Bufdirkonferansen 2011
Før – stue bort
- På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best for barn uten å ta barna selv med på råd”
- Ta barna på alvor! ”Barn og unge skal aktivt involveres i forbedringsarbeid” ”Resultatene skal diskuteres i alle våre tiltak, og barnas forslag til forbedringer skal tas på alvor” Mari Trommald, direktør i Bufdir
Bedre tjenester ! Kvalitetsutvikling Innhente kunnskap om hvor tilfredse barn og unge er med Bufetats tjenestetilbud Innhente brukernes forslag til forbedringsområder Ha et konkret grunnlag for forbedringsarbeid Måle effekt av forbedringstiltak som iverksettes Gjennomføre årlige brukerundersøkelser
Kvalitet virkningsfulle trygge og sikre involverere brukerne og gir dem innflytelse samordnet og preget av kontinuitet utnytte ressursene på en god måte tilgjengelig og rettferdig fordelt
HVA KJENNETEGNER TJENESTEKVALITET? 7 Kommunikasjon Tilgjengelighet Innflytelse Opplevde effekter Brukers opplevelse av kvalitet i tjenestene
Tema som undersøkelsen belyser: Barn og unges opplevelse av å bli møtt og kommunisert med Innflytelse på egen behandling/situasjon Opplevelse av kvalitet i behandlingen Faktorer som har betydning for en positiv utvikling i deres liv
Innsatsområder Faktorer som er viktigst for at barn og unge i våre tiltak har det bra, rangert i synkende rekkefølge: 1. Trygghet og omsorg 2. Deltakelse i å skrive omsorgsplan, innsyn i egne rapporter 3. Rammer for medbestemmelse 4. Trivsel i skolegang
”Ikke vær redd for de nye ideene. Vær redd for de gamle. De holder deg fast der hvor du er og stopper deg fra å vokse og bevege deg framover” Anthony Robbins