Seilflykonferansen 2008 Elverum, søndag 6. april Seilflyging i kontrollert luftrom.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Side 1 / Seilflykonferansen 2006/RCB SEILFLYKONFERANSEN 2006 Orientering fra Luftfartstilsynet Elverum 28. oktober 2006.
Advertisements

Dagens ferdselskart Bardufoss flystasjon
NORSK LUFTFART I OMSTILLING - flysikkerhet og økonomi
Luftromsproblematikken i Norge
Hva ønsker medlemmene ifm det nye regjeringskvartalet? Undersøkelse blant jurister ansatt i departementene, mai 2014.
TEMAKVELD BARDUFOSS FLYKLUBB.
Cold Response mars. Cold Response 2014 •10. – 19. mars •4 flyperioder daglig: •0800 – 1100Z •1300 – 1600Z •1800 – 2100Z •2300 – 0600Z •Ingen.
Fagseminar F/NLF. Agenda  Status Fallskjermfly  Demo, ny oppvisningsforskrift  Tilsyn  Hopping fra paraglider  Hopping fra helikopter med BASE utstyr.
Kommunikasjon innen luftfarten
Norsk seilflyging Hvem har ansvaret? 1.Departementet •Forvalter norsk lov (Lov om luftfart) 2.Luftfartstilsynet •Utgir BSL-er / forskrifter •Fører.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET.
Fagseminar NLF CAMO HVA NÅ?. Hva er CAMO •CAMO: Contiinuing Airworthiness Management Organisasjon •Organisasjon som tar for seg å administrere.
Noen av sakene Norges Luftsportforbund jobber med Skolesjefsamling motorfly november 2011, Gardermoen John Eirik Laupsa.
Fallskjermseksjonen Velkommen til F/NLFs fagseminar og ledermøte Krigsskolen, Linderud.
Fallskjermseksjonen Velkommen til F/NLFs fagseminar og ledermøte feb 2010 Helsfyr Rica Hotel.
Akvakulturutdanning Val videregående skole (Noen områder)
Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb
OSLO ATCC VELKOMMEN OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8.
Fagseminar 2011.
Sikkerhet og utdanningskomiteen
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2010, # 1 SU 2009 Leder/fagsjef Knut Lien Medlem / MSJ Rolf I. Sotberg Medlem Bjørnar Haukstad Medlem Morten Kristoffersen.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2008, # 1 SU 2007 Leder/fagsjef Knut Lien Medlem / MSJ Rolf I. Sotberg Medlem Bjørnar Frigstad Medlem Ingar Moen.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Det europeiske initiativet til å unngå luftromskrenkelser Airspace Infringement (AI) Roger Holm.
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Motorflyseksjonen i NLF
Hendelser og nøtter Dommerseminaret 2012.
VDI på nestenseksjonstur GPP-varsel! Tørrsvømming og referat av nettlektyre…
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Rapporten avdekker ikke at VTA- tiltaket generelt har dårlig økonomi. KPMG-RAPPORTEN, 25. FEBRUAR 2004.
PAL SSNW?SSNW? ame hitew rapping. Hva er PAL? Prosjekt for Allmennflyging og Luftsport Startet i 2000 Deltagere –Luftfartstilsynet –NAK / NLF –EAA –AOPA.
”A-Team” Gruppeoppgave. Har din klubb et rekrutteringsproblem / avtagende medlemsmasse? JA Problemet er å beholde elevene / medlemmene Rekruttering generelt.
Felleseuropeisk regelverk Trussel eller mulighet?.
PR/Rekrutterings- aktiviteter 2008 Seilflyseksjonen NLF.
Visjon Enklere, sikrere og artigere seilflyging For å nå vår visjon legger vi følgende til grunn: Seilflyging skal være en utfordrende aktivitet som utøves.
Norsk seilflyging Hva bekymrer oss? Fagsjefen: Nedgang i medlemstallet –Aktive utøvere, starter og timer Aktivitet – sikkerhet Ny Seilflyforskrift.
Ledermøte 2008 Flysikkerhet Motorflyseksjonen. Handlingsplan 2008 Klubb PFT GAP-samlinger Omsette aksjoner fra skolesjefseminaret –Luftromskrenkelser.
Våre kunnskaper er de gode nok?
Seilflykonferansen 2010 Storefjell Resort Hotel
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Forurenset grunn: Hvem har ansvaret for hva?
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Ingunn Lie Mosti Kommunaldirektør Helse- og omsorgsavdelingen
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Nytt luftrom på Østlandet i Oslo og Farris TMA ASAP * Roger Holm * Advanced Sectorization and Automation Project.
Sikkerhetsarbeidet i HP seksjonen Paraglider og hanggliderulykker.
Frivilliges innsats og plass i fremtidig eldreomsorg
Fysisk aktivitet i institusjonen
Gode råd for å selge inn en kommunikasjonsplan
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Punktlighetsseminar 2014 Tom Dulin, Fremføringssjef.
Erfaringer med samhandlingsreformen
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 PFT OG UTSJEKKER.
Oslo ASAP Oslo Advanced Sectorisation and Automation Project ”Point Merge”
Innledning Mål Utfordringene Økonomi, aktivitet og medlemstall Samordnet registrering Regelverk Miljø Sikkerhet Styrets arbeid 2015.
Seminar for ledere i norsk mikroflyging Norges Luftsportforbund Generalsekretær John Eirik Laupsa.
Seksjonskonferansene
Luftfartsloven, BSL’er og
Luftfartsloven, BSL’er og
Ung i Agder 2019.
NLF konferanse lørdag, den 9. november 2013
Tjenesteform – utvalg designfase
Roboter og omkrets Etterarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Seilflykonferansen 2008 Elverum, søndag 6. april Seilflyging i kontrollert luftrom

