Demokratisk dialog. Dialog som ledd i utvikling av arbeids- og organisasjonsforhold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kirsten Sandberg Avdeling for kvinnerett Institutt for offentlig rett
Advertisements

Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk,
Er grensene for selvdømmet klare nok i NIFs lov? v/Niels R. Kiær.
Normer, verdier og holdninger
Forum for stedsutvikling i lokalsamfunnet
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Sosiologi i barnehagen
Retorikk og tekstanalyse
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
NAV Drammen 04. september 2012 Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere John Dutton NAV leder NAV Drammen.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
11. Legitimitet og makt Påstandene:
1. Innledende påstander om organisasjoner
Kvalitativ metode i markedsforskning
ELEVRÅDET OG OLWEUSPROGRAMMET.
Felteksperiment - OU. Eksperiment Test av en teori, dvs. test av noe som foreligger forut for eksperimentet. Eksperimentet blir dermed styrt av teorien.
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
NKIs erfaring med Læringspartnere
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
«Vi har lyktes!» Roar Brekken, leder Stjørdal KFU.
NORDSTRAND IF FOTBALL Niffen
Ungdomspolitiske møter skal Legge til rette for debatt rundt temaer og prioriteringer som er angitt av: EUs strukturerte dialog med ungdom EUs politiske.
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Meta- og grunnopplysninger Dag Wiese Schartum. Utgangspunkter “Infrastruktur” betegner et nett av ressurser for felles bruk i et samfunn Når ressursene.
Valgfag på Kastellet skole
Flere barnehagelærere!
KAPITTEL 5 OPPGAVE C Sett inn preposisjoner eller adverb som passer 1. Å være enig i en sak. (Man tenker likt i en sak på forhånd, uten at man diskutert.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
CAKE En sterkere HMS-kultur
En bedriftsintern opplæringsmodell for primærhelsetjenesten
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Forurensningskonferansen. Hvilken reaksjon på hvilke lovbrudd? Administrative sanksjoner eller Straff.
Modellkommunene Hva er unikt?
Legaldefinisjoner, grunnopplysninger mv
FORSLAG OMORGANISERING. Forslaget Hovedpoeng: Sagene IF omorganiseres til kun å ha et styre.
Homo Ludens. Versus Economic Man Eli Åm 1991 Når en forsker på lek blir leken begrenset, fordi en velger ut forskjellige sider ved leken en ønsker å.
Velkommen til klimatoppmøte!
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
1 KOSTRA ( KOmmune-STat-Rapportering) Bedre styringsinformasjon –Relevant –Pålitelig –Sammenlignbar Samordne /effektivisere rapporteringen –Selve rapporteringsveien.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Salg 2 for elektrikere - et forslag
Journalføring.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
TA ORDET! Muntlige sjangrer.
Evaluering fra samarbeidsgruppemøte
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
FASIT UKENYTT.
Viktige spørsmål om kjønn, samliv og barn
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Demokratisk dialog

Dialog som ledd i utvikling av arbeids- og organisasjonsforhold

Utveksling av synsmåter, ideer, argumenter, dvs. noe som beveger seg fram og tilbake mellom deltakerne.

Alle som er berørt av et spørsmål eller en sak, må ha muligheter for å delta.

Mulighet for å delta er ikke tilstrekelig

Alle skal fortrinnsvis også være aktive. Der er derfor hver enkelt deltakers plikt også å bidra til aktiviseringen av de andre deltakerne.

Man skal mao ikke bare passe på å få fram egne poeng, man skal også bidra til at andre får fram sine.

Alle deltakerne er likestilt. Det oppstår lett ubalanse og asymmetri fordi noen vet mer enn andre, har mer makt enn andre osv. Viktig at dialogen legges opp slik at den best mulig kompenserer for ulikheter snarere enn framhever dem.

For å oppnå symmetri mellom deltakerne skal arbeidserfaring være deltakelsesgrunnlaget i starten.

Når en dialog er vel etablert, kan man gå videre til temaer som ikke dekkes av alles gitte erfaring.

I det minste noe av den erfaring den enkelte har når dialogen starter, må være relevant.

Alle deltakerne skal kunne vinne såpass innsikt i sakens hovedaspekter at det er mulig å ha rimelig begrunnede meninger.

Alle argumenter som gjelder de spørsmål som er under diskusjon, er legitime - intet argument skal avvises før det er gransket.

Alle argumenter, ideer og poenger som skal gå inn i dialogen, skal være representert av minst en tilstedeværende aktør.

En diskusjonsorientert form kan bare etableres gjennom muntlig kommunikasjon – i hvert fall som utgangspunkt.

Enhver deltaker må akseptere at andre deltakere kan ha argumenter som er bedre enn ens egne.

Blant de temaer som kan diskuteres i dialoger inngår også slik ting som deltakernes arbeidsroller. I så fall er ingen rolle unndratt debatt. En leder kan f.eks. ikke kreve at vedk. rolle ikke skal kunne diskuteres.

Dialogen skal kunne tolerere en økende grad av uenighet.

Dialogen må hele tiden produsere overenskomster - delavtaler - som kan danne grunnlag for praktiske tiltak.