Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Nyetablering og VEKST ØST-REGIONEN
Strategi for Kom vekst AS og Kom vekst
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
HiBu Innovasjon.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Fylkesutvalgene Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder 24. januar 2013.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Trondheim – NTNU – HiST – St.Olavs – SINTEF – SiT – studentene
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Vinterstemning. Nordlandsløftet Samling 28. og 29. november Struktur og grunnlagsdokumentet Frode Thomassen.
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
Høgskolen i Telemark 1.Studentopptak 2.Tre strategiske satsinger på tvers – status nå: 1.E-læring 2.Entreprenørskap 3.HiT sin miljø- og verdibaserte plattform.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
Stjernø-utvalgets møte i Sogndal 12.september 2007.
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Status
Velkommen til rådslag og møte i RSA! Høgskolen i Telemark Porsgrunn, 4. juni 2013.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Forskningsbasert kompetansemegling Status og veien videre nHS-samling januar 2006.
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Høgskolen i Sørøst-Norge. I 2016 vil vi søke om å bli universitet.
Fra HBO til Universitetet i Nordland. Studentutviklingen høgskoler (DH, sykepleier og lærer) 1994Ca 3500 studenter/350 ansatte 2008Ca 5000 studenter/500.
Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud i samsvar med behov i arbeids- og samfunnsliv Edel Storelvmo Viserektor, UiT Norges.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Mandat og rammeverk for evalueringen
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Forskningsbasert kunnskap i næringsutvikling
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Kamp eller samarbeid?.
Overordnet strategi SV-fakultetet
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Velkommen til Verdiskapingsforum!
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark

2 BøPorsgrunn Notodden Rauland Drammen

Blant Norges største høgskoler  6170 studenter  580 ansatte  Fire fakulteter Fakultet for allmenne fag Fakultet for estetiske fag, folkekultur og lærerutdanning Fakultet for helse- og sosialfag Fakultet for teknologiske fag  31 bachelorutdannelser (3 år)  11 masterutdannelser (2 år)  3 doktorgradsprogrammer (3 år)

Studiestedene Antall studenter:  Bø1639  Drammen 174  Notodden1375  Porsgrunn2263  Rauland Bali, Paris, New York, Sydney, Mexico 4

Høgskolen i Telemark Vårt samfunnsoppdrag er å tilby høyere utdanning forske drive aktiv formidling av vår aktivitet være en bidragsyter og samfunnsaktør lokalt og regionalt i et regionalt og nasjonalt perspektiv og med noen definerte internasjonale ambisjoner. Vårt mål er å sikre Høgskolen i Telemark en faglig god utvikling slik at vi på lang sikt kan tilby næringsliv og offentlig sektor best mulig tilgang på høyt kvalifiserte kandidater og forskningsbasert kunnskap generelt. Samtidig skal vi hele tiden inneha rollen som en regional pådriver. Hvordan lykkes med det?

Utviklingstrekk å forholde seg til  Betydelig omstilling i UH-sektoren  Fremtidig konkurranse om studentene vil bli tøffere  Fremtidig konkurranse om de beste fagressursene vil bli tøffere  Fremtidig konkurranse om de viktige FoU-prosjektene vil bli tøffere  Kravet fra ”samfunnet” om tydeliggjøring av relevans og verdiskaping fra høyere utdanningsinstitusjoner øker  Forutsigbar stram økonomisk ramme Økt behov for ekstern finansiering

Et nytt og viktig universitet En naturlig konsekvens for Høgskolen i Telemark er universitetsetablering: Universitetet i Sør-Norge Hva vil det gi? En betydelig utdanningsinstitusjon med stor faglig kraft regionalt og nasjonalt Et førsteklasses utdanningstilbud og betydelig FoU- aktivitet på lang sikt En god tilgang på høyt kompetent arbeidskraft Innovasjon, vekst og verdiskaping i både privat og offentlig sektor ”Brain power” til en region som sårt trenger det Attraksjonskraft som bosettingsområde Viktig bidrag til å snu den negative utviklingen vi nå er vitne til i vår region

Et nytt og viktig universitet Høgskolen i Telemark holder frem to bærebjelker vi skal satse spesielt på: 1.Doktorgrads-/forskerutdanningene 1.Teknologi 2.Økologi 3.Kultur 2.Profesjonsutdanningene for velferdsstaten 1.Lærerutdanningene 2.Helseutdanningene 3.Ingeniørutdanningene

Strategi HiT Høgskolens rolle og betydning for Telemarks videre utvikling Telemarks stolte (industri)historie Status for fylket i dag Høgskolens historiske utvikling Telemark sine ambisjoner videre som attraktivt bosted med spennende og utfordrende arbeidsplasser Høgskolen i Telemark sin plass i dette er og må være viktig!!

Strategi HiT

Campus Kjølnes Vårt utgangspunkt for dette initiativet: Å sikre en god utvikling av høgskolens aktivitet på Kjølnes i et tett og forpliktende samspill med samfunnet omkring Hvordan? Vi må gjøre Grenland og Kjølnes til et attraktivt sted for unge mennesker å studere Det utfordrer høgskolen og samfunnet for øvrig (kommuner, fylkeskommune, regionalt næringsliv og andre) Mål: Sikre oss en god analyse, identifiserer suksesskriteriene og de riktige tiltakene, ta beslutninger og gjennomføre disse. En invitasjon til å ta del i en dugnad for HiT, Grenland og Telemark!

Campus Kjølnes Antall studenter på studiestedene (utvikling 2009 – 2011)

Campus Kjølnes

Noen baller i spill.... Fasiliteter og infrastruktur på området både for studenter og ansatte  Nytt studenthus  Nye kontor- og undervisningsfasiliteter  Strammere landskapsarkitektur Samferdsel inn og ut av Grenland og inn og ut av Kjølnes  Ny jernbanestasjon i Porsgrunn – på Kjølnes?  Adkomst med bil fra nord og fra sør – må finne nye løsninger....  Parkeringspolitikk  Adkomst med buss – frekvens og tilgjengelighet Etablering og utvikling av kunnskapsbasert næringsliv på Kjølnes i tilknytning til FoU-aktivitet  Hvilke muligheter finnes?  Hvordan stimulere til det – hva trengs?  Hvem gjør jobben?

Campus Kjølnes Forhold høgskolen er opptatt av og har ansvar for, alene og sammen med andre  Videre utvikling av et godt og relevant studietilbud  Videreutvikle samspillet mellom utdanning/FoU og arbeids- og samfunnsliv  Legge til rette for vekst, utvikling og kommersialiseringsaktiviteter (for eksempel gjennom etablering & utvikling av et kommersialiseringsselskap)  Styrke ekstern kommunikasjon og markedsføring regionalt og nasjonalt (Hvilken posisjon skal vi ta? Hva har vi å tilby i studiebyen Grenland?)  Arbeide for økt eksternfinansiert aktivitet

Campus Kjølnes Ambisjoner Høgskolen/Campus Kjølnes blir en svært viktig del av den fremtidige vekst og utvikling i Grenland og regionen for øvrig Høgskolen/Campus Kjølnes/Grenland oppleves i nasjonal kontekst som et attraktivt sted å være student Infrastruktur og fasiliteter er topp moderne Summen av aktivitetene på Kjølnes utvikles til et dynamisk nav som gir viktige bidrag til vekst i antall arbeidsplasser og god samfunnsutvikling