NLFs Hovedmål Det skal sikres nødvendig luftrom slik at luftsport kan utøves under størst mulig frihet, uten at dette er i konflikt med annen luftfart. Strategier Sikre nåværende tilgang til luftrom Gjenerobre tapt tilgang til luftrom Arbeide for økt fleksibilitet i bruk av luftrom Arbeide for god forutsigbarhet

Utvikling Mer kontrollert luftrom. Til tross for sterk motstand fra GA/luftsport og Forsvaret kan vi ikke utelukke kun to luftromsklasser: G –ukontrollert og C –kontrollert. Låneområder i det kontrollerte luftrommet. Enkeltflyginger med transponder (i tillegg til radio).

Luftrom –aktuelle saker: Oslo ASAP (Oslo Advanced Sectorization & Automation Project). Fremtidig organisering av lufttrafikken i Oslo- området (Østlandet). Implementering utsatt til Flygelederne skal i større grad i produksjon (ikke kontorarbeid). Ny organisering. Alle legges i lik avstand fra et punkt -”hjulet”. Høyder – prinsipper.

Paraglider-område Sperillen ENGM RWY 01/19 MAX 5000FT Gliderområde Hokksund A/B ENGM RWY 01/19 MAX 5000FT Fremtidige VFR-områder (foreløpig utkast)

Glider område Starmoen A ENGM RWY 19 MAX 5000FT Gliderområde Starmoen A/B ENGM RWY01/19 Max 5000FT

Kontrollert luftrom over AFIS-plasser med instrumentfasiliteter (TIA over TIZ) Aktuelle steder: Notodden og Fagernes ++ Norge ”best i klassen”. Andre land (eks. Tyskland) krav til et antall I-bevegelser. Problemet er langt større for HG/PG som vil bli utestengt. Seilfly –”bedre på radio”. Redusere horisontal utbredelse av TIZ. Begrense ”åpningstiden” av TIA og TIZ.

Regionfelt Østlandet Kan forvente mye aktivitet fremover. Pr. nå i positiv dialog med Forsvaret, men det er stor utskifting av personell…… Det må planlegges best mulig for å unngå samtidighet i tid. Jagerfly som opererer i fbm. RØ er både over og under FL 95. ”Se og bli sett” fungerer dårlig. Avtaler kommer på plass i –Prøveår.

Flyging over FL 95 Flyging i CTA (Grenser i Norge: FL95, FL 115 og FL 135). Låneområder regulert i avtale mellom NLF og Avinor (godkjent av LT). Utforming av låneområdene harmonerer dårlig med ”militære treningsområder” TSA Ved tildeling av TSA –Hele eller ikke noe.

Andre saker –luftrom: Luftromsharmonisering i Europa. God grunntanke, men synes ikke å være gjennomførbart. –Toklasse luftrom. Kontrollert og ukontrollert (ikke kontrollert) luftrom. Mange land motarbeider. Men Norge ”flinkest i klassen”. Eks. Klasse C- luftrom i Rygge og Farris TMA. Luftromskrenkelser. Fokuseres det riktig?