«Å bygge mestringstro

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Motivasjonsgruppenes HVEM HVA HVOR
Advertisements

ved psykolog Magne Vik Psykologbistand as
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
I.
IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
2 Leseferdigheter og lesevaner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Foredrag eldrerådskonferanse 5/9 2011
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
LEK - Livsstilendringskurs
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Mestring og forebygging av depresjon
Trenerrollen og motivasjon
Selvfølelse vs selvtillit
- Hovedrolle eller birolle
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Livsstilsendring Telemark Rehabiliteringssenter
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Hva er aktivitet og deltakelse?
Livsstilskolen for hele familien Små skritt -store forandringer
Mestring og forebygging av depresjon
Åpne RR sin nettside Presentere RR – alle team – Gruppebasert, mestring livskvalitet Team 5 – Første grp kom til Røros i Tett samarbeid med RSSO.
Mat, måltider og følelser
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
På vei mot likevekt! Likevekt!.
Cannabisavvenning Lena Moen, Uteseksjonen Oslo kommune
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
LÆRING Grunnleggende prosesser
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Et prosjekt i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen
FamilY Åshild Skulstad-Hansen Helsesøster/prosjektkoordinator
Helse og trivsel U-skole Psykisk helse, subjektiv livskvalitet og helseatferd.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
”POST 5 SER DEG”  INNLEDNING  PRESENTASJON AV AVDELINGEN  NOEN ORD OM SENTRALE ASPEKTER VED MILJØTERAPIEN  KJENNETEGN VED PASIENTGRUPPEN  DEN PRAKTISKE.
Forekomst av Diabetes.
Mestring og forebygging av depresjon
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
I dag snakker vi om psykiske problem:
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
”Da klokka klang, så fort vi sprang og ingen sto igjen og hang”
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Samtale 2.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
SPØRREUNDERSØKELSE JENTER BAKGRUNN FOR UNDERSØKELSEN: ØNSKE Å INNVOLVERE FORELDRE MULIGHET FOR AT TRENERE KAN FÅ MER SYSTEMATISK TILBAKEMELDING.
Foreldre- undersøkelse 2011 BARNEHAGE. Det var 52% som svarte på undersøkelsen! Grafen under viser snittet på hvert spørsmål, i en skala fra 1-6 hvor:
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Livsstilsending - uke 5 -
Varegg Nordnes Guttelagene 2006 Oppsummering etter sesongslutt 8.oktober.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
Avd. for helseopplysning - SiA
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Kursdeltakerundersøkelsen Deltakernes opplevelse av oss
Utskrift av presentasjonen:

«Å bygge mestringstro «Å bygge mestringstro. Et alfa og omega i et hvert behandlingsopplegg, men hvordan gjør vi det» Dr.Scient Rune Giske UIS Kristiansand okt 2013

Disposisjon En psykologisk vinkling og en praktisk gjennomføring av en livsstils intervensjon. Self-efficacy og autonomi Kristiansand okt 2013

Litt om ideen 2 leger med 2 årig idrettsutdanning fra NIH En med dr.grad innenfor idrett med psykologisk orientering En fysioterapeut med idrettsutdanning fra NIH. Tverrfaglig tilnærming Høy faglig kompetase i alle ledd. Evidence basert intervensjon Kristiansand okt 2013

Litt om intervensjonen Teori Ernæring/praktisk Motivasjon Mat og følelser Treningslære/sykdomslære Praktisk Gi et bredt aktivitetstilbud Helsestudio, svømming, sykling, løp, gange, aktiviteter i sal. Finne det de synes var meningsfult NB! På alle praktiske aktiviteter hadde vi med oss hjertestarter Litt om intervensjonen 12 uker 12 teori økter 24 instruerte praktiske økter Minst 12 egen treninger m/program Kristiansand okt 2013

Noen viktige forutsetninger Arbeidsgiver betalte kursavgiften Hvis deltakerne ikke fulgte opp måtte de betale selv Noen av deltakerne valgte å betale for en praktisk trening hver 14 dag etter intervensjonen Kristiansand okt 2013

Livsstilsendringer 1 Stadie 1 Stadie 2 Stadie 3 Tenker ikke på å endre livsstil eller begynne å være aktiv de neste 6 mnd. Stadie 2 Overveier seriøst å begynne innen 6 mnd. Det ser ut at mange er i dette stadiet i 2 år. Stadie 3 Er litt i aktivitet, men for lite til at det har virkning Kristiansand okt 2013

Livsstilsendringer 2 Stadie 4 Stadie 5 Er i aktivitet regelmessig, men har vært det mindre en 6 mnd. (tre eller fire ganger i uken, min 20 min pr gang). Dette er det minst stabil stadiet – mye tilbakefall (JOJO) Stadie 5 Aktive mer enn 6 mnd og opprettholdes dette i 5 år er det stor sannsynlighet for at endringen vedvarer. Kristiansand okt 2013

Ikke slankekur, men varig livsstilsendring Finne en livsstil som de er i stand til å leve med over tid. Mange av deltakerne hadde tidligere slanket seg til større overvekt Kristiansand okt 2013

Eksempel mat og følelser Sultskala Utsultet Veldig sulten Sulten Ganske/litt sulten Ikke sulten/ikke mett Ganske mett Mett Veldig mett Stapp mett Kristiansand okt 2013

Self-efficacy Fysiologiske tilstander Tidligere mestringsopplevelser Vikarierende erfaringer Emosjonell tilstander Mestringsforventninger Verbal overtalelse Indre bilder Kristiansand okt 2013

