Seilflykonferansen 2008 Elverum, søndag 6. april Seilflyging i kontrollert luftrom
NLFs Hovedmål Det skal sikres nødvendig luftrom slik at luftsport kan utøves under størst mulig frihet, uten at dette er i konflikt med annen luftfart. Strategier Sikre nåværende tilgang til luftrom Gjenerobre tapt tilgang til luftrom Arbeide for økt fleksibilitet i bruk av luftrom Arbeide for god forutsigbarhet
Utvikling Mer kontrollert luftrom. Til tross for sterk motstand fra GA/luftsport og Forsvaret kan vi ikke utelukke kun to luftromsklasser: G –ukontrollert og C –kontrollert. Låneområder i det kontrollerte luftrommet. Enkeltflyginger med transponder (i tillegg til radio).
Luftrom –aktuelle saker: Oslo ASAP (Oslo Advanced Sectorization & Automation Project). Fremtidig organisering av lufttrafikken i Oslo- området (Østlandet). Implementering utsatt til Flygelederne skal i større grad i produksjon (ikke kontorarbeid). Ny organisering. Alle legges i lik avstand fra et punkt -”hjulet”. Høyder – prinsipper.
Paraglider-område Sperillen ENGM RWY 01/19 MAX 5000FT Gliderområde Hokksund A/B ENGM RWY 01/19 MAX 5000FT Fremtidige VFR-områder (foreløpig utkast)
Glider område Starmoen A ENGM RWY 19 MAX 5000FT Gliderområde Starmoen A/B ENGM RWY01/19 Max 5000FT
Kontrollert luftrom over AFIS-plasser med instrumentfasiliteter (TIA over TIZ) Aktuelle steder: Notodden og Fagernes ++ Norge ”best i klassen”. Andre land (eks. Tyskland) krav til et antall I-bevegelser. Problemet er langt større for HG/PG som vil bli utestengt. Seilfly –”bedre på radio”. Redusere horisontal utbredelse av TIZ. Begrense ”åpningstiden” av TIA og TIZ.
Regionfelt Østlandet Kan forvente mye aktivitet fremover. Pr. nå i positiv dialog med Forsvaret, men det er stor utskifting av personell…… Det må planlegges best mulig for å unngå samtidighet i tid. Jagerfly som opererer i fbm. RØ er både over og under FL 95. ”Se og bli sett” fungerer dårlig. Avtaler kommer på plass i –Prøveår.
Flyging over FL 95 Flyging i CTA (Grenser i Norge: FL95, FL 115 og FL 135). Låneområder regulert i avtale mellom NLF og Avinor (godkjent av LT). Utforming av låneområdene harmonerer dårlig med ”militære treningsområder” TSA Ved tildeling av TSA –Hele eller ikke noe.
Andre saker –luftrom: Luftromsharmonisering i Europa. God grunntanke, men synes ikke å være gjennomførbart. –Toklasse luftrom. Kontrollert og ukontrollert (ikke kontrollert) luftrom. Mange land motarbeider. Men Norge ”flinkest i klassen”. Eks. Klasse C- luftrom i Rygge og Farris TMA. Luftromskrenkelser. Fokuseres det riktig?