeligere og bedre sammenheng i behandlingstilbudet Befolkningen skal oppleve å bli ivaretatt i en sammenhengende behandlingskjede og i et nært samarbeid mellom spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten

Område 3: Bedre tilbud til kronisk syke og syke eldre Kronisk syke og syke eldre skal oppleve nærhet og kontinuitet i behandlingen.

Område 4: Trygghet og tilgjengelighet ved akutt sykdom Befolkningen skal føle trygghet for at de får hjelp ved akutt sykdom. Det betyr at alle sykehus i Helse Midt- Norge skal ha akutt-tilbud og fødetilbud. Hvis tilstanden er alvorlig og det lokale sykehuset ikke kan gi fullgod behandling skal det sørge for sikker og trygg overføring til et mer spesialisert sykehus.

Strategiske valg Område 4 Fødetilbud ved alle sykehus Innhente data/utvikle egne data om ulike fødetilbud – synliggjøre data Gi kvinner tilrettelagt og tilpasset fødselshjelp ved å systematisk velge ut ”røde og grønne” fødsler underveis i svangerskapet Tilbud om akutt hjelp ved alle sykehus Definere hva som er akutt hjelp og synliggjøre dette Vurdere å styrke prehospital tjeneste i tråd med det som velges i de to første punktene. Synliggjøre hvordan prehospital tjeneste henger sammen med det øvrige tilbudet

Område 5: Forbedret dokumentasjon av virksomheten og synliggjøring av kvalitet God og pålitelig informasjon om virksomheten og sykehustilbudene skal være tilgjengelig. Det betyr at informasjonen skal være enkel å få tak i, og lettfattelig i sin form. Pasienter, pårørende og fastleger skal kunne bruke informasjonen som grunnlag for vurderinger og valg av sykehus.

Strategiske valg Område 5 Vurdere eksisterende kvalitetsindikatorer og utvikle nye der det er mangler i det nasjonale Ved dokumentert varierende kvalitet: 1. Heve kvaliteten der den er for dårlig 2. Samle det vi må – spre det vi kan I større grad synliggjøre det regionale tilbudet som en helhet som henger sammen, og bygge helheten som ”merke” for å synliggjøre dette. Deler av behandlingen gies i ett sykehus – oppfølgingen gies i et annet, og begge deler er del av samme behandling. Utvikle begrepsapparat felles med alle regionene som i større grad tar utgangspunkt i pasientperspektivet, og i mindre grad er profesjonsorientert/funksjonsorientert

Område 6: Bedre utnyttelse av tilgjengelige ressurser for å skape handlingsrom 1.Helse Midt-Norge skal fremstå som like effektiv som annen spesialisthelsetjeneste i Norge med de målemetoder som er anerkjent 2.Regnskapsmessig årsresultat skal være positivt fra og med Positivt årsresultat skal brukes til å forbedre tilbudet til befolkningen