Eks. Har du lov å spise alt. Nei, Du kan ikke spise alt du vil når du vil. Det blir i stedet Du kan spise hva du er sulten for når du er fysisk sulten Måltidsrytme (5 mindre måltider) Kristiansand okt 2013

Stopp på passe. Praktisere Husk: Du kan spise mer senere. Du kan få mer ut av dette når som helst. Hvis du registrerer at du spiser fordi du er lei deg er det mulig å gjøre noe annet enn å spise (gå en tur, høre musikk og lignende Kristiansand okt 2013

Eksempel - Opplevde virkninger av å være fysisk aktive Positive virkninger av aktivitet Negative virkninger av aktivitet Kristiansand okt 2013

Mål Hva ønsker du – Drømme mål Langsiktige mål Kortsiktige mål Kristiansand okt 2013

Selvmonolog Identifisering av selvmonolog Hva sier du Hvor ofte Gir samtalen energi eller tapper den? Kristiansand okt 2013

VEKTUTVIKLING 0-12 MND 114.8 105.6 106,2 Kristiansand okt 2013 Data basert på de deltagere, (15 av 19) som har fullført alle 4 kontroller Kristiansand okt 2013

BMI UTVIKLING 0-12 MND 38.8 35.6 35.8 Kristiansand okt 2013 Data basert på de deltagere, (15 av 19) som har fullført alle 4 kontroller Kristiansand okt 2013

UTVIKLING MIDJEMÅL 0-12 MND 119 cm 112.8 cm 112.4 cm Data basert på de deltagere, (15 av 19) som har fullført alle 4 kontroller Kristiansand okt 2013

EFFEKT PÅ BLODTRYKK Kristiansand okt 2013

Hva med fortsatt motivasjon Vi spurte alle deltagere ved 1 års kontrollen samme spørsmål: ” Hvordan vurderer du din grad av motivasjon for å videreføre livsstils endringer etter 1 år” VAS (visual analogue scale)gradert, 0 ingen motivasjon til 10 topp motivasjon Kristiansand okt 2013

Hva med kostholdsrutinene Vi spurte alle deltagere ved 1 års kontrollen samme spørsmål: ” I hvilken grad har du lagt om kostholdsrutiner” VAS (visual analogue scale)gradert, 0 ingen endringer til 10 store endringer Kristiansand okt 2013

Hva med sunne matvalg? Vi spurte alle deltagere ved 1 års kontrollen samme spørsmål: ” I hvilken grad synes du at du tar sunne matvalg” VAS (visual analogue scale)gradert, 0 i liten grad til 10 i stor grad Kristiansand okt 2013

Hva med fysisk aktivitet Vi spurte alle deltagere ved 1 års kontrollen samme spørsmål: ”I hvilken grad er du nå fysisk aktiv” VAS (visual analogue scale)gradert, 0 ingen motivasjon til 10 topp motivasjon Kristiansand okt 2013

Hva er lært? Gruppeaktiviteter kan fungere svært godt. Stor variasjon i hva deltakerne likte. For stor spredning i fysisk kapasitet medfører store pedagogiske utfordringer. (2 inst. På 10 deltakere) Vi mener livskvaliteten og arbeidsevenen til noen av deltakerne er dramatisk forbedret. Ekstremt instruktørkrevende (foruten faglige - gode sosiale og støttende ferdigheter) Vi ville gjerne hatt en lengre intervensjonsperiode og mulighet til tettere oppfølging ved ”sprekk” Økt vekt og økt alder øker sannsynligheten for psykiatriske vansker Kristiansand okt 2013

Self-efficacy som styrende teori for praksis Selvmonologen Forventninger- krise Kunnskap Mål Self-efficacy som styrende teori for praksis Selvmonologen Fremme autonomi og indre motivasjon Variasjon Kristiansand okt 2013

Mål innhold Beskriver hvilke mål vi utvikler i forhold til indre og ytre aspirasjoner En historie om indre og ytre motivasjon Mål innhold som reflekterer indre aspirasjoner vil fremme ”well beeing” fordi det tilfredsstiller behovet for kompetanse, autonomi og tilhørighet Mål som reflekterer ytre aspirasjoner (godt utseende, berømmelse, velstand basert på eksternt eller internt press erfares kontrollerende – kan ha uheldige langtidsvirkninger Kristiansand okt 2013

Mål innhold Motiver som glede, personlig utfordringer og sosial tilhørighet erfares autonomt og reflekterer indre aktivitetsmotiver Domineres individet av indre motiver opplever han//hun frihet fra press lang tids forpliktelse kan forventes samt positive tankemønster og følelser Motiver som vektreduksjon bedre utseende og tilfredsstille andre kan erfares som kontroll ” jeg må trene for å gå ned i vekt” – ytre motiver Kristiansand okt 2013

Indre motivasjon i idrett og mosjon De fleste studier viser at at deltakelse i idrett primært er indre motivert Mosjonister var mer ytre motivert enn mosjonister (forbedre utseende) Idrett gjennomføres med utgangspunkt i interesse og glede Å fremme opplevd kompetanse og autonomi øker gleden og opprettholder motivasjon Kristiansand okt 2013

Indre motivasjon Indre motivasjon er trolig er en av viktigste faktorene for å fortsette med en aktivitet. Til tross for at individer begynner å trene pga av ytre årsaker(bedre form, bedre helse eller ytre framtoning) vil de ikke fortsette uten glede eller indre tilfredsstilelse Mange aktiviteter kan gjøres mer indre motiverende (Valg optimalt utfordrende, tilhørighetsskapende og autonomistøttende) Kristiansand okt 2013

Takk for meg! Kristiansand okt 2013